Snabbtest: Grafikprestanda i Halo Infinite

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Vad spelar det för roll? Sminka en gris vet jag.

Kollar man benchmarks och de kör ett marginellt sämre kort och eller system än vad man har så har man ju ett referensvärde. Får du ut 52-54 FPS istället för 48 så ändrar det ingenting. Inget av dem klarar behaglig prestanda i 1440P, eller ens 1080P. Men korten är även 5 år gammal.

Klart 10% prestanda spelar roll oavsett antal fps, det är alltid 10%. Men jag har inte det minsta interesse av just detta specifika spel, bara av att veta vad swec benchar

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

@jonast

HAHAHAHAHAHAH Craig The Brute. Att ni visade honom fyfan garvade så jag väckte grannarna!

100% cred till @Kenneth för det insticket!

Skrivet av pskjonte:

Vad är FOB Golf?
Är det en karta eller slinga?

Eller missade jag nått i texten?

FOB Golf är ett område på den öppna utomhuskartan i Halo Infinite.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av johanandersson:

Jag visste att Microsoft skulle lägga av med xboxexlusiva spel, men måste erkänna att jag helt missat att denna Halo skulle komma till PC. Kul överraskning för oss dåligt informerade.

Det är riktigt trevligt! Jag varvar att spela på PC och min Series X med samma spel och det funkar klockrent efter en kort tids synkning av sparfiler. Nu kan jag inte ens tänka mig att gå tillbaka till PlayStation med sina helt plattformslåsta titlar och det är lite synd, uppskattade dem en hel del. Förhoppningsvis går det upp för Sony också att det är en vettig affärsidé!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Klart 10% prestanda spelar roll oavsett antal fps, det är alltid 10%. Men jag har inte det minsta interesse av just detta specifika spel, bara av att veta vad swec benchar

10% är högt tilltaget, 5% är närmare verkligheten. Eftersom hans setup inte når upp till 60FPS utan tragglar på runt 48 så gör 10% föga lite. Än mindre är det vid hård belastning. Det spelar med andra ord, föga roll.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett 1070 Ti i 1440p och trots att jag kör på Low med 80% render scale så lyckas jag inte hålla 60 FPS utomhus. Väldigt märkligt i ett spel som går att köra på Xbox One.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Riktigt bra optimerat spel.

Spelet använder allt av kärnor och trådar det kan få, men man får i stort sett samma prestanda med 4 kärnor/4 trådar som man får med 8 kärnor/16 trådar. I 1080p. Till och med vinterdatorn hade gett samma resultat. GG.

Här är det nått allvarligt fel nånstans.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dizzö:

@jonast

HAHAHAHAHAHAH Craig The Brute. Att ni visade honom fyfan garvade så jag väckte grannarna!

never4get Craig the Brute

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Vad spelar det för roll? Sminka en gris vet jag.

Kollar man benchmarks och de kör ett marginellt sämre kort och eller system än vad man har så har man ju ett referensvärde. Får du ut 52-54 FPS istället för 48 så ändrar det ingenting. Inget av dem klarar behaglig prestanda i 1440P, eller ens 1080P. Men korten är även 5 år gammal.

Det klarar den galant med lite tweaks. Om nu inte spelet är otroligt undermåligt optimerat och detta är glädjesiffror.
Bytte själv nyligen från en 2700X till 5900X, tämligen besviken faktiskt vad gäller vardagligt användade och inte fan blev fläktarna lugnare med en DH-15 istället för Wraith Prism. Sen har jag dock likt då full fräs på PBO.

Kallare går den dock (marginellt). Men att fläktarna väsnas är mitt fel, hade ju hoppats att de skulle lugna sig LITE vid byte, men nej. Blir att flytta den fläkten och dyka in i BIOS samt byta port på fläktarna. Flyttar luft, det gör den markant bättre än mina 140mm Noctua trots sina 120mm. Men det kostar även i extrem ljudnivå. Men det går inte att använda temp-grafen i X470-f Gamings Bios. Spelar ingen roll vad jag fifflar med vad gäller fläktar, de kör som de vill ändå, de skiter fullständigt i mina inställningar.

Har själv var inne på att byta från 2700x till 5800x men tror jag avvaktar ett tag till, känns som prestandan i många spel är ändå är GPU-bunden. Intressant med tempgrafen, får heller inte till den på mitt B450.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Har själv var inne på att byta från 2700x till 5800x men tror jag avvaktar ett tag till, känns som prestandan i många spel är ändå är GPU-bunden. Intressant med tempgrafen, får heller inte till den på mitt B450.

Den är ju lite rapppare i vardagligt bruk. Är den så pass rapp att det egentligen spelar roll? Nej.
Var det GPUN (3070) som tog stopp? Ja, märkte jag någon skillad i många spel? Nä. Det presterar lite bättre i spel som CP20777.
Men utan FPS-mätare så hade jag faktiskt inte märkt någon skillnad.

Hade det inte varit för planen att uppgradera från 2700X till senaste möjliga generationen när jag byggde datorn så hade jag inte haft en 5900X idag. Målet var ju Zen2, Inte Zen3. Men det är ett jädra klös i Zen3.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Medioker grafik, inte direkt väloptimerat

Jag ser inget problem med det. ATI/AMD har pushat mycket framför fötterna hos NVIDIA, synd att de inte kan göra detsamma tillbaka. NVIDIA är förbrukningsvaror, AMD är förbättringsvaror när vi pratar GPU. Mitt 970 var aldrig så klent som det var på slutet på grund av kassa drivrutiner. HD 4850 var det bästa kort jag någonsin haft sett till pris/prestanda och stabilitet vid OC.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Den är ju lite rapppare i vardagligt bruk. Är den så pass rapp att det egentligen spelar roll? Nej.
Var det GPUN (3070) som tog stopp? Ja, märkte jag någon skillad i många spel? Nä. Det presterar lite bättre i spel som CP20777.
Men utan FPS-mätare så hade jag faktiskt inte märkt någon skillnad.

Hade det inte varit för planen att uppgradera från 2700X till senaste möjliga generationen när jag byggde datorn så hade jag inte haft en 5900X idag. Målet var ju Zen2, Inte Zen3. Men det är ett jädra klös i Zen3.

Kanske måste till ännu kraftigare GPU för att det ska bli någon större skillnad. Du har ju å andra sidan en processor som kommer räcka länge. Blir lite pf topic inser jag nu 😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Vad spelar det för roll? Sminka en gris vet jag.

Kollar man benchmarks och de kör ett marginellt sämre kort och eller system än vad man har så har man ju ett referensvärde. Får du ut 52-54 FPS istället för 48 så ändrar det ingenting. Inget av dem klarar behaglig prestanda i 1440P, eller ens 1080P. Men korten är även 5 år gammal.

Du uttrycker en åsikt på ett otrevligt sätt. Jag har avnjutit flera first person shooters i ca 50 fps. Med adaptive sync är det riktigt behagligt. Även 30 fps är bra så länge framerate är stabilt. Watch dogs spelade jag i ca 40 fps med vsync. Idag fixar min dator att pumpa ut väl över 100 fps i högsta grafikläge. Spelar man multiplayer däremot kan det vara vettigt att offra grafik för framrate som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Du uttrycker en åsikt på ett otrevligt sätt. Jag har avnjutit flera first person shooters i ca 50 fps. Med adaptive sync är det riktigt behagligt. Även 30 fps är bra så länge framerate är stabilt. Watch dogs spelade jag i ca 40 fps med vsync. Idag fixar min dator att pumpa ut väl över 100 fps i högsta grafikläge. Spelar man multiplayer däremot kan det vara vettigt att offra grafik för framrate som jag ser det.

To each his own. 30 FPS är ospelbart i mina ögon och den direkta anledningen till att jag inte spelade klart Zelda:BOTW. Droppar det ner mot 18FPS då är det inte OK, det är ospelbart. Vi har alla olika krav, gör du, du. Så gör jag, jag.

Vill du spela spel i valfri FPS i vad jag anser vara bildspel så är det väl bra om du njuter av det? Lev inte ditt liv efter andras åsikter. Gör du, du.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Kanske måste till ännu kraftigare GPU för att det ska bli någon större skillnad. Du har ju å andra sidan en processor som kommer räcka länge. Blir lite pf topic inser jag nu 😀

Kan så vara. Målet var 3080. Men jag slunga till på köpknappen förra December och det SVED. Men idag känns det bättre 3070 är hur än man vrider och vänder en jäkla skjuts upp från 1080.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

To each his own. 30 FPS är ospelbart i mina ögon och den direkta anledningen till att jag inte spelade klart Zelda:BOTW. Droppar det ner mot 18FPS då är det inte OK, det är ospelbart. Vi har alla olika krav, gör du, du. Så gör jag, jag.

Vill du spela spel i valfri FPS i vad jag anser vara bildspel så är det väl bra om du njuter av det? Lev inte ditt liv efter andras åsikter. Gör du, du.

Om 30fps är ospelbart så är Zelda: BOTW ett ospelbart. Det är duktiga utvecklare som optimerat detta spelför just 30 fps. 18fps är däremot ospelbart och då kan du möjligen urskilja enskilda bilder. Du har missat ett av de mest fantastiska spel som någonsin gjorts. Lite kul att du tar det som exempel. 😊

Permalänk
Medlem

Nått verkar ju lite wonky här, jämför man med resultaten från Hardware Unboxed så får nVidia liknande övertag som AMD har här. Jag vet inte vilka som har de bäst representerade resultaten (gissar på att nVidia bör ligga bättre till än såhär) men jag skulle nog ta resultaten från båda siter med en skopa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Om 30fps är ospelbart så är Zelda: BOTW ett ospelbart. Det är duktiga utvecklare som optimerat detta spelför just 30 fps. 18fps är däremot ospelbart och då kan du möjligen urskilja enskilda bilder. Du har missat ett av de mest fantastiska spel som någonsin gjorts. Lite kul att du tar det som exempel. 😊

Som sagt. För mig var det ospelbart i längden och därav jag stängde ner det för "gott". När jag gjorde det dock så tvingade jag min bardomsvän's fru att spela igenom det och hon var väldigt nöjd, hon klarade inte ut det dock. Men hon hade aldrig innan spelat på på annat än playstation eller Wii U heller. Det är högst troligen ett bra spel av vad jag erfarit, Men det får tyvärr knuffas åt sidan, jag föredrar generellt 2D-Zelda och var inte särskilt förtjust i Ocarina of Time just på grund av kontrollerna, spelade däremot igenom nästintill hela spelet med mus-aim och det var så otroligt trevligt. Spelet blev dock för lätt. Men för mig var det ospelbart vid release, det var riktigt illa. Dock var det över ett år sedan jag testade det. Idag kanske det presterar mycket bättre. Därav ligger det (schhh) i min to do lista på switchen Just nu betar jag av Hyrule Warriors vilket jag inte är förtjust i då jag inte kan se mini-mapen med eller utan glasögon Så det går sådär ibland

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Mitt 2700x i kombination med RTX 2080 super bör klara 1440 i stabila 60 fps hoppas jag. Spelet verkar inte vara jättebra optimerat för Windows.

Tvärt om, Windows är inte optimerat för spel, Xboxens OS är det däremot. Däremot är ju Halo Infinite optimerat för AMDs CPU & GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nått verkar ju lite wonky här, jämför man med resultaten från Hardware Unboxed så får nVidia liknande övertag som AMD har här. Jag vet inte vilka som har de bäst representerade resultaten (gissar på att nVidia bör ligga bättre till än såhär) men jag skulle nog ta resultaten från båda siter med en skopa salt.

Binning troligtvis.

Min uppfattning idag, ren FPS utan DLSS = Radeon.
Samma fast möjlighet till DLSS = Nvidia.

DLSS är riktigt, riktigt bra. Jag var lite anti mot det i början som allt som haft med AA att göra. Men det blev bra, riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

To each his own. 30 FPS är ospelbart i mina ögon och den direkta anledningen till att jag inte spelade klart Zelda:BOTW.

Man kan ju undra varför du köpte en Switch. 30 FPS är mer eller mindre standard. Dock inte som på PC, på konsol kan spelen optimeras till konstant FPS, stor skillnad.

EDIT:
Sorry hade ganska fel om Switch
https://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-switch-games-60...

Permalänk
Medlem

inväntar nog patch för att fixa V-sync problemen med omjämna framtimes sen blir de nog lira

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man kan ju undra varför du köpte en Switch. 30 FPS är mer eller mindre standard. Dock inte som på PC, på konsol kan spelen optimeras till konstant FPS, stor skillnad.

EDIT:
Sorry hade ganska fel om Switch
https://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-switch-games-60...

Ligga i sängen och löka eller telefon. Enkelt lökval. Kan betrygga dig med att majoriteten når inte ens 30FPS stabilt så nå 60 blir det inte tal om annat än på papper.
Kan även göra liknande för min PC. Men, optimerat för 30 FPS är skitsnack. 30FPS är 30FPS.
Om du nu försöker dölja det med prost-processing gör föga skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Binning troligtvis.

Tveksam till det, det är enorm skillnad mellan korten (till den grad att det känns att något är fel). Binning gör möjligtvis ett par FPS, men här handlar det om mid-range kort som ligger nära top-end i andra laget, vilket dessutom inte verkar gälla för andra siter.

Men det kan ju vara vad som helst egentligen, så är det med mjukvara, men jag tippar på att resultaten kommer att jämna ut sig. Så klart finns det fall där vissa kort går bättre, men då förväntar man sig enhetliga resultat som indikerar detta.

Det är rätt svårt om man nu är ute efter ett kort för exempelvis Halo, där några resultat indikerar på att du får 20 fps mer, andra 20 fps mindre. Runt 100 fps så är den procentuella skillnaden enorm, 20% i grafikkortsprestanda kan handla om många tusen kronor, speciellt om det handlar om val mellan 6800/6900XT och 3080/3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

never4get Craig the Brute

😂❤️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

va konstigt, min 10700k @ 4,8 ghz all core samt 32gb ram och zotac 3070 får jag stabilt 90-110fps i 1080p ultra på allt. istället för 63-85 fps.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Master Chief är tillbaka med Halo Infinite. Testlabbet laddar upp för ett prestandatest med 20 grafikkort.

Läs hela artikeln här

Varför visar HUB det motsatta resultatet, dvs att nvidia äger AMD prestandamässigt i alla upplösningar. Hur kan ni landa i så olika resultat?

https://www.youtube.com/watch?v=gFLrRdU5f-M&ab_channel=Hardwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Varför visar HUB det motsatta resultatet, dvs att nvidia äger AMD prestandamässigt i alla upplösningar. Hur kan ni landa i så olika resultat?

https://www.youtube.com/watch?v=gFLrRdU5f-M&ab_channel=Hardwa...

Det är en bra fråga, men som en 6800XT ägare så kan jag konstatera att HUB's resultat är tok för låga. Dock har jag märkt att prestandan kan skilja sig ganska markant mellan Steam och windows store utgåvorna av någon anledning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är en bra fråga, men som en 6800XT ägare så kan jag konstatera att HUB's resultat är tok för låga. Dock har jag märkt att prestandan kan skilja sig ganska markant mellan Steam och windows store utgåvorna av någon anledning.

Uppenbarligen har Steve inte haft SAM aktiverat och att det skulle ge en 10-15% lyft för de snabbare korten och ca 5% för de långsammare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Uppenbarligen har Steve inte haft SAM aktiverat och att det skulle ge en 10-15% lyft för de snabbare korten och ca 5% för de långsammare.

Det skulle nog förklara saken, kör själv med SAM.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera minimum fps-grejen. Då slås DRS på och det funkar skitbra. Satte min på minimum 90, kör 1440 på high med 2080/5600x.

Såg en viss skillnad i skärpa på avstånd men det gör att man får ett stabilt flyt. Droppade ned mot 60 tidigare, men kunde även dra upp mot 110. Även med Gsync tycker jag inte det blir en så jämn upplevelse.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2