Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nej när man spelar går det ner till 30-40mbps, vilket också är helt sjukt då PS inte minskar alls. Nej detta är vida känt problem. Alla säger samma sak av dom 5 irl jag känner som har en Series X. Även googlat om detta och många har detta fenomenet. Utan lösning. Antar att MS begränsar bandbredden av nån anledning.

Menar du på fullaste allvar att du har uppåt 1000mbps på Xbox? Isf är du nog den enda.

får samma 150 till 200 Mbit… har 500/500. De jag känner har alla ungefär samma slöa nerladdningar, men min ping är bra 👍 under 30 oftast

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vart ska jag välja Webhallen eller Media-Markt för Series X? Läser att vissa föredrar Media-Markt andra Webhallen vilken kan jag lita på och skickas ut samma dag?

Vart Webhallen, dom har jag handlat jämt hos och har förtroende för.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

får samma 150 till 200 Mbit… har 500/500. De jag känner har alla ungefär samma slöa nerladdningar, men min ping är bra 👍 under 30 oftast

Ja så är det för alla jag spelar med också. Pingen är aldrig problemet utan verkar som nerladdningshastgheterna medvetet hålls nere. Aja finns värre bekymmer men skulle det finnas en lösning så är det ju helt ok.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja så är det för alla jag spelar med också. Pingen är aldrig problemet utan verkar som nerladdningshastgheterna medvetet hålls nere. Aja finns värre bekymmer men skulle det finnas en lösning så är det ju helt ok.

Lösningen bör ju vara att kontakta sin ISP och fråga varför dom ger så dålig hastighet till Microsofts servrar. Man kan ju bevisligen få högre hastighet enligt min bild, så det är ju rätt uppenbart att det inte är Microsoft som begränsar hastigheten för dig.

Har man dålig ping så har det oftast med sämre routing att göra och därmed ens ISPs "fel". Hastigheten lär vara detsamma.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Lösningen bör ju vara att kontakta sin ISP och fråga varför dom ger så dålig hastighet till Microsofts servrar. Man kan ju bevisligen få högre hastighet enligt min bild, så det är ju rätt uppenbart att det inte är Microsoft som begränsar hastigheten för dig.

Har man dålig ping så har det oftast med sämre routing att göra och därmed ens ISPs "fel". Hastigheten lär vara detsamma.

Vad har du för leveratör?
Jag har Telia och kommer långt ifrån 500Mbit på min xbox trots sladd.
Kör jag en mätning via bredbandskollen får jag över wifi på datorn.

"NEDLADDNING
625,02 Mbit/s
UPPLADDNING
633,32 Mbit/s
SVARSTID
3,13 ms
"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad har du för leveratör?

Internetbolaget via Openinfra

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bara och säga grattis till er få som har bra då istället..

En annan sak. Nån som har problem med att köra Halo på datorn? Trycker på kampanjen och får bara upp Pre-order.. bara jag eller har dom missat nått med att släppa det i tid? Appen va låst till 19.. Har Gamepass.

Edit: Kom en ny update efter 19. 21Gb till. Lär nog lösa det. Synd man behöver vänta på den snabba nerladdningen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Bara och säga grattis till er få som har bra då istället..

En annan sak. Nån som har problem med att köra Halo på datorn? Trycker på kampanjen och får bara upp Pre-order.. bara jag eller har dom missat nått med att släppa det i tid? Appen va låst till 19.. Har Gamepass.

Jag startade om datorn sen öppnade jag Xbox-appen och nu uppdateras Halo. (27.4 GB)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag startade om datorn sen öppnade jag Xbox-appen och nu uppdateras Halo. (27.4 GB)

Såg med det nu. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar ganska ofta maxa mina 500mbps. Så även nu när jag laddar ner kampanjen till Halo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Brukar ganska ofta maxa mina 500mbps. Så även nu när jag laddar ner kampanjen till Halo.

Har lite över 30mb/s nu på datorn. Steam 120mb/s så lite skillnad. Sjukt att jag installerade ”predownload” på ca 25Gb vid halv 7. Vid 19 behövde jag tydligen uppdatera igen i Xboxappen på 27 Gb. Sen nu när jag går in i spelet så får jag upp alternativet ”download campain” så ytterligare 16Gb! Vafan 🤣 Smidigt som sandpapper.

Edit: Nä fan, nu ger jag upp. När jag väl updaterar allt så slängs jag ut till windows. PC alltså..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak som stör ihjäl mig med XsXen är språkinställningarna. Drar igång Halo nu och allt är på tyska.
Hur kan default bli tyska om inte Svenska finns i spelet? Varför måste man ställa in systemet på Engelska och starta om och krabba?
Hänt mig en gång innan med nåt skitspel till ungarna då allt var på Portugisiska och jag inte orkade ändra utan bara avinstallerade igen.
Tycker det hade varit bättre om Engelska åtminstone var valbart inne i spelet från början. Kanske blir det i fortsättningen nu när Engelska är nedladdat en gång som systemspråk?

Permalänk
Medlem

Det är en smula irriterande att de slagit på stora trumman för att man ska pre-loada för att kunna komma igång direkt, och så får man ändå börja med att ladda ner kampanjen på 21.89 Gb. Där rök den möjligheten att testa spelet ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

500Gb finns redan att köpa på vissa ställen. För mig jag såg på typ Cdon häromveckan för ”ynka” 1600 spänn. Höll på att bli överlycklig då jag äntligen hittat ett rimligt pris på 1tbkortet, så va det på 500Gb 😩

Edit: https://cdon.se/hemelektronik/extern-ssd-enhet-seagate-xbox-e...

Ah, såg bara nyheten om att de skulle komma - inte när. Annars hade det ju varit väldigt trevligt pris för 1TB!

Permalänk
Medlem

Måste fråga er här. Mitt gamepass går ut idag och tänkte ladda med Live gold och konvertera till gamepass. Var köper ni ert gold ifrån? Man vill ju hitta det billigt och bra.

Har hittat en där det är ifrån Turkiet och man får använda vpn, men känns lite sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhyr:

Måste fråga er här. Mitt gamepass går ut idag och tänkte ladda med Live gold och konvertera till gamepass. Var köper ni ert gold ifrån? Man vill ju hitta det billigt och bra.

Har hittat en där det är ifrån Turkiet och man får använda vpn, men känns lite sådär?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559776-tre-ar-game-pa...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

En sak som stör ihjäl mig med XsXen är språkinställningarna. Drar igång Halo nu och allt är på tyska.
Hur kan default bli tyska om inte Svenska finns i spelet? Varför måste man ställa in systemet på Engelska och starta om och krabba?
Hänt mig en gång innan med nåt skitspel till ungarna då allt var på Portugisiska och jag inte orkade ändra utan bara avinstallerade igen.
Tycker det hade varit bättre om Engelska åtminstone var valbart inne i spelet från början. Kanske blir det i fortsättningen nu när Engelska är nedladdat en gång som systemspråk?

Ja, helknas är det. Man undrar ju vem det är som väljer språk om systemspråket inte stöds av spelet. Är det OS eller spelutvecklaren som väljer? Forza Horizon 4 frågar varje gång jag startar det om jag vill ladda ner portugisiska till spelet. Jurassic World Evolution behövde man också starta en gång med systemspråket bytt till engelska för att det inte skulle bli på tyska (har jag för mig det var).

Nu senast fick jag problem när jag skulle testa Backbone på xcloud och fick allt på kinesiska. Gick som tur var att byta språk i spelet men inte helt lätt att hitta i menyerna när allt visas med kinesiska tecken.

Permalänk
Medlem

Ska testa att installera om Halo på min Windowsdisk istället. Misstänker min andra disk i bärbara blir varm. Annars är det nått fel på kampanjen i min config. Flyger ut i windows så fort jag ska starta den. MP funkar fint och även andra spel.

Edit: funkade. Najs!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört en del Halo multiplayer, typ quick play

Jäklar så svårt... känns som man knappt kan döda någon. Jag pepprar men lyckas knappt förstöra skölden. Själv blir man pulveriserad ganska så direkt haha.

Btw. Skulle vilja se en controller som faktiskt kyler händerna. Jag blir så jäkla varm om händerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vart ska jag välja Webhallen eller Media-Markt för Series X? Läser att vissa föredrar Media-Markt andra Webhallen vilken kan jag lita på och skickas ut samma dag?

Vart Webhallen, dom har jag handlat jämt hos och har förtroende för.

Hur gick det för dig?
Min order blev mottagen men aldrig bekräftad. Nu har den "Utgått" enligt deras hemsida...
https://www.webhallen.com/se/product/302846-Xbox-Series-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Hur gick det för dig?
Min order blev mottagen men aldrig bekräftad. Nu har den "Utgått" enligt deras hemsida...

Min ligger än i "aktiva" men jag beställde ju när det fanns 50+ i lager igår eftermiddag.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Hur gick det för dig?

Skrivet av Vangen:

Min ligger än i "aktiva" men jag beställde ju när det fanns 50+ i lager igår eftermiddag.

Den där 50+ va allt bra märklig. Den stod som 50+ hela första dagen. Försvann sen helt på kvällen och för att sedan tillbaka dagen efter i lunch med 50+ i lager igen… Är det nån som fått nån skickad. Hade detta varit en annan butik än webhallen så hade jag trott butiken gjort nått skit men Webhallen brukar man ju kunna lite på?!

Edit: Jag beställde ett Expansionskort häromdagen och dom har skickat 2 paket ser jag. Kanske kommer en Series X med till mig.. O_o

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Beställde från Webhallen runt kl 17.30 igår och fick mail från Postnord kl 13.45 idag om att paketet är på väg. Så det ska väl komma fram innan helgen hoppas jag

Skrivet av el30:

Hur gick det för dig?

Skrivet av Vangen:

Skrivet av megaman01:

Den där 50+ va allt bra märklig. Den stod som 50+ hela första dagen. Försvann sen helt på kvällen och för att sedan tillbaka dagen efter i lunch med 50+ i lager igen… Är det nån som fått nån skickad. Hade detta varit en annan butik än webhallen så hade jag trott butiken gjort nått skit men Webhallen brukar man ju kunna lite på?!

Edit: Jag beställde ett Expansionskort häromdagen och dom har skickat 2 paket ser jag. Kanske kommer en Series X med till mig.. O_o

Min kom fram idag. Hämtade ut den för en timme sen

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skrivet av megaman01:

Skrivet av Gorian:

Min kom fram idag. Hämtade ut den för en timme sen

Good news! Fick precis ett mail att det är redo för upphämtning. Beställde runt 19:00 den 7/12.

Permalänk
Medlem

Hunnit spela en halvtimme Halo Infinite nu. Jag har inte spelat serien sedan Halo: Combat Evolved på första xboxen, men det här har klart potential. Grafiken är inte fantastisk, men helt ok, däremot är det en väldigt härlig tyngd i ljudet och på vibrationerna, som ger tyngd åt spelet. Får ganska mycket Quake II vibbar, vilket är en bra sak.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Troligt att man får tag på ett Xbox snabbare den vägen än via denna tråd.

Visade sig tyvärr (för min del) vara fel (beräknat leveransdatum nästa vecka)

Nåja, vad är väl en xbox under tvn? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles, alldeles underbar!

Permalänk
Medlem

Någon som fått sitt Xbox från Media markt som beställt via hemsidan? De åker ju in och ur saldo som en jäkla jojjo! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Hunnit spela en halvtimme Halo Infinite nu. Jag har inte spelat serien sedan Halo: Combat Evolved på första xboxen, men det här har klart potential. Grafiken är inte fantastisk, men helt ok, däremot är det en väldigt härlig tyngd i ljudet och på vibrationerna, som ger tyngd åt spelet. Får ganska mycket Quake II vibbar, vilket är en bra sak.

grymt lir... skulle testa en timme, blev snabbt 6 timmar
gillar att det är "svårt", spelar på svåraste (innan man klarat kampanjen, låses väl upp omöjlig svårighet), känns väldigt optimerat på xboxen (series X) snabba laddtider

multiplayer är oxå grym, men det visste man ju redan om man kört betan

skiftar mellan Halo & Back4Blood, beroende på vad polarna vill spela... testa Back4Blood om du inte gjort det

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon som fått sitt Xbox från Media markt som beställt via hemsidan? De åker ju in och ur saldo som en jäkla jojjo! 😀

Packat upp min från MM, beställd 7/12.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tror ni detta blir för varmt för boxen? Det är 6cm från toppen av Xboxen till "taket". MS säger minst 4cm. Ponerar att ta bort dörren så att det alltid är öppet.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz