Samsung ökar tillverkning av OLED-paneler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ah den där Linus igen

Bemöter problemen med den videon i den här tråden här: #19310600 och här: #19310769

Jo han är förstås ingen auktoritet på området direkt. Samtidigt har han ju fått problem efter ändå rätt försiktig användning (för att vara datoranvändning i alla fall) på rätt kort tid. Sen får han ju bort problemen också, så det är väl inte hela världen förstås, men kanske inte så kul att behöva trassla med en skärm som ändå är rätt dyr efter så kort tid.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Jo han är förstås ingen auktoritet på området direkt. Samtidigt har han ju fått problem efter ändå rätt försiktig användning (för att vara datoranvändning i alla fall) på rätt kort tid. Sen får han ju bort problemen också, så det är väl inte hela världen förstås, men kanske inte så kul att behöva trassla med en skärm som ändå är rätt dyr efter så kort tid.

Linus kanske är för lat för att ta reda på och berätta hur man egentligen ska använda en OLED som datorskärm? Pengarna lär ju trilla in ändå liksom.

OLED är någonstans där vi var för 25-35 år sedan med CRT där alla skaffade skärmsläckare av rädslan för inbränningar baserat på ett fåtal skräckexempel. Skapade en helt egen ekonomi för mysiga skärmsläckare. Likt After Dark med sina flygande brödrostar.

Skillnaden då mot nu är att det hela är tekniken är mycket mer komplex. Fast människan är ungefär densamma. Så mycket enklare att bara bekräfta sin bias än att faktiskt försöka förstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Linus kanske är för lat för att ta reda på och berätta hur man egentligen ska använda en OLED som datorskärm? Pengarna lär ju trilla in ändå liksom.

OLED är någonstans där vi var för 25-35 år sedan med CRT där alla skaffade skärmsläckare av rädslan för inbränningar baserat på ett fåtal skräckexempel. Skapade en helt egen ekonomi för mysiga skärmsläckare. Likt After Dark med sina flygande brödrostar.

Skillnaden då mot nu är att det hela är tekniken är mycket mer komplex. Fast människan är ungefär densamma. Så mycket enklare att bara bekräfta sin bias än att faktiskt försöka förstå.

Tja jo, jag har ingen förkärlek för Linus på något sätt. Men likväl är det ett problem, om man behöver se en video på YT för att veta hur man ska använda skärmen som en skärm så kommer ju de flesta att göra fel även om det är lätt att göra rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Tja jo, jag har ingen förkärlek för Linus på något sätt. Men likväl är det ett problem, om man behöver se en video på YT för att veta hur man ska använda skärmen som en skärm så kommer ju de flesta att göra fel även om det är lätt att göra rätt.

Åh, det går att bygga dem säkrare. Sony gör det till exempel. Philips är tvärtom, kör panelerna hårdare. Nu är det iofs en TV som körs som datorskärm eftersom skärmtillverkarna har vandrat en väg där de inte längre kan matcha pris och kvalitet. Detta är ju en del av komplexiteten där en och samma modern produkt svarar mot så många och väldigt olika användningsområden. CRT-skärmens användning mot en OLED-TV förhåller sig som 90-talets första GSM-telefon förhåller sig till dagens modeller.

Någon måste gör en video som förklarar produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Länk till denna info? Verkar orealistiskt då det finns konkurrans på marknaden redan.

https://youtu.be/d-tptqH5WhQ?t=190

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Inför lanseringen av Samsungs första OLED-TV ...

Rätta mig om jag har fel, men visst hade Samsung ute en modell till försäljning (om än i väldigt begränsad upplaga) i början när OLED-TV började hamna på tapeten? 2013-2014 någonstans tror jag?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av snajk:

Jag hade förhoppningen att inbränning var löst, men det ser inte riktigt ut så tyvärr. Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Nej, det verkar inget vidare fakttiskt men jag är hoppfull att utvecklingen av OLED kan tar fart ännu mer i och med att Samsung kliver in i bilden och jag tror att Samsung och LG troligen har goda förhoppningar att lösa mycket av dessa problemen eftersom de satsar så hårt på det.

Burn-in diskussionen är ju nästa icke-existerande när det kommer till telefoner t.ex. och det används OLED friskt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Casgar:

Rätta mig om jag har fel, men visst hade Samsung ute en modell till försäljning (om än i väldigt begränsad upplaga) i början när OLED-TV började hamna på tapeten? 2013-2014 någonstans tror jag?

Samsung har visat en prototyp på mässor 2013: https://news.samsung.com/global/samsung-unveils-uhd-oled-tv-a...

Samsung fick aldrig i ordning en fungerande masstillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung har visat en prototyp på mässor 2013: https://news.samsung.com/global/samsung-unveils-uhd-oled-tv-a...

Samsung fick aldrig i ordning en fungerande masstillverkning.

FullHD Oled fick de ut i några exemplar iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Nej, det verkar inget vidare fakttiskt men jag är hoppfull att utvecklingen av OLED kan tar fart ännu mer i och med att Samsung kliver in i bilden och jag tror att Samsung och LG troligen har goda förhoppningar att lösa mycket av dessa problemen eftersom de satsar så hårt på det.

Jo det hade absolut varit bra med mer än en tillverkare både av konkurrensskäl men också för att det brukar innebära mer innovation.

Citat:

Burn-in diskussionen är ju nästa icke-existerande när det kommer till telefoner t.ex. och det används OLED friskt.

Jo fast telefoner är väldigt skilt från TV ändå. Både hur de används, många korta perioder, och hur länge man har en telefon.

Permalänk
Medlem

Sonys QD Oled sipprar ut några timmar i förväg tack vare CES Awards:

Citat:

The Sony 65A95K is Sony's New Flagship Master Series 65-inch TV with New OLED device, powered by revolutionary Cognitive Processor XR. Cognitive Processor XR vastly expands color volume while maintaining pure blacks by taking full advantage of the New OLED device

https://www.ces.tech/Innovation-Awards/Honorees/2022/Honorees...

Permalänk
Bildexpert 📺

Ha-ha! Jag hade något embargo idag till kl 15:00 eller om det var 12:00 eller så. Glad att jag inte hanterar info på tid.

Men ja, Sony A95K i 55 och 65 tum med QD-OLED. Gissar att Samsung Display tillverkar och Sony köper, medan Samsung Electronics fortsätter under 2022 att sälja Samsung TV utan Samsung-paneler.

Tyvärr vill Sony inte speca detaljer runt ljusstyrka eller liknande, men är tydliga med att dra på det som är käpphästen med att det är full färgvolym hela vägen till max ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Inte nog med det. Dell 34" QD Oled Monitor.

Citat:

The new Alienware 34 Curved OLED Gaming Monitor (AW3423DW) is the world's first Quantum-Dot OLED monitor, which features revolutionary Quantum Dot technology from Samsung, to deliver best-in-class gaming performance.

https://www.ces.tech/Innovation-Awards/Honorees/2022/Honorees...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ha-ha! Jag hade något embargo idag till kl 15:00 eller om det var 12:00 eller så. Glad att jag inte hanterar info på tid.

Men ja, Sony A95K i 55 och 65 tum med QD-OLED. Gissar att Samsung Display tillverkar och Sony köper, medan Samsung Electronics fortsätter under 2022 att sälja Samsung TV utan Samsung-paneler.

Tyvärr vill Sony inte speca detaljer runt ljusstyrka eller liknande, men är tydliga med att dra på det som är käpphästen med att det är full färgvolym hela vägen till max ljusstyrka.

Borde vara kl 16:00 med tanke på:
https://www.youtube.com/watch?v=IVyjshlXeeI

Formuleringen "New Oled" är märklig dock. Nått CES-folket hittat på eller får inte Sony använda "QD Display"/"QD Oled"?

Samsung måste ju varit nån form av sista minuten ändring från deras sida. Men deras QD Oled fick ändå en CES Award. Fanns väl ingen ångerrätt när man väl köpt sig utmärkelsen.

Känns som den kommer den med, nångång under året, bara att de av nån anledning valt att inte tala om det för någon än. Kvantpunkterna bara väntar på att lysa upp en felaktig EOTF... (eller du som har koll, går det inte att få bättre än såhär?)

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gissar att Samsung Display tillverkar och Sony köper

Fick nys om att det kan röra sig om ett annat alternativ... Vad spännande det blev helt plötsligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL är ju på med OLED också. Men kanske en dark horse denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TCL är ju på med OLED också. Men kanske en dark horse denna gång?

Ingen aning men formulering "new oled" öppnar för att det kanske inte är det som man först trodde var det självklara/enda tänkbara (QD Display från Samsung Display).

Nån trodde LG panel som sedan Sony själva smetar kvantpunkter på (eller att LG tillverkar på "specialrecept" från Sony, vad vet jag). Konstigare saker har, kanske, hänt så det blir spännande att se vad det landar i.

Inte utan att man undrar om detta är nån slags "plan B" som slagit ut här.

Edit: Vincent hävdar dock QD Display från Samsung.
https://youtu.be/BRoOYXQ1RPk

Permalänk
Medlem

LTT är ju inte bästa källan direkt men det får duga tillsvidare.
https://youtu.be/Piteu5gyKq0

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

LTT är ju inte bästa källan direkt men det får duga tillsvidare.
https://youtu.be/Piteu5gyKq0

Sponsrat av Samsung. Höll ändå bra nivå och tempo på de tekniska förklaringarna bakom varför QD OLED har förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sponsrat av Samsung. Höll ändå bra nivå och tempo på de tekniska förklaringarna bakom varför QD OLED har förutsättningarna.

Ja och riggat av Samsung Display dessutom. Inte bästa källan som sagt.

Cnet var, fwiw, på samma demo:
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/with-qd-display-...

Permalänk
Medlem

Flatpanels: Here is QD-OLED

Bra (med OLED-mått mätt) ljusflöde iaf (inte ett ord om D65 dock). Och detta utan "fusk" med vit subpixel, som sagt. Övre raden är för tv-panelerna, nedre är för monitor.

Sen ska förstås de massproducerade produkterna gärna prestera likvärdigt oxå. TBD på den.

Permalänk
Medlem

Alienware 34 Curved QD-OLED specs
Price TBA
Size 34 inches
Resolution 3440 x 1400
Refresh rate 175Hz (DisplayPort), 100Hz (HDMI)
Aspect ratio 21:9
Brightness 250 cd/m2 (typical), 1000 cd/m2 (peak)
Nvidia G-Sync Nvidia G-Sync Ultimate at 175Hz
Ports 2 HDMI, 1 DisplayPort, 3 USB 3.2, audio line-out, headphone

Trevligt med en ultrawide med högre refresh än existerande LG.

Permalänk
Avstängd

Ars artikel var inte jättebra men kommentarerna gav en del insikter måste jag säga.

En stor fördel med Samsungs teknik är ju att man slipper färgfilter som ju tar bort en stor del av ljuset som dioderna producerar. Hur stor fördel det är i praktiken får vi se förstås.

Permalänk
Medlem

Skall bli väldigt spännande att se hur de positionerar den prismässigt.
Å ena sidan kan man tänka sig att den prissätts konkurrensmässigt med lg 48" oled ~10k (kommer ju också 42" i år), men å andra sidan kanske de tänker att "detta är första bra oled-monitorn i traditionell storlek" och fläskar till med 20k.
Eftersom ett rationellt pris vore 10-20k SEK, så chansar jag på att den kommer kosta 23k

I och med att man kan köra lg oled" i custom resolution 3840x1600 så är egentligen enda fördelen med denna att den har högre refresh (och potentiellt bättre bildkvalitet, men lg's är ju redan väldigt bra), men just högre refresh är jag väldigt sugen på. Verkligen det enda jag känner att jag saknar med lg oled.

Permalänk
Medlem

Jösses...vilken såpopera.

Citat:

According to reports from Korea, Samsung Electronics will not show any OLED TVs at CES 2022. We hoped that the company will unveil the first QD-OLED TVs during the show, and also perhaps WOLED TVs that use panels produced by LGD.

According to reports from Korea, LG and Samsung did not reach an agreement on WOLED panel prices, even though LGD agreed to offer its WOLED panels to Samsung at a lower cost than it sells these to LG Electronics.

The Elec says that LG Display is willing to offer around $650 for a 65-inch WOLED panel, or a discount of over 10% compared to the price LG Electronics pays ($750). But Samsung demands an even further discount to <$600.

https://www.oled-info.com/samsung-will-not-show-oled-tvs-ces-...