Permalänk
Medlem

Uppgradering till 10G nätverk Bahnhof

Hej,
Bahnhof har tydligen kampaj nu och kunde uppgradera min 1G lina till 10G utan kostnad.

Frågan är nu hur man ska gå vidare för att fördela ut detta internt i nätverket och hur mitt nuvarande system kan hantera det.

Jag har ett unifi system men jag kan inte ansluta 10G ethernet porten till UDM PRO då den endast är 1G.
Jag har kollat lite och det verkar som att SFP+ porten på UDM PRO hanterar 10G men då måste jag rycka ut den från fiberomvandlaren och stoppa in den i UDM PRO?

Någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

Jag har just den setupen och det var inga problem att få igång.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag har just den setupen och det var inga problem att få igång.

Måste du göra något i UDMP då eller är det plug and play ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Måste du göra något i UDMP då eller är det plug and play ?

Det var plug and play

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var plug and play

Vilken switch har du?

Tänker att jag måste uppgradera den eftersom att den som jag har nu inte klarar av 1G i SFP porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Vilken switch har du?

Tänker att jag måste uppgradera den eftersom att den som jag har nu inte klarar av 1G i SFP porten

Har inte byggt klart hela kedjan så för tillfället får jag nöja mig med att flera klienter kan få ut 1 gbit samtidigt.

Men jag sneglar lite på denna

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var plug and play

Jag har samma uppsätt och det fungerar bra NU.

Vill dock minnas att det var mer plug and pray när jag började för bahnhof håller på och larvar sig med DHCP, så det vägrade komma igång med UDM Pro när jag bara bytte kabel. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur jag löste det men var nog tvungen att manuellt skriva in MAC adressen för UDM Pro på nån sida hos bahnhof innan jag bytte.

SFP+ modulen du har i nuvarande mediaomvandlar är nog bara 1Gbit, men då får väl bahnhofs router med en ny SFP+ modul som är 10Gbit när du beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Jag har samma uppsätt och det fungerar bra NU.

Vill dock minnas att det var mer plug and pray när jag började för bahnhof håller på och larvar sig med DHCP, så det vägrade komma igång med UDM Pro när jag bara bytte kabel. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur jag löste det men var nog tvungen att manuellt skriva in MAC adressen för UDM Pro på nån sida hos bahnhof innan jag bytte.

SFP+ modulen du har i nuvarande mediaomvandlar är nog bara 1Gbit, men då får väl bahnhofs router med en ny SFP+ modul som är 10Gbit när du beställer.

Hon verkar inte kunna så mycket men hon sa det att jag skulle få en ny media omvandlare med en ny router och jag kunde då välja att inte använda routern o köra min egna.

Jag frågade om jag då kunde rycka ut SPF kabeln till media omvandlaren och trycka in den i en UDMP men fick svaret med något att hon inte visste och att man helst inte ska pilla på deras saker.

Det som är viktigt för mig är att få in 10G som jag sedan kan fördela ut till 1G till olika portar.

Tanken är väl att när grabbens och hans kompisar ska lana i full kareta så ska det inte påverka mig (inte för att jag har märkt av något än) 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Det som är viktigt för mig är att få in 10G som jag sedan kan fördela ut till 1G till olika portar.

Det ska du kunna utan problem med den lösningen du tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Jag har samma uppsätt och det fungerar bra NU.

Vill dock minnas att det var mer plug and pray när jag började för bahnhof håller på och larvar sig med DHCP, så det vägrade komma igång med UDM Pro när jag bara bytte kabel. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur jag löste det men var nog tvungen att manuellt skriva in MAC adressen för UDM Pro på nån sida hos bahnhof innan jag bytte.

SFP+ modulen du har i nuvarande mediaomvandlar är nog bara 1Gbit, men då får väl bahnhofs router med en ny SFP+ modul som är 10Gbit när du beställer.

Jo det har du ju rätt i så plug and play är ju inte sant men kör man nätverksutrustning för över 4000 så klarar man nog av att peta in en Mac adress på en webbsida.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Fick precis (idag) 10 gig från Bahnhof och har kopplat in SFP+ i min UDMP, inga problem, helt plug and play. Har en en Mikrotik 5 portars SFP+ switch som går till några klienter med SFP+ kort i sig samt till 1G core nätet som är helt Unifi. skulle nog välja en Unifi aggregate switch nu istället för sfp+ men men.

Permalänk
Medlem

Ja med hjälp av SFP-portarna så kan du få till 10Gbit. Antingen köper du en SFP med rj45 och kopplar från Bahnhofs mediaomvandlare eller kopplar du in en fiber-sfp. Då kan du köra fibern direk in i UDM. Ubiquity brukar inte vara kinkiga på SFP så sitter det en lös SFP i deras utrustning så kan du nog flytta den direkt till UDM.

Sedan behöver du en switch som minst har en 10Gbit port in, gärna några 10Gbit ut för framtiden. Sedan en DAC-kabel mellan, vilket är en kort kabel med SFP i båda ändar.

Tyvärr tolkar jag det som att de 8 portarna direkt på UDM delar på 1Gbit från internet så de har du inte så mycket nytta av, du måste vidare till en switch för att dela på dina 10Gbit in

Permalänk
Medlem

SPF från fibern som åker in i media omvandlaren verkar vara för kort för att ta sig till UDMP.
Ska man prata med Bahnhof om detta då? Verkar saknas ca 50cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja med hjälp av SFP-portarna så kan du få till 10Gbit. Antingen köper du en SFP med rj45 och kopplar från Bahnhofs mediaomvandlare eller kopplar du in en fiber-sfp. Då kan du köra fibern direk in i UDM. Ubiquity brukar inte vara kinkiga på SFP så sitter det en lös SFP i deras utrustning så kan du nog flytta den direkt till UDM.

Sedan behöver du en switch som minst har en 10Gbit port in, gärna några 10Gbit ut för framtiden. Sedan en DAC-kabel mellan, vilket är en kort kabel med SFP i båda ändar.

Tyvärr tolkar jag det som att de 8 portarna direkt på UDM delar på 1Gbit från internet så de har du inte så mycket nytta av, du måste vidare till en switch för att dela på dina 10Gbit in

Tack!

Sitter faktiskt nu och funderar på att trycka på köpknappen på en sådan, USW-Enterprise-8-PoE-EU, eller en mycket dyrare Switch pro 24 Poe.

Har en 24-250w nu som jag isf kan sälja men fan vad den är fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

SPF från fibern som åker in i media omvandlaren verkar vara för kort för att ta sig till UDMP.
Ska man prata med Bahnhof om detta då? Verkar saknas ca 50cm.

kan du ta en bild på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tack!

Sitter faktiskt nu och funderar på att trycka på köpknappen på en sådan, USW-Enterprise-8-PoE-EU, eller en mycket dyrare Switch pro 24 Poe.

Har en 24-250w nu som jag isf kan sälja men fan vad den är fin.

8-portarn har ju möjlighet till 2,5Gbit om det blir vanligare. Frågan är hur många enheter som har nytta av 1Gbit mot Internet? Mer än åtta? Köp då 24an annars åttan. Så hade jag tänkt

Permalänk
Medlem

Har pratat med Bahnhof nu och har inte tagit del av erbjudandet.

Det verkar som att Bahnhof har tagit bort sitt 1000/1000 helt och hållet och de vill att alla uppgraderar till 10g.

Hon i kundtjänst sa att efter 2år med 10g så kommer jag inte kunna gå tillbaka till 1G och är då tvungen att betala den dyrare avgiften eftersom att 1G inte finns kvar som erbjudande.

Bahnhof erbjuder alltså bara 10G från och med nu.

Permalänk

Bahnhof verkar ha 1 Gbps via Villafiber just nu med Black Friday:

BLACK FRIDAY! Nu kan du få 1 Gbit/s bredband för 299 kr/mån i 12 mån i vårt villafibernät. Självklart har vi bra priser även i andra nät, sök på din adress för att se vad just du kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Bahnhof verkar ha 1 Gbps via Villafiber just nu med Black Friday:

BLACK FRIDAY! Nu kan du få 1 Gbit/s bredband för 299 kr/mån i 12 mån i vårt villafibernät. Självklart har vi bra priser även i andra nät, sök på din adress för att se vad just du kan få!

Gick in och kolla och det stämmer.

Det verkar som att dom har slutat med den tidigare kampanjen (349kr för 10g) och har nu 1G, 399kr (299kr i 2 år) och 10g.

Hon i kundtjänst visste fan inte vad hon prata om.

Skit samma jag har det ändå bra med 349kr så länge jag inte byter eller något 😂🤣

Permalänk

Jag signade upp för Bahnhof 1 Gbps tidigt i somras och blev uppgraderad till 10 Gbps för priset av 1 Gbps (299 kr i 24 månader). Jag väntar på installation när som helst..

Permalänk
Skrivet av mikaeljacob:

Jag signade upp för Bahnhof 1 Gbps tidigt i somras och blev uppgraderad till 10 Gbps för priset av 1 Gbps (299 kr i 24 månader). Jag väntar på installation när som helst..

Det var en bra deal, gjorde du något speciellt för att få den?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det var en bra deal, gjorde du något speciellt för att få den?

Nej, jag kände inte ens till den dealen innan Bahnhof ringde upp mig och frågade om jag ville få 10 Gbps men betala för 1 Gbps.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Jag har just den setupen och det var inga problem att få igång.

Jag skaffade också en UDM Pro samtidigt med Bahnhof 10Gb. Funkade fint att få igång nätet (idag) när jag väl lyckades aktivera rätt MAC-adress.

MEN - om jag kör antingen speed test i UDMP får jag ca 7000 Mbps ner (helt ok) men kanske 30 Mbps upp. Samma resultat om jag kör bredbandskollen eller speedtest.net från en dator (1Gb-kort så 900 Mbs men 10-50 Mbps upp).

Jag har provat att sätta tillbaka SPF+-modulen i Huawei-routern. Då får jag 900 Mbps i båda riktningar (till en trådad dator).

Inget som du känner igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

Jag skaffade också en UDM Pro samtidigt med Bahnhof 10Gb. Funkade fint att få igång nätet (idag) när jag väl lyckades aktivera rätt MAC-adress.

MEN - om jag kör antingen speed test i UDMP får jag ca 7000 Mbps ner (helt ok) men kanske 30 Mbps upp. Samma resultat om jag kör bredbandskollen eller speedtest.net från en dator (1Gb-kort så 900 Mbs men 10-50 Mbps upp).

Jag har provat att sätta tillbaka SPF+-modulen i Huawei-routern. Då får jag 900 Mbps i båda riktningar (till en trådad dator).

Inget som du känner igen?

Nej jag kan tyvärr inte säga vad som kan vara fel där

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

Jag skaffade också en UDM Pro samtidigt med Bahnhof 10Gb. Funkade fint att få igång nätet (idag) när jag väl lyckades aktivera rätt MAC-adress.

MEN - om jag kör antingen speed test i UDMP får jag ca 7000 Mbps ner (helt ok) men kanske 30 Mbps upp. Samma resultat om jag kör bredbandskollen eller speedtest.net från en dator (1Gb-kort så 900 Mbs men 10-50 Mbps upp).

Jag har provat att sätta tillbaka SPF+-modulen i Huawei-routern. Då får jag 900 Mbps i båda riktningar (till en trådad dator).

Inget som du känner igen?

Skicka PM om du vill testa med iperf3 mot annan 10G Bahnhof kund

Permalänk
Skrivet av varget:

Skicka PM om du vill testa med iperf3 mot annan 10G Bahnhof kund

Tack. Jag ska göra lite fler tester. Först fabriksåterställa UDMPn och se om det gör någon skillnad. Sen testa med beta-firmware också.

Funkar inte det kanske jag får köpa Ubiquitis egen SFP+-modul till RJ45 och koppla ihop den med Huwairroutern den vägen och se om de funkar bättre. Men jag är pessimist och börjar fundera på om det kan vara något fel på just min UDMP eftersom det funkar för er. Tveksamt om Ubiquiti kommer att lyssna på mig så länge jag använder Bahnhofs modul dock.

Tyvärr har jag inte tid i helgen… och det är inte så att världen står och faller med att jag inte har 10 Gb/s

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Vad är det för tillverkare/modell/specs på SFP+ modulen som kommer med?

Tänkte alltså ha fibern direkt in i min pfSense-box, men SFP modulen som vi har nu (1G från Bahnhof) verkar inte vara kompatibel med mina Mellanox-nätverkskort. SFP+ portar ska vara bakåtkompatibla med SFP moduler, men antagligen är det nåt fulspel med att Ciscos produkter inte fungerar med någon annan.

(Är såklart möjligt att just dessa kort inte alls klarar nåt annat än just 10Gbit... isåfall är det bara vänta och hoppas att det funkar)

edit: Kan man kanske t.o.m undra ifall nån Bahnhof 10G kund i Stockholm kan tänka sig låta mig komma över innan nyår och testa ifall ett Mellanox-kort funkar med SFP+ modulen? Lite jobbigt att själv bo i ett annat land än var denna uppgradering sker, så all förhandsinfo är guld värt så man kan planera allt utan att behöva resa fram och tillbaka med färjan.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Lånar tråden lite. Vad är det för tillverkare/modell/specs på SFP+ modulen som kommer med?

Tänkte alltså ha fibern direkt in i min pfSense-box, men SFP modulen som vi har nu (1G från Bahnhof) verkar inte vara kompatibel med mina Mellanox-nätverkskort. SFP+ portar ska vara bakåtkompatibla med SFP moduler, men antagligen är det nåt fulspel med att Ciscos produkter inte fungerar med någon annan.

(Är såklart möjligt att just dessa kort inte alls klarar nåt annat än just 10Gbit... isåfall är det bara vänta och hoppas att det funkar)

edit: Kan man kanske t.o.m undra ifall nån Bahnhof 10G kund i Stockholm kan tänka sig låta mig komma över innan nyår och testa ifall ett Mellanox-kort funkar med SFP+ modulen? Lite jobbigt att själv bo i ett annat land än var denna uppgradering sker, så all förhandsinfo är guld värt så man kan planera allt utan att behöva resa fram och tillbaka med färjan.

Bild på 10G-modulen: https://ibb.co/M7DZDBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Tack! Verkar finnas moduler med liknande specs garanterade för Mellanox, dock lite dyrt. Är ganska ny på det här med fiber, bara kommit så långt att jag har ett par fiberanslutna enheter i hemnätverket. Hittar väldigt dåligt med info om Mellanox ens stänger ute andra tillverkare, och har inget att testa med. Alla SFP+ moduler jag har är "Mellanox-kompatibla", vilket ju låter som att det finns moduler som inte är det...

Har alltså som backup-plan att beställa en kompatibel modul om Bahnhofs visar sig inte fungera. Men hoppas fortfarande att någon i Sthlmstrakten kan tänka sig låta mig komma över och testa ifall mitt Mellanox-kort funkar med deras 10G Bahnhof

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Tack! Verkar finnas moduler med liknande specs garanterade för Mellanox, dock lite dyrt. Är ganska ny på det här med fiber, bara kommit så långt att jag har ett par fiberanslutna enheter i hemnätverket. Hittar väldigt dåligt med info om Mellanox ens stänger ute andra tillverkare, och har inget att testa med. Alla SFP+ moduler jag har är "Mellanox-kompatibla", vilket ju låter som att det finns moduler som inte är det...

Har alltså som backup-plan att beställa en kompatibel modul om Bahnhofs visar sig inte fungera. Men hoppas fortfarande att någon i Sthlmstrakten kan tänka sig låta mig komma över och testa ifall mitt Mellanox-kort funkar med deras 10G Bahnhof

Vi bor i Stockholm men har inte fått fibern helt inkopplad ännu så tyvärr ingen hjälp..