Kinesiskt spionage i Australien bakom handelsblockaden mot Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har du tänkt på att USA kan göra samma sak mot andra företag med och slå ut dom enkelt på marknaden värden över ..
Det är de jag inte gillar att dom stoppart Huawei i USA är ok
men sen slå vilt över hela värden för att stoppa Huawei anser jag inte är ok
kan bli farligt om USA gör lika dan mot nått annat företag ... vi får vänta och se

Är nog mer en galen idiot till president som är felet än landet i sig, men samtidigt är det nog ganska stor sannolikhet att det förr eller senare kommer en ny president som är mer pantat än Trump

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är nog inte deras mobil försäljning utan deras försäljning av infrastruktur, så som hårdvara för nätverk, 3g, 4g och 5g. Bara det faktum att mer eller mindre alla länder hade förmodligen kört med huawei för 5g för större delen av hela deras 5g nätverk och nu utgör nog huawei bara någon promille av EU och amerika marknaden. Är nog en förlust på många många miljarder.

Ja, det måste svida lite
Tack för förklaringen, jag glömde av 5G grejen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad man nu än tycker om Kina, USA, etc.

Värt att påpeka att en av journalisterna bakom den här Bloomberg artikeln även låg bakom den här artikeln:
The Big Hack: How China Used a Tiny Chip to Infiltrate U.S. Companies

som sweclockers skrev om här:
Kinesiska spioner uppges ha installerat gömda kretsar i Supermicros moderkort

Har någon sedan dess (2018) hittat några som helst bevis på den historien? Dvs ett moderkort med lite extra kretsar? Måste ju finnas en hel del av dem.

Så vad är då bättre än gömda kretsar som ingen hittar? Kod som försvinner, går ju aldrig att hittat. Den har ju redan försvunnit!

Tror någon ens att Bloomberg gör annat än att söka efter vaga uttalanden för att stödja sin tes?

Supermicro med flera har under ed vittnat att attacken inte skett.

2012 var innan Kinas underrättelselag, har underrättelsetjänsten personer som kan utveckla och skicka ut attacker varför skulle inte samma personer kunna jobba för Nokia och Ericsson? Betydande del av dessa företags utveckling sker i Fastlandskina. Varför skulle de inte kunna påverka kinesiska medborgare i företag utan närvaro i Kina? Varför är det okej med en svensk domstol som utan något egentlig stöd i lagen bara går på politiska åsikter (några bevis presentera de aldrig för rätten) från några Säpomedarbetare?

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Vad skulle "ni" ens betyda här? Kan du inte tänkta på meningsmotståndare som något annat än en annan grupp? Jag vill inte försvara Kina, jag vill fördöma arbiträra orättsliga diktat. Att folk stödjer detta bara för att det är riktat mot ett kinesiskt företag är det som är skrämmande.

Det betyder att du indirekt stödjer Kina genom ditt omdömeslösa fördömande. Vi pratar alltså om Kina, ett land som är ockuperat av diktatorer som vill släcka/släcker den demokratiska elden för miljoner människor. Idag i Hongkong, imorgon på Taiwan. Om inte världens demokratier svarar med hammare och slägga riskerar vi att bli utmanövrerade. Med katastrofala följder för sagda människor, och i förlängningen för oss själva.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är nog mer en galen idiot till president som är felet än landet i sig, men samtidigt är det nog ganska stor sannolikhet att det förr eller senare kommer en ny president som är mer pantat än Trump

Biden är namnet du söker https://www.svd.se/hasselblads-agare-dji-svartlistas-i-usa

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Det betyder att du indirekt stödjer Kina genom ditt omdömeslösa fördömande. Vi pratar alltså om Kina, ett land som är ockuperat av diktatorer som vill släcka/släcker den demokratiska elden för miljoner människor. Idag i Hongkong, imorgon på Taiwan. Om inte världens demokratier svarar med hammare och slägga riskerar vi att bli utmanövrerade. Med katastrofala följder för sagda människor, och i förlängningen för oss själva.

Jag anser att ditt sätt att tänka är farligare. Jag hade gärna sett något organiserat motstånd mot Kina, på ett sätt som gav dem möjlighet att utvecklas på ett positivt sätt. Samtidigt anser jag att idén att ställa sig bakom arbiträra sanktioner utan laglig grund är farligare. Kina blir knappast påverkad av detta samtidigt som västvärlden ger sitt passiva godkännande till att företag kan utan bevis, rättegångar eller översyn bli globalt svartlistade av amerikanska politiker. Omfånget av denna sanktion är lågt bortom nationell säkerhet och folk stödjer det enbart för deras hat för Kina. Detta kommer knappast påverka Kina nämnvärt samtidigt som villkorslöst straff är en meningslös sak att göra om man försöker förändra ett land beteende.

Detta påverkar grovt ett kinesiskt företag vilket har kommer ha mycket liten påverkan på det landet men det sätter ett praxis där politiker kan bannlysa företag, även i västvärlden, utan något lagligt ramverk.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag anser att ditt sätt att tänka är farligare. Jag hade gärna sett något organiserat motstånd mot Kina, på ett sätt som gav dem möjlighet att utvecklas på ett positivt sätt. Samtidigt anser jag att idén att ställa sig bakom arbiträra sanktioner utan laglig grund är farligare. Kina blir knappast påverkad av detta samtidigt som västvärlden ger sitt passiva godkännande till att företag kan utan bevis, rättegångar eller översyn bli globalt svartlistade av amerikanska politiker. Omfånget av denna sanktion är lågt bortom nationell säkerhet och folk stödjer det enbart för deras hat för Kina. Detta kommer knappast påverka Kina nämnvärt samtidigt som villkorslöst straff är en meningslös sak att göra om man försöker förändra ett land beteende.

Detta påverkar grovt ett kinesiskt företag vilket har kommer ha mycket liten påverkan på det landet men det sätter ett praxis där politiker kan bannlysa företag, även i västvärlden, utan något lagligt ramverk.

Du har rätt i den meningen att isolerat kommer detta inte röra Kina i ryggen. Men det borde bara vara början på ett kraftfullt svar från hela den demokratiska världen.

Menar du verkligen att Kina inte har fått alla möjliga chanser sedan början av 90-talet att utvecklas åt rätt håll? Medlemskap i WTO, handel osv. Om man tror att Kinas kommunistparti kommer gå mot demokrati så lurar man verkligen sig själv. Och medan man gör det stärker de sin ställning i sin region och globalt.

Jag har inget emot det kinesiska folket i sig. Hade landet varit en demokrati som Republiken Kina (Taiwan) hade de gärna fått vara den tongivande stormakten i världen. Men som det är nu bör vi göra allt för att stödja USA och deras bekämpande av Kina i Asien. Vi pratar nollsummespel, ökat inflytande för Kina = minskat för USA och därmed den demokratiska världen. Men som tur är kommer USA göra allt för att hindra Kina hädanefter, oavsett vem som är president i USA.

Vill dock poängtera att jag inte tycker att allt som USA gör är ok, men man måste välja. Och jag väljer USA alla dagar jämfört med mörkret som Kinas kommunistparti står för.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

USA har daltat klart med Kina och det pga. en viktig anledning, Kinas uppgång i sin region innebär minskat inflytande för USA. Trump var en idiot men just i den här frågan råder det fullständig enighet i USA. Ingen regional hegemon kan tolerera att ett annat land försöker dominera sin region, för det är ett först indirekt, och sedan direkt hot mot sagda regionala hegemon. Rätt vad det är så är det kinesiska hangarfartyg som vinkar från Floridas kust istället för amerikanska från Taiwansundet. USA kommer kämpa med näbbar och klor för att behålla sin ensamrätt till förmågan att projicera militärmakt globalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madcat1980:

Du har rätt i den meningen att isolerat kommer detta inte röra Kina i ryggen. Men det borde bara vara början på ett kraftfullt svar från hela den demokratiska världen.

Menar du verkligen att Kina inte har fått alla möjliga chanser sedan början av 90-talet att utvecklas åt rätt håll? Medlemskap i WTO, handel osv. Om man tror att Kinas kommunistparti kommer gå mot demokrati så lurar man verkligen sig själv. Och medan man gör det stärker de sin ställning i sin region och globalt.

Jag har inget emot det kinesiska folket i sig. Hade landet varit en demokrati som Republiken Kina (Taiwan) hade de gärna fått vara den tongivande stormakten i världen. Men som det är nu bör vi göra allt för att stödja USA och deras bekämpande av Kina i Asien. Vi pratar nollsummespel, ökat inflytande för Kina = minskat för USA och därmed den demokratiska världen. Men som tur är kommer USA göra allt för att hindra Kina hädanefter, oavsett vem som är president i USA.

Vill dock poängtera att jag inte tycker att allt som USA gör är ok, men man måste välja. Och jag väljer USA alla dagar jämfört med mörkret som Kinas kommunistparti står för.

Det är värre än så, när vi talar om den s.k. demokratiska världen så är det typ ingen som påpekar något som har sker just precis nu, nämligen att den demokratiska världen stödjer de flesta diktaturer i världen så länge affärerna är bra. Det gäller även Sverige, hur vi opererar (som jag t.ex. tidigare påpekat så var vår handelsminister involverad i att sälja övervakningsteknologi till Libyen).

Huawei för eller emot gör nästan ingen som helst skillnad, det är bara slag i luften, bara en form av symbolism när affärerna fortsätter precis som vanligt i övrigt.

Och Trump gick från "Kina våldtar oss" till att ha ett möte med dem och säga att de var nu good guys after all. Sen ska man minnas att han har betalat skatt i Kina för att han försökte själv under ca 10 år att etablera sina business där. Föga förvånande så misslyckades han.

Krävs bara en komiker för att genomskåda symbolisk BS-snack. Och det är det mesta handlar om.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det handlar bara om att USA inte klarar av att konkurrera med resten av världen, utan tvångsmedel, längre.

Det enda som håller dollarn flytande är ett antal rostiga hangarfartyg.

Det råder konkurrens om råvaror, energi och transportleder, mellan i stort sett världens alla länder. Så även inom NATO och EU, där man likt hyenor fortfarande bråkar över hur bytet från Libyen ska styckas, till det libyska folkets förtret. I Syrien gick man bet, trots att också den svenska regimen slängt in en slant för att stödja extremister för att i sin tur hoppas kunna delta i återuppbyggnaden när rätt häst vunnit, men som dåliga förlorare blockerar man ännu motorvägen till Irak samtidigt som man ockuperar oljefälten öster om Eufrat. I Europa vill man slå ut Ryssland som konkurrent och kränga dyr LNG istället för gas i pipeline, samtidigt som energikostnaderna ökar och energikrävande produktion inte ska kunna konkurrera med amerikansk. 5G är bara ytterligare en aspekt i sammanhanget, och åtgärderna, sanktionerna (som är att likställa med krigshandlingar) visar på ren desperation.

“The old world is dying, and the new world struggles to be born: now is the time of monsters.”

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Alltså, hoppas det inte är en nyhet att alla underättelsetjänster med förlängda armar antingen direkt eller indirekt, på sin regerings/beslutsfattares befallning. Övervakar/spionerar/gräver efter om allt utöver inriktade mål. Alla gör detta utefter sin bästa förmåga, oavsett om bakvägarna hittas, skapas eller helt kapas. Att ge Kina negativ kritik för något sådant, är bara löjligt, det finns mycket annat den nationen gör som man kan kritisera utan att vara en hycklare.

Stavfel, förtydligande
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Vad skulle "ni" ens betyda här? Kan du inte tänkta på meningsmotståndare som något annat än en annan grupp? Jag vill inte försvara Kina, jag vill fördöma arbiträra orättsliga diktat. Att folk stödjer detta bara för att det är riktat mot ett kinesiskt företag är det som är skrämmande.

Men vad är det som är så svårt att först? Det är en maktdemonstration. Förr så bomba man ett land för att visa sig herre på täppan. Nu "bombar" man ett företag. Men målet är det samma. Visa sin makt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Jag vill "försvara" Huawei i den utsträckning att de precis som många andra företag i Kina "utnyttjas" när det behagar den kinesiska staten - i detta fall kommunistpartiet/CCP. Några YT-kanaler som visar många problem Kina har som sällan tas upp i massmedia (och aldrig av det styrande partiet) är bland annat: China Observer och China Insights vilket jag varmt kan rekommendera.

Vad som framkommer i dessa är att många vanliga människor och företag i landet blir rejält "utnyttjade" och "överkörda" av den kinesiska staten, till och med de arbetar åt den kinesiska staten blir det (t.ex. polisen). Företagen och människorna har liksom inget att säga om saken men ändå är det dem som får all skit i nyhetssammanhang.

Vill CCP stänga ned företag tillfälligt så kan de göra det och de fattiga människorna i landet är så fattiga att de knappt har råd med smartphones eller tillgång till internet för att kunna klaga om sin situation, för att inte tala om den enorma censuren och hurt fort du försvinner så fort du kritiserar CCP det allra minsta.

Det är lite som att gnälla på kundsupporten hos Telia fast det är ledningen som beslutat om att bara erbjuda ADSL (usch!) i vissa orter för att ta ett exempel - ja, jag jämförde Telia med CCP då Telia har en tendens att köra över just småföretagare rejält.

Huawei består av människor som säkert inte vill hålla på med sådant som sätter dem i skiten men de tvingas till det eller så blir det finkan eller ännu värre. (Men ja, det finns också gott om desperata kineser som lagar mat med kloakolja, säljer ruttna brysselkål, med mera, därav hela "Made in China"-fenomenet).

CCP är verkligen en tragedi för det kinesiska folket som inte stödjer dem samt omvärlden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad man nu än tycker om Kina, USA, etc.

Värt att påpeka att en av journalisterna bakom den här Bloomberg artikeln även låg bakom den här artikeln:
The Big Hack: How China Used a Tiny Chip to Infiltrate U.S. Companies

som sweclockers skrev om här:
Kinesiska spioner uppges ha installerat gömda kretsar i Supermicros moderkort

Har någon sedan dess (2018) hittat några som helst bevis på den historien? Dvs ett moderkort med lite extra kretsar? Måste ju finnas en hel del av dem.

Så vad är då bättre än gömda kretsar som ingen hittar? Kod som försvinner, går ju aldrig att hitta. Den har ju redan försvunnit!

Vad jag vet har inga bevis för dessa "gömda kretsar". Men att rapportera om något sådant skulle ju inte vara lika sensationsbaserad "journalism". Ingen läser ju om man inte skriver en artikel som får det att låta som att allt är klappat, klart och sant innan man i det fjärde eller femte stycket lite snabbt påpekar att det rör sig om bara ett rykte eller rena anklagelser. Alternativt något som random anonym källa utan någon uppbackning för sina uttalanden har sagt.

Allt är alltid sant om det innebär att det kan dra mer klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Så synd att dom gjorde så jävla bra telefoner, jag hade tur och fick ett nytt batteri och skärm på min P20 Pro så den står sig fortfarande jävligt bra.

Men vad ska man välja härnäst :'O

Går det ens att använda en mobil som inte har tillgång till Google?
Hur kan Huawei fortsätta att finnas? Antar att kineserna inte använder google dock, så det räcker väl med den marknaden? Osäker!

Jag använder huawei, det ända jag inte lyckas använda är chromecast då googlehome inte fungerar. Alla andra appar går att hitta lika enkelt på google. *appnamn*+apk så hittar det man behöver typ 🌞

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att ett av de länder som blivit påkommen med att urskiljningslöst avlyssna all trafik är de som nu skriker högst att ett annat land minsann också gör samma sak.
Kinesiska staten opererar bakum Huawei påstår man?
Påminner mycket om Junipers NSA edition som de hade ibland sina produkter...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fortfarande en helt absurd utformning av en handelsblockad. Hade USA förbjudit Huawei från deras egna land hade det varit helt normalt, men att sätta ett globalt förbud mot andra firmor från att ens samarbeta med Huawei har inget med nationell säkerhet att göra.

Det USA har gjort är inte en "utlåsning och svartlistning" av Huawei. De har aktivt jagat företaget runt jorden och förstört deras möjlighet att bedriva affärer globalt.

Håller med. Amerikanskt förtryck skulle jag kalla det.

Skrivet av Mangee75:

Så fort det kommer från USA så kan man inget annat än att skratta. Detta land är ju det värsta när det kommer till illegal avlyssning av andra länder och myndigheter.
Lyssna på Darknet Diaries så får ni en liten smak av detta " demokratiska " USA.

Att det fortfarande finns folk som ser USA som ett föredöme (The shining house on the hill) är svårt att förstå….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Håller med. Amerikanskt förtryck skulle jag kalla det.

Att det fortfarande finns folk som ser USA som ett föredöme (The shining house on the hill) är svårt att förstå….

Ja, vad vi behöver är FN eller EU som bara säger "aja baja Kina", eller till och med bättre om EU inte ens märker att Kina gör något, då behöver man ju inte ens klaga på dom.

Självklart är det också fel att straffa Kinesiska företag eftersom de är 100% frikopplade från sin stat Kina och är i månt och mycket inte bara kinesiska staten i förlängd arm.

USA ska självklart ha golat tidigare, och det är fel av Australien att inte erkänna detta också tidigare (eller ens nu). Så fort man blir attackerad/hackad så ska man säga det i media så man inte behöver lista ut vem eller vad som hackar en. Att syssla med "counter-espionage" är bara larvigt och man har en moralisk plikt att röja sina källor. Att metodiskt bygga ett case för att se om det är en engångsgrej eller något systematiskt osv. är helt irrelevant, transparans är ledordet för underrättelse.

Kinas ambassadörer i Sverige har ju uppträtt väldigt fint, och de har verkligen rätt i att vi ska skita i svenska medborgare som nu snabbt bestämt sig för att bli kinesiska medborgare igen så de kan få njuta av kinesiska fängelsen.

Självklart ska man inte tvinga andra länder till att låta bli köpa hackade system, det är en viktigt punkt att de man är allierade med ska läcka data till främmande makter. Man ska inte heller "ge igen" när länder sysslar med statsfinansierade hacking eller militär hacking, man ska bara le och acceptera att de finns dom som är "avundsjuka" och bara låta det gå. Det vore ju fel att avskräcka eller klä av dessa vackra nationer på världscenen för vad de verkligen är och hur de opererar.

Det är ju bara USAs fel att Kina valt att gå mot en totalitär diktaturstat, som nu mer och mer försöker sätta klona i andra länder. Enda lösningen är ju att förlåta Kina och köpa deras produkter.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

inb4 "men USA gör samma sak"

Det var verkligen postat i sista sekunden

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Med katastrofala följder för sagda människor, och i förlängningen för oss själva.

Eftersom jag tycker att man ska kunna "steelmana" (idiotiskt ord) sin motståndares argument, och att det ligger en hel del i att om man inte kan det, så är man del av en religion, så ställer jag den här frågan:

Kan du peka ut saker som USA har gjort som har fått katastrofala följder för miljoner människor?

Skrivet av madcat1980:

Menar du verkligen att Kina inte har fått alla möjliga chanser sedan början av 90-talet att utvecklas åt rätt håll?

Och när du säger rätt håll så menar du det hållet som du tycker dom ska gå?

Skrivet av madcat1980:

Jag har inget emot det kinesiska folket i sig.

So, what you're saying...

Nej men, du tror alltså på allvar att 1.2Miljarder kineser (eller hur många dom nu är vid det här laget) egentligen tycker som du?

Det verkar helt omöjligt för er att ta in att människor kanske på riktigt är annorlunda.

Om det nu var så att det kinesiska folket ville något helt annat än vad dom har idag, så skulle det såklart bli så.

Men, människor är olika på riktigt, och människor föredrar små inkrementella förändringar.

Självklart är dom inte nöjda med allting, precis som att du och jag inte är det med allt som händer i Sverige. Men att skilja på Kina och kineser på det sättet du gör är bara dumt.

Skrivet av Napster91:

Att ge Kina negativ kritik för något sådant, är bara löjligt, det finns mycket annat den nationen gör som man kan kritisera utan att vara en hycklare.

Jag vet inte om det är löjligt, det är väl en del av samma spel. Playas gon' play..

Det som däremot är märkligt, illavarslande och kanske talande, är hur det letar sig in i forum som det här, och/eller kommentarsfält.

Permalänk
Medlem

Uhm... 2012...

Känner mig väldigt skeptiskt till detta.

Även om det stämde så har det ju bara använts av Trump som en ursäkt för att försämra Kinas ekonomi genom att blockera Huawei då ingen brydde sig om detta eller gjorde något åt det förns 2018-2019.

Känns verkligen som skitsnack från USA.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det handlar bara om att USA inte klarar av att konkurrera med resten av världen, utan tvångsmedel, längre.

Det enda som håller dollarn flytande är ett antal rostiga hangarfartyg.

Det råder konkurrens om råvaror, energi och transportleder, mellan i stort sett världens alla länder. Så även inom NATO och EU, där man likt hyenor fortfarande bråkar över hur bytet från Libyen ska styckas, till det libyska folkets förtret. I Syrien gick man bet, trots att också den svenska regimen slängt in en slant för att stödja extremister för att i sin tur hoppas kunna delta i återuppbyggnaden när rätt häst vunnit, men som dåliga förlorare blockerar man ännu motorvägen till Irak samtidigt som man ockuperar oljefälten öster om Eufrat. I Europa vill man slå ut Ryssland som konkurrent och kränga dyr LNG istället för gas i pipeline, samtidigt som energikostnaderna ökar och energikrävande produktion inte ska kunna konkurrera med amerikansk. 5G är bara ytterligare en aspekt i sammanhanget, och åtgärderna, sanktionerna (som är att likställa med krigshandlingar) visar på ren desperation.

“The old world is dying, and the new world struggles to be born: now is the time of monsters.”

Wow faktiskt någon med insikt i det hela!

Detta borde alla här läsa.

Detta är verkligheten och Sverige är en part av det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill "försvara" Huawei i den utsträckning att de precis som många andra företag i Kina "utnyttjas" när det behagar den kinesiska staten - i detta fall kommunistpartiet/CCP.

...

Vad som framkommer i dessa är att många vanliga människor och företag i landet blir rejält "utnyttjade" och "överkörda" av den kinesiska staten, till och med de arbetar åt den kinesiska staten blir det (t.ex. polisen). Företagen och människorna har liksom inget att säga om saken men ändå är det dem som får all skit i nyhetssammanhang.

Du tänker fel, även om de kan ha kritiskt tänkande anställda så är Huawei en vinstdrivande opportunist som står i första ledet när de ska sälja in nya möjligheter till övervakning till CCP. Det handlar inte om vanliga produkter som råkar användas 'fel'.

https://www.theguardian.com/technology/2021/dec/15/documents-...

Permalänk
Medlem

Så som jag uppfattar detta så är ju det inte Huawei i sig själva som gjort detta. Utan infiltrerade spioner från kinesiska staten som gjort detta inifrån Huawei utan deras vetskap? Om så är fallet så kan vi ju bojkotta alla företag för alla har någon typ utav inflatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Ja, vad vi behöver är FN eller EU som bara säger "aja baja Kina", eller till och med bättre om EU inte ens märker att Kina gör något, då behöver man ju inte ens klaga på dom.

Självklart är det också fel att straffa Kinesiska företag eftersom de är 100% frikopplade från sin stat Kina och är i månt och mycket inte bara kinesiska staten i förlängd arm.

USA ska självklart ha golat tidigare, och det är fel av Australien att inte erkänna detta också tidigare (eller ens nu). Så fort man blir attackerad/hackad så ska man säga det i media så man inte behöver lista ut vem eller vad som hackar en. Att syssla med "counter-espionage" är bara larvigt och man har en moralisk plikt att röja sina källor. Att metodiskt bygga ett case för att se om det är en engångsgrej eller något systematiskt osv. är helt irrelevant, transparans är ledordet för underrättelse.

Kinas ambassadörer i Sverige har ju uppträtt väldigt fint, och de har verkligen rätt i att vi ska skita i svenska medborgare som nu snabbt bestämt sig för att bli kinesiska medborgare igen så de kan få njuta av kinesiska fängelsen.

Självklart ska man inte tvinga andra länder till att låta bli köpa hackade system, det är en viktigt punkt att de man är allierade med ska läcka data till främmande makter. Man ska inte heller "ge igen" när länder sysslar med statsfinansierade hacking eller militär hacking, man ska bara le och acceptera att de finns dom som är "avundsjuka" och bara låta det gå. Det vore ju fel att avskräcka eller klä av dessa vackra nationer på världscenen för vad de verkligen är och hur de opererar.

Det är ju bara USAs fel att Kina valt att gå mot en totalitär diktaturstat, som nu mer och mer försöker sätta klona i andra länder. Enda lösningen är ju att förlåta Kina och köpa deras produkter.

Tänk på att alla inte förstår ironi. 😉

Permalänk
Medlem

Hmmm, som filbunke påpekar, så är det kanske med en nypa salt man ska trovärdigheten på denna "nyhet". (parentes because 2012)
Personligen så verkar det ju lite misstänkt att man inte nämnt något om detta innan, vilket gör att det känns lite som en efterkonstruktion... så en nypa salt kanske. (för tydlighetens skull, jag tvivlar inte uppgifterna, bara att detta skulle vara skälet till blockaden just då.)
Med det sagt så går det ju faktiskt att kritisera USA's agerande utan att för den skull stödja Kina, och vise versa. Vi håller västvärlden till en högre moralisk nivå än diktaturer, så att kritisera ett tveksamt agerande är helt rätt, och rätten att göra så är varför vi är bättre än vad dom är.

Permalänk
Medlem

Helt rätt.

Det är skrämmande att se folk hålla med om lagvidriga drag bara för att det är mot länder eller folk de inte gillar. De verkar inte förstå överhuvudtaget att när du väl godkänt ett sådant drag, då öppnar du också dörren för att det ska ske mot länder eller folk du faktiskt gillar, inklusive din egen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Eftersom jag tycker att man ska kunna "steelmana" (idiotiskt ord) sin motståndares argument, och att det ligger en hel del i att om man inte kan det, så är man del av en religion, så ställer jag den här frågan:

Kan du peka ut saker som USA har gjort som har fått katastrofala följder för miljoner människor?

Och när du säger rätt håll så menar du det hållet som du tycker dom ska gå?

So, what you're saying...

Nej men, du tror alltså på allvar att 1.2Miljarder kineser (eller hur många dom nu är vid det här laget) egentligen tycker som du?

Det verkar helt omöjligt för er att ta in att människor kanske på riktigt är annorlunda.

Om det nu var så att det kinesiska folket ville något helt annat än vad dom har idag, så skulle det såklart bli så.

Men, människor är olika på riktigt, och människor föredrar små inkrementella förändringar.

Självklart är dom inte nöjda med allting, precis som att du och jag inte är det med allt som händer i Sverige. Men att skilja på Kina och kineser på det sättet du gör är bara dumt.

Jag vet inte om det är löjligt, det är väl en del av samma spel. Playas gon' play..

Det som däremot är märkligt, illavarslande och kanske talande, är hur det letar sig in i forum som det här, och/eller kommentarsfält.

Självklart kan jag peka på saker som USA har gjort och som har fått katastrofala följder för människor. T.ex. krigen i Afghanistan och Irak. Ett enormt slöseri med både människoliv och ekonomiska resurser. Det förminskar dock inte behovet av att begränsa en brutal diktaturs inflytande i världen. Eller hur ligger det i mitt/Sveriges intresse att kinesiska kommunistpartiets värderingar sprids i världen? Men i slutändan handlar det om en maktkamp mellan stormakter där det för en demokratiskt sinnad person borde vara en no-brainer vilken sida man väljer (av de som finns att välja på).

När det gäller rätt håll så ja, det hållet jag tycker att de ska gå. Du kanske tycker det är bra att Kina mobbar alla sina grannländer till den grad att de är avskydda i hela regionen? Det är inte för inte som Kina inte har en enda på riktigt lojal bundsförvant bland alla världens länder, ja förutom Nordkorea då. Medan USA (inte under Trump) lyckas bygga allianser i stora delar av världen, inte minst i Asien. Och den backlash som vi nu ser mot Kina är bara början. Tycker du att vi i Väst borde ha släppt in Kina i t.ex. WTO:s värme givet det vi vet idag?

Jag har stor respekt för att människor är olika, därför vill jag att de ska tillåtas framföra sin röst, t.ex. i fria val. Men du köper så klart kinesiska kommunistpartiets paroll att kineser inte är kompatibla med demokrati. Konstigt för det verkar funka alldeles utmärkt i Republiken Kina (Taiwan). Men det är klart det är svårt att utöva någon form av demokrati när staten försöker kontrollera allt du säger och du kan försvinna så snart du säger något som inte behagar regimen, till och med om du är världskändis som Jack Ma eller Peng Shuai. Så hur lätt är det för en vanlig kines att välja nya ledare? För mig verkar det enklare att bara följa (den diktatoriska) strömmen och njuta av ökat ekonomiskt välstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Men i slutändan handlar det om en maktkamp mellan stormakter där det för en demokratiskt sinnad person borde vara en no-brainer vilken sida man väljer (av de som finns att välja på).

EU.

Kina är skit.
USA är på väg att bli skit (bara att hålla koll på vad som händer i landet). Fyraårsplaner (en presidentvalsperiod) är lika illa som femårsplaner...
(Ryssland (dock inte en stormakt) är förövrigt också skit.)

Inte då sagt att EU inte har problem (Polen, Ungern osv), som kan bli värre. Men EU > USA > Kina.

Permalänk
Medlem

Det är OK om Huawei tillverkar 4G modem och routrar för konsumenter/privatpersoner men att de håller på med avancerad telekomutrustning utöver det, är för mig otänkbart. Det är för mycket "rutten" politik inblandad i handeln mellan världens länder - för många testosteron-sprutande människor som har makten. Kina tillsammans med kommunister är motbjudande. USA och D. Trump likaså. Det finns säkert fler dåliga kombinationer.