Frankrike bannar Wish för att skydda konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Frankrike bannar Wish för att skydda konsumenter

Över 90 procent av undersökta elektronikprodukter bedömdes otillåtna att sälja inom EU eller rent av farliga, enligt franska myndigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

"testet upptäckte brandvarnare vars larm inte fungerade"

En sådan hade jag behövt, blir alltid bara arg och irriterad när min brandvarnare tycker att jag steker saker i köket för aggressivt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av UndaC:

"testet upptäckte brandvarnare vars larm inte fungerade"

En sådan hade jag behövt, blir alltid bara arg och irriterad när min brandvarnare tycker att jag steker saker i köket för aggressivt.

Du kan ju alltid göra som jag annars. Köp en brandvarnare, glöm bort att du köpt den och låt den ligga i förpackningen i åtta månader. Garanterat larmfritt.

Permalänk
Medlem

Finns många fler branscher som behöver gå igenom samma rensning. Det är helt galet att man inom EU blir konkurrensutsatt av bolag som spelar efter helt egna regler. Eller i värsta fall en total avsaknad av regler och kontroll. Vi kan inte fortsätta pressa priser på bekostnad av miljö och säkerhet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sarky:

Finns många fler branscher som behöver gå igenom samma rensning. Det är helt galet att man inom EU blir konkurrensutsatt av bolag som spelar efter helt egna regler. Eller i värsta fall en total avsaknad av regler och kontroll. Vi kan inte fortsätta pressa priser på bekostnad miljö och säkerhet.

Det som oroar mig är att det dessutom känns som att många (inom Sverige nu då) inte vet att de blir s.k privatimportörer när de beställer från exempelvis Wish. Det innebär att man själv måste ansvara för att kontrollera typ säkerhetsstandarder och dylikt, vilket i värsta fall kan få rätt rejäla konsekvenser. Skulle man stå där med elbrand eller värre sedan finns risken att hemförsäkringen inte gäller. Spontant tror jag rätt många hellre skulle lägga den där extra hundralappen på en laddare från valfri svensk ÅF om man var helt insatt i de mer finstilta detaljerna.

Permalänk
Medlem

Tror det är mer utbrett än gemene man är medveten om, även i svenska butiker. T.ex. så får man inte sälja nattlampor med usb-utgång vilket både Bauhaus och Bygghemma gör i skrivande stund. 30% av produkterna som Elsäkerhetsverket testar beläggs med förbud.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Nu senast var det ett nätaggregat från Hiditec.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del siter som i princip inte säljer nått vettigt alls och Wish är en av dem så det vore bra med ett globalt förbud mot dem.
Ser bara fördelar med att begränsa just Wish men det borde generellt vara betydligt högre juridiskt ansvar även på de som tillhandahåller en marknadsplats om det säljs skräp eller när bedragare härjar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt. Har fortfarande inte återhämtat mig från 1080ti-skandalen 2017 (Colorful IGame GTX1080Ti).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"testet upptäckte brandvarnare vars larm inte fungerade"

En sådan hade jag behövt, blir alltid bara arg och irriterad när min brandvarnare tycker att jag steker saker i köket för aggressivt.

Förstår dig, men en fungerande brandvarnare är viktigt att ha i vilket fall som helst

Du kanske ska gå en matlagningskurs? En bättre fläkt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Det är helt rätt. Har fortfarande inte återhämtat mig från 1080ti-skandalen 2017 (Colorful IGame GTX1080Ti).

Nu blev jag nyfiken.

Permalänk
Medlem

Wish är skoj. Burkar köpas endel riktiga skitpresenter lagom till jul till min svärbror.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"testet upptäckte brandvarnare vars larm inte fungerade"

En sådan hade jag behövt, blir alltid bara arg och irriterad när min brandvarnare tycker att jag steker saker i köket för aggressivt.

Förstår känslan, men att ha en brandvarnare som inte fungerar är inte att föredra om det skulle börja brinna på riktigt

Permalänk
Medlem

De har ibland billiga grafikkort men vad jag förstått så är dessa inte att lita på då vid närmare undersökning så uppfyller dessa inte rätt specifikationer. Såg någon Youtube video med massor med fel på dessa kort. Trist om man har köpt ett sådant kort!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Nu blev jag nyfiken.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494093-billiga-grafik...

Permalänk
Medlem

Detta är en av de kritiska sakerna att veta om, men hjälper såklart föga när man kollar på en produkt med bristfällig beskrivning online

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UndaC:

"testet upptäckte brandvarnare vars larm inte fungerade"

En sådan hade jag behövt, blir alltid bara arg och irriterad när min brandvarnare tycker att jag steker saker i köket för aggressivt.

Skrivet av xealo:

Förstår känslan, men att ha en brandvarnare som inte fungerar är inte att föredra om det skulle börja brinna på riktigt

Man får byta till en flamdetektor, rökmolnen får man tåla.
Kanske är det en köksfläkt som behövs så vida den inte brinner upp ?

Description
Sleek lines make up the AKDY® 63175D-BLK 30 wall mounted rangehood. Prevent the accumulation of grease and unpleasant odors during cookingwith this stylish range hoods powerful fans

https://www.wish.com/product/akdy-30-inch-wall-mount-stainles...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"testet upptäckte brandvarnare vars larm inte fungerade"

En sådan hade jag behövt, blir alltid bara arg och irriterad när min brandvarnare tycker att jag steker saker i köket för aggressivt.

Är det här en meta-referens till denna tråd? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648729-finns-det-lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Tänkte likadant

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Förstår känslan, men att ha en brandvarnare som inte fungerar är inte att föredra om det skulle börja brinna på riktigt

Det är väl inte svårare än att man låter bli att tända eld på saker när brandvarnaren inte fungerar. Lika som att man undviker att krocka väl man inte har bilbältet på sig. 😋

Permalänk
Medlem

skulle aldrig få för mig handla nån elektronikpryl därifrån, EU borde köra detta hårt och förbjuda helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Det som oroar mig är att det dessutom känns som att många (inom Sverige nu då) inte vet att de blir s.k privatimportörer när de beställer från exempelvis Wish. Det innebär att man själv måste ansvara för att kontrollera typ säkerhetsstandarder och dylikt, vilket i värsta fall kan få rätt rejäla konsekvenser. Skulle man stå där med elbrand eller värre sedan finns risken att hemförsäkringen inte gäller. Spontant tror jag rätt många hellre skulle lägga den där extra hundralappen på en laddare från valfri svensk ÅF om man var helt insatt i de mer finstilta detaljerna.

Har ni inte lärt er något från Sims? Sätt inte brandvarnaren i köket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det som oroar mig är att det dessutom känns som att många (inom Sverige nu då) inte vet att de blir s.k privatimportörer när de beställer från exempelvis Wish. Det innebär att man själv måste ansvara för att kontrollera typ säkerhetsstandarder och dylikt, vilket i värsta fall kan få rätt rejäla konsekvenser. Skulle man stå där med elbrand eller värre sedan finns risken att hemförsäkringen inte gäller. Spontant tror jag rätt många hellre skulle lägga den där extra hundralappen på en laddare från valfri svensk ÅF om man var helt insatt i de mer finstilta detaljerna.

Verkligen. Jag skulle bli förvånad om ens 5% känner till det. Väldigt oroande, framför allt om man bor i flerbostadshus. Skitkul att få sitt hem nerbränt för att någon inte insåg att deras 20 spänns telefonladdare kanske var så billig av en anledning.....

Skrivet av ducedo:

Tror det är mer utbrett än gemene man är medveten om, även i svenska butiker. T.ex. så får man inte sälja nattlampor med usb-utgång vilket både Bauhaus och Bygghemma gör i skrivande stund. 30% av produkterna som Elsäkerhetsverket testar beläggs med förbud.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Nu senast var det ett nätaggregat från Hiditec.

Ja det borde verkligen vara hårdare tag mot sådant. Undrar om det beror på okunskap, lättja eller avvägning mellan risk för skadestånd och vinst av att sälja det. Direktimporterar man tar man ju (förhoppningsvis) risken medvetet, men köper man i Sverige så tycker jag att man skall kunna räkna med att produkten i alla fall är laglig! Allt annat är oacceptabelt. Dålig kvalite, sure, men inte olaglig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

https://siloscordoba.com/wp-content/uploads/2013/07/CE-and-China-Export-1.jpg

Detta är en av de kritiska sakerna att veta om, men hjälper såklart föga när man kollar på en produkt med bristfällig beskrivning online

Det finns ju ingen "riktig" China export-logga, utan den ska ju ha tillkommit av misstag när en tillverkare missat att den riktiga loggan inte får ändras i sina proportioner.

Men det är ju förstås bra att veta att loggan ska se ut på ett visst sätt. Ser den konstig ut finns ju skäl att misstänka fulspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

T.ex. så får man inte sälja nattlampor med usb-utgång

Ursäkta min lättja, men har du någon källa till detta. Jag hat nämligen nattlampor med usb hemma och vill bara dubbelkolla innan jag eventuellt gör mig av med dem.

Mina bordslampor är kanske inte "nattlampor". Nu när jag tänker efter. Men vire ändå intressant att läsa för att förstå var det är tillåtet att ha usb uttag på lampor och inte tillåtet.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tror det är mer utbrett än gemene man är medveten om, även i svenska butiker. T.ex. så får man inte sälja nattlampor med usb-utgång vilket både Bauhaus och Bygghemma gör i skrivande stund. 30% av produkterna som Elsäkerhetsverket testar beläggs med förbud.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Nu senast var det ett nätaggregat från Hiditec.

Fast just rörande försäkring så antar i alla fall jag att försäkringen gäller om du köpt en "svensk" produkt där den svenska försäljaren har ansvar att se till att produkten är korrekt.

Men om du importerar själv så har du själv ansvaret.

Så blir stor skillnad i vem som har ansvaret för att produkten är korrekt.

Men nån får gärna gå in på detaljer

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Nu blev jag nyfiken.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494093-billiga-grafikkort-fran-wish-utbruten-trad?p=1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Ursäkta min lättja, men har du någon källa till detta. Jag hat nämligen nattlampor med usb hemma och vill bara dubbelkolla innan jag eventuellt gör mig av med dem.

#19099268

Tror det är drastiskt att göra sig av med produkterna men är inte särskilt insatt. Tycker mest att det är ett intressant exempel på något som är förbjudet men ändå utspritt i stora butikskedjor samtidigt som gemene man inte har en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Det är helt rätt. Har fortfarande inte återhämtat mig från 1080ti-skandalen 2017 (Colorful IGame GTX1080Ti).

Mitt konto blev avstängt för evigt på grund av att jag köpte ett sådant grafikkort för billigt (som aldrig levererades), så nu gråter jag mig till sömns varje natt över att jag inte kan handla deras krimskrams.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hjälp. Detta är en attack på vår frihet. Om konsumenterna ovetandes vill köpa produkter som kan döda dem måste de väl få göra det. Jävla överstatliga skit. Frankrike är mer Nordkorea än Nordkorea nu.

Ovan var ett skämt. Klart det är bra att Frankrike går in och förbjuder skiten, men kan tänk mig vissa som muttrar lite över det här förträffliga beslutet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

https://siloscordoba.com/wp-content/uploads/2013/07/CE-and-China-Export-1.jpg

Detta är en av de kritiska sakerna att veta om, men hjälper såklart föga när man kollar på en produkt med bristfällig beskrivning online

Njaa.
Så viktigt är det nog inte. Det är trots allt bara en interneskröna. China Export finns ju inte egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled