Uppgraderingshjälp av gammal trotjänare

Permalänk
Medlem

Uppgraderingshjälp av gammal trotjänare

Hej,
Sitter på en gammal trotjänare som jag funderar på att piffa upp lite för att primärt få till en lite trevligare gamingupplevelse. Datorn används även till en del jobb med programmering och simuleringar. Specsen på datorn är följande:

  • MSI Z68A-GD65 (G3)

  • i5-2500K på 3.3 GHz

  • 24 Gb Ram (1600 MHz DDR3)

  • GeForce GTX 570

  • Ett par SSD och en mekanisk hårddisk.

Har funderat på att fixa en NVME-disc, men då jag inte har en socket för det på moderkortet måste jag köra med adapter. Finns en PCIe x16 över precis under grafikkortet, men då fläktarna bygger rätt mycket på kortet vet jag knappt om discen skulle få plats där, iaf inte med kylflänsar. Vad skulle du rekommendera att behålla/uppgradera?

Permalänk
Medlem

Ibland måste man helt enkelt ta ut old yeller i skogen med en shyffel...

Permalänk
Medlem

Hej,

Beror väl lite på vad du spelar samt vad du är ute efter när det kommer till prestanda.

Personligen skulle jag nog titta på att köpa en ny burk.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Hårda ord, men de är väl kanske tyvärr sanna. Kanske kan skeppa över vraket till frugan annars.

Sant, tänker mig att setupen iaf ska klara de nyare FPS:orna eller liknande.

Permalänk
Medlem

Oklart vad du isf skulle ha för budget, men om det blir nyköp, så har du en helt ok burk här

https://www.komplett.se/product/1191622/dator-surfplatta/komp...

Eller ett Nvidia alternativ

https://www.komplett.se/product/1179195/dator-surfplatta/komp...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Oklart vad du isf skulle ha för budget, men om det blir nyköp, så har du en helt ok burk här

https://www.komplett.se/product/1191622/dator-surfplatta/komp...

Eller ett Nvidia alternativ

https://www.komplett.se/product/1179195/dator-surfplatta/komp...

Tack för tipsen! Nu har jag iofs en rätt vettig Fractal Design låda (eller det har hänt mycket på den fronten också?) med någon Corsair vattenkylning och ett AX850 PS. Kan det vara något som är värt att rädda? Finns det i så fall något vettigt uppgraderingspaket eller man ska plocka allt löst?

Permalänk
Medlem

Går absolut att återanvända. Ända problemet i dagsläget är tillgängligheten på majoriteten av grafikkort.
Gällande paket vs plocka löst, så hade jag plockat löst.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Går absolut att återanvända. Ända problemet i dagsläget är tillgängligheten på majoriteten av grafikkort.
Gällande paket vs plocka löst, så hade jag plockat löst.

Funderat lite och börjat titta lite på en AMD Ryzen 5900X. Väldigt dålig koll med moderkort dock, finns det nåt vettigt som fungerar både med DDR4 och 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Funderat lite och börjat titta lite på en AMD Ryzen 5900X. Väldigt dålig koll med moderkort dock, finns det nåt vettigt som fungerar både med DDR4 och 5?

AM4 har endast stöd för DDR4.

När det gäller Intels senaste 1700 socket så har moderkorten stöd för DDR4 eller DDR5, aldrig båda samtidigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AM4 har endast stöd för DDR4.
När det gäller Intels senaste 1700 socket så har moderkorten stöd för DDR4 eller DDR5, aldrig båda samtidigt.

Okej! Så om man vill framtidssäkra en RAM-uppgraderingen borde man snarare snegla åt Intels alternativ? Vad är i så fall relativt likvärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Okej! Så om man vill framtidssäkra en RAM-uppgraderingen borde man snarare snegla åt Intels alternativ? Vad är i så fall relativt likvärdigt?

12700K eller 12900K är likvärdigt en 5900X, även om 12600K räcker för de flesta applikationer.

Dock är det brist på DDR5 idag

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

12700K eller 12900K är likvärdigt en 5900X, även om 12600K räcker för de flesta applikationer.
Dock är det brist på DDR5 idag

Tack! Ja, jag har förstått det när jag kollade runt lite. Har du något bra moderkort att rekommendera till Intel? Är det känt om AMD har nåt i pipen för DDR5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Okej! Så om man vill framtidssäkra en RAM-uppgraderingen borde man snarare snegla åt Intels alternativ? Vad är i så fall relativt likvärdigt?

Zen 4 kommer 2022, och då blir det 5nm, DDR5 samt PCIE Express 5.0. Om man nu vill köra på AMD och en mer "framtidssäker" setup.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av macmac:

Hej,
Sitter på en gammal trotjänare som jag funderar på att piffa upp lite för att primärt få till en lite trevligare gamingupplevelse. Datorn används även till en del jobb med programmering och simuleringar. Specsen på datorn är följande:

  • MSI Z68A-GD65 (G3)

  • i5-2500K på 3.3 GHz

  • 24 Gb Ram (1600 MHz DDR3)

  • GeForce GTX 570

  • Ett par SSD och en mekanisk hårddisk.

Har funderat på att fixa en NVME-disc, men då jag inte har en socket för det på moderkortet måste jag köra med adapter. Finns en PCIe x16 över precis under grafikkortet, men då fläktarna bygger rätt mycket på kortet vet jag knappt om discen skulle få plats där, iaf inte med kylflänsar. Vad skulle du rekommendera att behålla/uppgradera?

Köp en ny men behåll den gamla för att leka med Linux, vara ftp, sköta kameraövervakningen på gården eller en rad andra uppgifter? Datorn du sitter på är rätt lik den jag har nu och den duger till det mesta utom de nyaste spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Zen 4 kommer 2022, och då blir det 5nm, DDR5 samt PCIE Express 5.0. Om man nu vill köra på AMD och en mer "framtidssäker" setup.

Okej, men det kan ju såklart dröja. Hmm, får väl lira lite CoD2 så länge annars

Skrivet av Diversion:

Köp en ny men behåll den gamla för att leka med Linux, vara ftp, sköta kameraövervakningen på gården eller en rad andra uppgifter? Datorn du sitter på är rätt lik den jag har nu och den duger till det mesta utom de nyaste spelen.

Jo, det är ju några bra idéer som man skulle kunna ha den till om jag inte skaffar en liten RPi för att leka lite. Men eftersom min fru också har en äldre dator (ungefär lika gammal fast mindre "kraftfull") och sysslar med en del foto/videoredigering funderar jag på om vi skulle skaffa en gemensam ny dator med bra specs och istället låta denna vara kvar till skolarbete och annat. Men jobbigt om det är kö när man vill lira nåt.

Det är lite att traggla sig igenom när man inte följt hårdvarutvecklingen så noga på några år. Vill inte bara stressköpa nåt för det är rea. Men gör jag helt fel om jag bara börjar med nåt sånt här till nuvarande datorer: WD-Black-SN850? Känns som det är något som ändå kommer köpas när jag gör den större uppgraderingen (om den nu inte blir nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Okej, men det kan ju såklart dröja. Hmm, får väl lira lite CoD2 så länge annars

Jo, det är ju några bra idéer som man skulle kunna ha den till om jag inte skaffar en liten RPi för att leka lite. Men eftersom min fru också har en äldre dator (ungefär lika gammal fast mindre "kraftfull") och sysslar med en del foto/videoredigering funderar jag på om vi skulle skaffa en gemensam ny dator med bra specs och istället låta denna vara kvar till skolarbete och annat. Men jobbigt om det är kö när man vill lira nåt.

Det är lite att traggla sig igenom när man inte följt hårdvarutvecklingen så noga på några år. Vill inte bara stressköpa nåt för det är rea. Men gör jag helt fel om jag bara börjar med nåt sånt här till nuvarande datorer: WD-Black-SN850? Känns som det är något som ändå kommer köpas när jag gör den större uppgraderingen (om den nu inte blir nu).

Att stoppa dit en NVME SSD när du redan har en SATA SSD kommer inte ge något större prestandalyft utom i vissa speciella fall. Det stora lyftet är att gå från snurrdisk till SSD.
Ska du ha den till den nya burken så är det helt ok.

En lagom uppgradering för spel vore att skaffa ett beg GTX1060 eller motsvarande.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Att stoppa dit en NVME SSD när du redan har en SATA SSD kommer inte ge något större prestandalyft utom i vissa speciella fall. Det stora lyfter är att gå från snurrdisk till SSD.
Ska du ha den till den nya burken så är det helt ok.

En lagom uppgradering för spel vore att skaffa ett beg GTX1060 eller motsvarande.

Ursäkta otydligheten, hade i så fall primärt tänkt fixa NVME:n till frugans dator som inte har SSD. Risken är att jag i min egen dator inte får plats med en sådan pga platsen som grafikkortet tar nu (även om där är två x16-sockets). Så då lär hon ju få se en rejäl prestandaförbättring tänker jag (tänkte nåt sånt här: NVME Adapter PCIe x16 som adapter)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Ursäkta otydligheten, hade i så fall primärt tänkt fixa NVME:n till frugans dator som inte har SSD. Risken är att jag i min egen dator inte får plats med en sådan pga platsen som grafikkortet tar nu (även om där är två x16-sockets). Så då lär hon ju få se en rejäl prestandaförbättring tänker jag (tänkte nåt sånt här: NVME Adapter PCIe x16 som adapter)?

Då är jag med. Jo det borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Då är jag med. Jo det borde funka.

Gött. Kollade lite vidare på det. Om jag inte missförstått saken helt, verkar det som det kan blir problem att boota från NVMEn på så gamla moderkort (hon har Asus b85m-e). Kanske får nöja mig med en gripande SSD till frugan så länge...