Varför har Steams-vinterrea blivit så kass?

Permalänk
Medlem

Varför har Steams-vinterrea blivit så kass?

Finns det någon förklaring till detta? Är ju knappt rea längre. De kan ju knappast skylla på komponentbrist.

Permalänk
Medlem

Ganska lamt efter att dom slutade med flash sales, ja jag håller med.

Permalänk
Medlem

Tycker rean är bra.
Men största problemet är att man redan lirat alla bra spel som är på rea 😀

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tror att den enklaste förklaringen är att när rean var ny så visste ingen vilka priser som maximerade försäljningen och eftersom ingen haft den typen av rea förut så blev det ett enormt event som drog enormt med kunder. Efter ett antal år så har utgivarna bättre data att jobba med och vet att de här priserna är ungefär det som ger mest vinst. Och rean är inte en så speciell grej längre, finns samma reor på alla butiker och det har blivit mycket mer standardiserade reapriser.

Man såg också hur mycket av luften gick ur rean när de slutade med flash sales i samband med att de började tillåta återköp av spel. Flash sales drev ner reapriserna för att det fick utgivarna att tävla med varandra om en plats på förstasidan och den extra exponeringen som en flash sale gav.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Songless: Själva upplägget ändrade man runt 2015 då en del(?) var missnöjda för att man missade flash-sales.

Upplägget var kul men antagligen inte så effektivt ekonomiskt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är problematiskt är när de har sämre priser på det som ska vara årets största rea än vid till exempel höstrean eller tillfälliga erbjudanden som finns under året. Man blir ganska besviken då faktiskt. Brukade vara betydligt bättre rabatt över lag på vinterrean förr, flash sale eller icke.

Permalänk
Medlem

Kanske för att det är mycket mer konkurrens numera? Alla stora utgivare har sina egna platttformar med bättre marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske för att det är mycket mer konkurrens numera? Alla stora utgivare har sina egna platttformar med bättre marginaler.

Tror också det!
Steam tar ju rätt hög avgift från utvecklarna vad jag förstått det som. Tror därför många utvecklare inte är jätteglada åt reor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt numera med en vanlig rea, som håller i sig under hela tiden helt enkelt.
Med flash sales dom hade förut så kändes det "roligare" att handla, man hade nåt att vänta på, och man kanske gjorde köp man inte hade gjort annars, på gott eller ont.
Vet inte om priserna var bättre under flash sales än dom är nu eller inte, men det kändes så iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske för att det är mycket mer konkurrens numera? Alla stora utgivare har sina egna platttformar med bättre marginaler.

Borde inte det isf betyda lägre priser? 😅 Är ju sällan konkurrens leder till högre priser vad jag vet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Borde inte det isf betyda lägre priser? 😅 Är ju sällan konkurrens leder till högre priser vad jag vet iaf.

Lägre priser generellt = mindre utrymme för att sänka vid rea.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

gillar epic, kränger gratis spel hela tiden o vad gör steam? inget haha.. ja deras reor har blivit kassa på senare år tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Lägre priser generellt = mindre utrymme för att sänka vid rea.

Ja fast det stämmer ju inte. De har ju snarare höjt priserna och sen sänkt dem marginellt nu igen vid rean. Jag minns tex inte senast Mass Effect remastern kostade 599 kr och nu är den "sänkt" till 300 vilket snarare känns som det rimliga baspriset. Det är inte heller någon vidare rea på gamla spel. Iaf inget som sticker ut mot vilken dussinrea som helst som man kan ta del av året om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Borde inte det isf betyda lägre priser? 😅 Är ju sällan konkurrens leder till högre priser vad jag vet iaf.

Jo men varför skulle EA rea ut sina spel på steam? Smartare att isf rea ut det på Origin?

Sen har vi såklart inflation som ökat och det finns massor med gratis spel hela tiden. Dessa företag har massa ekonomer för att ta reda på pros & cons för att maximera vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja fast det stämmer ju inte. De har ju snarare höjt priserna och sen sänkt dem marginellt nu igen vid rean. Jag minns tex inte senast Mass Effect remastern kostade 599 kr och nu är den "sänkt" till 300 vilket snarare känns som det rimliga baspriset. Det är inte heller någon vidare rea på gamla spel. Iaf inget som sticker ut mot vilken dussinrea som helst som man kan ta del av året om.

Jo, logiken i uttalandet stämmer ju. Det är ju precis det du själv hävdade, mer konkurrens, lägre priser.

Sen kan vi bara sitta och gissa gällande marginaler och hur de påverkas av flera aktörer men vi kommer inte kunna veta hur alla avtal och liknande ser ut, så individuella exempel med spel kommer inte säga så mycket.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men varför skulle EA rea ut sina spel på steam? Smartare att isf rea ut det på Origin?

Sen har vi såklart inflation som ökat och det finns massor med gratis spel hela tiden. Dessa företag har massa ekonomer för att ta reda på pros & cons för att maximera vinsten.

Ja fast folk kommer till slut lista ut att de blir lurade och att de betalar överpriser precis som med så mycket annat idag. Det kan ev vara en taktik för att locka kunder till sina prem-tjänster istället. Dessutom måste man fortfarande använda Origin för att spela vissa spel som är köpta via Steam

Permalänk

Well problemet är väl att Valve vet att de får in mer pengar på att ha konstant överpris på spel och bara ge normala priser vid vissa tillfällen, så de 1) får folk att panikköpa under rean eftersom de inte kan köpa annars och 2) ta överpris från de som inte vill vänta på rean. Flash sales försvann ju eftersom folk höll sig borta från att köpa sale utifall det skulle komma en flash sale på samma spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja fast folk kommer till slut lista ut att de blir lurade och att de betalar överpriser precis som med så mycket annat idag. Det kan ev vara en taktik för att locka kunder till sina prem-tjänster istället. Dessutom måste man fortfarande använda Origin för att spela vissa spel som är köpta via Steam

Vem blir lurad? När? Vad är ett spel värt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, logiken i uttalandet stämmer ju. Det är ju precis det du själv hävdade, mer konkurrens, lägre priser.

Sen kan vi bara sitta och gissa gällande marginaler och hur de påverkas av flera aktörer men vi kommer inte kunna veta hur alla avtal och liknande ser ut, så individuella exempel med spel kommer inte säga så mycket.

Ja det är ju så det borde fungera men uppenbarligen gör det inte det längre. Man är väl antagligen lite bortskämd med att det var riktigt bra reor förr i tiden men numera ska det ju snålas in på allt och krämas ut så mycket pengar det bara går. Jag hade planer på att köpa rätt många spel under dessa dagar men nu blir det nog knappt några alls tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Well problemet är väl att Valve vet att de får in mer pengar på att ha konstant överpris på spel och bara ge normala priser vid vissa tillfällen, så de 1) får folk att panikköpa under rean eftersom de inte kan köpa annars och 2) ta överpris från de som inte vill vänta på rean. Flash sales försvann ju eftersom folk höll sig borta från att köpa sale utifall det skulle komma en flash sale på samma spel.

Japp. Det är tyvärr precis så det är. Samma på PS store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vem blir lurad? När? Vad är ett spel värt?

Ja det kommer till en gräns när det inte längre känns värt pengarna för vad man får och så känner jag för vissa spel just nu och jag tror att fler kommer göra det. Är väl bara framtiden som får utvisa om de får backa på sin taktik eller inte.

Permalänk
Medlem

Man kan ju helt enkelt köpa samma steamnyckel billigare på någon annan sida, men jag håller med, varför kan inte steam konkurrera?

Gissar att jag köper grånycklar då jag tror steam har en klausul om minimipris matchat på steam inom viss tid - vilket är monopolistiskt i klass med apple och amazon och nog bäddat för att allt blivit sämre för köpare...