Anmäl dig till Roborock Challenge!

Specifikationer för HDMI 2.0 slås samman med HDMI 2.1

Permalänk
Rekordmedlem

Tror faktiskt det här är bra så att folk slutar tolka hdmi versioner som att vissa saker bör fungera. Nu tvingas man kolla vilka funktioner man vill ha och vilken bandbredd som behövs i länken mellan apparaterna.
Alternativet hade varit att införa tvång för allt, överallt.
Och det bästa vore om man även bytte kontakt och nån gång gjorde optik till ett krav för kopparkabla börjar bli löjligt opålitliga om de är mer än 2m långa vid de bandbredder man behöver så de måste bort och ett optiktvång skulle göra det betydligt billigare än dagens AOC kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fånigt att tala om standarder när det enda (okej, kanske inte 'enda', men ...) standardiserade är kontaktens form.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det var då en enda jäkla soppa.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om jag tolkat det rätt känns det som att enheterna, alltså grafikkort och exempelvis tv inte behöver implementera alla funktionerna. Men om du köper en kabel som är kapabel att köra HDMI 2.1 vet du att enheterna som implementerat en delmängd av funktionerna i standarden klarar av att köras med kabeln. Så en viss vinst finns det ju i det.

Sen behöver man läsa på om ens grafikkort eller AppleTV klarar av att driva de funktioner man har i TVn. Jag tycker ändå det känns rimligt.

Permalänk
Medlem

Bland de mest konsumentfientliga jag hört på ett bra tag.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som laxpudding skulle säga, fråga om funktion inte version!

Men det är ju skräp! Det man vill fråga efter är ju om den stödjer alla 10(?) nya funktioner man vill ha i den nya standarden (VRR, UHB, ...). Varje del separat är inte lika intressant.

De borde gruppera funktioner i paket med tydliga namn på något vettigt sätt

Jamen exakt, ironiskt nog är det väl precis vad dessa versionnummer är tänkta att göra? Alltså "gruppera funktioner i paket med ett tydligt namn". 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.0 & 2.1, det har du paketeringarna med tydliga namn.

Om jag köper en HDMI 2.1-kabel så borde det självklart betyda att kabelens specifikationer uppfyller alla krav och har alla funktioner som innefattas av 2.1-standarden.

Att en tillverkare själv ska kunna bestämma vad som innefattas är bara helt idiotiskt från första början. Att man nu tar en 8-9 år gammal kabel och döper om den till 2.1 går ju i linje med samma idiotiska "tänk". De kan lika gärna skippa versionnumren nu och bara kalla allt för HDMI-kabel. Eller varför ens ha namn på någon kabel öht? Allt kan bara heta kabel sedan får man leta bland funktionerna för att se ifall det är rätt eller fel kabel.

100% så handlar det om mutor, finns inte en chans i världen att man tagit dessa beslut med någon form av konsument- eller fördelaktigt tänk. Enda chansen till räddning är väl om EU sätter ner foten och tvingar dem att göra rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Bildexpert 📺

Nä, detta är inte svårt. Men verkligen alla envisas med att göra det svårt eftersom man pratar versioner hela tiden.

Du som konsument måste börja fråga efter funktioner. Det räcker.

Tillverkarna skulle kunna spara alla allt besvär (och ångest för vissa) ifall de tydligare markerade portarna med funktionell kapacitet. Räcker med ett tydligt datablad som listar exakt bandbredd och funktion per port. Tänk er en checklistan från Wikipedia-sidan. Denna funktion finns. Denna funktion finns inte.

TV-apparaterna har i alla fall börjat sätta ut 4K/120 och ARC/eARC så att den biten är bättre. Där skulle större organ som EU kunna kliva in och sätta direktiv med att det måste vara en tydlig lista över funktioner som följer med produkten eller är tillgänglig elektroniskt. Det finns redan system för sådant.

HDMI-kabeln är annars det enklaste idag och har egentligen aldrig varit särskilt svårt. Bara att man hela tiden hakar upp sig på fel saker även där och pratar versioner när det egentligen handlat om bandbredd.

Köp certifierad Ultra High Speed. Då har du allt som är aktuellt i standarden idag, inklusive ett krav på konstruktion som minskar radiointerferens. Ultra High Speed tar också bort den där kabelfetishismen som följt med från audiofil-branschen. En certifierad kabel för 129 kr är exakt lika funktionell som en silverlindad och 99,996% syrefri kopparkabel direkt från smedjan i Valhalla som kostar 1 290 kr. Eller ja, den dyra kabeln är sällan certifierad – av en anledning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tanion82:

Om jag tolkat det rätt känns det som att enheterna, alltså grafikkort och exempelvis tv inte behöver implementera alla funktionerna. Men om du köper en kabel som är kapabel att köra HDMI 2.1 vet du att enheterna som implementerat en delmängd av funktionerna i standarden klarar av att köras med kabeln. Så en viss vinst finns det ju i det.

Sen behöver man läsa på om ens grafikkort eller AppleTV klarar av att driva de funktioner man har i TVn. Jag tycker ändå det känns rimligt.

Det har aldrig funnits kablar med versionsnummer men det vore däremot bra med tvång på optik och att de som minst måste klara 48Gbit/s

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så varför då ha någon beteckning alls? Det är ju inte precis en slump heller att HDMI 2.0 blev ”uppgraderat” till 2.1, trots att det nu bara finns en standard som alltså rimligen borde varit HDMI 2.

Att använda standardbeteckningar för att vilseleda konsumenter är ett jävla oskick.

(PS. Och ja, vi kan försöka läsa mer detaljerade specs. Om de alls finns. Och går att lita på. Och… I praktiken är detta ett problem för alla konsumenter, också de som älskar att lägga tid på att försöka gräva fram servicemanualer på nätet via ryska fildelarsajter.)

Varför frågar du mig om det? Det enda jag säger är att det är likadant idag som igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför frågar du mig om det? Det enda jag säger är att det är likadant idag som igår.

Nej. Det är ännu lite sämre.
Och det vi borde sträva efter är att röra oss i den andra riktningen, att om konsumenter faktiskt kollar upp vilka anslutningar som finns, och köper samma version så skall de fungera ihop!

Permalänk
Medlem

Så nu kommer det plötsligt bli mycket lättare att hitta produkter med 2.1 men ingen av dom kommer ha funktionerna som jag ville ha från 2.1

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nä, detta är inte svårt. Men verkligen alla envisas med att göra det svårt eftersom man pratar versioner hela tiden.

Å andra sidan, om "alla" gör fel så är det ju fel på upplägget och inte på alla människor.

Permalänk
Medlem

Undrar om de frågade sig "Hur kan vi göra HDMI standarden sämre ?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jamen exakt, ironiskt nog är det väl precis vad dessa versionnummer är tänkta att göra? Alltså "gruppera funktioner i paket med ett tydligt namn". 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.0 & 2.1, det har du paketeringarna med tydliga namn.

Om jag köper en HDMI 2.1-kabel så borde det självklart betyda att kabelens specifikationer uppfyller alla krav och har alla funktioner som innefattas av 2.1-standarden.

Att en tillverkare själv ska kunna bestämma vad som innefattas är bara helt idiotiskt från första början. Att man nu tar en 8-9 år gammal kabel och döper om den till 2.1 går ju i linje med samma idiotiska "tänk". De kan lika gärna skippa versionnumren nu och bara kalla allt för HDMI-kabel. Eller varför ens ha namn på någon kabel öht? Allt kan bara heta kabel sedan får man leta bland funktionerna för att se ifall det är rätt eller fel kabel.

100% så handlar det om mutor, finns inte en chans i världen att man tagit dessa beslut med någon form av konsument- eller fördelaktigt tänk. Enda chansen till räddning är väl om EU sätter ner foten och tvingar dem att göra rätt.

Versionerna är inte paketeringar av funktioner, det är en specifikation på hur tusentals delfunktioner fungerar. Absolut ingen enhet på marknaden är ens halvvägs till att implementera allt i HDMI2.1, många funktioner är helt enkelt meningslösa i många sammanhang och en del funktioner överlappar och ersätter andra

Många tror precis som du verkar att versionerna specificerar kapacitet, men de gör helt enkelt inte det. Versionerna betyder bara att det var i en viss version funktionen först specificerades. Det finns ingen gruppering av funktioner för 4K-TV med hög bandbredd och bra spelfunktioner, det är bara en lista med funktioner som alla kan välja några från (och nästan alla väljer lite olika)

”en HDMI 2.1-kabel”:
Det finns ingen sådan kabel. Det du troligen letar efter är en HDMI-kabel certifierad för 48Gbit/s kallat Ultra High Speed. Mellan två ljudenheter så räcker det fint med en jättegammal kabel även för de senaste funktionerna från 2.1. Bandbredden är bara ett problem för video i hög upplösning och frekvens, alltså specifikt för vissa enheter och sammanhang. Specifikationen HDMI2.1 är mycket bredare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej. Det är ännu lite sämre.
Och det vi borde sträva efter är att röra oss i den andra riktningen, att om konsumenter faktiskt kollar upp vilka anslutningar som finns, och köper samma version så skall de fungera ihop!

Är detta något du skulle vilja ha istället?

Tv med eARC, DSC, HFR, VRR, QMS, QFT, ALLM = HDMI 2.1
Tv med eARC, DSC, HFR, VRR, QMS, QFT = HDMI 2.1.1
Tv med eARC, DSC, HFR, VRR, QMS = HDMI 2.1.2
Tv med eARC, DSC, HFR, VRR= HDMI 2.1.3
Tv med eARC, DSC, HFR = HDMI 2.1.4
Tv med eARC, DSC = HDMI 2.1.5
Tv med eARC = HDMI 2.1.6

Tv med eARC, DSC, HFR, VRR, QMS, ALLM = HDMI 2.1.2.1
Tv med eARC, DSC, HFR, VRR QFT, ALLM = HDMI 2.1.3.2

Och så vidare, you get the picture - the sky is not the limit...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frux:

Å andra sidan, om "alla" gör fel så är det ju fel på upplägget och inte på alla människor.

Jag har ingen förvirring runt HDMI-versioner eftersom jag förstår skillnaden mellan versioner på en specifikation jämte enskilda produkters funktioner.

Men 15+ år av att försöka förklara hur det egentligen fungerar. Tänker alla fel? Mitt svar är ja, alla tänker fel och det är därför det är en förvirring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Tv med eARC = HDMI 2.1.6

Alternativet är ju att kräva att alla funktioner fungerar, visst vore det bra om grafikkort agerade switch för att koppla nätverk till tvn som då i sin tur anslöt Chromcasten via kabel i stället för att man behöver böka med wifi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alternativet är ju att kräva att alla funktioner fungerar, visst vore det bra om grafikkort agerade switch för att koppla nätverk till tvn som då i sin tur anslöt Chromcasten via kabel i stället för att man behöver böka med wifi.

Visst, men det resulterar ju i att ingen produkt kommer ha den mastodontstandarden.

Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 Gen 2.0 Type F

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Visst, men det resulterar ju i att ingen produkt kommer ha den mastodontstandarden.

Och det är ju det som gör att man bör kolla funktioner på apparaterna och bandbredd på kablagen i stället för versionsnummer om det inte är tvång på att allt ska fungera för nätverk kom ju redan i hdmi 1.4 men jag saknar det på de flesta apparater jag stött på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det är ju det som gör att man bör kolla funktioner på apparaterna och bandbredd på kablagen i stället för versionsnummer om det inte är tvång på att allt ska fungera för nätverk kom ju redan i hdmi 1.4 men jag saknar det på de flesta apparater jag stött på.

Japp, precis, aah. 👍

Permalänk
Medlem

Men vad i h... Är beslutsfattare inom teknik dumma på riktigt eller har de bara gett sig fan på att jävlas med konsumenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vissa funktioner är inte alls relevanta för en TV, HDMI är mycket bredare än så

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Men vissa funktioner är inte alls relevanta för en TV, HDMI är mycket bredare än så

Men om man inte inför "tvång på allt" måste man ju fråga om vad interfacet kan och inte bara titta på version ? Om man tillåter att hdmi 2.1 inte innebär nätverksfunktion och att länken mellan apparaterna inte måste klarar 48Gbit/s så faller det ju resonemanget om "bara versionsnummer" redan där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tv med eARC = HDMI 2.1.6

Naturligtvis inte. Det är precis det man vill undvika. Men det också precis det man blir tvungen till nu OM man faktiskt kan hitta informationen alls.

Jag vill att om Petter Medel, heltidsarbetande ensamstående pappa, köper en TV vid Black Friday 2022 med den enligt försäljaren senaste anslutningsstandarden för att slippa strul, sedan köper en begagnad PS5 till ungarna inför jul av en scalper på Tradera, (som av någon anledning (*host!*) saknar både kablage och inköpskvitto), och sedan köper en kabel på Elgiganten, så skall allt funka när han kopplar ihop en konsol med en HDMI 2.1 port med en TV med en HDMI 2.1 port via en HDMI 2.1 kabel.

Det borde vara självklart, men vi vet båda att att det inte är det. Att man som nu medvetet försämrar interoperabiliteten genom kalla alla gamla 2.0 prylar 2.1, är ingenting att försvara. Det är ett problem för konsumenterna och för den del av branschen som är någorlunda seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om man inte inför "tvång på allt" måste man ju fråga om vad interfacet kan och inte bara titta på version ? Om man tillåter att hdmi 2.1 inte innebär nätverksfunktion och att länken mellan apparaterna inte måste klarar 48Gbit/s så faller det ju resonemanget om "bara versionsnummer" redan där.

Jag har aldrig sagt att ’bara versionsnummer’ är det bästa eller alls relevant.

Det man kanske kan fundera på är
HDMI TV 2021 Gold eller liknande, en gruppering av de funktioner som behövs för spelinriktade enheter idag
HDMI Receiver 2021 Silver kanske inte klarar allt med VRR och liknande bildfunktioner, men kanske klarar passthrough av dessa eller något?

Kommer bli rörigt hur man än skulle göra det eftortsom den breda standarden som HDMI är betyder helt olika saker beroende på vilken produktkategori som använder den. Det är ju vissa överlapp såklart men också helt separata saker som ingen TV någonsin kommer implementera

Vad definierar du själv som att implementera ’allt’ från HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Versionerna är inte paketeringar av funktioner, det är en specifikation på hur tusentals delfunktioner fungerar. Absolut ingen enhet på marknaden är ens halvvägs till att implementera allt i HDMI2.1, många funktioner är helt enkelt meningslösa i många sammanhang och en del funktioner överlappar och ersätter andra

Många tror precis som du verkar att versionerna specificerar kapacitet, men de gör helt enkelt inte det. Versionerna betyder bara att det var i en viss version funktionen först specificerades. Det finns ingen gruppering av funktioner för 4K-TV med hög bandbredd och bra spelfunktioner, det är bara en lista med funktioner som alla kan välja några från (och nästan alla väljer lite olika)

”en HDMI 2.1-kabel”:
Det finns ingen sådan kabel. Det du troligen letar efter är en HDMI-kabel certifierad för 48Gbit/s kallat Ultra High Speed. Mellan två ljudenheter så räcker det fint med en jättegammal kabel även för de senaste funktionerna från 2.1. Bandbredden är bara ett problem för video i hög upplösning och frekvens, alltså specifikt för vissa enheter och sammanhang. Specifikationen HDMI2.1 är mycket bredare än så

Det är väl precis det jag säger? Att versionnumren inte är paketeringar av funktioner..? Tror du får läsa min kommentar en gång till. Jag har aldrig sagt att jag "tror" versionerna specificerar kapacitet, jag vet mycket väl att så ej är fallet och att för exempelvis HDMI 2.1 så är det Ultra high speed man kollar efter för 48Gbit/s. (ja jag har också läst Laxpuddings kommentarer här på forumet).

Det jag säger är att det borde vara så. Det går ju emot allt sunt förnuft att släppa en ny standard med ett nytt namn och sedan låta tillverkare själv välja vilka funktioner de vill ta med som att de plockar ihop en påse lösgodis, (om ens någon ny funktion öht). Som konsument vill jag att det ska vara tydligt vad jag får. HDMI 2.1 ska garantera viss funktionalitet.

Hur förväntar du dig att någon som inte är tekniskt bevandrad och påläst ska ha koll på vilka kablar de ska köpa när man väljer att göra så här? Jag vet inte hur många gånger jag rättat folk på Reddit och andra forum som bara sagt att "vilken HDMI 2.1-kabel som helst räcker för att kunna spela i 4K 120Hz". Onödigt komplicerat, där den till synes enda målsättningen är att förvirra konsumenten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Naturligtvis inte. Det är precis det man vill undvika. Men det också precis det man blir tvungen till nu OM man faktiskt kan hitta informationen alls.

Jag vill att om Petter Medel, heltidsarbetande ensamstående pappa, köper en TV vid Black Friday 2022 med den enligt försäljaren senaste anslutningsstandarden för att slippa strul, sedan köper en begagnad PS5 till ungarna inför jul av en scalper på Tradera, (som av någon anledning (*host!*) saknar både kablage och inköpskvitto), och sedan köper en kabel på Elgiganten, så skall allt funka när han kopplar ihop en konsol med en HDMI 2.1 port med en TV med en HDMI 2.1 port via en HDMI 2.1 kabel.

Det borde vara självklart, men vi vet båda att att det inte är det. Att man som nu medvetet försämrar interoperabiliteten genom kalla alla gamla 2.0 prylar 2.1, är ingenting att försvara. Det är ett problem för konsumenterna och för den del av branschen som är någorlunda seriös.

Jag tror du missuppfattat helt vad både artikeln och HDMIs versioner betyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du får gärna peka vart någonstans jag försvarar detta?

Poängterar bara verkligheten och att den inte är så enkel som du vill få den till, läs ovan inlägg av @medbor där han säger att alla saker inte är relevanta för alla produkter - vilket gör det ”vi” vill omöjligt.

Sen gör uttalandet ingen skillnad, det är likadant som det var innan, vilket var vad jag började med att säga här tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Men detta berör inte bara kablar, det är för allt som har en HDMI-port. Så köper du ett grafikkort som har HDMI 2.1 kanske du förväntar dig att det ska klara 4K 120Hz men det klarar t.ex. enbart 4K i 60Hz för det bara har en bandbredd på 18Gbps istället för 48Gbps.

Sant, men när jag gör såna köp för tusentals kronor så kan du ge dig tusan på att jag kommer studera specs och recensioner fram- och baklänges tills jag spyr för det känns som vanligt folkvett. Och då jag oftast går på highend känner jag mig hyffsat säker på att jag inte kommer bli påprackad nåt halvfabrikat.

Helt klart är allt det här ett dumt påhitt men jag är inte särskilt brydd för det drabbar inte mig, bara den sortens konsumenter som går in i en affär och tar första bästa pryl, lite eget ansvar får man faktiskt själv ta för att lita blint på marknaden är att slänga sina pengar i sjön.