I Väntan på annat, kan ett begagnat GTX 970 duga eller?

Permalänk

I Väntan på annat, kan ett begagnat GTX 970 duga eller?

Tänkte hålla ögonen uppe och se om man får tag i ett 970 GTX, visserligen inget värstingkort men enligt User Benchmarks verkar det ju ändå vara ett rejält kliv upp ifrån mitt nuvarande 760 GTX. Är det värt det och vad är ett rimligt pris?

Permalänk

Jag sitter på ett radeon r9 380x visserligen bättre än ditt, men jag tänker ta det lungt tills mellandagarna. Min teori är försenade leveranser av grafikkort inför black friday så dessa har kanske hittat hit nu...

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du tänkt få ut av kortet? Ca 1000:- lär du få pynta för ett sådant med bra kylare

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Antar 1080p? Redan för 2 år sedan var 970 på gränsen för 60 fps i många nyare titlar om man ville ha bra med ögongodis. I dagsläget är det ett "1080p60 low-medium"-kort i nya titlar, eller knappt ens det i de mest krävande titlarna så som CP2077.
Benchmarkvideo från tidigare i år:
https://www.youtube.com/watch?v=a-WknYySjXM&ab_channel=FPSTES...

Permalänk
Skrivet av meanh:

Antar 1080p? Redan för 2 år sedan var 970 på gränsen för 60 fps i många nyare titlar om man ville ha bra med ögongodis. I dagsläget är det ett "1080p60 low-medium"-kort i nya titlar, eller knappt ens det i de mest krävande titlarna så som CP2077.
Benchmarkvideo från tidigare i år:
https://www.youtube.com/watch?v=a-WknYySjXM&ab_channel=FPSTES...

Skulle förmodligen ändå känns som ett kliv uppåt. Vad är nästa steg, ett 1060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Skulle förmodligen ändå känns som ett kliv uppåt. Vad är nästa steg, ett 1060?

Nästa steg från 970 är antingen 980, 1070 eller 2060.

Permalänk
Medlem

Länktips!

Skrivet av Diversion:

Skulle förmodligen ändå känns som ett kliv uppåt. Vad är nästa steg, ett 1060?

Här kan Du se hur olika GPU'er ligger prestandamässigt i förhållande till Ditt GTX 760 i procent
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-760.c1857

Bra lista att utgå ifrån!

/KenzoM

Citering
Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk

GTX 970 är rätt nära ett GTX 1060 6GB, förutom när man använder lite för mycket VRAM för GTX 970 har visserligen 4 GB men de sista 500 MB delar minneskontroller (eller vilken liten del det nu är) som den närliggande biten minne och när man börjar använda den så tappar man en del prestanda.

Men GTX 970 är okej, i 1080p och så får du se till att du överklockar det lite och är villig att sänka inställningarna i mer grafiskt tunga spel eller hålla dig till lite enklare spel. Men det är ju inte alls så illa som om du skulle använda integrerad grafikkrets i t.ex. Ryzen 5 5600G, det finns många spel du fortfarande kommer kunna spela med hyfsad prestanda.

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

GTX 970 är rätt nära ett GTX 1060 6GB, förutom när man använder lite för mycket VRAM för GTX 970 har visserligen 4 GB men de sista 500 MB delar minneskontroller (eller vilken liten del det nu är) som den närliggande biten minne och när man börjar använda den så tappar man en del prestanda.

Men GTX 970 är okej, i 1080p och så får du se till att du överklockar det lite och är villig att sänka inställningarna i mer grafiskt tunga spel eller hålla dig till lite enklare spel. Men det är ju inte alls så illa som om du skulle använda integrerad grafikkrets i t.ex. Ryzen 5 5600G, det finns många spel du fortfarande kommer kunna spela med hyfsad prestanda.

Lite halvnya titlar vill jag kunna köra men jag är fullt beredd att dra ned inställningarna.

Permalänk
Medlem

Hade nog satsat på ett 1070/1660 istället.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är du van vid 760 GTX kommer ett 1070 göra en enorm skillnad. Lägg då till NIS och FSR så är det ett kort du kan ha ett bra tag.
Håll utkik i marknaden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Titan X, Kan det vara något? Prestandamässigt verkar det ju ligga runt 980 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hade nog satsat på ett 1070/1660 istället.

Skrivet av SCORPIUS:

Är du van vid 760 GTX kommer ett 1070 göra en enorm skillnad. Lägg då till NIS och FSR så är det ett kort du kan ha ett bra tag.
Håll utkik i marknaden.

Jag håller annars med, men GTX 970 går just nu för betydligt bättre priser än t.ex. RX 580 eller GTX 1070, som annars vore bättre köp. De korten har 8Gb minne, och är betydligt intressantare för miners. GTX 970 med 4Gb (eller 3,5Gb+0,5Gb) är betydligt bättre anpassat för spel i 1080p.

Jag råkar sitta på samma kort i min nuvarande rigg. Dumt nog sålde jag min förra speldator våren 2020, och tänkte skaffa en ny när RTX 3000 och RX 6000 kom ut... men det gick ju som det gick.

GTX 970 är nog fortfarande rätt kapabelt, om man spelar i 1080p 60Hz och är villig att lite leka med inställningarna. Jag har spelat bland annat Valheim, BF V och Cyberpunk 2077, och det har funkat rätt bra. BF V flyter på utan problem, men Cyberpunk 2077 krävde lite kreativitet. Där spelade jag bara slutet av spelet med mitt GTX 970, men med låga inställningar och resolution scaling så kom man upp i 40-50 fps. Inte helt optimalt, men spelbart.

Med nuvarande priser så är nog GTX 970 det antagligen bästa du får med tanke på pris/prestanda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Varför tar folk mer betalt för ett 1060 än ett 1080, vad är det jag missar? Priserna är inte bara höga utan huller om buller också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Varför tar folk mer betalt för ett 1060 än ett 1080, vad är det jag missar? Priserna är inte bara höga utan huller om buller också.

1060 brukar och borde nog ligga lägre än 1080. Antagligen bara nån som satt sina priser konstigt. Just nu går 1080 för runt eller strax under 4000kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum