Permalänk
Medlem

Repeater, Mesh eller annat?

Hej!

Jag har precis fått Fiber i min lägenhet efter månader av tjat. Jag har 500/500 från Bredband2 med deras tillhörande trådlösa router, funkar bra men eftersom vi har stor lägenhet på cirka 120 kv/m så når den inte riktigt full styrka i det som är vårt dedikerade spelrum. Därför vill jag ha något som förstärker signalen dit, men som också kan fungera som en plats där jag kan dra nätverkskabel från till min stationära dator. Att dra denna kabel från routern är inget alternativ då den kommer behövas dra genom hela lägenheten och det ser skitfult ut.

Ska jag använda en repeater? Ska jag ha mesh? Eller ska jag ha repeater och köpa till en USB wifi adapter till min stationära dator så jag slipper sladden helt? Alla tips är tacksamma, till så lite precis som möjligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kabel, kabel, alltid kabel!
Accesspunkter, alltid så ofta du kan om du prompt måste köra trådlöst. Mesh i andra hand (med kabel backhaul)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kabel, kabel, alltid kabel!
Accesspunkter, alltid så ofta du kan om du prompt måste köra trådlöst. Mesh i andra hand (med kabel backhaul)

Kabel it is! Vad är bästa sättet att undvika att behöva dra sladden genom hela lägenheten? En trådlös accesspunkt i det rum jag vill ha kabeln som sedan leder kabeln till datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pontarii:

Kabel it is! Vad är bästa sättet att undvika att behöva dra sladden genom hela lägenheten? En trådlös accesspunkt i det rum jag vill ha kabeln som sedan leder kabeln till datorn?

Det går att göra så om du kan ställa accesspunkten i klientläge och göra en sorts brygga.
Det du i vart fall aldrig bör använda är repeater, speciellt inte numera när mesh har tagits fram som en typ av förbättrad repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Halvgamla hus/lägenheter har ofta VP-rör i väggarna för telefonjack. Kolla om du har sådana, de kan vara övertapetserade, och fundera på om du kan använda dem för att dra ethernetkabel.

En trådad brygga som mrqaffe nämner ger en konkret fördel för överföringen om du kan ställa den någon vägg närmre WiFi-routern, annars kan du likaväl skaffa ett trådlöst PCIe-nätverkskort till datorn (eller en USB-dongel, men de brukar vara sämre på alla sätt) - det låter som att du saknar WiFi till datorn och det är därför du vill ha en brygga.

Ett annat sätt att komma igenom några väggar utan att behöva köra WiFi är ”powerline”, nätverk över elkablarna. De fungerar kasst om de inte sitter på samma fas och är lite av ett lotteri i vilket fall som helst. Powerline plus accesspunkt eller brygga plus powerline skulle kunna hjälpa dig en bit i början eller slutet av sträckan.

Så länge du inte drar ethernetkabel hela vägen så kommer du inte kunna få några pålitliga råd om vad som kommer uppfylla dina krav på latens och överföringshastighet. Du antyder att du vill ha 500/500, vilket är högst osannolikt att du kommer få med WiFi, som är halv duplex, genom väggar. Mesh skulle möjligen kunna åstadkomma 500 Mb/s åt ena hållet.