Samsung KS7005 "one connect box" ej fungerande med Soundbar?

Permalänk
Medlem

Samsung KS7005 "one connect box" ej fungerande med Soundbar?

Skaffade en LG soundbar i dagarna. Har kopplat ihop den med min TV, en Samsung KS7005.
Jag har kopplat HDMI i korrekt portar (ARC) både i soundbaren och TV:n. Jag har även trippelkollat att alla inställningar i TVn är korrekta, vilket de är. MEN, jag får inget ljud i soundbaren när jag väljer att ljudet ska komma från "Receiver(HDMI)".

Har hållit på hela dagen med att starta om och testa olika kablar, men ingenting fungerar.

Tröttnade precis och tänkte att jag ska kolla med en annan TV. Vi har även en halvgammal Luxor-TV med HDMI ARC-uttag. Pluggar in soundbaren och det fungerade på en gång!

Så nu är frågan: Kan det vara något fel på min Samsung TV? Kan det vara OneConnect-boxen som inte fungerar ordentligt? Jag har använt den porten förut med PS5 etc utan problem. Men just soundbaren verkar den inte tycka om.
Är det någon här inne med en liknande TV som upplever samma problem?

Jag har senaste uppdateringarna på TV och soundbar, så kan inte vara pga det heller.

Kanske dags att skaffa ny TV helt enkelt?

Jag får det att fungera via Bluetooth. Men efter ca 15 minuters tittande så stänger soundbaren av sig och jag får ljudet från TVn. Trodde jag skulle kunna köra BT eftersom HDMI inte fungerar, men inte alls kul när det stängs av var 15e minut.

Några tips??

Soundbaren är en LG SP8YA.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Gissar att du redan läst detta
https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/how-to-use-...

Men tänker ändå kolla, HDMI CEC (anynet+) är aktiverat i tvin?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Gissar att du redan läst detta
https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/how-to-use-...

Men tänker ändå kolla, HDMI CEC (anynet+) är aktiverat i tvin?

Tack så mycket för tipset. Yes, det har jag kollat. Tror det är ett vanligt fel på Samsungs OneConnect att ARC inte fungerar. Sett flera som skrivit om det. Har testat allt men inget fungerar.
Vill inte chansa att köpa en ny box, så får spara till en ny TV istället. Kör med optisk kabel så länge vilket fungerar, men då tappar man ju kvalitet.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ingen annan som upplevt problem att sammankoppla soundbar med TV via Bluetooth?
Ljudet fungerar klockrent i ca 15 minuter, sen stänger Soundbaren av sig. Precis som att den inte känner av att något spelas upp och då går ner i strömsparläge genom att stänga av sig.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch