Intel löser DRM-problem i spel för "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel löser DRM-problem i spel för "Alder Lake"

Scroll Lock-tangenten kan återfå forna uppgifter då endast Assassin's Creed Valhalla och två andra titlar kvarstår på listan över inkompatibla spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln lämnar mig med en stor fråga: Vad är scroll locks ursprungliga funktion?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Den här artikeln lämnar mig med en stor fråga: Vad är scroll locks ursprungliga funktion?

https://www.computerhope.com/jargon/s/scrolock.htm

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Den här artikeln lämnar mig med en stor fråga: Vad är scroll locks ursprungliga funktion?

Att flippa mellan att piltangenterna flyttar markören eller att de flyttar innehållet som visas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara sluta ha DRM som Denuvo efter första månaden eller något? Tråkigt att cracking fortfarande är en grej som aktivt behövs 2021

Permalänk
Medlem

Spelar Valhalla utan problem med Alder Lake i Windows 11

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av HappySatan:

Den här artikeln lämnar mig med en stor fråga: Vad är scroll locks ursprungliga funktion?

Om jag ändå kunde svara på det </3

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att flippa mellan att piltangenterna flyttar markören eller att de flyttar innehållet som visas.

Tack till er båda, nu förstår jag faktiskt vad knappen gör (eller i varje fall gjorde)

Skrivet av landmarks:

Om jag ändå kunde svara på det </3

Jag förstår att du har tystnadsplikt, ingen fara

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Assassins Creed Valhalla crashar regelbundet ändå utan en Alder Lake-processor.
Det är vad jag själv upplevt och många skriver på ubisofts forum som har samma problem.
https://discussions.ubisoft.com/topic/78181/pc-i-am-experienc...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Spelar Valhalla utan problem med Alder Lake i Windows 11

För mig krashar det efter en stund, kan vara kvar i bara menyn så dyker det efter kanske 20 minut typ, alla andra spel jag testat är rock solida (utom MSFS då men där är det geforce drivern)

Lite ironiskt för just AC:VH har jag väntat med spela till nya datorn men såg Asus släppt en skarp bios nu med legacy mode så om inte Ubi får tummarna ur snart o fixar så kanske jag utmanar ödet och flashar (ligger på versionen innan o allt lirar fint o stabilt så lite osugen på ny bios, något man lärt sig med tiden genom alla år är att första året på ny MB så flasha inte bios om du inte har något problem, det ger problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

För mig krashar det efter en stund, kan vara kvar i bara menyn så dyker det efter kanske 20 minut typ, alla andra spel jag testat är rock solida (utom MSFS då men där är det geforce drivern)

Lite ironiskt för just AC:VC har jag väntat med spela till nya datorn men såg Asus släppt en skarp bios nu med legacy mode så om inte Ubi får tummarna ur snart o fixar så kanske jag utmanar ödet och flashar (ligger på versionen innan o allt lirar fint o stabilt så lite osugen på ny bios, något man lärt sig med tiden genom alla år är att första året på ny MB så flasha inte bios om du inte har något problem, det ger problem)

Haha, precis vad som hände mig. Flashade BIOS på nya systemet för att vara säker på att få igång Resizable Bar utan problem. Men problem var det jag fick. Provade ett äldre BIOS och vips så fungerar det felfritt. Huja....

Får se när man installerar Windows 11. Tror jag väntar till första stora uppdateringen faktiskt. Otroligt nöjd med 12600K som det är i Win10.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

För mig krashar det efter en stund, kan vara kvar i bara menyn så dyker det efter kanske 20 minut typ, alla andra spel jag testat är rock solida (utom MSFS då men där är det geforce drivern)

Lite ironiskt för just AC:VC har jag väntat med spela till nya datorn men såg Asus släppt en skarp bios nu med legacy mode så om inte Ubi får tummarna ur snart o fixar så kanske jag utmanar ödet och flashar (ligger på versionen innan o allt lirar fint o stabilt så lite osugen på ny bios, något man lärt sig med tiden genom alla år är att första året på ny MB så flasha inte bios om du inte har något problem, det ger problem)

Trist Får hoppas de löser sig så du kan spela

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Haha, precis vad som hände mig. Flashade BIOS på nya systemet för att vara säker på att få igång Resizable Bar utan problem. Men problem var det jag fick. Provade ett äldre BIOS och vips så fungerar det felfritt. Huja....

Får se när man installerar Windows 11. Tror jag väntar till första stora uppdateringen faktiskt. Otroligt nöjd med 12600K som det är i Win10.

Kör på W11 och det fungerar klockers i övrigt nu har jag förstått man inte alls tappar så mycket på att köra på W10 som det ryktades i början, men W11 lirar på så fint så kört vidare på det

A därför det lirar för dig om du har 12600an, jag har 12900an, just med AC:VH verkar det lira för folk med de lägre Alder Laksen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kör på W11 och det fungerar klockers i övrigt nu har jag förstått man inte alls tappar så mycket på att köra på W10 som det ryktades i början, men W11 lirar på så fint så kört vidare på det

A därför det lirar för dig om du har 12600an, jag har 12900an, just med AC:VH verkar det lira för folk med de lägre Alder Laksen,

Tycker Windows 10 fungerar så pass bra att jag avvaktar med 11:an lite till. Såg nyss denna artikel.

Något du märkt av?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Tycker Windows 10 fungerar så pass bra att jag avvaktar med 11:an lite till. Såg nyss denna artikel.

Något du märkt av?

Nej kan inte påstå jag märkt av det, jag har en 980 Pro 1 tb som systemdisk, boot tiden är 4-5 sekunder, jag får sekvensiel läsning 6990 mb/s och skriv 5174, så ganska spot on vad den ska prestera och hade samma när jag testa på w10 (körde på w10 först för lyfta min licens för sen göra en clean 11 install, vet inte hur nödvändigt det är men känndes som en smart sak göra ) , inte alls känt an några performance problem, kanske hade hoppats MSFS skulle ladda fortare o la på sys disken men många andra prylar typ RDR2 laddar bra mycket fortare än på gamla systemet