Noctuas brunbeigea färger blir keycaps

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är ABS istället för PBT... Snyggt i övrigt och hade passat perfekt i min setup.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag färgerna, Hade det funnits i TKL och Nordic ISO hade man kanske slagit till

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Hade det varit ett färdigmonterat tangentbord hade jag definitivt varit intresserad. Snyggt.

Säger det samma. Nu får man betala för nästan två tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av livsnjutaren:

Stort vill ha begär.. Men blir nog inte att köpa då de nordiska tangenterna inte finns

Vet inget spel var de tangenterna krävs 😁

Permalänk
Medlem

Tycker detta är rätt coolt trots att jag aldrig ägt en Noctua-fläkt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vill ha eller behöver, det är den stora frågan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Åh, vill-ha-faktor på detta. Tyvärr känns det både för dyrt och lite jobbigt att nordic saknas. Färdigt nordic-tangentbord hade jag nog faktiskt köpt på studs.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Är det bara jag eller ser inte tangenterna väldigt lika ut de på tangentbordet till Commodore 64?

Du tänker nog på en Commodore A-500 (Amiga) layout med C64 färger?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer passa utmärkt i min DEFCON sim rig.

För jämförelse:
https://hackaday.com/2021/12/01/nuclear-missile-silo-keyboard...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har helt gett upp på Drop (fast det gjorde jag redan 2019!!) vansinniga leveranstider redan innan kossan och svindyrt redan innan frakt import och moms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vet inget spel var de tangenterna krävs 😁

Haha sant! Börjar fundera på att köpa och använda ugglorna eller nått

@Technoid var ju en liten lucka för ett par år sedan som de hade EU lager. Hann köpa ett på HE4XX tror jag de heter.
Sen var det väl för lite som köpte så de klappade igen det..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Suck, ABS. PBT ska det ju vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du tänker nog på en Commodore A-500 (Amiga) layout med C64 färger?

Mja, det beror nog på vad man menar med lika:
Noctuatangenterna i sig påminner formmässigt rätt mycket om gamla "brödburk" C64:an! De har centrerade och väldigt tydliga bokstäver i mitten, lite mer rundad form på tangenterna och samma fördjupning för fingrarna.

Noctuans layout och delvis färg påminner väl däremot mer om Amigan. Ljusa och mörka tangenter på ungefär samma ställen osv.
(gamla c64 brödburken hade ju typ svartbruna tangenter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att köpa en uppsättning keycaps utan fullständig nordisk layout. Får hoppas det kommer senare, gillar färgschemat.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hahaha underbart!

Skulle inte vilja ha det, men det ser faktiskt bra ut på bild

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du tänker nog på en Commodore A-500 (Amiga) layout med C64 färger?
https://retrorepairsandrefurbs.files.wordpress.com/2021/07/img_2443.jpg?w=1568

Nej då, jag menar Commodore 64. Jag tänker då främst på formen på tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nej då, jag menar Commodore 64. Jag tänker då främst på formen på tangenterna.

https://img.tradera.net/images/905/459347905_0426aa04-f33d-438d-ae49-7a1dcf63060c.jpg

Jag är med, det är flera saker som är lite retro med designen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Skulle passa in på något sunkigt cigarett-osande kontor på 70-talet...
gräsligt, men kanske är sköna haha...

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt retro ut, eller är det bara jag?

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

den färgkombon gör sig inte alls bra på tangentbord usch.

Permalänk
Medlem

Bland de fulaste jag sett i år!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Suck, ABS. PBT ska det ju vara!

Nä, är det Noctua så ska det så klart vara Sterrox!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nordiska tecken är jag helt med och surar över!
Det verkar ha efterfrågats i kommentarerna på Drops, där Mito svarar att det "inte finns verktyg för att göra det" eller något åt det hållet. Som noob när det kommer till custom keycaps är jag inte helt säker på vad det innebär, men jag antar att det är någon begränsning där de tillverkas. Sjukt tråkigt dock.

De där keycapsen har profil MT3 som är en nyutvecklad profil i retrostil som bara Drop säljer. Jag har kollat lite och kan inte hitta ett enda set med MT3 som gjorts med nordisk iso layout. Anledningen verkar vara att Drop aldrig brytt sig om att göra gjutformar för de tangenter vi vill ha här. Det är bättre att leta bland andra profiler, och inte på Drop ö.h.t.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nä, är det Noctua så ska det så klart vara Sterrox!

....Touché!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nej då, jag menar Commodore 64. Jag tänker då främst på formen på tangenterna.

https://img.tradera.net/images/905/459347905_0426aa04-f33d-438d-ae49-7a1dcf63060c.jpg

Jag spinner vidare : formen på tangenterna samt inslag av "Noctua-brunt". Den på bilden är en väldigt tidig C64, det ser man på commodore-etiketten samt 64 vid Power-lampan.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag gillar Notcuas kyllösningar, nästan hälften av fläktarna i min stationära PC är Noctua. Inget fönster på chassit så jag ser inte in i den.

Men Noctuabrunt på tangentbordet? Näe, där drar jag en gräns.

Däremot... skulle jag bli helt färgblind efter en riktigt hård smäll mot skallen, då lär jag strunta i vad för färger tangentbordet har.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Stort vill ha begär.. Men blir nog inte att köpa då de nordiska tangenterna inte finns

Skrivet av Adnerhill:

ÄLSKAR det, men tråkigt att de inte kommer med en nordisk layout då jag måste ha det..! Men man kan inte få allt.

Skrivet av Chmat76:

Ok då.

Men inga nordiska tecken! *sura, sura*

Förlåt men tittar ni på tangenterna när ni skriver? Går utmärkt att skriva åäö på ISO så länge det sitter i muskelminnet och man kan touch type. Eller varför måste ni ha nordiskt? 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men tittar ni på tangenterna när ni skriver? Går utmärkt att skriva åäö på ISO så länge det sitter i muskelminnet och man kan touch type. Eller varför måste ni ha nordiskt? 😛

Mera att ser lite snyggt ut att ha tangentbordet med ÅÄÖ för att vi bor i Sverige. Om man lägger ut 1500 kr på nya tangenter så är det väl inte så konstigt att man vill att de ska passa in

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Usling:

De där keycapsen har profil MT3 som är en nyutvecklad profil i retrostil som bara Drop säljer. Jag har kollat lite och kan inte hitta ett enda set med MT3 som gjorts med nordisk iso layout. Anledningen verkar vara att Drop aldrig brytt sig om att göra gjutformar för de tangenter vi vill ha här. Det är bättre att leta bland andra profiler, och inte på Drop ö.h.t.

Tack för förklaringen, snyggt! Eller ja, inte så snyggt av Drop, men det förklarar saken åtminstone. Trist att de inte brytt sig om det, men jag gissar på att det helt enkelt inte är tillräckligt stor efterfrågan för att det ska löna sig.

Permalänk
Hjälpsam

Borde inte Y vara rosa med?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI