Samsung ökar tillverkning av OLED-paneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah den där Linus igen

Bemöter problemen med den videon i den här tråden här: #19310600 och här: #19310769

Jo han är förstås ingen auktoritet på området direkt. Samtidigt har han ju fått problem efter ändå rätt försiktig användning (för att vara datoranvändning i alla fall) på rätt kort tid. Sen får han ju bort problemen också, så det är väl inte hela världen förstås, men kanske inte så kul att behöva trassla med en skärm som ändå är rätt dyr efter så kort tid.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Jo han är förstås ingen auktoritet på området direkt. Samtidigt har han ju fått problem efter ändå rätt försiktig användning (för att vara datoranvändning i alla fall) på rätt kort tid. Sen får han ju bort problemen också, så det är väl inte hela världen förstås, men kanske inte så kul att behöva trassla med en skärm som ändå är rätt dyr efter så kort tid.

Linus kanske är för lat för att ta reda på och berätta hur man egentligen ska använda en OLED som datorskärm? Pengarna lär ju trilla in ändå liksom.

OLED är någonstans där vi var för 25-35 år sedan med CRT där alla skaffade skärmsläckare av rädslan för inbränningar baserat på ett fåtal skräckexempel. Skapade en helt egen ekonomi för mysiga skärmsläckare. Likt After Dark med sina flygande brödrostar.

Skillnaden då mot nu är att det hela är tekniken är mycket mer komplex. Fast människan är ungefär densamma. Så mycket enklare att bara bekräfta sin bias än att faktiskt försöka förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Linus kanske är för lat för att ta reda på och berätta hur man egentligen ska använda en OLED som datorskärm? Pengarna lär ju trilla in ändå liksom.

OLED är någonstans där vi var för 25-35 år sedan med CRT där alla skaffade skärmsläckare av rädslan för inbränningar baserat på ett fåtal skräckexempel. Skapade en helt egen ekonomi för mysiga skärmsläckare. Likt After Dark med sina flygande brödrostar.

Skillnaden då mot nu är att det hela är tekniken är mycket mer komplex. Fast människan är ungefär densamma. Så mycket enklare att bara bekräfta sin bias än att faktiskt försöka förstå.

Tja jo, jag har ingen förkärlek för Linus på något sätt. Men likväl är det ett problem, om man behöver se en video på YT för att veta hur man ska använda skärmen som en skärm så kommer ju de flesta att göra fel även om det är lätt att göra rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Tja jo, jag har ingen förkärlek för Linus på något sätt. Men likväl är det ett problem, om man behöver se en video på YT för att veta hur man ska använda skärmen som en skärm så kommer ju de flesta att göra fel även om det är lätt att göra rätt.

Åh, det går att bygga dem säkrare. Sony gör det till exempel. Philips är tvärtom, kör panelerna hårdare. Nu är det iofs en TV som körs som datorskärm eftersom skärmtillverkarna har vandrat en väg där de inte längre kan matcha pris och kvalitet. Detta är ju en del av komplexiteten där en och samma modern produkt svarar mot så många och väldigt olika användningsområden. CRT-skärmens användning mot en OLED-TV förhåller sig som 90-talets första GSM-telefon förhåller sig till dagens modeller.

Någon måste gör en video som förklarar produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Länk till denna info? Verkar orealistiskt då det finns konkurrans på marknaden redan.

https://youtu.be/d-tptqH5WhQ?t=190

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Inför lanseringen av Samsungs första OLED-TV ...

Rätta mig om jag har fel, men visst hade Samsung ute en modell till försäljning (om än i väldigt begränsad upplaga) i början när OLED-TV började hamna på tapeten? 2013-2014 någonstans tror jag?

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av snajk:

Jag hade förhoppningen att inbränning var löst, men det ser inte riktigt ut så tyvärr. Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Nej, det verkar inget vidare fakttiskt men jag är hoppfull att utvecklingen av OLED kan tar fart ännu mer i och med att Samsung kliver in i bilden och jag tror att Samsung och LG troligen har goda förhoppningar att lösa mycket av dessa problemen eftersom de satsar så hårt på det.

Burn-in diskussionen är ju nästa icke-existerande när det kommer till telefoner t.ex. och det används OLED friskt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Casgar:

Rätta mig om jag har fel, men visst hade Samsung ute en modell till försäljning (om än i väldigt begränsad upplaga) i början när OLED-TV började hamna på tapeten? 2013-2014 någonstans tror jag?

Samsung har visat en prototyp på mässor 2013: https://news.samsung.com/global/samsung-unveils-uhd-oled-tv-a...

Samsung fick aldrig i ordning en fungerande masstillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung har visat en prototyp på mässor 2013: https://news.samsung.com/global/samsung-unveils-uhd-oled-tv-a...

Samsung fick aldrig i ordning en fungerande masstillverkning.

FullHD Oled fick de ut i några exemplar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej, det verkar inget vidare fakttiskt men jag är hoppfull att utvecklingen av OLED kan tar fart ännu mer i och med att Samsung kliver in i bilden och jag tror att Samsung och LG troligen har goda förhoppningar att lösa mycket av dessa problemen eftersom de satsar så hårt på det.

Jo det hade absolut varit bra med mer än en tillverkare både av konkurrensskäl men också för att det brukar innebära mer innovation.

Citat:

Burn-in diskussionen är ju nästa icke-existerande när det kommer till telefoner t.ex. och det används OLED friskt.

Jo fast telefoner är väldigt skilt från TV ändå. Både hur de används, många korta perioder, och hur länge man har en telefon.