December 2021-12-04 CA nere? Https problem

Permalänk
Medlem

December 2021-12-04 CA nere? Https problem

Edit:

Hej
Några andra som haft problem med hemsidor som Facebook, Aftonbladet mm idag?
Fick samtal om att de inte fungerade på Telia i Karlstad så jag kollade via Telenor i Södertälje..
Då sidorna klagar på HTTPS fel så tänkte jag CA. Som är Certified authority. Go daddy är en gammal vanlig som exempel.

Datorn frågar en server om HTTPS certifikatet är korrekt. Om CA’n inte svarar, klockan går fel, den svarar för sent så säger hemsidan att man inte kan lita på Certifikatet.
Så om den CA som hemsidan använder inte svarar på det sätt som förväntas så kan du inte nå sidan. Pga säkerhetsskäl.
Det går att signera sina egna HTTPS certifikat men det är inget jag kan rekommendera. På så vis kan man bli av med krypteringen på hemsidor då man redan i förväg känner till nyckel för att kryptera av trafiken.

I detta fall handlar det mer om andra också såg samma problem som jag gjorde och ifall det även för andra såg ut som att det var CA’n som inte svarade korrekt.

Inte så säker på att detta vart mer klart.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad är "CA"?

Facebook var nere en stund under eftermiddagen för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Certificate Authority? Eftersom det snackas om HTTPS.

Svårt att veta innan TS renskrivit sitt inlägg så att det blir mer begripligt.