Microsoft laddar Edge med ironiska kommentarer om Google Chrome

Permalänk
Medlem

Tycker både Edge och Chrome fungerar bra. Bing däremot....

Permalänk

Lite kul ändå att Edge använder Chrome motor. Men alltid lite skoj när MS försöker med lite humor.

Visa signatur

Vart ska man ta vägen, när alla hatar än. Ibland är det bättre att vara ond då räknar man ändå att blir hatad. För såna som mig kommer aldrig blir älskad.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag kör Edge på Windows, Macos och iPadOS, fungerar klockrent och det är nog tamefasen den bästa webläsaren idag. Tycka vad man vill om Microsoft, men en bra webläsare har dom fått till.

Om ni vill ha inbyggd ganska effektiv ad-blocker så klicka i "strict" webtracking. Websidor kan inte ens se att du har en adblocket påslaget. Sen kan du lägga till uBlock Origin såklart, men den behövs knappt.

https://i.imgur.com/IP6ueWO.png

Glöm inte att vitlista "[*.]sweclockers.com" bara

I princip alla webläsare har något liknande.
Firefox:

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Firefox i alla väder man har bra översik på den sen är det lätt att göra backup på favorit vägarna...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det känns lite extra magstarkt med tanke på att Edge numera är Chromium-baserat, haha.

Min första tanke oxå, det är ett skin till chrome och de säger att chrome är 2008...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Din iPadOS-version kör dock Safari under huven

Ja se på fasen, alla andra webläsare i ipadOS är ju bara typ ett skin till Safari, där ser man! Det är ju nästan bra, för safari som mobil webläsare är ju svinnajs, men saknade synken med övriga datamaskiner, nu får man väl bästa av två världar

Skrivet av BlueDevil:

I princip alla webläsare har något liknande.
Firefox:
https://i.imgur.com/lOKHtYmm.jpg

Det var nog mest en känga mot Chrome, som sist jag kollade inte hade någon "strict"-motsvarighet, men det är rimligt att det finns hos firefox.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad är det som du tycker har blivit sämre med Firefox i år? Personligen så tycker jag att Firefox är bättre än någonsin just nu.

Firefox har blivit långsammare och känns inte riktigt optimerad hos mig i alla fall. Tyckte den var som bäst för ett par år sedan.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedärja, jag kanske har fått den någon gång och stängt den så att den inte visas mer. Eller så vet dom att jag redan kör Edge..

Permalänk
Medlem

Tack och lov för Brave...

Permalänk
Medlem

Körde Firefox för 15 år sen, men bytte typ 2009 till Chrome och körde Edge senaste året. Bytte nyligen tillbaka till Firefox och det har funkar skitbra (iaf efter jag hittade inställningen för att få samma mushjul-rull-läge som i Chromium).

Permalänk
Skrivet av Starric:

Har använt Firefox i säkert 15 år och tycker inte det blivit sämre på några punkter, åtminstone på desktop. Allt fungerar och flyter på för mig. Mobilklienten har de lite att jobba på dock... Sen är det ju ett stort plus med deras syn på integritet och tracking. Det ska mycket till för att jag ska byta till Chrome eller Edge med tanke på deras inställning till det

På mobilen skall du ha Firefox Beta om du gillar Firefox på datorn. Bara ett tips.
Kör Firefox beta på Android och Firefox Developer på datorn de gånger jag ens öppnar min dator. Kör fortfarande Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

De blir alltmer desperata att hålla en kvar. Tyckte det var patetiskt nog att de bönar och ber en att ha kvar E*ge som standardwebbläsare när man försöker ändra det i inställningarna men Microsoft kunde alltså sänka sig ännu lägre.

För mig blir det lite motsatt effekt mot vad de vill.
Så jäkla iriterande vet jag att jag vill ha program x eller y och sedan få "är du säker på att du inte vill ha z istället" triggar mig så ofantligt mycket. Inte nog att Windows plötsligt ändrar default lite då och då.

Skrivet av anon336981:

Det finns faktiskt ett diskussionsvärde i vad som anses vara bättre. Väljer man att hänga upp sig på Internet Explorer, kan man lika bra använda lika dåliga jämförelser till allt annat.

Håller med men blir lite mycket fanboys över hela snarare än diskussion men bättre att ha någon form av diskussion än ingen alls

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

För mig blir det lite motsatt effekt mot vad de vill.
Så jäkla iriterande vet jag att jag vill ha program x eller y och sedan få "är du säker på att du inte vill ha z istället" triggar mig så ofantligt mycket. Inte nog att Windows plötsligt ändrar default lite då och då.

Håller med men blir lite mycket fanboys över hela snarare än diskussion men bättre att ha någon form av diskussion än ingen alls

Det är just där skillnaden sker; favoriter och faktiskt nytta. Många svävar någonstans däremellan.

Själv provade jag Edge nu ikväll igen men jag orkade helt sonika inte att lära mig vart jag stängde av funktioner jag inte vill ha. Återgick till Chrome, i brist på Safari till Windows.

Gammal räv med gamla vanor.

Permalänk
Medlem

båda är chromium baserade i dagenläge så skillnaden är iprincip bara kosmetisk. Sjäv kört nativ chromium i flera år

Visa signatur

Make the world a better place, make it open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miliaa:

båda är chromium baserade i dagenläge så skillnaden är iprincip bara kosmetisk. Sjäv kört nativ chromium i flera år

Efter jag har läst denna undersökning (pdf) så ser jag att det är mer skillnad än kosmetisk. Edge är snäppet värre än Chrome, och det tack vare att den lagrar en hårdvaru-id som inte Google gör. Och Brave är den bästa av alla.

Jag skulle vilja köra Chromium men känner mig lite osäker när programfilerna kompileras av en enskild person.
https://chromium.woolyss.com/ hemsida verkar ju vettig och känns som det bästa alternativet för att köra på.

Hur gör du? Hur tänker du med säkerheten kring den? kompilerar du egen från Chromiums hemsida? Eller du kanske kör Linux och kör uppdateringen därifrån?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Efter jag har läst denna undersökning (pdf) så ser jag att det är mer skillnad än kosmetisk. Edge är snäppet värre än Chrome, och det tack vare att den lagrar en hårdvaru-id som inte Google gör. Och Brave är den bästa av alla.

Jag skulle vilja köra Chromium men känner mig lite osäker när programfilerna kompileras av en enskild person.
https://chromium.woolyss.com/ hemsida verkar ju vettig och känns som det bästa alternativet för att köra på.

Hur gör du? Hur tänker du med säkerheten kring den? kompilerar du egen från Chromiums hemsida? Eller du kanske kör Linux och kör uppdateringen därifrån?

Kör linux på 90% av allt jag äger i dator väg(minus en grej som kör windows) och har gjort på lite olika sätt beroende på vad jag vill ha ut av det, ibland kompilerar och bygger jag den själv från repot(https://github.com/chromium/chromium). Men oftast så kör jag det bara via valfri pakethanterar(oftast apt)

Visa signatur

Make the world a better place, make it open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miliaa:

Kör linux på 90% av allt jag äger i dator väg(minus en grej som kör windows) och har gjort på lite olika sätt beroende på vad jag vill ha ut av det, ibland kompilerar och bygger jag den själv från repot(https://github.com/chromium/chromium). Men oftast så kör jag det bara via valfri pakethanterar(oftast apt)

Okej, det känns ju säkrare att köra chromium genom en pakethanterare och i linux, än på Windows där man ska ladda ner från t.ex. https://chromium.woolyss.com/ . Vem ska man liksom lita på, man får ju bara köra på känsla, och det gäller ju både stora företag och små enskilda utvecklare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av EC87:

Firefox har blivit långsammare och känns inte riktigt optimerad hos mig i alla fall. Tyckte den var som bäst för ett par år sedan.

Både ja och nej tycker jag. Det har blivit snabbare överlag och många saker funkar enormt mycket bättre än för några år sedan.
Däremot så har Firefox blivit mycket sämre på att hantera mitt tab-spam. Jag är en sån som använder tabbar i stället för bokmärken i många fall och kan komma upp i flera tusen som "sämst". Antar att det faktum att Firefox har gått över till multi-processer som Chrome är en del av orsaken.
UIn har också enligt mig blivit sämre. Men det är iallafall fortfarande relativt lätt att modifiera

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Edje är väl den enda förutom opera som har stöd för DRM 1080p och högre, så Chrome har hamnat i soptunnan av den anledningen för mig. Finns add-ons för Netflix, men för amazon och HBO finns det inget såvitt jag vet.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

Egentligen gillar jag "nya" Edge och har kört det en del, men det Microsoft håller på med nu gör mig bara irriterad och minskar mitt intresse för Edge. Samma sak gäller för övrigt Windows 11 som mest känns som en sminkad gris. Om inte Microsoft släpper något nytt innan supporten för Windows 10 slutar så lär jag överge Windows helt till förmån för MacOS och Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Varför då? Vad använder du istället? Varit inne på att byta, men blev kvar i Chrome för bekvämlighetens skull.

Jag gick över till Edge. Skillnaderna är inte så stora och det var inga som helst svårigheter att "byta"...allt var lätt att exportera över etc. Efter att ha läst om datamängderna som Google samlar in i förhållande till de andra sökmotorerna blev valet inte svårt. Jag hade gärna kört Safari, men Edge funkar bra för mig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det står även i Windows 10s låsskärm "Uppgradera till Windows 11 för att komma närmare familj & vänner". Har deras Devs/HR ramlat i farstun eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Det står även i Windows 10s låsskärm "Uppgradera till Windows 11 för att komma närmare familj & vänner". Har deras Devs/HR ramlat i farstun eller?

Inte på min låsskärm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vem använder äns chrome numera? Det är Firefox som gäller.

Tycker firefox fungerar otroligt dåligt. Trots att brave inte ens har officiellt stöd för Ubuntu måste jag ofta byta till Brave eftersom att firefox krånglar eller inte fungerar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Tycker firefox fungerar otroligt dåligt. Trots att brave inte ens har officiellt stöd för Ubuntu måste jag ofta byta till Brave eftersom att firefox krånglar eller inte fungerar.

Kan ju vara trevligt om du förklarar vad det är som inte fungerar eller som krånglar. Jag har inte något problem alls med Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig