Testpilot: TCL 65C825 – prispressad Mini LED-TV med inbyggd soundbar

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om du inte ska spela något fungerar egentligen alla tre. Hade du velat spela hade Philips 705 kanske fallit bort pga avsaknad av modernaste spelfunktionerna. "Lagg i sport" handlar inte om vilken TV du väljer utan mer om din signalkälla och dina inställningar i TV:n. Men alla tre är rappa paneler som i alla fall inte gör sportbilden smetigare än den kommer ur din box/app.

Alla tre har bra reflexfilter där OLED-filtret är bättre på att dämpa starka reflexer. Och du har redan en ideal situation och rätt mindset för hur man hanterar reflektioner. Den högre ljusstyrkan hos TCL C825 lär därför heller inte vara en given fördel.

Ljudet är mer subjektivt som i vad man är van med och jämför med sedan innan. TCL:n har det fylligare ljudet tack vare större sin soundbar.

Tack för bra svar. Då har jag blivit något klockare, speciellt kring sportfrågan.
Med tanke på apputbudet så lär ju även avsaknaden av Chromecast för LG:s del inte heller vara något större problem.

Permalänk

Kan uppdatera med att det blev en Philips OLED706, som var nedsatt till 15k hos Mediamarkt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mertkemal:

Kan uppdatera med att det blev en Philips OLED706, som var nedsatt till 15k hos Mediamarkt

Sitter med en OLED från LG i vardagsrummet, har inte ångrat det en sekund.

Men den här TCLen ser ju definitivt intressant ut för en mer mixad miljö, typ i nördgruvan där det just nu sitter en lastgammal LG-LCD på väggen. Om den skulle råka gå från 1080 till 4k hade ju ingen blivit ledsen, alls.
Lite laid back gaming med handkontroll hade den absolut skött bättre.
Men hur hade den rett ut att rulla som primär skrivbordsskärm? Eller finns det bättre alternativ där man "slipper" Android-biten?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Blev rätt sugen på denna, verkar dock vara lite ont om tester, såg att rtings förmodligen kommer testa denna om typ en månad skulle gärna vilja ha en jämförelse mellan denna och Lg c1. Antar att jag skulle bli nöjd med båda då jag i dagsläget sitter med en Philips 55PUT6400 från 2015.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

För er som är sugna på denna ser jag att den nu ligger ute för 11990 på Webhallen

Permalänk
Medlem

Vart å hämtat en från Webhallen idag, än så länge är jag helnöjd

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sitter och testar en 55" C825 men hittar inte hur fasiken jag spelar upp filmer från min DLNA server!? Fungerat och funnits sådan funktionalitet på mina tidigare "smart tvs". Behövs en app? Testade VLC/Kodi/Plex men fick ingen att se min PC/Kodi DLNA server.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Köpte mig en LG E9 för två år sedan, basically inbyggd soundbar i en C9. Ljudbilden var sämre än tjejens CX 48. Fick köpa mig en arc + sub och det ville jag slippa när jag tog E9’an.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat denna TV ett tag och vad jag än gör så kan jag inte få bort problem med "disconnect". Med ett par minuters mellanrum så rapporterar TVn att kabeln blir bortkopplad. Testat 2 verifierade kablar för 48Gbps (ena som användes till min LG B9 i 6 månader utan problem). RGB 8/10/12/ Ycbcr 4:4:4 VRR/ALLM av/på 120/60 Hz inget gör någon skillnad. Frågan är om det är som nämndes i testet en inkompatibilitet mot mitt Nvidia kort och kommer @Webhallen godkänna det som rma/garanti fel? Använder jag ångerrätten så lär det bli en dyr returfrakt säkerligen och känns inte som det är rätt väg gå då TVn inte fungerar som den ska.

Bildmässigt/funktionsmässigt i övrigt är jag nöjd.

Har vi någon med denna TV och ett Nvidia 3XXX kort som kan använda den utan problem? Och med vilka inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Sitter och testar en 55" C825 men hittar inte hur fasiken jag spelar upp filmer från min DLNA server!? Fungerat och funnits sådan funktionalitet på mina tidigare "smart tvs". Behövs en app? Testade VLC/Kodi/Plex men fick ingen att se min PC/Kodi DLNA server.

Provat med mediaspelaren som finns i menyvalet över ingångar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tror det var den jag testade först (finns även i app menyn). Efter det testade jag dom andra. Nu fick jag igång det på något sätt (dock bara testat en gång, fastnat med att försöka få 4K/120Hz att fungera) men ingen aning om vad jag gjorde så det började fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nu har jag testat denna TV ett tag och vad jag än gör så kan jag inte få bort problem med "disconnect". Med ett par minuters mellanrum så rapporterar TVn att kabeln blir bortkopplad. Testat 2 verifierade kablar för 48Gbps (ena som användes till min LG B9 i 6 månader utan problem). RGB 8/10/12/ Ycbcr 4:4:4 VRR/ALLM av/på 120/60 Hz inget gör någon skillnad. Frågan är om det är som nämndes i testet en inkompatibilitet mot mitt Nvidia kort och kommer @Webhallen godkänna det som rma/garanti fel? Använder jag ångerrätten så lär det bli en dyr returfrakt säkerligen och känns inte som det är rätt väg gå då TVn inte fungerar som den ska.

Bildmässigt/funktionsmässigt i övrigt är jag nöjd.

Har vi någon med denna TV och ett Nvidia 3XXX kort som kan använda den utan problem? Och med vilka inställningar.

Fortfarande ingen lycka med att få det att fungera felfritt med Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Fortfarande ingen lycka med att få det att fungera felfritt med Nvidia?

Tror detta säger allt:

"I've looked into a previous case and we managed to replicate this issue on a Nvidia graphics card.
It worked fine on new game consoles and AMD PC-cards, but it seemed to be an issue with Nvidia.

I've escalated this issue to our R&D to see if there's a new solution to this, will get back to you with the response."

Det är senaste information från TCL supporten. Närmar sig en kontakt med @Webhallen för retur/återköp. Då t.o.m supporten erkänner fel så bör det bli fri frakt/återköp utan problem hoppas jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tror detta säger allt:

"I've looked into a previous case and we managed to replicate this issue on a Nvidia graphics card.
It worked fine on new game consoles and AMD PC-cards, but it seemed to be an issue with Nvidia.

I've escalated this issue to our R&D to see if there's a new solution to this, will get back to you with the response."

Det är senaste information från TCL supporten. Närmar sig en kontakt med @Webhallen för retur/återköp. Då t.o.m supporten erkänner fel så bör det bli fri frakt/återköp utan problem hoppas jag.

Tack för info!
Tråkigt, det såg ut som ett bra och prisvärt alternativ annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Tack för info!
Tråkigt, det såg ut som ett bra och prisvärt alternativ annars.

TCL vet om problemet och arbetar på en fix. Så går ju alltid hoppas fixen kommer snabbt. Bilden är toppklass annars. Blir för egen del att fundera och ta ett beslut imorgon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

TCL vet om problemet och arbetar på en fix. Så går ju alltid hoppas fixen kommer snabbt. Bilden är toppklass annars. Blir för egen del att fundera och ta ett beslut imorgon.

Och för min del om jag ska avbryta min order

Permalänk
Medlem

Har kanske hittat en "temporär" lösning på svart bild och frånkoppling nu. Testat Fre-Sönd och inga problem ännu.

Genom att helt enkelt starta datorn med skärm och TVn avstängda (bios/datorn varnar men startar fint) och sedan slå på den/dom efter datorn bootat så har jag inga problem med TVn.
Viktigt dock att båda är avstänga och att TVn är ansluten vid start. Ansluter jag TVn efter datorn startat så krånglar den igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ge mig en bra MiniLED runt 40-42 max - vore perfekt att byta mot min PG279Q; till skrivbordet!
Till soffgaming och Tv älskar jag min CX (första OLED) och där byter jag aldrig bort OLED till LCD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Många föredrar fortfarande OLED ja. Två av de mer uppenbara fördelarna med mini LED blir väl priset och ljusstyrkan.

Enligt RTINGS så har OLED mer än tillräcklig ljusstyka för dom allra flesta tittarna oavsett rum. Har man pengarna finns ingen anledning att köpa npgot annat än OLED i mina ögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt hur så pass stora dimringszoner (runt 9x9 cm?) tillför speciellt mycket på just en stjärnhimmel som i testvideon. Känns som alla zonerna lär vara aktiva.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zandros:

Ser inte riktigt hur så pass stora dimringszoner (runt 9x9 cm?) tillför speciellt mycket på just en stjärnhimmel som i testvideon. Känns som alla zonerna lär vara aktiva.

Just i de scenarierna handlar det mer om att se till att zoner inte aktiveras (eller kör fullt ut).

Ett stort problem med LD eller FALD med få/stora zoner, det är att zonerna aktiveras mot mörka bakgrunder med små ljuskällor, eller när kringliggande objekt lyser upp. Det negativa resultatet av det blir att bilden blir felaktigt belyst och den annars djupa svärtan försvinner. I värsta fall ser man zon-belysningen.

Något sådant var ytterst svårt att se på C82:an. Så även om det inte handlar om FALD med hundratals zoner är ändå algoritmen för när de zoner som finns ska aktiveras väldigt bra.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Tackar för kul läsning! Något som känns relevant är hur den är att spela på i 1440p. Gissar att fler än jag inte har 30xx gpu. Kan den skala upp eller blir bilden suddig när man spelar från dator?

Visa signatur

__________________
CM Centurion 5 | Intel Core i5 760 2.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Corsair XMS3 1333 MHz 4 GB | AMD Radeon HD 6950 Series (2048 MB) | Corsair CSSD-F60GB2 | Corsair 550TX | Windows 7 x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Många föredrar fortfarande OLED ja. Två av de mer uppenbara fördelarna med mini LED blir väl priset och ljusstyrkan.

Njae, MiniLED är inte nödvändigtvis billigare än Oled. Iaf inte i 65".