Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror han menade ett vanligt sparkonto. Men uttrycket ränta på ränta kan även appliceras på fonder och aktier.

Precis, har nyligen sålt av ett större innehav som mellanlandat på ett sparkonto med 2% ränta.
Vilket var det bästa jag kunde hitta.

Permalänk
Medlem

Att spara pengar är idag ganska meningslöst. Mycket bättre att bara äga sitt boende.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kör skolskjuts med en lön på ca 16 000kr före skatt, ca 12 000kr efter skatt. Hade gärna sparat 10 000kr per månad. Har barn och är 30+. Hade gärna tjänat mer och sparat, men tyvärr är det inte jag som bestämmer min lön.

Visserligen har jag istället typ 13 veckor betald semester per år + studiedagar etc. (arbetar endast skoldagar) och arbetar drygt 3 timmar per dag, och jag föredrar ledig tid framför stora summor pengar, men man kommer ju inte bli rik när man är pensionär direkt.

Mitt tips till dig är att försöka byta jobb om det går. Eller utbilda dig, finns massor med utbildningar som inte är långa.
Givetvis är det skönt med ledig tid, men pensionär systemet är inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Att spara pengar är idag ganska meningslöst. Mycket bättre att bara äga sitt boende.

Med spara avses oftast någon form av investering, ex en indexfond. När räntorna är som de är så är det oftast en sämre affär att amortera än att investera. Lånen är så billiga ändå, så man kan utan problem slå räntan på lånen med att spara/investera istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Mitt tips till dig är att försöka byta jobb om det går. Eller utbilda dig, finns massor med utbildningar som inte är långa.
Givetvis är det skönt med ledig tid, men pensionär systemet är inte bra.

Fast hans lön är bra, blir ju ca 43 000 brutto om han jobbat heltid förutsatt att han får 16 000 för att jobba tre timmar om dagen. Låter otroligt skönt att jobba tre timmar om dagen måste jag säga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Precis, har nyligen sålt av ett större innehav som mellanlandat på ett sparkonto med 2% ränta.
Vilket var det bästa jag kunde hitta.

Vilket sparkonto är det? Låsta pengar?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Bor själv har just nu 8000kr sparat och 400 kr på en fond. Har inte börjat spara till pension. Behöver jag oroa mig? Just nu klarar jag mig bra.

Bor också själv i en hyrerätt, är 38 år , har ca 30000kr i fonder bara. Men har inga lån. Flera jag känner är max belånad på flera miljoner. Jag tror jag kommer klara mig rätt bra framöver. Pumpar in allt som blir över varje månad nu i fonder med minimala avgifter.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Fast hans lön är bra, blir ju ca 43 000 brutto om han jobbat heltid förutsatt att han får 16 000 för att jobba tre timmar om dagen. Låter otroligt skönt att jobba tre timmar om dagen måste jag säga.

Absolut! Så kan man resonera men han sa att han jobbar med att köra elever till skolan? Hur ska han fylla 8 timmar då?
Det är ju endast morgon och eventuellt när eleverna ska hem som de behlver köras. Så nja vette om han faktiskt kan fylla dessa timmar genom att endast köra elever. Men ja! Givetvis skönt med endast 3 timmar

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det märks vilken enorm skillnad det är på inkomster och om man bor själv/har sambo.

Helt jäkla galet om man har sambo, så mycket man kan lägga undan (har sambo som är kroniskt sjuk så vi båda lever på min inkomst, kan typ drömma om att spara pengar varje månad).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Bor också själv i en hyrerätt, är 38 år , har ca 30000kr i fonder bara. Men har inga lån. Flera jag känner är max belånad på flera miljoner. Jag tror jag kommer klara mig rätt bra framöver. Pumpar in allt som blir över varje månad nu i fonder med minimala avgifter.

Skillnaden i kostnad mellan att hyra och äga sitt boende är helt extrem. Har en kollega som hyr ett hus för 14k i månaden. Själv äger jag ett hus i en förort, och ar hittils på 9 år gått + ca 19000 i månaden på det, inklusive ränta på lån, och alla andra kostnader.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag är själv dålig på fonder etc etc.. E de värt att lägga en liten slant varje månad när man är snart 30? Och hur gör man en "fond"? Några tips gällande fonder också? Någon kunnig som kan dela med sig?

Jag är 36 och har gjort misstaget att ta tag i min ekonomi och sätta mig in i sparande för sent, så jag har redig uppförsbacke nu...

Jag har provat nybörjarmisstagen, man tror att man är bättre än marknaden på att köpa och sälja enskilda aktier, det är man givetvis inte. Jag har flera konton på avanza nu. Fonder som jag månadssparar i varje månad samma datum, aktier där jag styr köpen manuellt och ett riktat konto på en specifik råvara.

Vad som går bäst? Fonderna, mitt psyke kan inte förstöra där då allt är automatiserat.

När det gäller mitt aktiekonto så blir jag lite för köpsugen när börsen går bra och lite för säljsugen när börsen går dåligt, det är en katastrofal kombo.

Vad vill jag säga med detta svammel då?

Skaffa avanza, sätt upp ett automatiserat sparande där det dras 3000 från ditt lönekonto varje månad (eller en summa du har råd med) sätt upp automatiskt sparande i ett par olika fonder och vad du än gör, PANIKSÄLJ INTE när börsen går dåligt.

Avanza Zero, Avanza Global är två bra indexfonder som du inte behöver fundera så mkt kring, du får samma avkastning som börsen i stort sett.

Permalänk
Inaktiv

Den allmänna pensionen kommer inte finnas kvar för oss som är född på -80 talet och senare. Även fast vi och våran arbetsgivare betalar skatt på våran surt införtjänade löner månad efter månad så kommer vi inte få ett frimärke gratis utav staten.
Så sparar du inte privat så bör du ha börjat göra det redan igår.

Permalänk
Medlem

har fond betyg stor betydelse? Ser t.ex att Avanza Zero har 2/5 stjärnor men över 500.000 ägare och 0% avgift. Handelsbanken däremot har 5/5 betyg men 48.000 ägare och 1,24% avgift. Hur funkar det?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Absolut! Så kan man resonera men han sa att han jobbar med att köra elever till skolan? Hur ska han fylla 8 timmar då?
Det är ju endast morgon och eventuellt när eleverna ska hem som de behlver köras. Så nja vette om han faktiskt kan fylla dessa timmar genom att endast köra elever. Men ja! Givetvis skönt med endast 3 timmar

Nej, det är omöjligt att fylla hela arbetsdagar, så det går förstås inte att räkna att jag tjänar 43 000kr per månad - för det gör jag inte.

Ena året kanske man tjänar 1000kr extra per månad för att man skjutsar elever med kortare skoldagar t.ex. men sådant skiljer sig från termin till termin. Inga extrakörningar terminen som har varit.

Körde tidigare vanlig linjetrafik (bussförare) 100% och tjänade närmare 29 000kr före skatt. I runda slängar gick man upp kl. 4, jobbade mellan 5-10. Åka hem och sedan arbeta igen mellan kl. 17-22.

Olika tider varje dag, alltid låst dagtid eftersom man jobbar två gånger om dagen.

Lagom roligt att åka till jobbet flera timmar innan dottern vaknar, vara hemma när hon är i skolan och sedan jobba hela kvällen för att komma hem efter att hon har gått och lagt sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju givetvis om man kan börja spara så tidigt som möjligt och över lång tid. Man behöver inte vara speciellt intresserad heller. Månadsspara det man har råd att avvara, ISK konto, indexfond av något slag. Börsensavkastning på index sedan start är väl mellan 6-8% per år i snitt. Tror SAVR har billiga fondavgifter vilket kommer påverka slutresultat en hel del.

Att börja spara vid 30 är ingen fara då är det ju ändå 35 år till pension.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Skillnaden i kostnad mellan att hyra och äga sitt boende är helt extrem. Har en kollega som hyr ett hus för 14k i månaden. Själv äger jag ett hus i en förort, och ar hittils på 9 år gått + ca 19000 i månaden på det, inklusive ränta på lån, och alla andra kostnader.

I det fallet är skillnaden extrem och det låter extremt slösaktigt att slänga 14 000 i månaden på hyra. Varför köper han inte något istället?

Jämförde precis min hyra på strax under 3500 med en liknande bostadsrätt och endast kostnaden för avgiften och räntan skulle bli i princip exakt densamma som min hyra förutsatt att slutpriset inte går upp vilket det brukar göra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Finns väl ingen ide att spara särskillt mycket om man inte vet varför

Permalänk
Skrivet av zebez:

Bor också själv i en hyrerätt, är 38 år , har ca 30000kr i fonder bara. Men har inga lån. Flera jag känner är max belånad på flera miljoner. Jag tror jag kommer klara mig rätt bra framöver. Pumpar in allt som blir över varje månad nu i fonder med minimala avgifter.

Hmmm, skulle nog hellre vara belånad på "flera miljoner" än att ha 30,000 kr i fonder.

Räkneexempel:
3,000,000 kr i nytt bolån innebär ca 500,000 kr vid 15% kontantinsats och en årsinkomst för hushållet om minst 650,000 kr.

500,000 kr > 30,000 kr

Permalänk
Skrivet av zebez:

Bor också själv i en hyrerätt, är 38 år , har ca 30000kr i fonder bara. Men har inga lån. Flera jag känner är max belånad på flera miljoner. Jag tror jag kommer klara mig rätt bra framöver. Pumpar in allt som blir över varje månad nu i fonder med minimala avgifter.

Inte för att vara negativ, men 30k är en utlandsresa i stort sett. Om man börjar spara från 18 år till 38 är det 125 kr i månaden man sparat även om man räknar bort all ränta man bör ha fått under de 20 åren.

Att vara belånad behöver inte vara negativt, så länge det man äger är värt mer än lånet. Om din kompis som exempel har 3M kr i lån men hans bostad är värd i dagsläget 5M kr så har han i princip 2M kr i kapital, alltså betydligt mer än 30k. Så om han säljer idag har han 2M kr minus avgifter. Många verkar se lån som något väldigt negativt och många verkar vilja betala av dem trots otroligt låg ränta, istället för att investera och låna max på bostaden = win i längden samt större säkerhet än om man betalar av dessutom då man har mer rörligt kapital. Så länge man har koll på ekonomin förstås.

Till TS, spara det du kan på valfritt sätt som ger ordentligt med avkastning. Ett månadssparande som dras per automatik när lönen kommer in märkst knappt i slutändan och ger fort en hel del. Jag har hjälper flera jag känner igång med automatiska månadssparanden, vilket inte tar många minuter att sätta upp. Lättast är nog via Avanza. Osäker om du har 400 tusen på en fond eller hur du menar, men det brukar vara bra att sprida riskerna och inte ha allt sparande på en enda fond, även om den i grunden är spridd en del redan.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

har fond betyg stor betydelse? Ser t.ex att Avanza Zero har 2/5 stjärnor men över 500.000 ägare och 0% avgift. Handelsbanken däremot har 5/5 betyg men 48.000 ägare och 1,24% avgift. Hur funkar det?

Skulle nog hellre bry mig om vad fonden innehåller. Betyget kan vara baserat på potentiell avkastning på sikt och hur den knatat på tills nu.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon25463:

Den allmänna pensionen kommer inte finnas kvar för oss som är född på -80 talet och senare. Även fast vi och våran arbetsgivare betalar skatt på våran surt införtjänade löner månad efter månad så kommer vi inte få ett frimärke gratis utav staten.
Så sparar du inte privat så bör du ha börjat göra det redan igår.

Vad grundar du det här på? Och hur menar du det i så fall kommer gå för folk som inte har sparat privat, tror du Sverige kommer låta pensionärer dö i fattigdom i framtiden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Finns väl ingen ide att spara särskillt mycket om man inte vet varför

Tills du blir gammal nog och går i pension, inser att staten som du har fött hela livet totalt skiter i dig och anser att du gott och väl kan leva på bröd och vatten Spelar ingen roll hur gammal vi är idag, vi alla blir gammal nog en dag för att inte kunna arbeta mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Vad grundar du det här på? Och hur menar du det i så fall kommer gå för folk som inte har sparat privat, tror du Sverige kommer låta pensionärer dö i fattigdom i framtiden?

Det grundar jag på det orangea kuvertet som kommer i postlådan varje år Just nu är vi uppe i 69 år för att kunna ta ut full pension eftersom vi Svenskar lever längre än vad vi gjorde förr. Inte så svårt att missa. Dessutom att våra äldre måste leva på brödföda och dela rum på äldreboendet gör inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj, det var väldigt lite men såklart mycket bättre än inget sparande. Studerar nu men när jag jobbade och hade en usel lön på ca 19 000 netto sparade jag ca 10 000 i månaden. Medellönen i Sverige 2020 var ca 28 000 netto lite beroende på var man bor och ändå verkar det som att många knappt sparar pengar vilket jag finner väldigt märkligt.

Tvivlar starkt att Nettolönen ligger så högt, eller så blir det lite missvisande då medianlön blir mer rättvist. Runt 30 000kr tror jag medianlönen i brutto ligger på i Sverige, väldigt stor skillnad emot 30 000 netto.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon25463:

Tills du blir gammal nog och går i pension, inser att staten som du har fött hela livet totalt skiter i dig och anser att du gott och väl kan leva på bröd och vatten Spelar ingen roll hur gammal vi är idag, vi alla blir gammal nog en dag för att inte kunna arbeta mer.

Kanske men jag ser på det precis tvärtom. Alla pensionärer jag känner idag klarar sig riktigt bra och har en del över också, de flesta har den delade åsikten att man nöjer sig med mindre när man blir äldre och man har inte samma behov som när man var ung. Ifall man faktiskt avskyr att jobba idag varför kortar man inte istället ner dagarna i 20-40års åldern istället (t.ex. som privatföretagare) och lever det liv man vill leva genast för det finns det ju inte någon garanti att du ser framtiden oavsett hur mycket du har sparat.

Sedan är det är klart att ifall du inte har något behov av att leva lyxigt med prylar och resor som ung att du kan spara en del pengar men tror du verkligen du kommer ha den typen av konsumptionsbehov i framtiden om du inte har det idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon25463:

Det grundar jag på det orangea kuvertet som kommer i postlådan varje år Just nu är vi uppe i 69 år för att kunna ta ut full pension eftersom vi Svenskar lever längre än vad vi gjorde förr. Inte så svårt att missa. Dessutom att våra äldre måste leva på brödföda och dela rum på äldreboendet gör inte saken bättre.

Ok. Jag är finländare men visst det är liknande läge här, som det ser ut nu går jag i pension i 65 års ålder (som om man lever då längre)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Kanske men jag ser på det precis tvärtom. Alla pensionärer jag känner idag klarar sig riktigt bra och har en del över också, de flesta har den delade åsikten att man nöjer sig med mindre när man blir äldre och man har inte samma behov som när man var ung. Ifall man faktiskt avskyr att jobba idag varför kortar man inte istället ner dagarna i 20-40års åldern istället (t.ex. som privatföretagare) och lever det liv man vill leva genast för det finns det ju inte någon garanti att du ser framtiden oavsett hur mycket du har sparat.

Sedan är det är klart att ifall du inte har något behov av att leva lyxigt med prylar och resor som ung att du kan spara en del pengar men tror du verkligen du kommer ha den typen av konsumptionsbehov i framtiden om du inte har det idag?

Med en god insikt i äldreomsorgen så hoppas jag att jag aldrig hamnar där. Med nedskärningar till 60% så är det mer eller mindre en skam att bli gammal idag i Sverige. Men givetvis, vi alla kan ju leva på socialbidrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Det grundar jag på det orangea kuvertet som kommer i postlådan varje år Just nu är vi uppe i 69 år för att kunna ta ut full pension eftersom vi Svenskar lever längre än vad vi gjorde förr. Inte så svårt att missa. Dessutom att våra äldre måste leva på brödföda och dela rum på äldreboendet gör inte saken bättre.

Det handlar inte primärt om att vi lever längre även om det också är en faktor utan främst för att det slösas med skattepengar. Bedrövliga pensioner har vi med tanke på hur mycket vi betalar i skatt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Det handlar inte primärt om att vi lever längre även om det också är en faktor utan främst för att det slösas med skattepengar. Bedrövliga pensioner har vi med tanke på hur mycket vi betalar i skatt.

Så du har inte läst det orangea kuvertet? Det står i klartext.

Permalänk
Medlem

https://rikatillsammans.se/forum/t/sa-rika-ar-svenskarna-jamf...

Skrivet av zebez:

Bor också själv i en hyrerätt, är 38 år , har ca 30000kr i fonder bara. Men har inga lån. Flera jag känner är max belånad på flera miljoner. Jag tror jag kommer klara mig rätt bra framöver. Pumpar in allt som blir över varje månad nu i fonder med minimala avgifter.

Finns ju både bra lån som man tjänar pengar på, t ex csn och bolån och sen finns det dåliga lån som kostar pengar t ex lån för resor, prylar, bilar (i viss mån). Det är en viktig skillnad.

Bolån har ju varit en väldigt bra affär de senaste 10 åren med väldigt låg ränta runt 1.5%. Kombinera det med extrem prisuppgång och hög inflation som äter upp värdet på lånet. Egentligen så är alla som inte äger sitt boende de riktiga förlorarna.

För övrigt litar jag inte heller på att man kommer få en dräglig pension av staten. Haft en sparkvot på 50% i indexfonder sen jag var 20 år och jag lever ändå väldigt gott skulle jag säga. Nu är jag snart 30. Bör kunna sluta jobba vid 50 om jag vill men kommer nog jobba längre om jag orkar och det är kul men kanske att jag går ner i arbetstid. 🙂

Om man är total nybörjare så kan jag tipsa om t ex rika tillsammans avsnitt 99 och/eller boken Mer pengar för pengarna. Det är mycket enklare än många tror. 🙂