El Salvador bygger Bitcoin-stad

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från alla nackdelar, så är det ganska bra att man satsar på geotermisk energi. Nu är ju just detta energislag ganska beprövat, men tänk om någon av riskkapitalisterna som pysslar med mining skulle våga sig på att testa en ny energi teknik. Det finns helt klart motivation till att optimera tekniken så bra som möjligt. Men,, mjae,, låter för riskabelt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Historiskt sett har bitcoin alltid gått upp i värde sett över valfri 4-års period. Instabilitet är ju bara på kort sikt.
Hellre det än någon superinflations-valuta som alla förlorar på.
Dessutom kan de ju tjäna pengar på mining om de har tillgång till billig energi.
El Salvador ska ju använda sina vulkaner.

För övrigt finns det stablecoins om man vill ha en "stabil" krytpovaluta.
Haven xUSD exempelvis.

Det finns inga stablecoins med uppbackning. Det är tomt prat.

Instablitet är fortfarande instabilitet även om värdet går uppåt. Tänk dig bara att kronan skulle öka med tiotals procent per år i värde mot dollarn. Ingen skulle göra långsiktiga exportavtal, och massor med industrier skulle dö ut. Dessutom skulle räntorna på lån stiga markant, och det skulle bli klart dyrare att t.ex. köpa bostad.

Skrivet av ronnylov:

Man tar lån i bitcoin eller annan kryptovaluta och betalar ränta i samma kryptovaluta.
Investerare kan exempelvis låna ut bitcoin och få ännu bättre avkastning.
Om alla använder samma kryptovaluta så kommer värdet jämföras mot den, inte mot någon fiatvaluta.
Deflatorisk är ju bara om man jämför mot fiatvalutor som skapas ur tomma luften. Centralbanker trycker valfri mängd pengar utan bakomliggande värde. Bättre använda riktiga pengar (alltså kryptovalutor) backade av mining.

Jag tror inte att du riktigt förstår vad han menar. Ta en funderare på hur räntan påverkar när valutan är deflationär. Du har en valuta som har en inflation med t.ex. -5% per år. Det innebär att ett lån med nollränta i praktiken har en ränta på 5%. Om marknaden är i ett jämviktsläge där lån tas för investeringar endast om räntan är under 3% så måste den nominella räntan vara -2% för att någon ska låna. Ingen långivare vill ge ett lån för negativ nominell ränta, om det inte finns externa kostnader som kan undvikas så, men för ett penninglån finns inga såna externa kostnader.

Det skulle då innebära att ingen skulle köpa bostad, starta företag eller investera, om inte avkastningen var minst 5%+riskjustering, så kanske 8% minst. Hela marknaden faller sönder. Enda lösningen med Bitcoin vore att staten går in med en egendomsskatt, så att alla som håller Bitcoin betalar en viss procent av deras fria kapital i skatt. Men då uppstår problem med utmätning...

Sen så är ju Bitcoin faktiskt betydligt mera inflationär i det här skedet än t.ex. kronan eller dollarn. Deflationen kommer först senare. Oberoende så är graden av ökning alltid fel, eftersom den inte justeras enligt marknadsläget.

Skrivet av pine-orange:

Om en skattemyndighet tillåter ett sånt upplägg har landet förmodligen större problem att ta itu med

Nu vet jag inte om du tänker på skattemyndigheterna i UK eller El Salvador, men svaret är oberoende nog ja. Men det blir väldigt svårt att hänga med för skattemyndigheterna när nya knep hittas, och även här så skulle det nog ta ett par år minst innan nödvändig lagstiftning finns. I El Salvador skulle man bara vara nöjda över att få in en del av kakan. Säkert skulle det i praktiken fungera så att dessa företag behöver köpa fastigheter eller tillstånd i Bitcoin City, och då skulle staten få in pengar. Sen skulle det ju finnas ett behov av fastigheter, och byggtillstånd kunde säljas ut åt presidentens kompisar... mot fina mutor förstås.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

https://www.reuters.com/resizer/ibMv75ZLAod6DxNs6VOvOBWrNrg=/960x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/URBCM3XNCNLBHNC7MXG4UDV3BY.jpg

Där har vi en bild på när El Salvadores nyss 40 år fyllda president presenterar "Bitcoin city"... Påminner mycket om Bitconnneeeeectttt

(Att vara 40 med bakåtvänd keps är illa nog, men en president....?)

Jag hoppas verkligen att han inte har några tatueringar eller piercings. Det går inte att lita på såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det skulle då innebära att ingen skulle köpa bostad, starta företag eller investera, om inte avkastningen var minst 5%+riskjustering, så kanske 8% minst. Hela marknaden faller sönder. Enda lösningen med Bitcoin vore att staten går in med en egendomsskatt, så att alla som håller Bitcoin betalar en viss procent av deras fria kapital i skatt. Men då uppstår problem med utmätning...

Ja man skulle hellre bo på gatan än att investera i en bostad.
Eller svälta ihjäl istället för att köpa en macka.
Man väljer ju att spara istället för att köpa grejer, då pengarna blir mer värda med tiden.

Nej, detta håller ju inte förstås, en ekomomi fungerar utmärkt i en värld utan centralbanker och centralplanering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Att Nayib och Nuevas Ideas kör double-down med sin Bitcoinsupport är alltså "PR-jippo" enligt dig?
När det skulle sluta vara PR-jippo då, två Bitcoinstäder? Tre? Flera internationella företag ger sig in och investerar i landet? Fler vulkaner som ska användas för Bitcoinmining?

Nu handlar det ju mer än vem det är än vad han gör. Diktatorer brukar ge folket ett köttben då och då för att inte bli allt för impopulära. Kunde lika gärna varit en stad helt byggd av vaniljglass där man slapp inkomstskatt. Samma trovärdighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Då är det dags att sluta använda bananrepubliker som begrepp och börja kalla dem bitcoinrepubliker. kan bara sluta i en katastrof.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu handlar det ju mer än vem det är än vad han gör. Diktatorer brukar ge folket ett köttben då och då för att inte bli allt för impopulära. Kunde lika gärna varit en stad helt byggd av vaniljglass där man slapp inkomstskatt. Samma trovärdighet.

Okej, så du förstod fortfarande inte vad som händer i El Salvador.

Folket i El Salvador är inte glada över Bitcoin, allt detta som händer nu är för att locka till sig internationella företag att vilja investera i landet. Detta är i princip deras enda hopp för att fixa till ett sådant historiskt trasigt land som El Salvador.
...men jag misstänker att du har gjort lika lite research om deras Bitcoinsupport som du gjort om landets historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det finns inga stablecoins med uppbackning. Det är tomt prat.

Dai och Liquity har uppbackning >100% i Ethereum. Dai har betydligt mer uppbackning än Liquity. Det finns säkert fler.

Skrivet av Sando:

Nu vet jag inte om du tänker på skattemyndigheterna i UK eller El Salvador, men svaret är oberoende nog ja. Men det blir väldigt svårt att hänga med för skattemyndigheterna när nya knep hittas, och även här så skulle det nog ta ett par år minst innan nödvändig lagstiftning finns. I El Salvador skulle man bara vara nöjda över att få in en del av kakan. Säkert skulle det i praktiken fungera så att dessa företag behöver köpa fastigheter eller tillstånd i Bitcoin City, och då skulle staten få in pengar. Sen skulle det ju finnas ett behov av fastigheter, och byggtillstånd kunde säljas ut åt presidentens kompisar... mot fina mutor förstås.

Jag tänkte på UK. El Salvador är ett trasigt U-land, mutor och en dysfunktionell skattemyndighet ingår i paketet.

Permalänk
Medlem

Finns olika läger, men gemensamt borde alla i grund och botten förstå att detta är en sjuk fail.

Men vi har de som är:

Investerade i BTC / Krypto - Dessa falanger kommer med blod och tårar försvara denna investering då personliga pengar är inblandade och detta kan givetvis ge potentiellt någon form av momentum i kryptotillgångar

Kryptofanatatiker - Personer som är nördar inom krypto, dessa har i alla fall inte fel. Någonstans måste man ju börja testa teknologin för att se hur långt man kan sträcka den. När det väl blir pladask så skruvar man lite, gör om och förbättrar. Uppenbart är detta i teknologins ända, men internet på 2000-talet var i samma skedde. Det var inte bra då, bolag var övervärderade men idag så funkar det. Krypto kan bli samma, övervärderat för vad dagens protokoll klarar men ge det 10 år och vi har nya protokoll som fungerar bättre.

Realister - Folk som förstår att detta är för tidigt då hela BTC protokollet inte fungerar för storskalig ekonomi. Transaktionsavgifterna rusar t.ex men nya protokoll som t.ex Cosmos som försöker minska transaktionerna etc är väl på rätt väg. Men fortfarande flera år tills detta går att använda ordentligt..

Kriminella - Skyddar för att kunna tvätta pengar

Finns säkert fler läger!

Permalänk
Medlem

Palantir som sysslar med all form av datainsamling och även säljer säkerhetslösningar till militär med mer runt om i världen har börjat acceptera krypto som betalning. Bortsett från kryptos volatilitet så är värdet i de bekräftat från många håll, inte bara för kriminella nätverk som vissa försöker påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om en skattemyndighet tillåter ett sånt upplägg har landet förmodligen större problem att ta itu med

Som jag förstått det så är kryptovalutor helt skattefria i El Salvador (kan ha missförstått).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Ja man skulle hellre bo på gatan än att investera i en bostad.
Eller svälta ihjäl istället för att köpa en macka.
Man väljer ju att spara istället för att köpa grejer, då pengarna blir mer värda med tiden.

Nej, detta håller ju inte förstås, en ekomomi fungerar utmärkt i en värld utan centralbanker och centralplanering.

Miljömässigt är det bättre om vi slutar köpa onödig skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Miljömässigt är det bättre om vi slutar köpa onödig skit

Precis, det är ju vad Bitcoin leder till, med tanke på att det inte då finns lika stor press att göra sig av med sina pengar som konstant förlorar sitt värde.
Istället kan du spara pengarna, vilket bör leda till net positive, miljömässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kryptofanatatiker - Personer som är nördar inom krypto, dessa har i alla fall inte fel. Någonstans måste man ju börja testa teknologin för att se hur långt man kan sträcka den. När det väl blir pladask så skruvar man lite, gör om och förbättrar. Uppenbart är detta i teknologins ända, men internet på 2000-talet var i samma skedde. Det var inte bra då, bolag var övervärderade men idag så funkar det. Krypto kan bli samma, övervärderat för vad dagens protokoll klarar men ge det 10 år och vi har nya protokoll som fungerar bättre.

Realister - Folk som förstår att detta är för tidigt då hela BTC protokollet inte fungerar för storskalig ekonomi. Transaktionsavgifterna rusar t.ex men nya protokoll som t.ex Cosmos som försöker minska transaktionerna etc är väl på rätt väg. Men fortfarande flera år tills detta går att använda ordentligt..

Senast jag kollade så är det fortfarande TCP,IPv4, BGP v4 etc etc som Internet snurrar på när du tittar på Netflix och använder sociala medier etc. Det duger gott till hela världens befolkning utan att hela infrastrukturen behöver rivas upp och byggas om. Eller menar du något annat med din jämförelse med hur läget var på 2000-talet?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Okej, så du förstod fortfarande inte vad som händer i El Salvador.

Folket i El Salvador är inte glada över Bitcoin, allt detta som händer nu är för att locka till sig internationella företag att vilja investera i landet. Detta är i princip deras enda hopp för att fixa till ett sådant historiskt trasigt land som El Salvador.
...men jag misstänker att du har gjort lika lite research om deras Bitcoinsupport som du gjort om landets historia.

De får lycka till med det. Länder som har skatteflykt som dragplåster brukar inte bli så populära.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De får lycka till med det. Länder som har skatteflykt som dragplåster brukar inte bli så populära.

Länder med låg skatt, bjuder in investerare och har få statliga ingrepp/välfärd burkar bli populära.
Du kan kolla på Singapore, Hong Kong, Dubai, Taiwan osv.

Om det är något El Salvador inte behöver är det mer av det gamla.

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

https://www.reuters.com/resizer/ibMv75ZLAod6DxNs6VOvOBWrNrg=/960x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/URBCM3XNCNLBHNC7MXG4UDV3BY.jpg

Där har vi en bild på när El Salvadores nyss 40 år fyllda president presenterar "Bitcoin city"... Påminner mycket om Bitconnneeeeectttt

(Att vara 40 med bakåtvänd keps är illa nog, men en president....?)

Nu vet jag inte mycket om Mr president, men hellre någon som honom än en halvdöd gubbe på 75+.

Stor chans att det faller pladask, men vem vet. Kanske det blir succé.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt det men min tanke är hur stor kommer serverhallen att bli för att göra detta projekt att gå på plus? Kostnaden för att bygga en infrastruktur med bostäder, affärer, restauranger vårdcentral, museum osv kommer att kosta massor med pengar. Kommer en vinst att komma först om 10 eller 20år? Eller skall varje invånare själva bygga upp sin egna brytning av krypto valuta? Vi får väl avvakta och se om 10 år om det blev en flop eller ej!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Senast jag kollade så är det fortfarande TCP,IPv4, BGP v4 etc etc som Internet snurrar på när du tittar på Netflix och använder sociala medier etc. Det duger gott till hela världens befolkning utan att hela infrastrukturen behöver rivas upp och byggas om. Eller menar du något annat med din jämförelse med hur läget var på 2000-talet?

Senast jag kollade så var det en spekulationsbubbla på 2000 talet. https://www.ungaaktiesparare.se/artiklar/20-ar-sedan-it-krasc...

Har egentligen noll intresse av vad som kommer ske nu, någon av sidorna kommer ha "rätt" den andra fel inte direkt så att vi på detta forum kommer påverka. Om du är investerad önskar jag dig lyckat till iaf

Edit: Egentligen vore det kul att diskutera men eftersom man inte vet vem som är investerad och därav sjukt biased över sin egna åsikt pga egen vinning så är det lite poänglöst.

Permalänk
Medlem

Vänta nu; en diktator vill alltså bygga en vulkanby och ni joddlar om bitcoins för- och nackdelar?
Hur kan någon inte tycka att detta är awesome?!?
Tack bitcoin för att vi får ny möjlig katastroffilm, jag röstar på Jeff Goldblum i en excentrisk biroll.
bitcoin, uh - finds a way.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Realister - Folk som förstår att detta är för tidigt då hela BTC protokollet inte fungerar för storskalig ekonomi. Transaktionsavgifterna rusar t.ex men nya protokoll som t.ex Cosmos som försöker minska transaktionerna etc är väl på rätt väg. Men fortfarande flera år tills detta går att använda ordentligt..

Innan du uttrycker dig så kanske du borde kolla upp lite hur Bitcoin används som valuta i El Salvador. Ja, du kan alltså idag betala med Bitcoin på McDonalds, Starbucks eller på vilket annat ställe som helst.

Transaktionsavgifterna är inte ett problem i dagsläget eftersom Lightning Network används som betalmedel.
Det är ett lager ovanpå Bitcoin vars vinst är skalbarhet. Du behöver inte i normalfall betala transaktionsavgift för en transaktion i blockkedjan.

Vad Cosmos är vet jag inte, det är iallafall inte Bitcoin och därför inte relevant i sammanhanget.

Du har dock förmodligen delvis rätt att Bitcoin inte fungerar i storskalig ekonomi, men kanske inte riktigt av rätt anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Senast jag kollade så var det en spekulationsbubbla på 2000 talet. https://www.ungaaktiesparare.se/artiklar/20-ar-sedan-it-krasc...

Har egentligen noll intresse av vad som kommer ske nu, någon av sidorna kommer ha "rätt" den andra fel inte direkt så att vi på detta forum kommer påverka. Om du är investerad önskar jag dig lyckat till iaf

Edit: Egentligen vore det kul att diskutera men eftersom man inte vet vem som är investerad och därav sjukt biased över sin egna åsikt pga egen vinning så är det lite poänglöst.

Helt ok om du inte vill diskutera det, men det du syftar på är det som byggdes på Internet, inte Internets arkitektur. Protokollen som används på Internet är i stort samma som de var på 90-talet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Helt ok om du inte vill diskutera det, men det du syftar på är det som byggdes på Internet, inte Internets arkitektur. Protokollen som används på Internet är i stort samma som de var på 90-talet.

Jag sa att bolagens värde var övervärderade på 2000-talet och dagens protokoll för kryptovalutor fungerar inte tillräckligt bra för storskalig ekonomi.. Men oavsett vilka ord man använder så ja, min poäng är att detta är för tidigt från någon form av teknisk vinkel. Och stämmer jag är inte någon av nördarna, men jag förstår alla kryptonördar som är helt insnöade på teknologin och är dödssäkra på att detta kommer vara framtiden. Jag tror bara att om det sker kommer det inte vara BTC som är kryptovalutan / protokollet som funkar den är ju helt outdated (Men det kan jag inte heller diskutera för jag läser bara på om mainstream sket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Jag tror bara att om det sker kommer det inte vara BTC som är kryptovalutan / protokollet som funkar den är ju helt outdated (Men det kan jag inte heller diskutera för jag läser bara på om mainstream sket)

Det är den populära åsikten, och det som diverse marknadsförare använder som argument för att pumpa sina egna investeringar oftast.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Vem som är de kriminella är ju skatteverket och de andra kostym nissarna. Nu tycker de att de som har ISK tjänar för mycket och staten tjänar förlite skatt på dem.. De tycker det är dags att göra något åt reglerna så de kan få till sig ännu mer pengar i byxan från oss små sparare.

Ändrar de reglerna så lär många avsluta sina konton, jag är en av dem.

Permalänk
Medlem

ISK är i dagsläget avservärt mer förmånligt än vad det var när det infördes. Att höjda skatten till samma nivå som den låg på vid införandet skulle inte vara så farligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

This.

Det mest intressanta här är hur verkligheten känns som fiktion. Man kunde lätt tänka sig ett Tropico 7, där ett av uppdragen är att bygga ett next-gen tax haven/digital banana republic, där man plockar in svarta och gråa pengar och tvättar dem i en egen stad.

Folket får ju oberoende ingen nytta av en Bitcoin-stad, utan här handlar det om att locka in pengar från miningföretag, skuggbanker, kriminella och annars ljusskygga personer. En stad utan inkomstskatt och acceptans för tillgångar utan stabila värden och utan kontroll över vem som hanterar finansiella instrument baserat på dem är ju en våt dröm för vilken aggressiv skatteplanerare eller kriminell som helst.

Exempel:

CoffeeBits Ltd gör en miljard pund i vinst i Storbritannien. De tycker att skatt är en jobbig grej, så en anonym utvecklare anställs för att ta fram en ny kryptovaluta vid namn BananaBucks. Ett nystartat företag i El Salvador vid namn ShadowHoldings Ltd skaffar alla BananaBucks som finns i en ICO, och säljer sen dessa åt CoffeeBits Ltd för en miljard. Valutan blir värdelös, och CoffeeBits avskriver förlusten och behöver inte betala skatt i UK. ShadowHoldings Ltd behöver i sin tur inte betala skatt på vinsten (alternativt via utbetalningar till underleverantörer), och kan sen växla över pengarna till dollar i El Salvador. Därefter kan pengarna flyttas över till ett koncernbolag som t.ex. ett efterställt lån.

Varför göra det så komplicerat? Finns ingen anledning att starta en ICO för att tvätta FIAT idag, än mindre anledning att växla över till krypto innan tvättningen sker, det är onödiga kostnader och risker. Enklast är att CofeeBits Ltd startar ett offshorebolag i Cypern eller något annat skattefritt land där de allokerar sina vinster i pund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Öh nej. Det sista ett instabilt land behöver när det kommer till ekonomi är en instabil valuta som bitcoin. För att inte prata om El-Salvadors enorma problem med elförsörjning. Istället för att slösa en massa energi på bitcoin kanske man borde se till att landets städer faktiskt har el..

Problemet är att bygga ut elförsörjning/infrastruktur är i sig kapitalintensivt utan ekonomiska incitament. Kan man däremot använda de ekonomiska incitamenten i Bitcoin för att finansiera utbyggnad av elförsörjning, som i förlängningen också kan försörja landets andra städer, då blir det en win-win situation som i princip blir gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det finns inga stablecoins med uppbackning. Det är tomt prat.

Instablitet är fortfarande instabilitet även om värdet går uppåt. Tänk dig bara att kronan skulle öka med tiotals procent per år i värde mot dollarn. Ingen skulle göra långsiktiga exportavtal, och massor med industrier skulle dö ut. Dessutom skulle räntorna på lån stiga markant, och det skulle bli klart dyrare att t.ex. köpa bostad.

Jag tror inte att du riktigt förstår vad han menar. Ta en funderare på hur räntan påverkar när valutan är deflationär. Du har en valuta som har en inflation med t.ex. -5% per år. Det innebär att ett lån med nollränta i praktiken har en ränta på 5%. Om marknaden är i ett jämviktsläge där lån tas för investeringar endast om räntan är under 3% så måste den nominella räntan vara -2% för att någon ska låna. Ingen långivare vill ge ett lån för negativ nominell ränta, om det inte finns externa kostnader som kan undvikas så, men för ett penninglån finns inga såna externa kostnader.

Det skulle då innebära att ingen skulle köpa bostad, starta företag eller investera, om inte avkastningen var minst 5%+riskjustering, så kanske 8% minst. Hela marknaden faller sönder. Enda lösningen med Bitcoin vore att staten går in med en egendomsskatt, så att alla som håller Bitcoin betalar en viss procent av deras fria kapital i skatt. Men då uppstår problem med utmätning...

Sen så är ju Bitcoin faktiskt betydligt mera inflationär i det här skedet än t.ex. kronan eller dollarn. Deflationen kommer först senare. Oberoende så är graden av ökning alltid fel, eftersom den inte justeras enligt marknadsläget.

Nu vet jag inte om du tänker på skattemyndigheterna i UK eller El Salvador, men svaret är oberoende nog ja. Men det blir väldigt svårt att hänga med för skattemyndigheterna när nya knep hittas, och även här så skulle det nog ta ett par år minst innan nödvändig lagstiftning finns. I El Salvador skulle man bara vara nöjda över att få in en del av kakan. Säkert skulle det i praktiken fungera så att dessa företag behöver köpa fastigheter eller tillstånd i Bitcoin City, och då skulle staten få in pengar. Sen skulle det ju finnas ett behov av fastigheter, och byggtillstånd kunde säljas ut åt presidentens kompisar... mot fina mutor förstås.

Citat:

Sen så är ju Bitcoin faktiskt betydligt mera inflationär i det här skedet än t.ex. kronan eller dollarn.

Beror lite på hur man definierar inflationär, är lite lurigt när inflation mäts i KPI men syftar man till penningmängden är detta inte ens nära sant. Bitcoin ökade från 18,19 till 18,69 miljoner i tot. supply under 2020-2021, alltså 2.75%. Under samma period ökade den totala mängden dollar med närmare 30%. Inflationen i USA är idag 6.4% YtY.

Permalänk
Medlem

Fixd: "El salvador bygger LEGO-stad"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies