Firefox får ökad säkerhet i ny uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Firefox får ökad säkerhet i ny uppdatering

Senaste versionen av Firefox får en ny "sandlåda" utvecklad tillsammans med forskare från två amerikanska universitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Kool. Har inte kört FF på många år, men man skulle kanske ge sig på det en vända, mest för att det är kul med nytt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hoppade nyligen på att köra FF igen efter många år. Glad that I did!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Trevligt för oss som kör FF

Permalänk
Medlem

<-- Dryg :)

Det där är ju en röd panda, inte en firefox.
Källa: https://www.wwf.se/djur/rod-panda/

Permalänk
Medlem
Skrivet av No1Bear:

Det där är ju en röd panda, inte en firefox.
Källa: https://www.wwf.se/djur/rod-panda/

Helt rätt, men, en röd panda är deras maskot och den kallas Firefox som nickname 😀

https://redpandanetwork.org/Red-Panda-Facts/

länk
Permalänk
Medlem

Strålande, bästa webbläsaren - enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magellan:

Helt rätt, men, en röd panda är deras maskot och den kallas Firefox som nickname 😀

https://redpandanetwork.org/Red-Panda-Facts/

Ahhh se på fan.. kärt barn har många namn
Tack för dagens lärdom!

Permalänk
Medlem

Finns ingen annan webläsare jag litar på. Går man in i about:config finns det en hel del inställningar som ökar ens internetintegritet.

Permalänk
Medlem

Kört Firefox i princip sen det kom, det hade strålande verktyg för utveckling och debugging, till en början via tillägg som web developer m.fl, och var dessutom i många omgångar det snabbaste som fanns på marknaden. Senare kom Chrome och blev så småningom lika bra. Kör Chrome när jag vill dubbelkolla att min kod och styling funkar lika bra där. Numera gör det ju det nästan 100%. Annat var det förr...

Rekommenderar också Thunderbird, också från Mozilla, som mejlklient. Också den har varit min trogna följeslagare sen den kom typ 2005. I mitt tycke den bästa mejlklienten (windows). Inga problem med några konstiga virus som via outlook läser mina kontakter och spammar vidare...

Permalänk
Medlem

Hoppade av Firefox för ett halvår sedan och kör Brave nu för tiden. Enorm skillnad i laddtider på sidor osv...

Ska mycket till innan jag byter tillbaka till FF.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Det är imponerande hur mycket Mozilla bidrar med trots att de har så lite resurser jämfört med de stora jättarna. Ökad säkerhet är inget man tackar nej till om det inte påverkar något annat negativt. Firefox har ökat lite de senaste halvåret och ligger nu i nivå med Edge och Safari på desktop, det är mobil de har mest problem med. Hoppas de kämpar sig igenom det. De får ta och släppa Mozilla VPN i Sverige nån gång. Det är något jag tror kan få en del att börja använda Firefox även på mobilen.

Jag trivs väldigt bra med Firefox även lösenordshanteringen kunde vara bättre. Nu kör jag Bitwarden tillsvidare och det funkar super.

Permalänk

Dom är fantastiska i sitt säkerhetsarbete. Tack gud för dom!
... Men så brister dom i en så basal sak som att man inte kan stänga av WebRTC i officiella Android versionen... WTF?!?
Fixa det så har jag full förståelse för att dom haft problem att återpoulera tilläggen där. Dom har i alla fall fått in ett vettigt grundutbud även om man gråter lite inombords varje gång man ser längden på listan.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magellan:

Helt rätt, men, en röd panda är deras maskot och den kallas Firefox som nickname 😀

https://redpandanetwork.org/Red-Panda-Facts/

Tack det visste jag inte.

Men, då är det ju missvisande att ha en rödräv på logotypen...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack det visste jag inte.

Men, då är det ju missvisande att ha en rödräv på logotypen...

Från Wikipedia:

Citat:

The animal shown in the logo is a stylized fox, although "firefox" is usually a common name for the red panda. The panda, according to Hicks, "didn't really conjure up the right imagery" and was not widely known.

Så det är helt klart en räv på ikonen av designskäl, men röd panda är som sagt något av en maskot också (och används ofta i t.ex. bloginlägg).

Permalänk
DingDongerMcDongface

Stämmer bra att det är en räv på loggan och som @perost svarade där är det av designskäl. Båda djuren brukar användas som maskotar och jag råkar vara lite extra förtjust i just den röda pandan så det blev den som fick leka i sandlådan den här gången

Permalänk
Medlem

Vill verkligen gilla Firefox men tycker webbläsaren känns långsammare än konkurrenterna. Sen är den lite klumpigare på något vis.
Sen använder jag tab group funktionen i Chrome/Edge som jag tycker är väldigt smidig, Firefox har haft en group funktion förut men tagit bort den.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Hoppade av Firefox för ett halvår sedan och kör Brave nu för tiden. Enorm skillnad i laddtider på sidor osv...

Ska mycket till innan jag byter tillbaka till FF.

Brave är okej, men deras system för lösenords sync och bokmärken är inget vidare, så det drar ner deras betyg mycket i mina ögon.

Permalänk
Medlem

”May the fox be with you”
- Darth Vader

Permalänk
Skrivet av shelter:

Vill verkligen gilla Firefox men tycker webbläsaren känns långsammare än konkurrenterna. Sen är den lite klumpigare på något vis.
Sen använder jag tab group funktionen i Chrome/Edge som jag tycker är väldigt smidig, Firefox har haft en group funktion förut men tagit bort den.

Jag har använt firefox från början men gick sedan över till chrome. På den tiden var firefox snabbast men chrome kom snabbt ikapp firefox för att sedan bli ohört mycket snabbare. Ja eller ett tag, jag upplevde att chrome precis som idag, bara är snabbt i början och vid hög användning (ram ej fullt eller dålig hårdvara) märker man rejäl prestanda förlust (Många tabbar samt plugins). Samt att efter att chrome implementera mycket integritet kränkande kod blev jag osäker. När chrome (några år sen nu) ofta crashade och hade mycket random fel gick jag över till firefox. Tittade aldrig tillbaka. Speciellt inte med tanke på att chrome har sjukligt mycket makt med sin webbläsare och att hemskt gärna vill blockare möjligheten att blockera adblockers...

I alla fall så vid användning utav plugins och felsökning utav kod är firefox det enda rätta för mig.

Visst kan chrome vara snabbare men samtidigt är det verkligen hårfint vem som laddar en sida först. Det gör större skillnad att byta dns...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Många Isolated Web co processer blev det

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Stämmer bra att det är en räv på loggan och som @perost svarade där är det av designskäl. Båda djuren brukar användas som maskotar och jag råkar vara lite extra förtjust i just den röda pandan så det blev den som fick leka i sandlådan den här gången

Menar du att det är ett MONTAGE till bild?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Brave är okej, men deras system för lösenords sync och bokmärken är inget vidare, så det drar ner deras betyg mycket i mina ögon.

Nej det vet jag inte fungerar så bra faktiskt. Har dock helt gått över till Bitwarden för min lösenordshantrring

Sen syncar plugins och appar så har man bitwarden överallt istället!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av zowix:

Menar du att det är ett MONTAGE till bild?!

VA, hur vågar du påstå något sådant? Jag var ju självfallet ute med min egen röda panda, Eva-Lotta, som stod modell nyheten i ära.

Permalänk
Medlem

Kör Firefox som jag installerat via Windows app store, trodde i min enfald att Windows då smidigt skulle uppdatera den åt mig, men jag har fortfarande Windows mozilla MSIZ 1.0 94.0.2, och jag kan ju inte längre trycka på uppdatera under about firefox... Får väl installera den vanliga versionen igen då, drygt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Skrivet av No1Bear:

Det där är ju en röd panda, inte en firefox.
Källa: https://www.wwf.se/djur/rod-panda/

Om du googlar lite så kommer du inse varför de har valt just namnet efter den röda pandan. Det finns en förklaring till varför Mozilla har valt sitt namn.
Loggan är tänkt att vara en röd panda. Har sedan mer blivit förknippad att bli en räv.

Det här med säkerhet har Mozilla anamat högt sedan länge. Skillnaden mot Chrome är att Mozila bygger på open source.
Som senaste SSL/TLS protokoll.
Inte varje dag den här sortens nyheter dyker upp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt abonnera på Firefox till Mozilla för att stödja dem, då de enligt tidigare nyheter har lite tight på den fronten.

Skrivet av eXpose:

Hoppade av Firefox för ett halvår sedan och kör Brave nu för tiden. Enorm skillnad i laddtider på sidor osv...

Ska mycket till innan jag byter tillbaka till FF.

Skrivet av shelter:

Vill verkligen gilla Firefox men tycker webbläsaren känns långsammare än konkurrenterna. Sen är den lite klumpigare på något vis.
Sen använder jag tab group funktionen i Chrome/Edge som jag tycker är väldigt smidig, Firefox har haft en group funktion förut men tagit bort den.

Vad gör du på den där 0.2 sekunden du sparar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag skulle lätt abonnera på Firefox till Mozilla för att stödja dem, då de enligt tidigare nyheter har lite tight på den fronten.

Vad gör du på den där 0.2 sekunden du sparar?

Drar en liten snabbis? Nej men det märks ganska stor skillnad faktiskt. Brave är mer "smooth" när man scrollar på sidor också. En bättre upplevelse helt enkelt

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Skrivet av eXpose:

Drar en liten snabbis? Nej men det märks ganska stor skillnad faktiskt. Brave är mer "smooth" när man scrollar på sidor också. En bättre upplevelse helt enkelt

Håller med dig här. Många webbläsare flyter väldigt bra och i rätt så många fall bättre än Firefox, men jag gillar vad Mozilla siktar mot. Jag hoppar då och då tillbaka till Firefox för att se vad som är nytt. Aldrig riktigt gillat skrollupplevelsen på Firefox, speciellt på reddit (detta är nog dock reddits fel mer än firefox).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag skulle lätt abonnera på Firefox till Mozilla för att stödja dem, då de enligt tidigare nyheter har lite tight på den fronten.

Vad gör du på den där 0.2 sekunden du sparar?

Tja, jag hoppar ju mellan Firefox och Chrome... Körde FFx länge sen Chrome, sen FFx osv. men bytte till Chrome till sist för den hade bättre stöd i Linux. Nu tycker jag faktiskt FFx har gått om Chrome, de har bra stöd för video hårdvaruaccelering, både för webrtc och i X11 samt wayland.

Dock är det lite smådetaljer jag stör mig på, som t.ex, skulle vilja ha flikarna mer som chrome, med ett X efter varje flik så man kan stänga dom direkt utan att först markera dom.
Sen saknar jag som sagt tab grouping som chrome/edge har.
Får inte Ffx att följa systemtemat riktigt heller, den envisas att ha en svart flik-rad istället för mörkgrå i Windows.
Skulle vilja ha flikraden något mer slimmad, de hade en compact mode förut men den verkar dom ha tagit bort (som de gärna gör med saker man tycker är bra).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >