Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

15 åriga Volvon är tillbaka!

Var några sidor sen sist.

Nja bara nämnde Volvon vad den har i kostnad OM man kör med den, de är inte ekonomisk jämfört med en något nyare bil.
VW 2009-2014 är den jag egentligen jämförde med. 0.6 i förbrukning , i ett årtal där de fortfarande är relativt felfria de närmaste 3-5 åren och mitt i träsket där mångas har sin privatägda bil redan. Kunde lika gärna varit en v40, v70, v60, golf, passat, Toyota Avensis Etc från samma 5-10år spann
En bil SKA hålla 15 år med underhåll, minnst. snittet i Sverige är 10 år med medellivslängd på 17. Som privatägare så lever bilen oftast längre.
Alla bilar vi har haft gått 20-25 år. Volvon han har nu ser ut att gå närmare 30 sett till nuvarande slitage och kommande kostnader, men den är inte pendlarbil heller.
Polon går nog 20 inte mer....men det är nästan 10 år dit.

Därför jag frågar om effektskatt i och med att ingen nämner det.
Köp exempel.
Golf 2018, 150k 10-12kr mil i bränsle, egolf och liknande klass Jah hittar är närmare 300k med 5-8 kr milkostnad (beroende på hur mycket man laddar för och hur man slår i effektavgiften 11kw i detta fall som kanske är rimligare NÅGON gång på en månad, 2kr mil utan avgift)
På 10 år är det 10kr milkostnad elbilen måste vara billigare för att täcka prisskillnaden, 20 år är det 5kr...båda 2018, båda köps, skatt är 360 kr per år för 1.0 tsi, större motor 1.4tsi ish 500kr skatt för en 2018 numera.

Få mig att förstå hur med effektskatt det är ekonomiskt.?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det alltså volvoägare som är de stora elbilsskeptikerna?

en av Sveriges vanligaste bil med bra reservdelsmarknd och kunskap så inte jättekonstigt att det är Volvo ägare som ställer frågan när deras bil kan gå 10-15 år till om man kan och vill och då försöka förstå när det inte längre är ekonomiskt gångbart.

Villakvarter farsan bor i finns 60 bilar 4 nyare än 2018. En mg på deras 1990 leasing pris, 3 företagsbilar, dessa är de enda elbilarna också. Flesta ca 2016.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det alltså volvoägare som är de stora elbilsskeptikerna?

Man kan diskutera huruvida beräkningen är rätt och om man behöver 22 kW laddning eller inte*, men vad det faktiskt går ut på är att kostnaden för drivmedel blir lika hög som för Volvon från 2005 om man dessutom lägger på behov av lite snabbladdningar. Det är inte en punkt där en äldre bil brukar ha någon större fördel.

Det går i vart fall inte att komma ifrån att snabbladdningarna är ett problem med de priser som förekommer, även om vi bortser ifrån kostnader för att dra in "industriström". Jag tittade av intresse lite kring problemet @stgr har. Snabbladdare är det inte fantastiskt gott om, särskilt inte 150+ kW, så alternativen om man har den situationen och inte vill spendera en eller flera timmar på att vänta på laddning är inte god. CircleK tar, åtminstone före eventuella rabatter om det finns sådana, 6,29 kr/kWh vid 150 kW-laddare. Med den höga förbrukningen det blivit nu motsvarar det för det första en energiåtgång i stil med en bensindriven småbil (räknat på 0,6 l/mil och 9 kWh/l bensin), men även en drivmedelskostnad som om man kört något bensindrivet schabrak som drar 1,5 l/mil, lågt räknat. Alltså hela 30+ kr/mil, för el! Även med halva förbrukningen, dvs 2,5 kWh/mil, så är det en kostnad som att köra en rätt hyfsad diesel-SUV vad gäller drivmedel.

*Torde vara inte med dagens ombordladdare, om man inte pratar om att man vill slå ut det och ladda två elbilar med 11 kW samtidigt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

För att t ex Ellevio i Stockholm inte har effektavgift? Jag antar att det är Göteborg Energi det handlar om? Upplägget känns lite udda eftersom det inte ser ut att ta hänsyn till när man tar ut effekttopparna, vilket gör att man kommer att straffas om man tar ut mycket effekt när elpriset är lågt under dygnet om man har den typen av elhandelsabonnemang. Detta även om belastningen i det lokalt inte ligger på toppnivå.

Hur stor betydelse det har i kalkylen med normala säkringar vet jag inte riktigt. Enkelt överslag säger ju (11/16)*25=~17,2 kW för 25A-säkringar mot 16A om vi säger att vi utnyttjar skillnaden mellan lägsta och högsta vanliga huvudsäkring. Priserna från 1/2-2022 verkar då ge en fast skillnad i fast månadskostnad om 225 kr som straff för det extra effektuttaget om man tar ut de 17 kw istället för 11 kW en timme tre olika dagar i månaden. Men beloppet beror förstås på vad man skulle ta ut som topp annars. Normala villor brukar inte ha mer än 25 A som huvudsäkring.

Ellevio i Stockholm har en variant av det här man kan välja, som har ett liknande syfte. Det är mig veterligen frivilligt att välja den abonnemangstypen och då handlar det om att man kan ha ett abonnemang med hög- och låglast. Det sänker överföringsavgiften under april-oktober hela dygnet och under nätterna även resten. Däremot blir överföringsavgiften rejält mycket högre 06-22 november-mars. Den fasta månadskostnaden är nästan densamma. Bra för att ladda elbil på natten, men mindre bra vintertid för att laga mat, tända belysning, värma varmvatten och hålla huset varmt under den tid man i huvudsak är vaken.

Tillägg: Notera att Ellevio i Stockholm tar ut en fast månadsavgift som är olika beroende på vilken huvudsäkring man har, vilket Göteborgs Energi uppenbarligen inte gör, dvs säkrar man upp så ökar den fasta avgiften och vice versa. Möjligen kommer någon modell liknande den i Göteborg, eventuellt lite smartare, att bli vanligare. Idag är det garanterat det överlägset vanligaste för småhus/villor att den "fasta" månadskostnaden styrs av storleken på huvudsäkringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan diskutera huruvida beräkningen är rätt och om man behöver 22 kW laddning eller inte*, men vad det faktiskt går ut på är att kostnaden för drivmedel blir lika hög som för Volvon från 2005 om man dessutom lägger på behov av lite snabbladdningar. Det är inte en punkt där en äldre bil brukar ha någon större fördel.

Det går i vart fall inte att komma ifrån att snabbladdningarna är ett problem med de priser som förekommer, även om vi bortser ifrån kostnader för att dra in "industriström". Jag tittade av intresse lite kring problemet @stgr har. Snabbladdare är det inte fantastiskt gott om, särskilt inte 150+ kW, så alternativen om man har den situationen och inte vill spendera en eller flera timmar på att vänta på laddning är inte god. CircleK tar, åtminstone före eventuella rabatter om det finns sådana, 6,29 kr/kWh vid 150 kW-laddare. Med den höga förbrukningen det blivit nu motsvarar det för det första en energiåtgång i stil med en bensindriven småbil (räknat på 0,6 l/mil och 9 kWh/l bensin), men även en drivmedelskostnad som om man kört något bensindrivet schabrak som drar 1,5 l/mil, lågt räknat. Alltså hela 30+ kr/mil, för el! Även med halva förbrukningen, dvs 2,5 kWh/mil, så är det en kostnad som att köra en rätt hyfsad diesel-SUV vad gäller drivmedel.

*Torde vara inte med dagens ombordladdare, om man inte pratar om att man vill slå ut det och ladda två elbilar med 11 kW samtidigt förstås.

And? Folk har ett konstigt synsätt på hur bilar skall brukas, alla kan inte ha bil och det är framför allt inte en mänsklig rättighet att ha bil, det är ett privilegium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

För att t ex Ellevio i Stockholm inte har effektavgift? Jag antar att det är Göteborg Energi det handlar om? Upplägget känns lite udda eftersom det inte ser ut att ta hänsyn till när man tar ut effekttopparna, vilket gör att man kommer att straffas om man tar ut mycket effekt när elpriset är lågt under dygnet om man har den typen av elhandelsabonnemang. Detta även om belastningen i det lokalt inte ligger på toppnivå.

Hur stor betydelse det har i kalkylen med normala säkringar vet jag inte riktigt. Enkelt överslag säger ju (11/16)*25=~17,2 kW för 25A-säkringar mot 16A om vi säger att vi utnyttjar skillnaden mellan lägsta och högsta vanliga huvudsäkring. Priserna från 1/2-2022 verkar då ge en fast skillnad i fast månadskostnad om 225 kr som straff för det extra effektuttaget om man tar ut de 17 kw istället för 11 kW en timme tre olika dagar i månaden. Men beloppet beror förstås på vad man skulle ta ut som topp annars. Normala villor brukar inte ha mer än 25 A som huvudsäkring.

Ellevio i Stockholm har en variant av det här man kan välja, som har ett liknande syfte. Det är mig veterligen frivilligt att välja den abonnemangstypen och då handlar det om att man kan ha ett abonnemang med hög- och låglast. Det sänker överföringsavgiften under april-oktober hela dygnet och under nätterna även resten. Däremot blir överföringsavgiften rejält mycket högre 06-22 november-mars. Den fasta månadskostnaden är nästan densamma. Bra för att ladda elbil på natten, men mindre bra vintertid för att laga mat, tända belysning, värma varmvatten och hålla huset varmt under den tid man i huvudsak är vaken.

Tillägg: Notera att Ellevio i Stockholm tar ut en fast månadsavgift som är olika beroende på vilken huvudsäkring man har, vilket Göteborgs Energi uppenbarligen inte gör, dvs säkrar man upp så ökar den fasta avgiften och vice versa. Möjligen kommer någon modell liknande den i Göteborg, eventuellt lite smartare, att bli vanligare. Idag är det garanterat det överlägset vanligaste för småhus/villor att den "fasta" månadskostnaden styrs av storleken på huvudsäkringarna.

Göteborg energi är allt lite fula här tycker jag, och deras motivering håller inte riktigt heller, "om alla på en villagatan ska ladda samtidigt med 22kWh så måste vi kanske bygga ut nätet för det..." (min sammanfattning). Å andra sidan är det väl ganska enkelt att begränsa laddningen så att man inte använder mer än sin vanliga "topp". Sen är det väl ingen som kör 22kWh för en bil? Och även om man har två bilar så är det väl inte så sannolikt att man behöver ladda båda varje natt eller så?

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta upp att diskutera kosnad elbil vs bränslebil, sjuk tråkig diskussion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför ska man ladda med 22kW? Vem har 22kW tillgängligt på sitt elabb. hemma? Vilka bilar har 22kW AC laddning? (Ford?)

Känns hypotetiskt och din uträkning är så som många andra i tråden jättemärklig. Jämför du med en 15 år gammal Volvo? Varför?

Sen kan man fråga sig när bensinen kostade 12-14kr sist, själv tror jag inte den kommer bli mycket billigare på sikt heller.
Förstår att alla inte köper elbilar då vi alla har olika förutsättningar.
Om han dock absolut måste ha 22kw laddare så är det kanske inte lönsamt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Sen kan man fråga sig när bensinen kostade 12-14kr sist, själv tror jag inte den kommer bli mycket billigare på sikt heller.
Förstår att alla inte köper elbilar då vi alla har olika förutsättningar.
Om han dock absolut måste ha 22kw laddare så är det kanske inte lönsamt just nu.

Det står inte att bensinen kostardet per liter det, utan att förbrukningen per mil multiplicerat med bensinpriset blir 12-14 kr/mil. Men som sagt, tycker inte att 22 kW är ett troligt scenario.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av infigo:

Nja bara nämnde Volvon vad den har i kostnad OM man kör med den, de är inte ekonomisk jämfört med en något nyare bil.
VW 2009-2014 är den jag egentligen jämförde med. 0.6 i förbrukning , i ett årtal där de fortfarande är relativt felfria de närmaste 3-5 åren och mitt i träsket där mångas har sin privatägda bil redan. Kunde lika gärna varit en v40, v70, v60, golf, passat, Toyota Avensis Etc från samma 5-10år spann
En bil SKA hålla 15 år med underhåll, minnst. snittet i Sverige är 10 år med medellivslängd på 17. Som privatägare så lever bilen oftast längre.
Alla bilar vi har haft gått 20-25 år. Volvon han har nu ser ut att gå närmare 30 sett till nuvarande slitage och kommande kostnader, men den är inte pendlarbil heller.
Polon går nog 20 inte mer....men det är nästan 10 år dit.

Köp exempel.
Golf 2018, 150k 10-12kr mil i bränsle, egolf och liknande klass Jah hittar är närmare 300k med 5-8 kr milkostnad (beroende på hur mycket man laddar för och hur man slår i effektavgiften 11kw i detta fall som kanske är rimligare NÅGON gång på en månad, 2kr mil utan avgift)
På 10 år är det 10kr milkostnad elbilen måste vara billigare för att täcka prisskillnaden, 20 år är det 5kr...båda 2018, båda köps, skatt är 360 kr per år för 1.0 tsi, större motor 1.4tsi ish 500kr skatt för en 2018 numera.

Få mig att förstå hur med effektskatt det är ekonomiskt.?

Effektskatt är det väl (nästan) bara Göteborgs Energi som kör med just nu - och att räkna på 22Kw är helt irrelevant då nästan ingen bil äns kan ladda snabbare än 11Kw med ombordladdaren.

På grund av begränsad eldragning i vår garagelänga i föreningen så får jag bara ladda 10A en-fas. Så jag laddar i 2.2Kw. Det räcker ändå utan problem. Schemalagd laddning mellan 22-07 innebär 9h på laddaren varje dag vilket ger mellan 9-15 mil beroende på väderlek. Jag kör bara 4 mil om dagen så det är aldrig ett problem för mig. Och handen på hjärtat nu, hur många kör egentligen mer än så varje dag?

Kan man ladda hemma är elbil idag fantastiskt billigt (sätt till driftkostnader) och fantastiskt bekvämt. Kör man däremot mer än vad man kan ladda hemma så blir det både dyrt och krångligt.

Sen blir det sjuuuuuuukt tröttsamt att var 3:e sida läsa om någon som kommit fram till att deras 15 år gamla bil minsann är billigare än en ny elbli? NO SHIT? VI VET DET! Varför blir det här alltid en diskussion OM OCH OM IGEN? Ingen vid sina sinnens fulla bruk tror att en splitter ny bil blir billigare att köpa/äga än 15 år gammal sådan. Det var väl fasen ingen som tittade in i biltrådarna runt 2010 med argumentet "visst de nya snåla dieslarna drar lite, men min Volvo från 1993 blir billigare ändå"? Eller?

Jag själv kör en Model 3 Long Range idag. Inte fan tror jag att den kommer kosta mig mindre än en 15 år gammal Volvo. Men så stod jag ju inte heller och valde/gjorde kalkyler mellan den och en gammal hink heller - för jag ville inte ha en gammal volvo. Jag skulle ha en ny, fyrhjulsdriven sportigare sedan. Satt och valde mellan Tesla Model 3, Audi S4, BMW M340i och Mercedes C43 AMG. Teslan vann då infotainment var överlägset de andra, den kostade minst i inköp och driftkostnaden var en tiondel av de andra.

Det som sker nu är som att hoppa in i en tråd där det diskuteras senaste high-end grafikkorten och någon kommer in och säger, "jaja ni tror ni sparar pengar på att köpa ett RTX 3070 - men mitt begagnade Playstation 3 jag köpte på blocket var minsann billigare".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

And? Folk har ett konstigt synsätt på hur bilar skall brukas, alla kan inte ha bil och det är framför allt inte en mänsklig rättighet att ha bil, det är ett privilegium.

Det är en fågel.

Du skrev ju själv för inte särskilt länge sedan detta inlägg:

Skrivet av Def_Dog:

Klart dinosaurietänket kommer vara det som går som förlorare ut ur detta när vi år för år nu kommer höra mer om hur illa ställt det är på jorden och vi måste göra oss av med fossilt bränsle tidigare än vad vi trott..

Vill man på allvar att folk ska byta till elbilar kan man inte resonera på det viset du gör. Det måste gå att ladda bilarna, oavsett hur man bor och om man kör inom eller utom räckvidden, och utan att åka på den sortens priser som de riktiga snabbladdarna i en del fall har. Ett återkommande argument är att det inte alls tar lång tid att ladda, men det argumentet kan bara vara giltigt vid riktigt snabba laddare. Laddinfrastrukturen har varit en del av Teslas "USP" som de använt för att sälja bilar.

Jag har lite svårt att förstå varför man ska argumentera emot kritik mot externa faktorer som är negativa för elbilar, särskilt om man tycker att de är en god idé. Det här är inte som batterier där ingenjörer måste räkna ut något för att de ska bli bättre, utan en marknadsfråga där det behövs press på laddleverantörer att få ordning på betalsätt och sluta med ockerpriser. Det vill säga se långsiktig vinst före att man kan klämma ut några kronor extra idag. Särskilt en leverantör som CircleK som sätter upp laddare vid bemannade mackar lever dessutom mycket på försäljningen i butiken. Då borde man långsiktigt vilja att folk faktiskt stannar där och laddar, så att man kan sälja på dem korv, kaffe och bulle. Det borde vara lysande förutsättningar när laddningen tar längre tid än att tanka. Sedan kommer folk förstås även att ladda hemma om de kan, men idén att man ska sätta laddpunkter på nära nog varenda parkeringsplats i Stockholm ter sig lätt vansinnig jämfört med att få ordning på snabbladdningen på riktigt, förutom att snabbladdningen hur man än gör kommer att behövas vid långresor och även för helt andra fordon än privatbilar.

Permalänk
Medlem

När bilen är vald (EV6), kommer nästa fråga!
Vad väljer ni för laddboxar? Easee, Garo, annan? Det har diskuterats en del i tråden redan, men det kan diskuteras mer

Utan att ha så mycket kunskap än, så tänker jag mig dynamisk lastbalansering (trådlös är ok) och uttag (inte fast kabel). Byta huvudsäkring, har 16A idag.

Vad mer behöver jag fundera över?

Elskåpet med mätare sitter på garageväggen och laddboxen tänkte jag ha bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är en fågel.

Vill man på allvar att folk ska byta till elbilar kan man inte resonera på det viset du gör. Det måste gå att ladda bilarna, oavsett hur man bor och om man kör inom eller utom räckvidden, och utan att åka på den sortens priser som de riktiga snabbladdarna i en del fall har. Ett återkommande argument är att det inte alls tar lång tid att ladda, men det argumentet kan bara vara giltigt vid riktigt snabba laddare. Laddinfrastrukturen har varit en del av Teslas "USP" som de använt för att sälja bilar.

Jag har lite svårt att förstå varför man ska argumentera emot kritik mot externa faktorer som är negativa för elbilar, särskilt om man tycker att de är en god idé. Det här är inte som batterier där ingenjörer måste räkna ut något för att de ska bli bättre, utan en marknadsfråga där det behövs press på laddleverantörer att få ordning på betalsätt och sluta med ockerpriser. Det vill säga se långsiktig vinst före att man kan klämma ut några kronor extra idag. Särskilt en leverantör som CircleK som sätter upp laddare vid bemannade mackar lever dessutom mycket på försäljningen i butiken. Då borde man långsiktigt vilja att folk faktiskt stannar där och laddar, så att man kan sälja på dem korv, kaffe och bulle. Det borde vara lysande förutsättningar när laddningen tar längre tid än att tanka. Sedan kommer folk förstås även att ladda hemma om de kan, men idén att man ska sätta laddpunkter på nära nog varenda parkeringsplats i Stockholm ter sig lätt vansinnig jämfört med att få ordning på snabbladdningen på riktigt, förutom att snabbladdningen hur man än gör kommer att behövas vid långresor och även för helt andra fordon än privatbilar.

Kan inte du starta en tråd som handlar om just elbilar - infrastruktur - ekonomi vs fossilt? Tråden handlar inte om det nämligen, utan om vi som vill ha en elbil/har en elbil/ osv osv osv.
Så starta en ny tråd så kan vi diskutera allt det där andra du vill diskutera

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av infigo:

En bil SKA hålla 15 år med underhåll, minnst. snittet i Sverige är 10 år med medellivslängd på 17.

Vad betyder det markerade?

Skrivet av snajk:

Göteborg energi är allt lite fula här tycker jag, och deras motivering håller inte riktigt heller, "om alla på en villagatan ska ladda samtidigt med 22kWh så måste vi kanske bygga ut nätet för det..." (min sammanfattning). Å andra sidan är det väl ganska enkelt att begränsa laddningen så att man inte använder mer än sin vanliga "topp". Sen är det väl ingen som kör 22kWh för en bil?

Effekt mäts i kilowatt (kW). Kilowattimmar (kWh) är en enhet för energi. Bra att hålla isär, i synnerhet om man kör elbil.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vad väljer ni för laddboxar? Easee, Garo, annan? Det har diskuterats en del i tråden redan, men det kan diskuteras mer

Utan att ha så mycket kunskap än, så tänker jag mig dynamisk lastbalansering (trådlös är ok) och uttag (inte fast kabel). Byta huvudsäkring, har 16A idag.

Behöver du verkligen säkra upp huset? Jag har inte fått min bil än men har installerat en Easee med lastbalansering. Även nu vid minus 15grader drar huset max 3kW i mitt fall då finns det gott om ström kvar till bilens laddning. Då är det ett gammalt 70-tals hus dock uppvärmning med bergvärme men energin inkl. även garaget (+10, 2 portar) som värms med värmepump. Men så länge man inte sitter med direktverkande el eller ett stort palats borde 16A räcka gott, om man kan ladda på natten när hushållet sover.

Så kolla elmätaren ett par kvällar och räknar ut din faktiska förbrukning är innan du bestämmer att du måste byta säkring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Effekt mäts i kilowatt (kW). Kilowattimmar (kWh) är en enhet för energi. Bra att hålla isär, i synnerhet om man kör elbil.

Yes, gick lite snabbt där. Men jag tror att de flesta förstod vad jag menade.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Beamy:

Vilken laddbox man ska välja har jag researchat ör lite för att uttala mig om. Vi har en Zaptech, den fungerar bra Men det finns säkert andra som är bättre.

Om du inte alltid MÅSTE kunna ladda på 16A 3-fas för att hinna få fullt batteri så skulle jag inte bemöda mig med att säkra upp. Även 10A 3-fas ger upp mot 3-4 mil i timmen. Då laddar du 30 mil på en natt. Behöver du verkligen mer?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad betyder det markerade? missade ett ord, snittålden på bilar i sverige är 10 år med medellivslängden av dem är 17

Telefon jävel, ska självklart vara kW men mobilen verkar tycka anorlunda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt fascinerande att vissa här verkar tillbringa all vaken tid på dygnet i bilen och köra runt 50 mil per dag. Det gäller framförallt de som till synes har något emot elbilar rent generellt.

Inget illa menat eller så, men helt seriöst... om man nu av någon underlig anledning har 30+ mil till jobbet varje dag så kanske man inte ska skylla på elbilarnas räckvidd eller laddtid, utan mer borde fundera på att byta arbetsplats och få en kortare körsträcka?

Vem sitter 3-4 timmar per dag och pendlar till jobbet? Och vad kostar inte bensin eller diesel om man dagligen rullar de extrema sträckorna? I den takten måste man väl serva bilen en gång per år också, vilket inte är gratis.

Jag har massvis av vänner och bekanta som bor i Norrland, ett par även norr om Luleå och in i landet. Ingen av de kör mer än 10-12 mil per dag totalt till/från jobbet. Norrland är ju trots allt inte så stort och öde, som många vill få det att framstå.

Men om du nu har 50 mil till jobbet, så nä, hur man än vrider och vänder på det så är elbil inget för dig. Men låt detta inte gå ut över elbilen. Den har inte gjort dig något, och den finns där för dig den dagen du slutat pendla dygnet runt...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att medelåldern på en svensk bil är ca tio år och att den i snitt är sjutton år när den skrotas, vilket förstås innebär att en del bilar rullar längre än så. Jag har ibland underhållt mig med att titta på tidigare för mig "kända" bilar och oftast har de blivit åtminstone 20 år. Just nu rullar fortfarande -99:an och -01:an, medan -03:an är skrot. Den senare misstänker jag krockades för ett fåtal år sedan, och löstes in eller inte var försäkrad så att det täckte, med tanke på hur historiken ser ut.

Tillägg: https://www.bilsweden.se/statistik/bilismen-i-sverige/2019/fo...

Permalänk
Medlem

Nu har jag och frun vart ute och provkört EV6 (GT Line) och en Tesla Model 3 (Performance).
Körde Ioniq 5 för ett par veckor sen.

Just nu står det mellan EV6 och Model 3.
Frun är mest såld på Teslan, och jag måste medge att den känns aningen mer exklusiv. Men frågan är om den är värd merpriset över EV6?

Det Teslan har är: Tesla laddnätverket, Infotainment systemet och energieffektiviteten, som alla är väldigt starka argument
Det EV6 har är: 800V laddteknik, V2L, Aningen bekvämare/tystare körning.

Har bestämt mig för att leasa en bil 1500Mil/år
Kostnaden för EV6 RWD är 4695kr/mån + vinterdäcksinköp (splittat på 36 mån) + försäkring
Teslan RWD är 5995/mån allt inkluderat.

Tankar ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är en fågel.

Är helt med på hur du tänker, jag tror problematiken i satsningen ligger i att det kommer inga definitiva besked om när skiftet måste ske så att en deadline sätts.

Att man ens sätter upp laddstationer i dagens läge är ju en riktig chansning med tanke på att man inte vet om detta är långsiktigt.
Ta t ex det som OKQ8 gör, antingen kommer det vara en lönsam investering med laddstationer eller så har de kastat sitt kapital i sjön. Och med allt att döma av stationer som står uppställda men inte aktiva/är trasiga så är ju inte elbilarnas framtid tagen på allvar, vare sig av konsumenter/politiker/drivmedelstillhandahållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vet det eller antar? Skrev för ett tag sen om ett Israeliskt bolag som gjorde samma sak och hade investerat 8 miljarder och det gick riktigt dåligt.

Klart jag vet. Se filmen om Nio som jag hade länk till. På youtube finns mycket att se om Nio. Nio blir en hård konkurrent för Tesla! Batteribyte på tre minuter gör att många kommer välja bort att krångla med laddning. Om tio år kommer alla laddstolpar demonteras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Kan vi sluta upp att diskutera kosnad elbil vs bränslebil, sjuk tråkig diskussion...

Det är det enda denna tråden är till för verkar det som, håller med att det är sjukt tråkigt.
Undrar hur många som följer denna tråden faktiskt äger/leasar elbil?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Nu har jag och frun vart ute och provkört EV6 (GT Line) och en Tesla Model 3 (Performance).
Körde Ioniq 5 för ett par veckor sen.

Just nu står det mellan EV6 och Model 3.
Frun är mest såld på Teslan, och jag måste medge att den känns aningen mer exklusiv. Men frågan är om den är värd merpriset över EV6?

Det Teslan har är: Tesla laddnätverket, Infotainment systemet och energieffektiviteten, som alla är väldigt starka argument
Det EV6 har är: 800V laddteknik, V2L, Aningen bekvämare/tystare körning.

Har bestämt mig för att leasa en bil 1500Mil/år
Kostnaden för EV6 RWD är 4695kr/mån + vinterdäcksinköp (splittat på 36 mån) + försäkring
Teslan RWD är 5995/mån allt inkluderat.

Tankar ?

Tror nog ni måste tänka på andra grejer än bara månadskostnaden för själva leasing av bilen, vad kostar t ex försäkring?

Hur och vart kör ni bil, kolla om det finns teslaladdare där ni åker annars är ju inte det något argument?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Rätt fascinerande att vissa här verkar tillbringa all vaken tid på dygnet i bilen och köra runt 50 mil per dag. Det gäller framförallt de som till synes har något emot elbilar rent generellt.

Inget illa menat eller så, men helt seriöst... om man nu av någon underlig anledning har 30+ mil till jobbet varje dag så kanske man inte ska skylla på elbilarnas räckvidd eller laddtid, utan mer borde fundera på att byta arbetsplats och få en kortare körsträcka?

Vem sitter 3-4 timmar per dag och pendlar till jobbet? Och vad kostar inte bensin eller diesel om man dagligen rullar de extrema sträckorna? I den takten måste man väl serva bilen en gång per år också, vilket inte är gratis.

Jag har massvis av vänner och bekanta som bor i Norrland, ett par även norr om Luleå och in i landet. Ingen av de kör mer än 10-12 mil per dag totalt till/från jobbet. Norrland är ju trots allt inte så stort och öde, som många vill få det att framstå.

Men om du nu har 50 mil till jobbet, så nä, hur man än vrider och vänder på det så är elbil inget för dig. Men låt detta inte gå ut över elbilen. Den har inte gjort dig något, och den finns där för dig den dagen du slutat pendla dygnet runt...

Du glömmer reseavdraget.

Skrivet av ztenlund:

Att medelåldern på en svensk bil är ca tio år och att den i snitt är sjutton år när den skrotas, vilket förstås innebär att en del bilar rullar längre än så. Jag har ibland underhållt mig med att titta på tidigare för mig "kända" bilar och oftast har de blivit åtminstone 20 år. Just nu rullar fortfarande -99:an och -01:an, medan -03:an är skrot. Den senare misstänker jag krockades för ett fåtal år sedan, och löstes in eller inte var försäkrad så att det täckte, med tanke på hur historiken ser ut.

Tillägg: https://www.bilsweden.se/statistik/bilismen-i-sverige/2019/fo...

Jo samtidigt lär väl personbilar också innefatta exempelvis Taxi och en massa andra fordon som går i yrkestrafik. När jag körde bud hade jag en skåpbil men många andra bud körde ju vanliga kombis. De lär dra ner statistiken en del menar jag, går en bil 30-40 mil om dagen är den rätt slut efter tre år liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vilken laddbox man ska välja har jag researchat ör lite för att uttala mig om. Vi har en Zaptech, den fungerar bra Men det finns säkert andra som är bättre.

Om du inte alltid MÅSTE kunna ladda på 16A 3-fas för att hinna få fullt batteri så skulle jag inte bemöda mig med att säkra upp. Även 10A 3-fas ger upp mot 3-4 mil i timmen. Då laddar du 30 mil på en natt. Behöver du verkligen mer?

3*400V*10A => 12 kW borde räcka för de flesta som laddar hemma. I framtiden får man betala väldigt dyr nätavgift för den timme varje månad där det dras mest ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du glömmer reseavdraget.

Justja... reseavdraget. Den kommer bli spännande!

"Småföretagarnas Riksförbund reagerar mycket starkt emot regeringens långt framskridna planer på att på bred front minska och kraftigt försämra möjligheten till avdrag för resor till och från arbetet, det så kallade reseavdraget. Vi anser att förslaget slår fel samtidigt som systemet dessutom blir krångligare att hantera både för myndigheter och privatpersoner, vilket också en tung aktör som Skatteverket pekar på. Omkring 200 000 – 300 000 svenskar kommer att förlora sitt reseavdrag för bilpendling."
https://www.mynewsdesk.com/se/smaforetagarna/pressreleases/av...

"I regeringens förslag föreslås nu att tidsvinstregeln tas bort och att avdraget helt ersätts med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion. Den blir enklare att deklarera och enkel för Skatteverket att kontrollera, vilket förväntas leda till att dagens omfattande fusk och fel minskar."
https://www.transportforetagen.se/nyhetslista/2021/oktober/fo...

Så... räkna med att systemet totalt kastas om, så att du kommer behöva rulla 30+ mil om dagen för att ens få något avdrag framöver. I bästa fall. Det lär knappast bli lättare med avdrag. Skattekistan har inte längre råd att betala tillbaka till folket. Heja Sverige...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Klart jag vet. Se filmen om Nio som jag hade länk till. På youtube finns mycket att se om Nio. Nio blir en hård konkurrent för Tesla! Batteribyte på tre minuter gör att många kommer välja bort att krångla med laddning. Om tio år kommer alla laddstolpar demonteras!

Jag tror de kommer att investera en massa pengar för att inse att detta inte kommer att fungera. Har inte kollat videon men gissar att de kommer göra en POC och se om det är lönt... Hoppas jag.
Hur många fler batterier måste finnas per bil för att det ska fungera?
Ska alla tillverkare ha en gemensam batteristandard eller kommer det bli exklusivt per märke? Bara i USA finns/fanns över 6 olika laddkontakter, Tesla hade en, Chevy en osv. Tack vare EU så har vi endast två om ens det.

Nu har jag inte haft elbil speciellt länge och var av åsikten innan elbil att vilja byta batteri till att det är ju totalt onödigt. Denna åsikt kan ju såklart ändras, vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Justja... reseavdraget. Den kommer bli spännande!

"Småföretagarnas Riksförbund reagerar mycket starkt emot regeringens långt framskridna planer på att på bred front minska och kraftigt försämra möjligheten till avdrag för resor till och från arbetet, det så kallade reseavdraget. Vi anser att förslaget slår fel samtidigt som systemet dessutom blir krångligare att hantera både för myndigheter och privatpersoner, vilket också en tung aktör som Skatteverket pekar på. Omkring 200 000 – 300 000 svenskar kommer att förlora sitt reseavdrag för bilpendling."
https://www.mynewsdesk.com/se/smaforetagarna/pressreleases/av...

"I regeringens förslag föreslås nu att tidsvinstregeln tas bort och att avdraget helt ersätts med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion. Den blir enklare att deklarera och enkel för Skatteverket att kontrollera, vilket förväntas leda till att dagens omfattande fusk och fel minskar."
https://www.transportforetagen.se/nyhetslista/2021/oktober/fo...

Så... räkna med att systemet totalt kastas om, så att du kommer behöva rulla 30+ mil om dagen för att ens få något avdrag framöver. I bästa fall. Det lär knappast bli lättare med avdrag. Skattekistan har inte längre råd att betala tillbaka till folket. Heja Sverige...

Jo det var menat som ett skämt. Jag tycker det är bra att reseavdraget begränsas, som det ser ut idag är det mestadels de med höga inkomster i storstäderna som nyttjar det och de behöver inte det. Köp en cykel eller betala själv för din bekvämlighet liksom.

Skattekistan finns inte dock, vill de betala ut mer pengar är det bara att göra, som de gjorde med pandemibidragen till företagen exempelvis. Överskottsmål och liknande är ganska konstigt för ett lands ekonomi.