Streama Steam från laptop till stationär,Tv

Permalänk

Streama Steam från laptop till stationär,Tv

Hej jag har nyligen köpt mig en begagnad laptop då min stationära är föråldrad.

Laptopen använder jag i sovrumet med två externa skärmar på ett skrivbord.
Den gamla stationära datorn har jag tagit till tv rummet och kopplat till min 65" Qled för att streama spel från Steam.

Nu har jag problem med att det blir kass grafik när jag gör detta. Jag vet inte om det är att grafikkortet i laptopen inte orkar driva TVn tillräckligt bra eller om det är för att jag streamar så nätverket försämrar kvalitén ?
Eller drar stationära ner kvalitén?

Jag är inte super insatt så jag skriver ut all möjlig info här så kanske någon kan ge några några råd.

Laptop:
i7-7700HQ 4 x 2.8 - 3.8 GHz
GeForce GTX 1080 8gb
Ram 16gb
, DDR4 2400MHz
Display17.30 inch 16:9, 1920 x 1080

Den är kopplad till en 24" 1920*1080 och en 34" 3440*1440.
Båda 144hz.

Stationära datorn som är kopplad till tvn via HDMI har
AMD fx6300
Ram 16gb ddr3
GTX 1050 2gb

TVn är en Samsung 65" Q70T QLED 4K HDR Smart TV (2020)
Blir ju olika upplösningar på TVn beroende på vilken skärm jag väljer i sovrummet, är det där jag ska ställa in något? Är det i Steam jag ska ändra något eller är det TVn eller Steam på stationära, jag går bet....

Hjälp.

Permalänk

Borde jag kanske göra tvärt om?
Ha laptopen inkopplad till tvn direkt, ställa tillbaka den stationära i sovrummet inkopplad till mina skärmar och streama från laptopen till min stationära ?

Permalänk

Kan tillägga att det finns steamlink installerat på TVn också som jag kan använda men inte alla spel som stödjer tv strömningar...

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på internet och har du wifi 6?

Permalänk
Skrivet av zogez:

Vad har du för hastighet på internet och har du wifi 6?

500/500mbit
Wifin vet jag inte jag använder sladd.

Nu när jag kollade på Steams inställningar ser jag det här under inställningar, Skärm - upplösning,
grafikenhet - GTX 1080 3gb !?
Fönsterstorlek 3440*1440
Aktiv upplösning 1920*1080 (1080p)

Grafikkortet är ju på 8gb ?

Permalänk
Permalänk
Lego Master

Om du drar ner GPU-z, vad säger det?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte hundra på vad problemet är. Men kör lite siffror för perspektiv:

1080p/60 Hz = 4,5 Gbps. GIGAbit.

Så för att få kvaliteten utan hinder behover du 4,5 GIGAbit. Sitter du och trycker ditt stuff över wifi som i teorin i bästa fall är 500 Mbps eller 0,5 Gbps har du 11% av det önskade kapaciteten. Något måste pressas ihop. Något måste kastas bort. Kvalitet. Framerate. Alltihop. Allt måste reduceras.

I praktiken är det ännu mycket sämre med wifi eftersom det räcker med att grannen, tja, grannarna, surfar på sitt wifi och ditt wifi blir sämre.

Kör du nätverkssladd? Ja, i teorin når du 1 Gbps. Fortfarande knappt 20% av vad som behövs. Router, hubb etc. innebär praktiskt genomfart är lägre än 1 Gbps.

Alltså: kör sladd till TV:n. HDMI alltså. Från Laptop till TV.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Om du drar ner GPU-z, vad säger det?
https://i.imgur.com/BZQjAJw.png

Det står 8gb. Jag vet ju att kortet är på 8 men undrade varför det står 3gb på Steam ?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inte hundra på vad problemet är. Men kör lite siffror för perspektiv:

1080p/60 Hz = 4,5 Gbps. GIGAbit.

Så för att få kvaliteten utan hinder behover du 4,5 GIGAbit. Sitter du och trycker ditt stuff över wifi som i teorin i bästa fall är 500 Mbps eller 0,5 Gbps har du 11% av det önskade kapaciteten. Något måste pressas ihop. Något måste kastas bort. Kvalitet. Framerate. Alltihop. Allt måste reduceras.

I praktiken är det ännu mycket sämre med wifi eftersom det räcker med att grannen, tja, grannarna, surfar på sitt wifi och ditt wifi blir sämre.

Kör du nätverkssladd? Ja, i teorin når du 1 Gbps. Fortfarande knappt 20% av vad som behövs. Router, hubb etc. innebär praktiskt genomfart är lägre än 1 Gbps.

Alltså: kör sladd till TV:n. HDMI alltså. Från Laptop till TV.

Ja jag kör nätverkskabel.
Nej någon HDMI vill jag inte ha då blir det cirka 30meter kabel som ska ligga genom sovrum hall och vardagsrum.

Får väl helt enkelt lägga ner tanken på att kunna spela med kvalite i tv rummet om jag inte vill springa med laptoppen mellan rummen.
Men det går ju att spela och det är bara dålig kvalité på de mer krävande spelen...

Tack för hjälp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infected13:

Ja jag kör nätverkskabel.
Nej någon HDMI vill jag inte ha då blir det cirka 30meter kabel som ska ligga genom sovrum hall och vardagsrum.

Får väl helt enkelt lägga ner tanken på att kunna spela med kvalite i tv rummet om jag inte vill springa med laptoppen mellan rummen.
Men det går ju att spela och det är bara dålig kvalité på de mer krävande spelen...

Låter som du behöver tänka lite till. Skulle väl lite spontant säga att du genomgående valt de minst lämpliga lösningarna för den teknik du ändå har investerat i. Finns det något fysiskt hinder att flytta din laptop till vardagrummet och där njuta av den fulla bildkvalitet som är möjlig på det sätt man normalt använder prylarna?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Låter som du behöver tänka lite till. Skulle väl lite spontant säga att du genomgående valt de minst lämpliga lösningarna för den teknik du ändå har investerat i. Finns det något fysiskt hinder att flytta din laptop till vardagrummet och där njuta av den fulla bildkvalitet som är möjlig på det sätt man normalt använder prylarna?

Köpte laptopen just för att det var det bästa jag kunde få för pengarna och den funkar kanon för ändamålet, dvs att koppla den till två externa skärmar på skrivbordet.
Från början var planen att köpa ett nytt grafikkort och processer men sen kom halvledar bristen och priserna blev galna och lär väl inte bli normala än på ett bra tag.

Så det blev den här laptopen med tanken att sälja den stationära.
Men så kom jag på att jag kanske skulle prova ha den kopplad till tvn och se om det skulle bli bättre än att köra Steam Link i TVn.

Tyvärr blev det ju inte så mycket bättre men däremot så kan jag spela alla spel på TVn nu vilket jag inte kunde innan då inte alla spel stödjer att streama till tv.

O visst kan jag flytta in laptopen till tv rummet men spelar helst i en skrivbords stol och ett skrivbord att ha mus o tangentbord på och spelar mer sällan i soffan.
Hade bara varit bekvämt att kunna sätta sig med handkontrollen och börja spela i soffan när man känner för det utan att behöva koppla ur dator, flytta den och koppla in och sen koppla ur den och flytta tillbaka den när man spelat klart.

Provade tidigare idag att ta in laptopen till tv och den orkade med att driva 4k rätt bra. Alla spel jag provade såg väldigt bra ut även om inte alla gick att köra på ultra eller High.

(Fallout 76 hackade, även när jag sänkte kvaliten.
Är det pga av att grafikkortet inte orkar 4k ? eller är det för att processorn inte hänger med ? )

På väg att flytta till hus också så när jag hittar ett kanske det blir speldatorn och TVn i samma rum.

Vad hade du valt för lösningar med sakerna jag har att tillgå ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infected13:

Köpte laptopen just för att det var det bästa jag kunde få för pengarna och den funkar kanon för ändamålet, dvs att koppla den till två externa skärmar på skrivbordet.
Från början var planen att köpa ett nytt grafikkort och processer men sen kom halvledar bristen och priserna blev galna och lär väl inte bli normala än på ett bra tag.

Så det blev den här laptopen med tanken att sälja den stationära.
Men så kom jag på att jag kanske skulle prova ha den kopplad till tvn och se om det skulle bli bättre än att köra Steam Link i TVn.

Tyvärr blev det ju inte så mycket bättre men däremot så kan jag spela alla spel på TVn nu vilket jag inte kunde innan då inte alla spel stödjer att streama till tv.

O visst kan jag flytta in laptopen till tv rummet men spelar helst i en skrivbords stol och ett skrivbord att ha mus o tangentbord på och spelar mer sällan i soffan.
Hade bara varit bekvämt att kunna sätta sig med handkontrollen och börja spela i soffan när man känner för det utan att behöva koppla ur dator, flytta den och koppla in och sen koppla ur den och flytta tillbaka den när man spelat klart.

Provade tidigare idag att ta in laptopen till tv och den orkade med att driva 4k rätt bra. Alla spel jag provade såg väldigt bra ut även om inte alla gick att köra på ultra eller High.

(Fallout 76 hackade, även när jag sänkte kvaliten.
Är det pga av att grafikkortet inte orkar 4k ? eller är det för att processorn inte hänger med ? )

På väg att flytta till hus också så när jag hittar ett kanske det blir speldatorn och TVn i samma rum.

Vad hade du valt för lösningar med sakerna jag har att tillgå ?

Tricket är snarare att välja de lösningar du behöver och vill ha

Ifall du föredrar att spela vid laptopen, gör den till spelhörna. Ifall det är bekvämligheten som lockar att kunna spela i vardagsrummet, då kanske du kan acceptera sämre bild? Eller bygga någon enkel rutin för dig själv så att du enklare kan flytta laptopen 30 meter och på någon minut växla om var du spelar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tricket är snarare att välja de lösningar du behöver och vill ha

Ifall du föredrar att spela vid laptopen, gör den till spelhörna. Ifall det är bekvämligheten som lockar att kunna spela i vardagsrummet, då kanske du kan acceptera sämre bild? Eller bygga någon enkel rutin för dig själv så att du enklare kan flytta laptopen 30 meter och på någon minut växla om var du spelar.

Precis vad jag gjort 😉
Behövde en bättre dator men grafikkort fanns inte att köpa för rimlig peng så köpte en hel dator med den bästa prestanda jag kunde hitta.

Att spela vid TVn är inget måste bara något som skulle vara trevligt att kunna ibland.
Det inte hela världen att inte kunna köra det mer krävande spelen med högre kvalité.

Trodde man skulle få bättre prestanda än såhär när man hade en bättre dator att streama ifrån och en burk vid tvn, så skapade tråden för att få veta om jag gjort något fel men kan det inte bli bättre via stream så duger det som det är...

Men tror nog att jag kommer behålla burken i tv rummet istället för att sälja den.
Kan ju som sagt spela alla spel som inte stöder strömning via TVn nu.

När grafikkorten gått tillbaka till rimliga priser blir det nog en ny burk, så kanske laptopen får ta plats i vid TVn.

Permalänk
Medlem

Alltså, det går att göra det fullt spelbart och kanske utan större märkbara skillnader i kvalitet.

Nu har ju du ett bärbart GTX 1080, vilket kanske är i stil med ett stationärt GTX 1060 eller något i den stilen, så du kommer ju inte kunna spela krävande spel i 4K överhuvudtaget. Men 1080p bör ju fungera ganska bra i alla fall.

Förutsatt att bärbara använder nätverkskabel och TVn använder WiFi (TVn har bara 100Mbit nätverkskort, trådlösa är snabbare) och har bra WiFi-förutsättningar så borde det fungera relativt tillfredsställande med Steam-appen på din TV.

Skippa din stationära dator helt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Alltså, det går att göra det fullt spelbart och kanske utan större märkbara skillnader i kvalitet.

Nu har ju du ett bärbart GTX 1080, vilket kanske är i stil med ett stationärt GTX 1060 eller något i den stilen, så du kommer ju inte kunna spela krävande spel i 4K överhuvudtaget. Men 1080p bör ju fungera ganska bra i alla fall.

Förutsatt att bärbara använder nätverkskabel och TVn använder WiFi (TVn har bara 100Mbit nätverkskort, trådlösa är snabbare) och har bra WiFi-förutsättningar så borde det fungera relativt tillfredsställande med Steam-appen på din TV.

Skippa din stationära dator helt.

Har en sketen Telia router så vet inte om det räknas som bra wifi förutsättning ?
Körde Bredbandskollen på tvn, kabel 98mbit, wifi 40mbit

Skippar jag den stationära så kan jag ju inte köra de spel som inte stöder streaming till tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infected13:

Har en sketen Telia router så vet inte om det räknas som bra wifi förutsättning ?
Körde Bredbandskollen på tvn, kabel 98mbit, wifi 40mbit

Skippar jag den stationära så kan jag ju inte köra de spel som inte stöder streaming till tv.

Då har du väldigt dålig WiFi till TVn, så använd kabel till TVn.

Kan du använda kabel till bärbara så är det det bästa.

När du väl har fått det att fungera så kan man alltid starta t.ex. notepad med Steam för att sedan kunna starta valfritt spel från datorn, oavsett om det använder Steam eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Då har du väldigt dålig WiFi till TVn, så använd kabel till TVn.

Kan du använda kabel till bärbara så är det det bästa.

När du väl har fått det att fungera så kan man alltid starta t.ex. notepad med Steam för att sedan kunna starta valfritt spel från datorn, oavsett om det använder Steam eller inte.

Använder nätverkskabel överallt.
Vad menar du med notepad? För jag antar att du inte menar någon antecknings app?

Är det det här du menar ?
https://steamcommunity.com/groups/homestream/discussions/0/54...

Permalänk
Sötast

Jag kör Parsec för all in och out of home streaming.
Anser det vara bättre än steams egna.

Maxhastigheten på strömmen är 50Mbit och bör köras med kabel (vilket jag ser du gör)
Kvalitén kommer aldrig bli lika bra som native, men den är i de flesta titlar helt OK/Bra

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag kör Parsec för all in och out of home streaming.
Anser det vara bättre än steams egna.

Maxhastigheten på strömmen är 50Mbit och bör köras med kabel (vilket jag ser du gör)
Kvalitén kommer aldrig bli lika bra som native, men den är i de flesta titlar helt OK/Bra

Kan man köra parsec på smart TVn och köra de Steam spel som inte stöder strömning till tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infected13:

Kan man köra parsec på smart TVn och köra de Steam spel som inte stöder strömning till tv?

Nej, du får starta t.ex. Notepad eller annat program för att komma åt ditt skrivbord och starta spelen som inte stödjer in-home streaming den vägen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Sötast
Skrivet av Infected13:

Kan man köra parsec på smart TVn och köra de Steam spel som inte stöder strömning till tv?

Använder inte 'smart'tv själv, men det tror jag inte.

Parsec streamar hela ditt skrivbord. Krävs inget trix och skit för att streama. Bara tryck på en knapp så är skrivbordet överfört till den andra datorn.

Om jag uppfattade dig rätt så har du den stationära kopplade till tvn.
Isåfall installera parsec på både laptop och stationär och streama från laptop > stationär som är kopplad till tv.
.

Permalänk
Medlem

Det finns två applikationer.

Moonlight och Steam Link

Kolla upp dessa två och njut

Permalänk
Medlem

Endast Steam Link finns till Samsungs Tizen, så om du vill streama spel som inte har stöd för Steams In-Home streaming så är den enda lösningen att starta t.ex. Notepad för att streama skrivbordet. Sen kan du starta valfritt spel.

Vill du använda Parsec eller Moonlight så får du skaffa dig en Android-TV box och ansluta till TVn.

Visa signatur

press nu1mlock