Samsung ökar tillverkning av OLED-paneler

Permalänk
Melding Plague

Samsung ökar tillverkning av OLED-paneler

Inför lanseringen av Samsungs första OLED-TV utökar bolaget kapaciteten, något som även ska gynna bärbara datorer och surfplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt kanske inte är många år kvar då tills oled är standard och bara absoluta budget segmentet kör alternativa lösningar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Detta får mig faktiskt att avstå från de attraktiva erbjudanden på LGs OLED modeller under årets BF. Kul med mer konkurrens

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Hoppas att nästa datorskärm kan bli en oled. Det känns som natt och dag med TVn.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Qd-oled ska bli intressant att se vad det kan göra. Men gissar att Samsung fortfarande kommer vägra Dolby Vision. Så kanske deras panel i en annans tillverkares apparat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en samsung-panel i en apple-monitor/tv. Den kombinationen som sett bäst ut av allt jag sett (i liten skala på iphone 12 pro max).

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande. OLED är framtiden, det visar det sig med tanke på Samsungs satsning, nu behöver det bara trilla ner till PC-monitorer på allvar också!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Samsung Sverige

Detta låter grymt spännande

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

fortsätter Samsung Electronics vägra Dolby Vision så lär iaf entusiasterna hoppa över dessa, sen lär många vilja ha 77" uppåt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

försätter Samsung Electronics vägra Dolby Vision så lär iaf entusiasterna hoppa över dessa, sen lär många vilja ha 77" uppåt.

Ja och ja. Sen vill jag ha >85” utan att sälja båda njurarna, levern och hjärtat. Har suttit på en 75” sedan 2015 och det börjar klia i villhövernerven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hoppas att nästa datorskärm kan bli en oled. Det känns som natt och dag med TVn.

Håller total med dig. Helt omöjligt för mig att ens kunna starta ett spel på PG279Q, sen jag köpte en CX 55 i April!
Once OLED Allways OLED - som de vise säger!
Allt mitt spelande sker nu på Tv'n. Men skulle verkligen vilja ha en OLED monitor, för lite desktop gaming därtill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Spännande. OLED är framtiden, det visar det sig med tanke på Samsungs satsning, nu behöver det bara trilla ner till PC-monitorer på allvar också!

Presis de jäklarna fick krypa till korset till slut, och de som hatat på OLED i åratal. Det visar tydligt vad framtiden heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hoppas att nästa datorskärm kan bli en oled. Det känns som natt och dag med TVn.

Enl uppgift så ingår 34" paneler i initiala QD Oled tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Spännande. OLED är framtiden, det visar det sig med tanke på Samsungs satsning, nu behöver det bara trilla ner till PC-monitorer på allvar också!

Pessimist (eller är det realist?) som jag är tänker jag att det pratats om OLED som framtiden sedan "plattskärmar" blev populärt ute i stugorna. Strax efter millennieskiftet eller så?
För att användas som datorskärmar verkar det fortfarande finnas problem med hur skärmarna åldras och degraderas. Sen har vi förstås problemet att försöken som gjorts hittills är vansinnigt dyra.

Jag håller inte direkt andan i väntan på bra OLED-skärmar till datorn till rimliga priser. Tror det är flera år bort fortfarande, och då är frågan om inte μLED blir framtiden istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Presis de jäklarna fick krypa till korset till slut, och de som hatat på OLED i åratal. Det visar tydligt vad framtiden heter

Hatat och hatat, är väl LG som har en del patent och det har mestadels inte varit speciellt lönsamt att tillverka större paneler.
De har ju tillverkat många små AM/OLED väldigt länge till många tillverkare, annan situation där.

Sen så har de knappast lagt ner utvecklingen på MicroLED heller... kan vara att den slår ut OLED om 10-20 år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Pessimist (eller är det realist?) som jag är tänker jag att det pratats om OLED som framtiden sedan "plattskärmar" blev populärt ute i stugorna. Strax efter millennieskiftet eller så?
För att användas som datorskärmar verkar det fortfarande finnas problem med hur skärmarna åldras och degraderas. Sen har vi förstås problemet att försöken som gjorts hittills är vansinnigt dyra.

Jag håller inte direkt andan i väntan på bra OLED-skärmar till datorn till rimliga priser. Tror det är flera år bort fortfarande, och då är frågan om inte μLED blir framtiden istället.

Oavsett ifall μLED når oled i svärta eller ej så är det inte hela paketet. Oleds responstid på 0.1ms är svårslagen redan utan alla dessa zonerna och lägger man på blackframe insertion i 120hz på oled så ser det ungefär ut som en "vanlig" lcd med 1000hz.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Oavsett ifall μLED når oled i svärta eller ej så är det inte hela paketet. Oleds responstid på 0.1ms är svårslagen redan utan alla dessa zonerna och lägger man på blackframe insertion i 120hz på oled så ser det ungefär ut som en "vanlig" lcd med 1000hz.

Nu tänker du på mini-LED och inte micro-LED. Micro-LED är mikroskopiska LED;s som avger sitt eget ljus och förutom motsvarande responstid och kontrast som OLED, kan det slå OLED på fingrarna vad gäller ljusstyrka, inbränning och livslängd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NorthLight:

Presis de jäklarna fick krypa till korset till slut, och de som hatat på OLED i åratal. Det visar tydligt vad framtiden heter

Samsung är ett stort företag med många undergrenar som ofta blandas ihop. Paneltillverkaren Samsung Display – som nyheten handlar – om har förstås aldrig hatat OLED eftersom de tillverkat OLED-skärmar väldigt länge till världens olika tillverkare av laptops och telefoner. De har inget att krypa till korset för. Snarare tvärtom eftersom de verkar kunna bli först med att utmana LG Displays totala dominans.

Samsung Electronics – vilka tillverkar konsumentprodukter likt TV-apparater – har haft en hel del smutskastningskampanjer mot OLED. Särskilt då kring inbränningsrisken. Den delen av Samsung har en del problem just nu eftersom de tidigare förlitat sig på Samsung Displays numera nedlagda LCD-tillverkning och för 2021 och 2022 måste plocka paneler från hela marknaden för att täcka sitt utbud. De lär få det lite svårt med trovärdigheten om de nu ska börja hävda att OLED är the shit. Ska bli intressant att se hur de försöker vinkla detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De lär få det lite svårt med trovärdigheten om de nu ska börja hävda att OLED är the shit. Ska bli intressant att se hur de försöker vinkla detta.

De ska nu börja häva att "QD Display" (eller det är iaf vad Samsung Display kallar tekniken; Electronics lär hitta på nått än flashigare) is the shit.
Dvs vinklingen lär bli att inte nämna "Oled" alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu tänker du på mini-LED och inte micro-LED. Micro-LED är mikroskopiska LED;s som avger sitt eget ljus och förutom motsvarande responstid och kontrast som OLED, kan det slå OLED på fingrarna vad gäller ljusstyrka, inbränning och livslängd.

Vilket såklart är lovande men innan man har en produkt på marknaden som kan leverer det så är det nog inget att hänga upp sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sen så har de knappast lagt ner utvecklingen på MicroLED heller... kan vara att den slår ut OLED om 10-20 år.

Det kan ev. gå fortare än så för Samsung att skippa Oled. Dvs. ev. behöver de inte vänta på MicroLED; som kanske aldrig blir realiserbart för massproduktion.

Spekulation/ryktet säger att framtida "QD Display" inte kommer baseras på Oled-emitters utan på sk NanoRod-emitters:
https://www.displaysupplychain.com/blog/are-quantum-nano-emit...

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan köpa micro-LED sedan flera år tillbaka från olika tillverkare. Teknik finns att köpa och kan hänga på din vägg om du bara vill. Problemet är att det kostar miljoner och det finns ännu inget som pekar på att utvecklingen tar ned de priserna i närheten till dagens väntade konsument-TV-priser.

Samsung är skickliga på marknadsföring. Om det inte vore för att de skapade hypen CES 2019 hade inte många ens förstått att tekniken finns. Tre år senare är det fortfarande bara en av alla andra önskedrömmar.

Modulära OLED-lösningar för en 100-tums OLED-TV hemma? Ja, det fanns 2011 och jag såg det på ISE-mässan. Men den väggen hade kostat ungefär som de uppskattningsvis fyra miljoner som Panasonics ville ha för sin 150-tums 4K-plasma.

Permalänk
Medlem

Då får vi vänta några år tills priset har kommit ner till humana nivåer. Laneringspris för 65" ~80-100k tydligen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

De ska nu börja häva att "QD Display" (eller det är iaf vad Samsung Display kallar tekniken; Electronics lär hitta på nått än flashigare) is the shit.
Dvs vinklingen lär bli att inte nämna "Oled" alls.

Ser fram emot det fortsatta förklaringsarbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Då får vi vänta några år tills priset har kommit ner till humana nivåer. Laneringspris för 65" ~8-100k tydligen.

Länk till denna info? Verkar orealistiskt då det finns konkurrans på marknaden redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser fram emot det fortsatta förklaringsarbetet.

Det är kanske en än större utmaning för dem att förklara hur det skiljer sig från dagens "QLED".

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

..Oleds responstid på 0.1ms är svårslagen redan utan alla dessa zone..

host (0.01ms) host..
https://en.wikipedia.org/wiki/OLED

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Pessimist (eller är det realist?) som jag är tänker jag att det pratats om OLED som framtiden sedan "plattskärmar" blev populärt ute i stugorna. Strax efter millennieskiftet eller så?
För att användas som datorskärmar verkar det fortfarande finnas problem med hur skärmarna åldras och degraderas. Sen har vi förstås problemet att försöken som gjorts hittills är vansinnigt dyra.

Jag håller inte direkt andan i väntan på bra OLED-skärmar till datorn till rimliga priser. Tror det är flera år bort fortfarande, och då är frågan om inte μLED blir framtiden istället.

Kanske men som jag nämnt tidigare så var inbränning ett problem för gamla displaytekniker som CRT. Hela anledningen till att det fanns skärmsläckare i Windows.

Jag negligerar inte problemet men just inbränning tror jag tekniker som redan finns implementerat kan råda bot på. LG har ju en inbyggd skärmsläckare i sina apparater, sänker ljusstyrkan först vid statiskt bild med mera.

Efter att ha använt OLED och många andra konkurrerande tekniker, såsom nano-IPS så är OLED Gold standard. Samsungs satsning tyder också på det, även om de kört hårt på sina QLED.

Den som lever får se.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Kanske men som jag nämnt tidigare så var inbränning ett problem för gamla displaytekniker som CRT. Hela anledningen till att det fanns skärmsläckare i Windows.

Jag negligerar inte problemet men just inbränning tror jag tekniker som redan finns implementerat kan råda bot på. LG har ju en inbyggd skärmsläckare i sina apparater, sänker ljusstyrkan först vid statiskt bild med mera.

Efter att ha använt OLED och många andra konkurrerande tekniker, såsom nano-IPS så är OLED Gold standard. Samsungs satsning tyder också på det, även om de kört hårt på sina QLED.

Den som lever får se.

Jag hade förhoppningen att inbränning var löst, men det ser inte riktigt ut så tyvärr. Exempelvis:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Jag hade förhoppningen att inbränning var löst, men det ser inte riktigt ut så tyvärr. Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Ah den där Linus igen

Bemöter problemen med den videon i den här tråden här: #19310600 och här: #19310769