Vinn nätagg från Seasonic

Jag vill programmera om en knapp på tangentbordet!

Permalänk
Medlem

Jag vill programmera om en knapp på tangentbordet!

Hej!

Jag köpte ett Das Keyboard 5Q som känns kalasbra. Det måste inte se ut som ett rymdskepp som på bilden i länken... Bruna cherrybrytare, bra valfrihet i belysning, enkelt och en tydlig volymratt. Men! Jag saknar "förra låten"-knappen något oerhört.

Tangentbordet har istället "ändra ljusstyrka", "play/pause" och "nästa låt". Och ovanför det finns en knapp för viloläge/sleep.

Detta vill jag göra, om det finns någon chans i världen att lyckas med det:

Den befintliga sleepknappen = ändra ljusstyrka

Den befintliga ändra ljusstyrka-knappen = förra låten

Om någon lyckas hjälpa mig att lösa det så får ni välja valfri välgörenhet, så swishar jag en hundring.

Tagit bort rop på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolle:

Hej!

Jag köpte ett Das Keyboard 5Q som känns kalasbra. Det måste inte se ut som ett rymdskepp som på bilden i länken... Bruna cherrybrytare, bra valfrihet i belysning, enkelt och en tydlig volymratt. Men! Jag saknar "förra låten"-knappen något oerhört.

Tangentbordet har istället "ändra ljusstyrka", "play/pause" och "nästa låt". Och ovanför det finns en knapp för viloläge/sleep.

Detta vill jag göra, om det finns någon chans i världen att lyckas med det:

Den befintliga sleepknappen = ändra ljusstyrka

Den befintliga ändra ljusstyrka-knappen = förra låten

Om någon lyckas hjälpa mig att lösa det så får ni välja valfri välgörenhet, så swishar jag en hundring.

Kika lite på AutoHotkey om du inte gjort det redan AutoHotkey är oerhört kompetent och kan mappa om det mesta, vet dock inte hur det är med specialknappar.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk

Jag har använt mig av SharpKey för att binda om mina knappar. Exempelvis så har jag bytt caps lock till backspace då jag aldrig använder caps lock. Väldigt enkelt att använda och man slipper ha ett program igång efter man ställt in hur man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Tack för bägge era svar! Det verkar dock som att jag är körd. I bägge fall (autohotkey och sharpkey) verkar det hänga på att man skall programmera lite själv. Det kan jag nog lära mig utan större problem.
Problemet verkar dock vara att belysningsknappen är en specialare som inte finns i windows. Den fanns i alla fall inte listad i autohotkeys lista, och då verkar det krångligt. Byta låt och sleep-knapparna hittade jag kommando för, men Das Keyboards belysningsknapp är nog ett mysterium.

Har för övrigt också fått svar från tillverkaren som sade "ingen aning, men vi hälsar utvecklarna att det hade varit najs". Typ.

edit: Just ja. Hittade en "scancode viewer" som var riktigt fiffig. Tryck på en knapp på tangentbordet och programmet berättar vilken knapp det är och vilken scan code/virtual key code det är. Kanon!

Trycker frenetiskt på belysningsknappen men den hittar inget. Nu återstår det att se om jag kan pussla om sleep-knappen istället.

edit 2: nope. Ger upp.

Provat dumma saker och inte kommit någonstans. :)
Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolle:

Tack för bägge era svar! Det verkar dock som att jag är körd. I bägge fall (autohotkey och sharpkey) verkar det hänga på att man skall programmera lite själv. Det kan jag nog lära mig utan större problem.
Problemet verkar dock vara att belysningsknappen är en specialare som inte finns i windows. Den fanns i alla fall inte listad i autohotkeys lista, och då verkar det krångligt. Byta låt och sleep-knapparna hittade jag kommando för, men Das Keyboards belysningsknapp är nog ett mysterium.

Har för övrigt också fått svar från tillverkaren som sade "ingen aning, men vi hälsar utvecklarna att det hade varit najs". Typ.

edit: Just ja. Hittade en "scancode viewer" som var riktigt fiffig. Tryck på en knapp på tangentbordet och programmet berättar vilken knapp det är och vilken scan code/virtual key code det är. Kanon!

Trycker frenetiskt på belysningsknappen men den hittar inget. Nu återstår det att se om jag kan pussla om sleep-knappen istället.

Problemet är nog att dessa knappar inte skickar någon signal till datorn, utan är endast intern funktionalitet - t.ex. belysning.

Prova deras egna mjukvara för att styra tangentbordet. Kanske finns det något där som kan göra det du vill? https://www.daskeyboard.com/technology/q-software/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Mjolle:

Du ska inte behöva programmera något alls för SharpKey. Det enda jag gör är att trycka "Add" -> "Type key" sedan trycker jag på den knapp jag vill ändra på tangentbordet.