Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Så är det också i Ioniq 5. Att värma upp bilen går så fort att man inte behöver planera när man ska åka.

Menade mer att det finns två alternativ i appen.

Antingen planera in en ivägåksktid eller skippa det och bara sätta på uppvärmning direkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Om man inte planerat att åka iväg så kan man sätta igång värmen direkt utan att lägga in någon specifik ivägåksktid. Så är det i min Leon o är nog så i hela VAG gruppen.

Borde vara standard hos alla märken.

Jag tolkade inlägget mer som:
Den inställda tiden ville personen ATT värmaren ska starta, och inte vara färdigvärmd vid den tiden. Dvs, tvärt emot vad åka-tiden gör alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Av ren nyfikenhet (och för att byta ämne lite grann):

Du som köpt elbil eller planerar att köpa elbil, vilka är era främsta anledningar till att ni kör/bytt/kommer att byta till elbil?

Körupplevelsen, den är i mitt tycke helt guddomlig jämfört med fossilbilar. Bilen bara gör det man vill i synapshastighet, vilket är sjukt beroendeframkallande även i bilar som egentligen har normal prestanda enligt de gängse mätmetoderna (0-100 etc). Att bilen börjar åka snabbare i samma millisekund som du tänkt tanken är grejen, inte hur mycket snabbare den faktiskt åker. I rondellen, i korsningen, i avfarten, alltid förutsägbart, aldrig fel växel.

Övriga praktiska fördelar samt miljöaspekten är inte fy skam men efter 5 minuter i min första elbil kändes alla fossila bilar som förra århundradets teknik, det är det som har drivit mig att sträcka budgeten til elbil.

Permalänk
Medlem

Hittade ett Youtubeklipp där någon lyckats fånga en uppdaterad Cybertruck på en testbana utanför fabriken.
Ser riktigt nice ut...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Den blev tusen gånger fulare med speglar 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja fin är den ju inte, den är nog bara designad för att få rubriker.
Men jag undrar vad den får för betyg i krocktester. För det ser inte ut som att den har så bra fotgängarskydd exempelvis med alla vassa vinklar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

En smaksak, men kom ihåg att det bara är en testbil under utveckling. Så den kommer med säkerhet att ändras längre fram...

La själv märke till 3st saker som har ändrats.
1. Speglarna
2. Det monstruösa torkarbladet
3. Lysena i fronten är uppdelade i två, istället för över hela fronten.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja fin är den ju inte, den är nog bara designad för att få rubriker.
Men jag undrar vad den får för betyg i krocktester. För det ser inte ut som att den har så bra fotgängarskydd exempelvis med alla vassa vinklar.

Du får läsa på lite varför den är designad som den är, istället för att killgissa...
Den måste ju uppfylla de EU-regler som gäller för krocksäkerhet, för att kunna säljas i europa...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du får läsa på lite varför den är designad som den är, istället för att killgissa...

Tveksam till att den är designad som den är av andra anledningar än att den ska se annorlunda ut. Men du får gärna länka till någon bra informationskälla.

Citat:

Den måste ju uppfylla de EU-regler som gäller för krocksäkerhet, för att kunna säljas i europa...

Alla bilar som säljs inom EU får ju inte samma betyg i Euro ncap. Men tesla brukar vara bra med säkerhet så är säkert bara utseendet som gör att den ser farlig ut. Vi får se när det kommer resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tveksam till att den är designad som den är av andra anledningar än att den ska se annorlunda ut. Men du får gärna länka till någon bra informationskälla.

Finns hur mycket som helst på nätet om du bara söker. Men InsideEVs har en ganska överblickande artikel.. finns mycket mer och mer ingående artiklar och youtube-klipp.

https://insideevs.com/features/383976/why-tesla-cybertruck-ma...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Alla bilar som säljs inom EU får ju inte samma betyg i Euro ncap. Men tesla brukar vara bra med säkerhet så är säkert bara utseendet som gör att den ser farlig ut. Vi får se när det kommer resultat.

Självklart inte, men de måste ju ändå hålla en viss nivå av säkerhet och Tesla brukar som du säger ligga högt uppe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

En smaksak, men kom ihåg att det bara är en testbil under utveckling. Så den kommer med säkerhet att ändras längre fram...

La själv märke till 3st saker som har ändrats.
1. Speglarna
2. Det monstruösa torkarbladet
3. Lysena i fronten är uppdelade i två, istället för över hela fronten.

Tror tyvärr inte den kommer till Europa, och särskilt inte Sverige. Inte en chans att de kan få den att ha en totalvikt under 3500kg. Och vem vill ha en cybertruck som kräver C-kort och endast får göra 90km/h? Synd. Stor vill-ha-faktor på den för mig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns hur mycket som helst på nätet om du bara söker. Men InsideEVs har en ganska överblickande artikel.. finns mycket mer och mer ingående artiklar och youtube-klipp.

https://insideevs.com/features/383976/why-tesla-cybertruck-ma...

Ja jag vet att jag kan söka själv, jag antog att du hade någon artikel att länka vilket stämde. Jag vet inte vilka hemsidor som är pålitliga när det kommer till elbilism, det är ju ganska mycket "fanboyism" inom det området.

Men intressant att de gjort bilen enligt mig skitful och enligt andra fräck pga att de valt ett för hårt material för att formpressa. Blir intressant att se mer detaljer på hur dörrar osv är uppbyggda. Om det är "råkant" eller om de är falsat runtom. Jag är ingen intressent av bilen i fråga men kul med annorlunda grejer i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tror tyvärr inte den kommer till Europa, och särskilt inte Sverige. Inte en chans att de kan få den att ha en totalvikt under 3500kg. Och vem vill ha en cybertruck som kräver C-kort och endast får göra 90km/h? Synd. Stor vill-ha-faktor på den för mig.

Jo, vill ha faktorn är stor. För mig vore den den perfekta bilen i mitt jobb. De har dock pratat om en mindre version för europa... får se om det blir verklighet.
Annars får man väl flytta till landet over there..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

För mig vore den den perfekta bilen i mitt jobb.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

För att jag skulle behöva en bil med just de egenskaperna, funktionerna och möjligheterna den har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

För att jag skulle behöva en bil med just de egenskaperna, funktionerna och möjligheterna den har.

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag tolkade inlägget mer som:
Den inställda tiden ville personen ATT värmaren ska starta, och inte vara färdigvärmd vid den tiden. Dvs, tvärt emot vad åka-tiden gör alltså.

Yes vet inte varför men läste fel. Läste laddning som uppvärmning av någon anledning 😅

Dock var det inte inställda tiden värmaren ska starta utan han satte på värmen direkt i appen med ett klick medan "skorna knöts".

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hittade ett Youtubeklipp där någon lyckats fånga en uppdaterad Cybertruck på en testbana utanför fabriken.
Ser riktigt nice ut...

https://www.youtube.com/watch?v=8NkRT_y9zms

Haha verkligen individuellt.

Tycker den är asful. Ser ut som ett skämt.

Ska bli intressant att se den krocktestas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha verkligen individuellt.

Tycker den är asful. Ser ut som ett skämt.

Ska bli intressant att se den krocktestas.

Ja, man kan säga mycket om den men vacker är väl inte ordet man väljer.
Sedan finns det ju inte en chans att den säljs i Europa med de egenskaper den har nu.
Jag tycker Rivian är ett mycket intressantare alternativ.

Tesla får se upp med uppstickarna som Lucid och Rivian, snyggare, snabbare, längre räckvidd, komfortablare och bättre detaljkvalitet. Får de bara upp volymerna så får Tesla det tufft. Snart har Tesla bara försprånget kvar i laddinfrastruktur, men det förändras också snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Får de bara upp volymerna så får Tesla det tufft. Snart har Tesla bara försprånget kvar i laddinfrastruktur, men det förändras också snabbt.

Tesla ligger flera år före alla andra, vad pratar du om 😂

Tesla får det tufft hur? Allt som produceras säljs direkt.

Du har ingen koll på Tesla och det kan jag säga med säkerhet när man väljer att yttra sig så där.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Tesla ligger flera år före alla andra, vad pratar du om 😂

Tesla får det tufft hur? Allt som produceras säljs direkt.

Du har ingen koll på Tesla och det kan jag säga med säkerhet när man väljer att yttra sig så där.

Antalet teknikintresserade och fanatiker som finner sig i problemen tar slut förr eller senare. Redan med lanseringen av model 3 syntes trenderna i sjunkande ägarnöjdhet iaf här hemma i Svea. Den ökade volymen belyste dessutom den bristfälliga serviceverksamheten globalt.

Tesla må vara flera år före alla andra när det kommer till drivlinor och mjukvara, men de är också decennier efter när det kommer till kvalitetskontroll och eftermarknadsstöd.

Så vi kanske kan lägga de personliga påhoppen åt sidan och inte pusha den här onödiga polariseringen vidare in i kraniet på alla nytillkomna elbilsägare på Swec?

Edit: Sista stycket var alltså inte riktat till dig specifikt, utan till den pajkastningen som onekligen skulle följa din sista kommentar

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Någon mer som faktiskt beställt en kia ev6 bas modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Någon mer som faktiskt beställt en kia ev6 bas modell?

Ja, leverans i april

Edit: hur så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ja, leverans i april

Edit: hur så?

Letar efter bra bilder på hur stolarna ska se ut.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Här kan du se lite bilder på insidan:

https://www.facebook.com/groups/824611618128127/permalink/959...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Har du inte sett basmodellen live hos bilhandlaren?

Jag minns att jag reagerade på att endast föraren har elmanövrerat säte. Inte värt att uppgradera för dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag minns att jag reagerade på att endast föraren har elmanövrerat säte. Inte värt att uppgradera för dock.

Nej. Jag har inte det. Hur ser sätet annorlunda ut mer? Är det tyg i mitten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Var o provkörde en EV6 på Kia Malmö förr förra veckan. De hade 2 modeller inne vad jag såg, båda var GTLine, så verkar vara rätt svårt att få klämma och känna på basmodellen.

Samma med alla youtube reviews, allt är AWD med uppgraderad inredning

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Körde 2022 års modell av MG ZS idag.

Första elbilen jag puttar runt i, så jag hade inte direkt något att jämföra med.
Det närmsta har ju varit en vanlig automatare annars. Trevligt tryck i bilen i sportläget.

Måste säga att ljudet den ger ifrån sig när högerfoten helt sporadiskt blev sex gånger tyngre och kör pedalen i golvet var ganska trevligt. Sätena var på gränsen till bredden men känslan i övrigt i bilen var väldigt bra.
Jag tänker att det inte är mycket att gnälla på för den pengen. Mitt största problem är att de inte får in den här förrän Q2 2022, annars hade vi nog varit en familjemedlem större idag.

Vi gick över och körde en Kia Ceed Plug-In hybrid och den var väl inte heller helt fy. Trevligt att kunna ladda den direkt i ett vanligt uttag hemma också om man känner för det. Problemet här var att jag bara precis kommer till jobbet på el, sen får den slå över till annat drivmedel på vägen hem. Då tar jag nog hellre en vanlig liten elis istället.
Tanken var att klämma på en e-Niro, men den kunde de inte heller få in förrän ungefär samma tid nästa år.
Sen var det lite tråkigt att gå tillbaka till att känna bilen växla efter man fått leka av sig i en elbil.
Lite nykär.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ja, precis. Tyg i mitten av stolen och "skin/läder" övriga delarna av stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Förlåt men googla bara?
Då får du bästa uppfattningen hur det ser ut.

Visa signatur