Bra pods att lyssna till när man promenerar?

Permalänk
Medlem

Bra pods att lyssna till när man promenerar?

Shalom, tack för att du klickade.

Jag skulle vilja ha tips på pods av kaliber som man kan lyssna till t.ex. när man promenerar. De bra podsen jag redan lyssnar på tömmer jag redan materialet på rätt snabbt.

Lyssnar just nu på dessa:

SR Gräns
P3 & P1 Dokumentär
Hardcore History
Darknet Diaries
Ekot granskar
Fallen jag aldrig glömmer
P3 Krim
Rättegångspodden

samt några andra pods som inte är riktigt lika bra. Lyssnar också ibland på house mix-pods så skulle gärna höra om du har något tips även kring det området, dock är jag mest intresserad av liknande pods som jag listade här ovan eller andra typer av typ faktapods eller vad man ska säga.

Förresten kanske även ljudböcker i områdena som jag listade vore intressant att höra tips om.

Tack, ha det / hypermode

Permalänk
Medlem

P3 Musikdokumentär
Tack för kaffet
Alex & Sigges podcast

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen - såklart!
Fragzone Fredag - (Borde vara rätt känt i dessa kvarter)
Highside / Lowside (Bör nog ha ett MC-intresse för att finna roligt)
Beyond the grid : (intressant även om man inte är inne i f1 skulle jag påstå)
Viaplay F1-Podcast : (endast intressant om man gillar f1)

Permalänk
Hjälpsam

Ett par till lite nördiga förslag;

Generella rimligt vetenskapligt inriktade med helt olika ämnen;
Big Picture Science
Answers with Joe

Om man gillar rymd och astronomi;
Astronomy Cast
Universe Today

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sista måltiden rekommenderas varmt

Permalänk
Medlem

Historia:
Historiepodden
Militärhistoriepodden

Mytologi:
Mytologipodden
När man talar om trollen

Spel/film mm:
Fulkultur
Nördigt

Permalänk
Medlem

Gillar du historia så måste jag rekommendera "Revolutions" av Mike Duncan. Riktigt djupgående podcasts om historiska revolutioner med en mycket bra röst. Hans "history of Rome" är också bra, men lite Revolutions är lite vassare enligt mig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gillar Dan Hörnings poddar skarpt, Seriemördarpodden, olösta mord, pandemipodden, mördarpodden och palmemordet. Men alla förutom pandemipodden har ju med mord att göra så är väl inte för alla.

P3 ID och Kvällsspasset i P4 + dom som redan har nämnts är vad jag lyssnar på 😊

Permalänk
Medlem

Freakonomics

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

P3 Serie gillar jag. Lite B ibland kanske.
Kan förklaras som /r/nosleep fast i poddform.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Nu jävlar!

Nej men här kommer en lista. Jag har lite samma problem, lyssnar på podcast när jag lägger mig, har lite svårt att sova, så har väll lyssnat i genomsnitt 2h/dygn i ett gäng år (nattetid då + pendling och sånt såklart). Så har samlat på mig ett gäng ja följer:

99% Invisible - handlar om allt möjligt, men drar mot lite design/arkitektur - ish
More or Less: Behind the Statistics - typ analys av nyheters statistik
Our Fake History (inte superbra, men småintressant ibland) - historia som folk fått runt bakfoten, ish
Radiolab (börja med Eye in the Sky - snorbra) - blandade ämnen

Sen har vi långkörare som
Stuff you should know - blandat, ganska ofta inte speciellt djupdykande (cirka 1h avsnitt om ett ämne), men absolut roande om de pratar om något som råkar intressera en.
Stuff to blow your mind - se ovan, andra värdar, liiiite mer vetenskaplig men nja.

The infinite monkey cage - panelhistoria med intressant folk + en komikern. Hade generellt varit bättre helt utan det komiska inslaget för personen är ofta skittråkig, men överlag intressant och bra pod.
The Documentary (BBC) - ja, dokumentärer i radioform.
Freakonomics - ekonomi, ish
Revolutions - djupdyk i revolutioner. 13h om Haitiska revolutionen tex. vissa avsnitt är oerhört bra att somna till.

Ett axplock. Råkade nyligen bli av med alla mina podcasts (ja, fråga inte) när min mobil dog för några veckor sedan, men dessa var de ja kunde ta ur minnet.

Have fun!

Edit: kom på några till

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Jag ska kika på dessa, stort tack!

Skrivet av SamuelSvensson:

The infinite monkey cage - panelhistoria med intressant folk + en komikern. Hade generellt varit bättre helt utan det komiska inslaget för personen är ofta skittråkig, men överlag intressant och bra pod.

Kanske snubben siktar på att vara så kass att det går ett varv runt och blir roligt...?

Permalänk
Medlem

P3 Dystopia förstås! Och Fulkultur 👍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera åtminstone säsong ett och två av Serial som avhandlar ett (nu) tjugo år gammalt mordfall med mycket oklarheter respektive en amerikansk soldat som till fots avvek från sitt läger i Afghanistan och blev tillfångatagen av talibanerna. Djuplodande dokumentär stil som lämnar lika mycket utrymme för människorna som lever historien som fakta vi utomstående kan förhålla oss till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720