Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Flera inlägg nu senast i tråden som har lite svårt med skillnaden på energi och effekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det som förnaledde mig till den slutsatsen var början på detta:
https://i.imgur.com/F2DQnld.jpg

Vilket en del andra på MB-forum har haft vilket betydde byte av kompressor eller andra delar till luftfjädringen. Och felmeddelanden dök upp för 2-3 dagar sedan, samtidigt som jag noterade en sådan brutal förbrukning.

Håller det i sig måste det förstås undersökas/åtgärdas oavsett, även om jag varit med om självlagande fel på en viss tysk konkurrent... Antar att det förutom leasingbiten dessutom fortfarande är nybilsgaranti på den.

Jag har ändå lite svårt att få ihop var luften tar vägen om det inte märks förutom genom klagomål, och effekten om själva kompressorn ska vara boven. Kompressorn måste i så fall dra tusentals watt konstant, vilket känns orimligt mycket. Sökte bara löst och en tredjepartskompressor till förra S-klass anges till 350 W och dito ML verkar ha 455 W, vilket framstår som rimligt för något som ska tryckas in i något hörn. Om vi tar lite extra och säger att EQC har en på 500-600 W, så det ju bara 0,5-0,6 kWh extra vid en timmes körning i förbrukning. Möjligen lite mer på grund av förluster, styrdon e dyl. En möjlighet är förstås att ett fel i sin tur påverkar något annat och skapar ett fel till.

Spännande att se vad verkstaden kommer fram till, om något, och ifall det blir bättre. Tyvärr kan man inte välja väder när sanningens minut efter verkstadsbesök dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Givetvis lagras all data om batteriet. Iden är att systemet sköter allt åt dig. Allt hålls rent och fint av roboten som byter batteri. Dåliga sorteras ut. En stor fördel är att laddningen kan optimeras map elpriser och batterilivslängd. Stationen kan till och med sälja el när elpriset är mycket högt, och köpa tillbaka när det är lågt. Denna optimering är svår att göra som privatperson. Fyra stationer är på gång i Oslo som ligger långt före Sverige. Det blir som "bensinstationer", man kommer att klara sig när de blir några tusen fördelade över landet. Bytet sker på tre minuter. Så snabbt fyller jag inte min Skoda med bensin idag!

Jag hör vad du säger men jag tror fortfarande inte på det.
Ganska säker på att några tusen stationer kommer det inte att bli, tror även att dom fyra stationerna i Oslo kommer inte bli fler samt avvecklas inom 1 år.
Tror helt enkelt inte folk är intresserade av det, iaf rent för få personer för att det skall funka.

Framtiden får utvisa om jag har fel.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av vinylens:

Jag får nog säga efter ha haft elbilen snart 2 veckor(på fredag) sär jag väldigt nöjd med min e208 finns en sak som jag inget tycker om och det är att man måste ha minst 50% batteri för att kunna starta värmen i bilen så att den är varm när man kommer till den borde räcka med typ 35-40% men är kanske något man vänjer sig vid.

Skönt med varm bil på morgonen och när man åker hem från jobbet.
Har inte åkt någon långtur än heller men det kommer säkert.

Åker mest 120 väg till jobbet och då ligger förbrukning på 2,5-3kw
Kan tänka mig att en del går till att hålla bilen varm när det varit runt -10 när man åker till jobbet.

50%? Ingen inställningsgrej?
På min så behöver jag över 20% för att starta, dock inte samma bil så är ju såklart olika. Men 50% låter ju overkill som fan.

Permalänk
Skrivet av atego:

nein nein. förbrukning mäter vi i wh/km din ac drar 1-5-3 kw när du värmer kupen! det drar ca 10kw när du ligger i 80 platt väg. och 30-150 kw när du trycker plattan i mattan! Det är hur mycket ström bilen drar live, inte hur mycket förbrukningen är över en sträcka.

dubbelkolla din förbrukning en tesla som extremt bra förbrukning ligger på 160 wh/km och en törstig Audi E-tron på kanske 280 wh/km!

Jag hoppas på snitta 180 wh/km med min E-Niro som kommer i mars! Såg i historiken att några resor va nere på 160wh/km

Varför inte bara använda kWh/mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det som förnaledde mig till den slutsatsen var början på detta:
https://i.imgur.com/F2DQnld.jpg

Vilket en del andra på MB-forum har haft vilket betydde byte av kompressor eller andra delar till luftfjädringen. Och felmeddelanden dök upp för 2-3 dagar sedan, samtidigt som jag noterade en sådan brutal förbrukning.

Om man får spekulera lite så låter det mycket osannolikt att det skulle hänga ihop med luftfjädringen. Dels går kompressorn på 12V-systemet i bilen, inte högspänningsbatteriet*.
Dessutom är den avsäkrad, troligen till 40A (hittade info om nya S-klass). Alltså är det högst runt 500W den kan förbruka innan säkringen går.

Jag kan tänka mig att det är någon uppvärming av batteri eller kupé som spökar. Det är enda komponenterna som skulle kunna ha en sådan strömförbrukning.

Hoppas de hittar felet fort på verkstad

*Rätta mig om jag har fel men 12v-batteriet laddas inte av högspänningsbatteriet?

Edit: rättar mig själv här. Det kanske skiljer sig mellan bilar men det verkar som att 12v-batteriet vanligen laddas med en DC-DC-omvandlare. Dock verkar det skilja lite när laddning sker på olika modeller. Spontant känns det oavsett som att laddningseffekten är mycket mindre än 40A.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan man drömma om nya E-Niro nästa år för 3500 kr/mån vid leasing?

Hoppas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kan man drömma om nya E-Niro nästa år för 3500 kr/mån vid leasing?

Hoppas.

Svårt att se det hända. Dom satte väl kampanjen till sista februari för att sen kommer nya designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

För "mil" är en lokal svensk uppfinning som inte är en faktisk enhet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

För "mil" är en lokal svensk uppfinning som inte är en faktisk enhet.

Mil är visst en enhet och definitionen är 10 000 meter. Det är ingen SI enhet men det är en annan sak.

Eller menar du att tex USA inte har några enheter varken för vikt eller längd? 😉

Mil är fullt gångbart i Sverige, och när man pratar om "bränsleförbrukning" så är liter/mil eller kWh/mil det som anses standard.

Or shall we start speaking English because Swedish is also a local invention after all?

Permalänk
Medlem

Mil är visst en enhet och definitionen är 10 000 meter. Det är ingen SI enhet men det är en annan sak.

Eller menar du att tex USA inte har några enheter varken för vikt eller längd? 😉

Mil är fullt gångbart i Sverige, och när man pratar om "bränsleförbrukning" så är liter/mil eller kWh/mil det som anses standard.

Or shall we start speaking English because Swedish is also a local invention after all?

Jag menar att vi inte bör ha en lokal förbrukningssiffra i Sverige, utan en som enkelt går att jämföra. Om du vill räkna i kWh/mil så är det fritt fram, är ju enkelt att räkna om från den internationella de facto standarden Wh/km.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

det kan man också göra? Men man kan inte säga kW som sas tidigare.

Men kanske det är bättre att prata om wh/km då de felsta biltillverkare visar det in sina DISPLAYER, kör du elbil? Varför ändra från en standardiserad enhet till nått du själv vill köra?

Lättare om alla pratar om förbrukningen som står i bilen än att räkna om osv

Tesla kör och flertalet andra ELBILAR mäter i wh/km så varför inte köra det? sen finns de några trötta bilar som mäter kWh/100km.

Permalänk
Medlem

Har sett att vissa bilar rapporterar kWh/100km i GUI:et.

Permalänk
Medlem

Inatt hade det snöat och blåst, tydligen ska man inte ladda då, fick lägga ett bar minuter på att skrapa bort snö och is innan det gick att stänga lyckan till ladduttaget på vår i3s. Har alla längre norrut i landet sina elbilar inne i garage, för det här vill jag inte göra varje morgon. Som tur är brukar det inte snöa mycket mer än en gång per år i snitt här nere.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sållat mig till elbilsägarna (nåja, leasarna) sedan igår. E-Niro med techpaketet. Nu har jag inte hunnit köra jättemycket ännu men det känns det som att jag skall kunna bli nöjd med bilen.

På den positiva sidan: Bra utrustad, pigg, bekväm att köra och tyst är mina spontana reaktioner så här efter en dag. Sitter bekvämt tycker jag, även jämfört med min tidigare V60 (jag har aldrig förstått lovsången kring Volvos stolar för att vara ärlig. Bra stolar men lika bra i Audin och Passaten jag hade innan tycker jag).

Neutralt: Utseendet från utsidan. Det växer till sig till det bättre ju mer jag tittar på den.

Negativt: Säkert också en vanesak men jag är inte superimponerad av alla ljudsignaler som bilen ger ifrån sig och och att bilen verkar vilja "uppfostra" sin förare.

Summa summarum så tror jag att det kommer att bli bra. Spontana intrycket är att det är en bra och trevlig bil, ser fram emot att köra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag menar att vi inte bör ha en lokal förbrukningssiffra i Sverige, utan en som enkelt går att jämföra. Om du vill räkna i kWh/mil så är det fritt fram, är ju enkelt att räkna om från den internationella de facto standarden Wh/km.

Skrivet av atego:

det kan man också göra? Men man kan inte säga kW som sas tidigare.

Men kanske det är bättre att prata om wh/km då de felsta biltillverkare visar det in sina DISPLAYER, kör du elbil? Varför ändra från en standardiserad enhet till nått du själv vill köra?

Lättare om alla pratar om förbrukningen som står i bilen än att räkna om osv

Tesla kör och flertalet andra ELBILAR mäter i wh/km så varför inte köra det? sen finns de några trötta bilar som mäter kWh/100km.

Jag tror de facto standard är att mäta förbrukningen för elbilar som kWh/100 km (precis som att bränsleförbrukning brukar specas som liter/100 km), för oss som inte använder imperial. Detta är vad som anges i min Polestar, BMW har det på sin svenska såväl som sin tyska hemsida, och enligt VDA (German Association of the Automotive Industry) så är det även den enheten som används i WLTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tror de facto standard är att mäta förbrukningen för elbilar som kWh/100 km (precis som att bränsleförbrukning brukar specas som liter/100 km), för oss som inte använder imperial. Detta är vad som anges i min Polestar, BMW har det på sin svenska såväl som sin tyska hemsida, och enligt VDA (German Association of the Automotive Industry) så är det även den enheten som används i WLTP.

Det har varit standard länge med l/100 km och detta har förstås överförts till "elbilsenheter". T ex Volvo S70 hade så i färddatorn och det bör vara likadant på 850, då det nog är samma panel. I Sverige tänker nog de flesta i mil där de ska köra en längre sträcka, så det är lite opraktiskt som måttenhet just här. Folk brukar/de inte säga att bilen drog 8 liter per 100 km eller 8 liter per tio mil och detsamma är förstås överförbart på elförbrukning.

Däremot så var mig veterligen siffran angiven i l/mil på den tiden det var någon slags Konsumentverksstandard och inte EU-standard, så det här med 100 km är något som har kommit utifrån. Sedan är frågan om man vill ha kWh eller Wh, men åtminstone för 100 km är kWh mer praktiskt med tanke på mängden det då blir.

korrektur
Permalänk

Från SVT:
"Flera elbilar står övergivna längs E6:an

Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop dem med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen"

Kanske skulle ha med ett dieselaggregat i bilen när man kör på vintern i busväder

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen"

Fake news, ingen behöver mer än 30mil räckvidd i en elbil

Permalänk
Medlem

Hur många kWh kostar det att värma upp en bil som har värmepump? Tycker det låter helt galet att få soppatorsk bara för att det är minus tio grader ute
Batterierna rymmer ju nära 100 kWh, känns som att det ska räcka till att värma kupén ett helt dygn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Från SVT:
"Flera elbilar står övergivna längs E6:an

Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop dem med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.

Kanske skulle ha med ett dieselaggregat i bilen när man kör på vintern i busväder

Posta länk tack 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hur många kWh kostar det att värma upp en bil som har värmepump? Tycker det låter helt galet att få soppatorsk bara för att det är minus tio grader ute
Batterierna rymmer ju nära 100 kWh, känns som att det ska räcka till att värma kupén ett helt dygn?

värmepump + hela klimatanläggning drar nånstanns mellan 0.7kw-3.5kw

Media har förstorat upp som fan att "massa" elbilar står still måste vart 20 elbilar på rad med mindre än 4% på E6:an i kö då

De flesta bilar Tesla björn övernattar i vid poolcirklen med "Campmode" =sover i bilen i 6 timmar. Drar ca 10% på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Min värmepump drar emellanåt upp till 6 kW och sen går det ner till 1,8.
Har du kvar ca 50 % dvs 40 kW då tar det några timmar men sen ska köra vidare hemåt..
Har säkert enhetsfel nu men ni förstår nog vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Posta länk tack 😄

https://sverigesradio.se/artikel/forare-overger-sina-elbilar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Vissa dyra bilar har nära 100kWh ja, men alla som kör gamla Leaf:ar, Ioniq eller Zoe då? De har betydlig mindre batterier, sedan kan man fråga sig varför man ska ut och köra med 28kWh batteri i snöstorm och säkert inte fullladdat, om nu folk har gjort det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vissa dyra bilar har nära 100kWh ja, men alla som kör gamla Leaf:ar, Ioniq eller Zoe då? De har betydlig mindre batterier, sedan kan man fråga sig varför man ska ut och köra med 28kWh batteri i snöstorm och säkert inte fullladdat, om nu folk har gjort det!

För att komma hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Dessa har jag inte i huvudet, men även t ex en e-208 har halva batterikapaciteten och det är inte säkert att den är fulladdad från början heller. Kupénvolymen och värmeförlusterna genom kaross och rutor minskar nog tyvärr inte heller i takt med batteriet. Börjar man räkna på hur mycket energi det är i en bränsletank så hamnar man på hundratals kWh och här vill man dessutom åt själva ineffektiviteten, dvs värmen. Allt går förstås inte in i kupén, men jag tror att vi pratar kanske 0,5-1 l/h, men säkert mer om man har en stor motor vilket oftast innebär större tank, så många bilar med en full tank lär kunna stå i två dygn eller mer i teorin.

Permalänk
Medlem

Synd folk slår ner på elbilar för detta problemet nu. Jag är inte speciellt orolig med en nyare elbil med värmepump. Visst det kan ju hända iofs. Men ska jag ut och köra hade jag inte åkt hemifrån med halv tank heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dessa har jag inte i huvudet, men även t ex en e-208 har halva batterikapaciteten och det är inte säkert att den är fulladdad från början heller. Kupénvolymen och värmeförlusterna genom kaross och rutor minskar nog tyvärr inte heller i takt med batteriet. Börjar man räkna på hur mycket energi det är i en bränsletank så hamnar man på hundratals kWh och här vill man dessutom åt själva ineffektiviteten, dvs värmen. Allt går förstås inte in i kupén, men jag tror att vi pratar kanske 0,5-1 l/h, men säkert mer om man har en stor motor vilket oftast innebär större tank, så många bilar med en full tank lär kunna stå i två dygn eller mer i teorin.

En full-laddad Tesla hade kunnat stå i 4 dygn utan problem. Så att det är just en elbil är inte problemet.

Nog mer så att de körde antingen med äldre elbilar med små batteripack, teci Hondai Iconic 28 kw.

Men kör du en ny, E-niro, Telsa, Gtron, Kia EV6 osv, de har alla +65 Kw i batteriet oc hade lätt klartat 3 dygn, inte några timmar... i en kö.

Måste vara gamla bilar med urladdade batterier som stod i kön.

Med min E-niro som kommer i mars, kan jag stå i 30 timmar i kö med värme, på 50% laddning i batteriet. SÅ skyll inte på elbilen, förmodligen föraren som är lite lågbegåvad, som kör med låg laddning i snöstorm!!

Smhi gick ju ut 2 dygn innan och sa att det skulle bli snökaos desutom! Och alla vet att polacker med slicks på sina lastbilar brukar vara dåligt i snö-förhållanden Att svensson alltid ska bli så "överraskad" är fantastiskt

Permalänk
Medlem

Scandinavia edition på nya elbilar blir en etanolkamin i mittkonsolen. Familjen kan mysa framför elden i väntan på att de östeuropeiska lastbilarna, med blankslitna sommardäck som slirat fast i första uppförsbacken på e6an, ska forslas bort (been there done that). Kom ihåg var ni läste det först...

Nej men folk kör nog i regel med rätt små marginaler och det är många äldre elbilar som har medioker räckvidd, så det är inte så förvånande.
Personligen har jag sorterat ut bilar som intressanta för framtida inköp, som precis klarar en viss sträcka som jag ofta kör. Men nu får man sig en liten tankeställare, körförhållanden kan variera rätt ordenligt så man kanske inte ska utgå från att teoretisk räckvidd alltid funkar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?