Testpilot: LG Ultragear 27GP950-B – 4K UHD och 160 Hz över ensam kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du gör ju precis det som man inte vill. Du skalar upp allt.
Problemet är när man inte skalar.

Varför investera i en 4K skärm om man ska skala allt? Bättre då att köpa en 1440p skärm.

För att allt som stödjer dynamisk storlek då visas skarpare, främst då text och iconer och annat vector-baserat. Bättre bild helt enkelt. Man vill ha så hög upplösning som möjligt, på liten yta, så att man får en hög "pixels per inch". När man sen skalar dynamiskt, så ritas varje bokstav ut med fler pixlar.

Här på SWEclockers till exempel, är texten av storlek 13px. Vid 200% skalning och en högre upplöst skärm, kommer skärmen kunna använda 26 pixlar att rita samma bokstav, vilket leder till mindre "kantighet" och all text blir skarpare. Samma gäller iconer, istället för att använda 32 pixlar för att försöka rita en dinosaurie, eller vad det nu är, kan man använda 64 pixlar - Det blir högre detaljrikedom.

Om din mobil körde samma pixeldensitet som en vanlig 1080p skärm, skulle det se ut som Super Mario Bros till NES, men din mobil kör 300-400% skalning på allt, det är det som gör att det är så läsbart!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nozomi:

Du gör ju precis det som man inte vill. Du skalar upp allt.
Problemet är när man inte skalar.

Varför investera i en 4K skärm om man ska skala allt? Bättre då att köpa en 1440p skärm.

Jag borde ha varit tydligare med att det jag skalar är webbläsaren och Word, självaste operativsystemets skalning är satt på baslinjen om 100%

Den stora fördelen med 4K UHD är framförallt, åtminstone för egen del, förmågan att enkelt köra fyra stycken rutar i vad som annars skulle ta upp hela skärmen i 1080p.

Kan köra YT/Netflix i en, uppsats i en annan och sedan två olika webbläsare eller PDF:er med källmaterial i de två sista. Allt överskådligt och enkelt att navigera. Tycker det fungerar kallas oavsett om det är 27, 32 eller 75 tum som används faktiskt - sedan en sekundär skärm för Messenger och Discord (eller liknande) då såklart

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

NEEEEJ! Detta var ju tänkt att vara skärmen too rule them all och bring balance to the skrivbord.. Missade precis releasen, så jag har stirrat mig blind på leveransstatusen de senaste två månaderna, men fasen.. Vad är värt att slå ett öga på istället? Alla specs var ju precis vad jag ville ha till både min PS5:a och speldator.. 😬

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Var är Oled-skärmarna? Jag kör en på min bärbara och trots att den bara är full HD så är den överlägsen min Eizo VA-panel i alla aspekter. På väggen har jag en 77 tums 4k Oled som kostar lika mkt som en Oled skärm på 32 tum. Det är ju stört.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nozomi:

Du gör ju precis det som man inte vill. Du skalar upp allt.

Tala för dig själv. Jag vill ha skarp bild.

Citat:

Problemet är när man inte skalar.

Ser gärna att vi strävar efter att överge det traditionella tankesättet att koppla GUI-elements fysiska storlek till antalet pixlar de tar upp. Nej, skalning fungerar inte perfekt idag i alla lägen. Jo, skalning är framtiden. Kan mobiler så kan datorer.

Citat:

Varför investera i en 4K skärm om man ska skala allt? Bättre då att köpa en 1440p skärm.

Jag skaffade en 4K-skärm istället för en 1440p-skärm för att jag därmed fick skarpare bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Tala för dig själv. Jag vill ha skarp bild.

Ser gärna att vi strävar efter att överge det traditionella tankesättet att koppla GUI-elements fysiska storlek till antalet pixlar de tar upp. Nej, skalning fungerar inte perfekt idag i alla lägen. Jo, skalning är framtiden. Kan mobiler så kan datorer.

Jag skaffade en 4K-skärm istället för en 1440p-skärm för att jag därmed fick skarpare bild.

Känns som att ni spenderar tusenlappar för att ha ett glorifierat förstoringsglas. Om ni nu behöver ha texter såpass stora så bör ni väl gå till en optiker? Billigare dessutom!

Att jämföra en telefon med en datorskärm är ju lite äpple vs apelsin.

Helt olika användningsområden. Har själv inte sett någon speciell skillnad mellan en gammal Galaxy S (första) på 800x480, 233 PPI och en modern S21 på 2400x1080 421ppi. Diminishing returns finns av en anledning liksom. Om man nu inte zoomar in allting man tittar på. Surfar man så ser man noll skillnad. En sak om man zoomar in på någonting extremt detaljerat! Men det ska man ju inte behöva göra.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nozomi:

Har själv inte sett någon speciell skillnad mellan en gammal Galaxy S (första) på 800x480, 233 PPI och en modern S21 på 2400x1080 421ppi.

Om detta är fallet kanske det är dags att gå till en optiker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Om detta är fallet kanske det är dags att gå till en optiker

Varför då?
Om du inte sätter telefonen ett par millimeter framför ögat så kommer du inte se någon skillnad.

Vad gör ni för något om jag får fråga, med era telefoner och skärmar bortsett från att skala upp text från Storlek 16 (standard) till Storlek 50?

Även om jag zoomar in Sweclockers till 400% i Firefox på min 1440p skärm i 27" så ser texten fortfarande mycket detaljerad ut. Maximal inzoomning utan någon form av visuell pixelering är dock 340% Men vem behöver sådan stor text egentligen? 100% eller storlek 16 är ju fullt behagligt. Om man inte sitter över 1m från sin skärm.

Permalänk
Medlem

Vill verkligen varna er för LG. Har en 27GN950-B och har haft den på reparation en gång då det började uppstå ljusa punkter i ena hörnet på skärmen. Panelen blev utbytt och den nya har en röd fast pixel istället.

Har varit i kontakt med LG’s svenska support som hänvisar mig till Elcare igen (Infocare). Elcare förstår inte varför LG hänvisar till dom då LG bestämmer om panelen ska bytas ut igen..

Har väntat svar från Elcare i snart en månad nu. Känner mig besviken och hade förväntat mig mycket mer av en skärm i den här prisklassen ☹️.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför envisas de med 27" och 4K?

Förstoringsglas den nya standarden?

Det fungerar riktigt bra med Mac, fungerar även bra med Ubuntu men inte lika bra.
Jag behöver inte ha på mig dryckeshjälm med inbyggd kikare när jag sitter vid datorn åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför då?
Om du inte sätter telefonen ett par millimeter framför ögat så kommer du inte se någon skillnad.

Vad gör ni för något om jag får fråga, med era telefoner och skärmar bortsett från att skala upp text från Storlek 16 (standard) till Storlek 50?

Även om jag zoomar in Sweclockers till 400% i Firefox på min 1440p skärm i 27" så ser texten fortfarande mycket detaljerad ut. Maximal inzoomning utan någon form av visuell pixelering är dock 340% Men vem behöver sådan stor text egentligen? 100% eller storlek 16 är ju fullt behagligt. Om man inte sitter över 1m från sin skärm.

Alla typsnitt för text är vektorbaserade och kan därmed skalas nästan oändligt när du zoomar i firefox, det är inte samma sak som att man ska få synliga pixlar

Permalänk
Bildexpert 📺

Apple har kört 5K på 27 tum sedan 2014 och det fungerar så klart utan problem med det fördelar man får av den pixeltätheten.

Man kan få samma ungefärliga upplevelse med Windows 10 på 4K/27-tum och önskad skalning. Nu har ju Windows hela sin legacy av program från förr och det finns alltid enstaka program som inte trivs med höga ppi och kräver just förstoringsglas eller helt enkelt slutar fungera normalt. Men för reguljärt användande med moderna programvaror är skalat gränssnitt med 4K/27-tum fullt fungerande i Windows också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför envisas de med 27" och 4K?

Förstoringsglas den nya standarden?

För att 27" är nog för att man skall märka skillnaden mellan 1440P och 4K t.ex?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför då?
Om du inte sätter telefonen ett par millimeter framför ögat så kommer du inte se någon skillnad.

Vad gör ni för något om jag får fråga, med era telefoner och skärmar bortsett från att skala upp text från Storlek 16 (standard) till Storlek 50?

Även om jag zoomar in Sweclockers till 400% i Firefox på min 1440p skärm i 27" så ser texten fortfarande mycket detaljerad ut. Maximal inzoomning utan någon form av visuell pixelering är dock 340% Men vem behöver sådan stor text egentligen? 100% eller storlek 16 är ju fullt behagligt. Om man inte sitter över 1m från sin skärm.

Varför blandar du in storlek med upplösning hela tiden? Framtiden med upplösningar som jag ser det är att göra det omöjligt för det mänskliga ögat att kunna urskilja fysiska pixlar utan att förändra vad som visas på bilden (helt klart en fördel om källan matchar självklart). Varför ska datorn vara den exklusiva plattformen som måste utnyttja all arbetsyta som högre upplösningar kan erbjuda?

Att just du inte kan se skillnad utan att behöva zooma, trycka ögat mot ytan eller vad du nu skulle behöva göra så betyder det inte alla andra är lika. Finns troligen folk som ser ännu sämre än dig, där jag hoppas att du inte försöker övertyga dessa också att de visst skulle kunna se skillnad då du kan göra det.

För mig personligen så spelar storleken på pixelmatrisen stor roll, fast andra egenskaper går före där jag exempelvis vägrar TN/VA-paneler vare sig om hur bra upplösningen är. Jag håller ganska hårt om min Acer 23,6" 4K 60Hz IPS skärm som jag har haft sedan ~2015 då det är lite svårare idag att få tag på något liknande för under 3000 kr. Arbetsytan kör jag som en 1080p skärm hade gjort, dvs 200% skalning, och att ha ~186 PPI (pixlar per tum) istället för ~93 PPI som en riktig 1080p skulle ha är inget annat än en fröjd för mina ögon. Kan även emellanåt notera pixelering på min nuvarande telefon som har 395 PPI där jag tidigare hade en annan med 564 PPI som nästan gjorde det omöjligt för mig. Har däremot inga problem att spendera ett x antal timmar framför en 65" 1080p plasma med sina 34 PPI heller, så jag är inte allergisk mot pixlar även om 4K/8K hade varit trevligt på väggen med

Jag köper att folk nöjer sig med lägre upplösningar som du verkar göra (även om jag försöker konvertera folk att skrota TN-paneler så gott det går ), men det jag inte köper att du inte kan köpa att andra faktiskt kan urskilja högre upplösningar.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Vet inte om det sitter samma panel i min 38" ultragear, men upplever svärtan underbar. Hade acer predator innan där den var en katastrof, dåligt exemplar?

Fick min qled utbytt på garanti för ett tag sedan och den nya jag fick var så värderlös bleed på att de fick byta den också.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Att jämföra en telefon med en datorskärm är ju lite äpple vs apelsin.

Helt olika användningsområden.

Vet inte vad du menar. Anledningen till att vilja ha högre upplösning är i grunden densamma.

Citat:

Har själv inte sett någon speciell skillnad mellan en gammal Galaxy S (första) på 800x480, 233 PPI och en modern S21 på 2400x1080 421ppi.

Då måste jag ändå påstå att det är du som är undantaget.

Skrivet av Nozomi:

Känns som att ni spenderar tusenlappar för att ha ett glorifierat förstoringsglas. Om ni nu behöver ha texter såpass stora så bör ni väl gå till en optiker? Billigare dessutom!

Citat:

Diminishing returns finns av en anledning liksom. Om man nu inte zoomar in allting man tittar på. Surfar man så ser man noll skillnad. En sak om man zoomar in på någonting extremt detaljerat! Men det ska man ju inte behöva göra.

Skrivet av Nozomi:

Vad gör ni för något om jag får fråga, med era telefoner och skärmar bortsett från att skala upp text från Storlek 16 (standard) till Storlek 50?

Även om jag zoomar in Sweclockers till 400% i Firefox på min 1440p skärm i 27" så ser texten fortfarande mycket detaljerad ut. Maximal inzoomning utan någon form av visuell pixelering är dock 340% Men vem behöver sådan stor text egentligen? 100% eller storlek 16 är ju fullt behagligt. Om man inte sitter över 1m från sin skärm.

Det går tyvärr knappt att bemöta ditt resonemang eftersom det framstår som direkt kontralogiskt. Det är ju när man inte zoomar in som högre upplösning ger som störst mervärde. Eller annorlunda uttryckt: ju högre upplösning, desto mindre inzoomning krävs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte vad du menar. Anledningen till att vilja ha högre upplösning är i grunden densamma.

Då måste jag ändå påstå att det är du som är undantaget.

Det går tyvärr knappt att bemöta ditt resonemang eftersom det framstår som direkt kontralogiskt. Det är ju när man inte zoomar in som högre upplösning ger som störst mervärde. Eller annorlunda uttryckt: ju högre upplösning, desto mindre inzoomning krävs.

Tror han menar att zooma för att element på skärmen ska vara lika stora eller något? Helt ärligt fattar jag inte heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Vet inte vad du menar. Anledningen till att vilja ha högre upplösning är i grunden densamma.

Då måste jag ändå påstå att det är du som är undantaget.

Det går tyvärr knappt att bemöta ditt resonemang eftersom det framstår som direkt kontralogiskt. Det är ju när man inte zoomar in som högre upplösning ger som störst mervärde. Eller annorlunda uttryckt: ju högre upplösning, desto mindre inzoomning krävs.

Skrivet av medbor:

Tror han menar att zooma för att element på skärmen ska vara lika stora eller något? Helt ärligt fattar jag inte heller

Det är ju ni som Skalar vilket är ju samma sak som att zooma? Ni vill ju ha högre PPI för att annars blir det pixligt om ni skalar? Det är ju det ni pratat om hela tiden. Skalning innebär större text, samma sak som att zooma in en hel sida.

Och det är nog ni som är Nischen när det gäller högupplöst skärm låg fysisk storlek, för skalningens skull. Andra köper 4K för spel eller extra arbetsyta. Något ni går miste om så fort ni använder windows skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det är ju ni som Skalar vilket är ju samma sak som att zooma? Ni vill ju ha högre PPI för att annars blir det pixligt om ni skalar? Det är ju det ni pratat om hela tiden. Skalning innebär större text, samma sak som att zooma in en hel sida.

Och det är nog ni som är Nischen när det gäller högupplöst skärm låg fysisk storlek, för skalningens skull. Andra köper 4K för spel eller extra arbetsyta. Något ni går miste om så fort ni använder windows skalning.

Det finns två aspekter här:
Hög ppi för skarp bild, alltså högre än 100 ppi och skalar ui-element för att nå liknande storlek som vid 100ppi men med en skärm med mycket mer. Perfekt exempel: Apple Retina

Hög upplösning och stor skärm, detta ger mer arbetsyta, men inte nödvändigtvis skarpare bild. Till exempel 40” med UHD är ett bra exempel här

Ni verkar prata om de olika fallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det är ju ni som Skalar vilket är ju samma sak som att zooma? Ni vill ju ha högre PPI för att annars blir det pixligt om ni skalar? Det är ju det ni pratat om hela tiden. Skalning innebär större text, samma sak som att zooma in en hel sida.

Och det är nog ni som är Nischen när det gäller högupplöst skärm låg fysisk storlek, för skalningens skull. Andra köper 4K för spel eller extra arbetsyta. Något ni går miste om så fort ni använder windows skalning.

Nej?

En 27" med 3840x2160 har en PPI på ca 163 och tar vi det som exempel så är PPI detsamma vare sig om skalningen är inställd på 100%, 150%, 200% osv. Visst, man kan hitta DPI inställningar i Windows om man gräver lite, men det är inte det jag syftar på med mitt förra inlägg.

1920x1080 med 100% skalning är detsamma som 3840x2160 med 200% rent storleksmässigt i Windows. Så jag kör mitt Windows exakt som om det hade varit en 1080p skärm men har fördelen med att pixlarna blir "osynliga" då det är 1080 x 4 i antal pixlar. Hade jag haft en 1080p skärm så hade jag kört 100% med andra ord.

4K i spel är helt oförändrat i mitt fall för övrigt, det är fortfarande 16:9 och antal pixlar är fortfarande 3840x2160. Det man kan göra istället med skalningen i spel är att "emulera" 1080p där man lurar programmet att skärmen har en upplösning på 1920x1080 genom att åsidosätta från "Program" till "System" inuti Egenskaper → Kompatibilitet → Ändra inställningar för hög DPI → Åsidosätt hög DPI-skalning. Brukar göra så om jag ska köra något spel i 1080p och vill att det ska vara så skarpt som möjligt då standardinställningen annars brukar göra det ganska suddigt/mjukt eller om man kör borderless där fönstret blir en fjärdedel så stor om man kör 1080p utan att ställa om.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aleves:

Nej?

En 27" med 3840x2160 har en PPI på ca 163 och tar vi det som exempel så är PPI detsamma vare sig om skalningen är inställd på 100%, 150%, 200% osv. Visst, man kan hitta DPI inställningar i Windows om man gräver lite, men det är inte det jag syftar på med mitt förra inlägg.

1920x1080 med 100% skalning är detsamma som 3840x2160 med 200% rent storleksmässigt i Windows. Så jag kör mitt Windows exakt som om det hade varit en 1080p skärm men har fördelen med att pixlarna blir "osynliga" då det är 1080 x 4 i antal pixlar. Hade jag haft en 1080p skärm så hade jag kört 100% med andra ord.

Nyss ville ni ju ha hög PPI låg skärmstorlek för att kunna skala upp allt?

Varför vill man ha arbetsyta motsvarande 1080p på en 27"? Ni får ju då bara plats med i stort sett en webbläsare t.ex.

Har inte påstått att PPI och skalning är olika pga skalning. Utan att högre PPI ger bättre skalning iom mer pixlar tillgodo.

Förstår dock fortfarande inte varför man vill ha en 4K skärm för att skala allting såpass stort!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nozomi:

Det är ju ni som Skalar vilket är ju samma sak som att zooma? Ni vill ju ha högre PPI för att annars blir det pixligt om ni skalar? Det är ju det ni pratat om hela tiden. Skalning innebär större text, samma sak som att zooma in en hel sida.

Och det är nog ni som är Nischen när det gäller högupplöst skärm låg fysisk storlek, för skalningens skull. Andra köper 4K för spel eller extra arbetsyta. Något ni går miste om så fort ni använder windows skalning.

Skrivet av Nozomi:

Nyss ville ni ju ha hög PPI låg skärmstorlek för att kunna skala upp allt?

Varför vill man ha arbetsyta motsvarande 1080p på en 27"? Ni får ju då bara plats med i stort sett en webbläsare t.ex.

Har inte påstått att PPI och skalning är olika pga skalning. Utan att högre PPI ger bättre skalning iom mer pixlar tillgodo.

Förstår dock fortfarande inte varför man vill ha en 4K skärm för att skala allting såpass stort!

Tar ett steg tillbaka här i ett försök att klargöra varför vi pratar förbi varandra, för det verkar vi göra.

Du verkar anse att "arbetsytan" är avhängig hur många pixlar skärmen har.

Jag anser att "arbetsytan" är en funktion av skärmens fysiska storlek (mätt i kvadratcentimeter eller motsvarande).

Det vill säga, om jag vet att jag ska ha en 27-tums 16:9-skärm, så är arbetsytan därmed fixerad. Upplösningen jag sedan väljer har ingen påverkan på arbetsytan, utan bara på bildkvaliteten.

Om jag då som exempel tycker att en 27-tums 16:9-skärm har tillräcklig arbetsyta för att få plats med två webbläsare jämte varandra kan jag antingen välja 1080p och få två oskarpa, pixliga webbläsare vars text jag knappt kan läsa, eller välja 4K och få bra bild. Allting är lika stort på båda skärmarna, men olika skarpt. (Jag skulle alltså i praktiken ställa in dubbelt så hög skalning på 4K-skärmen som på 1080p-skärmen i OS där GUI:t har en "naturlig storlek" mätt i pixlar i längsled, men det är en implementationsdetalj, inte ett självändamål.)

Så tänker jag om upplösning och arbetsyta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Märks att mycket i diskussionen är en fråga om semantik.

4K/27-tum är en optimal kombo eftersom man kan skala gränsnittet i Windows som man vill. Man kan också skala spel utan problem i exempelvis 1080p eller 1440p för att maximera FPS ifall man inte ha resurserna till 4K native. Blanda DLSS etc. efter behov. Tack vare 4K-panelen ser 1080p-rendering betydligt bättre ut än 1080p native, särskilt med att subpixelstrukturen kryper ned på nivån för vad ögat kan urskilja vid 50 cm avstånd till 27-tum. 1440p-rendering skalas något mjukt, men återigen, mindre synlig pixelstruktur och DLSS-teknik, AA med mera gör att man ändå får ut mer än 1440p native.

4K/27-tum med skalat gränsnitt har följande effekt i Windows på moderna program:
• 200 procent: Ger samma skrivbordskänsla som 1080p/27-tum fast med ordentligt mer skärpa, särskilt på text, ingen omedelbart synlig pixelstruktur och vid grafiskt arbete, CAD, fotoredigering etc. har 4 ggr så mycket information på skärmen jämfört med 1080p native.

•150 procent: Ger samma skrivbordskänsla som 1440p/27-tum fast med ytterligare skärpa överlag, ingen omedelbart synlig pixelstruktur och vid grafiskt arbete, CAD, fotoredigering etc. har du 2,25 ggr så mycket information på skärmen jämfört med 1440p native.

•100 procent: 4K/27 utan skalning i Windows blir för smått för de flesta. Men är ibland nödvändigt om man har en app som inte hanterar PPI över 96. Har man ett sådant behov hela tiden skulle jag rekommendera en separat skärm för den appen.

1080p native och 1440p native på 27-tum: där är du helt låst till pixelmatrisen och har inga större alternativ eller möjligheter. Så 4K på 27-tum är en av få lösningar där vi kan äta kakan och behålla den samtidigt. Fast man får betala extra om man ska ha 144 Hz-kapacitet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Märks att mycket i diskussionen är en fråga om semantik.

4K/27-tum är en optimal kombo eftersom man kan skala gränsnittet i Windows som man vill. Man kan också skala spel utan problem i exempelvis 1080p eller 1440p för att maximera FPS ifall man inte ha resurserna till 4K native. Blanda DLSS etc. efter behov. Tack vare 4K-panelen ser 1080p-rendering betydligt bättre ut än 1080p native, särskilt med att subpixelstrukturen kryper ned på nivån för vad ögat kan urskilja vid 50 cm avstånd till 27-tum. 1440p-rendering skalas något mjukt, men återigen, mindre synlig pixelstruktur och DLSS-teknik, AA med mera gör att man ändå får ut mer än 1440p native.

4K/27-tum med skalat gränsnitt har följande effekt i Windows på moderna program:
• 200 procent: Ger samma skrivbordskänsla som 1080p/27-tum fast med ordentligt mer skärpa, särskilt på text, ingen omedelbart synlig pixelstruktur och vid grafiskt arbete, CAD, fotoredigering etc. har 4 ggr så mycket information på skärmen jämfört med 1080p native.

•150 procent: Ger samma skrivbordskänsla som 1440p/27-tum fast med ytterligare skärpa överlag, ingen omedelbart synlig pixelstruktur och vid grafiskt arbete, CAD, fotoredigering etc. har du 2,25 ggr så mycket information på skärmen jämfört med 1440p native.

•100 procent: 4K/27 utan skalning i Windows blir för smått för de flesta. Men är ibland nödvändigt om man har en app som inte hanterar PPI över 96. Har man ett sådant behov hela tiden skulle jag rekommendera en separat skärm för den appen.

1080p native och 1440p native på 27-tum: där är du helt låst till pixelmatrisen och har inga större alternativ eller möjligheter. Så 4K på 27-tum är en av få lösningar där vi kan äta kakan och behålla den samtidigt. Fast man får betala extra om man ska ha 144 Hz-kapacitet.

Nu finns det ju 4k/27-tum med 144hz. Vet du OM eller NÄR, det kommer 5k med 144hz för att få 1440p "200 procent"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

Nu finns det ju 4k/27-tum med 144hz. Vet du OM eller NÄR, det kommer 5k med 144hz för att få 1440p "200 procent"?

Dagens HBR3-hastighet i Displayport med ≈32 Gbps räcker för max 5K/60. Så 5K/144 kräver troligtvis 70+ Gbps total bandbredd vilket endast lär vara praktiskt genomförbart med hastigheterna från DP 2.0 och specialkablar. Eller att förlita sig helt på DSC med eller utan chroma subsampling.

Man kan i teorin tänka sig två DP-kablar för 5K/120 så som man körde 5K/60-skärmar inledningsvis. Men där har vi också gränsen om att dagens toppklassade konsumentgrafikkort när som mest 8K/60 i sin interna hantering vilket är ≈40 Gbps.

Så grafikkorten måste först dubblera sin interna kapacitet för att nå 5K/144. Vilket kanske sker med nästa generation om vi har "tur". Sedan måste DP 2.0 bli en realitet om man inte går på DSC istället. Först då kan det tänkas vara en poäng med att bygga skärmar som klarar 5K/144 eller 5K/120.

Baserat på hur lång tid det från från att DP fick HBR3 i spec och grafikkort började komma med HBR3 (2014–2015) och möjlighet att köra 4K/144 – till att det faktiskt kom skärmar som gav möjlighet till att köra 4K/144 (2018) – räkna med de sedvanliga 2–3 åren efter att tekniken finns i grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Dagens HBR3-hastighet i Displayport med ≈32 Gbps räcker för max 5K/60. Så 5K/144 kräver troligtvis 70+ Gbps total bandbredd vilket endast lär vara praktiskt genomförbart med hastigheterna från DP 2.0 och specialkablar. Eller att förlita sig helt på DSC med eller utan chroma subsampling.

Man kan i teorin tänka sig två DP-kablar för 5K/120 så som man körde 5K/60-skärmar inledningsvis. Men där har vi också gränsen om att dagens toppklassade konsumentgrafikkort när som mest 8K/60 i sin interna hantering vilket är ≈40 Gbps.

Så grafikkorten måste först dubblera sin interna kapacitet för att nå 5K/144. Vilket kanske sker med nästa generation om vi har "tur". Sedan måste DP 2.0 bli en realitet om man inte går på DSC istället. Först då kan det tänkas vara en poäng med att bygga skärmar som klarar 5K/144 eller 5K/120.

Baserat på hur lång tid det från från att DP fick HBR3 i spec och grafikkort började komma med HBR3 (2014–2015) och möjlighet att köra 4K/144 – till att det faktiskt kom skärmar som gav möjlighet till att köra 4K/144 (2018) – räkna med de sedvanliga 2–3 åren efter att tekniken finns i grafikkorten.

Tack för bra svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dagens HBR3-hastighet i Displayport med ≈32 Gbps räcker för max 5K/60. Så 5K/144 kräver troligtvis 70+ Gbps total bandbredd vilket endast lär vara praktiskt genomförbart med hastigheterna från DP 2.0 och specialkablar. Eller att förlita sig helt på DSC med eller utan chroma subsampling.

Man kan i teorin tänka sig två DP-kablar för 5K/120 så som man körde 5K/60-skärmar inledningsvis. Men där har vi också gränsen om att dagens toppklassade konsumentgrafikkort när som mest 8K/60 i sin interna hantering vilket är ≈40 Gbps.

Så grafikkorten måste först dubblera sin interna kapacitet för att nå 5K/144. Vilket kanske sker med nästa generation om vi har "tur". Sedan måste DP 2.0 bli en realitet om man inte går på DSC istället. Först då kan det tänkas vara en poäng med att bygga skärmar som klarar 5K/144 eller 5K/120.

Baserat på hur lång tid det från från att DP fick HBR3 i spec och grafikkort började komma med HBR3 (2014–2015) och möjlighet att köra 4K/144 – till att det faktiskt kom skärmar som gav möjlighet till att köra 4K/144 (2018) – räkna med de sedvanliga 2–3 åren efter att tekniken finns i grafikkorten.

Jag missar troligen något, men 8K60 > 5K120 senast jag kollade (exakt 5K135FPS)

Men 8K60 nås säkert via kompression eller något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Tar ett steg tillbaka här i ett försök att klargöra varför vi pratar förbi varandra, för det verkar vi göra.

Du verkar anse att "arbetsytan" är avhängig hur många pixlar skärmen har.

Jag anser att "arbetsytan" är en funktion av skärmens fysiska storlek (mätt i kvadratcentimeter eller motsvarande).

Det vill säga, om jag vet att jag ska ha en 27-tums 16:9-skärm, så är arbetsytan därmed fixerad. Upplösningen jag sedan väljer har ingen påverkan på arbetsytan, utan bara på bildkvaliteten.

Om jag då som exempel tycker att en 27-tums 16:9-skärm har tillräcklig arbetsyta för att få plats med två webbläsare jämte varandra kan jag antingen välja 1080p och få två oskarpa, pixliga webbläsare vars text jag knappt kan läsa, eller välja 4K och få bra bild. Allting är lika stort på båda skärmarna, men olika skarpt. (Jag skulle alltså i praktiken ställa in dubbelt så hög skalning på 4K-skärmen som på 1080p-skärmen i OS där GUI:t har en "naturlig storlek" mätt i pixlar i längsled, men det är en implementationsdetalj, inte ett självändamål.)

Så tänker jag om upplösning och arbetsyta.

Arbetsyta för mig är = den digitala "fysiska" ytan med alla appar man använder. Man köper ju en 4K skärm för att få plats med 4 gånger så mycket information som en 1080p skärm. Du får ju plats med 4st webbläsare i fullstorlek motsvarande 1080 helskärm eller 6st om du så behöver. Eller Photoshop + Lightroom + After Effects + en Webbläsare + mappar om du så behöver!

Varför då köpa en 4K skärm i 27" och skala upp allting så man går miste om denna ytan? Skärpa i text köper jag inte alls. Då har man väl en dedikerad skärm för det isåfall, som står vertikalt på höjden som du kan skala om du behöver. Känns mer värt det isåfall, fast rent ekonomiskt väldigt ovärt! Då du kan göra samma sak med en 1440p skärm och spara pengar.

Citat:

välja 1080p och få två oskarpa, pixliga webbläsare vars text jag knappt kan läsa

Jag hoppas du skojar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag missar troligen något, men 8K60 > 5K120 senast jag kollade (exakt 5K135FPS)

Men 8K60 nås säkert via kompression eller något?

Stämmer – det är jag som räknade från huvudet och inte tänkte till – 8K/60 på 40 Gbps med dagens 8K-TV och dagens grafikkort är så gott som alltid med 4:2:0-subsampling. RGB/4:4:4 för 8K/60 kräver att DSC användas. Eller DP 2.0 med dess specificerade maxgräns om 80 Gbps som troligtvis bara blir möjlig med tethered cable, dvs att kabeln kommer fast monterad i skärmen. Eller förstås DSC även där.

5K/120 torde vara teoretiskt möjligt med de grafikkort som finns idag med den interna kapaciteten och DSC. Fattas nu "bara" att någon bygger den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer – det är jag som räknade från huvudet och inte tänkte till – 8K/60 på 40 Gbps med dagens 8K-TV och dagens grafikkort är så gott som alltid med 4:2:0-subsampling. RGB/4:4:4 för 8K/60 kräver att DSC användas. Eller DP 2.0 med dess specificerade maxgräns om 80 Gbps som troligtvis bara blir möjlig med tethered cable, dvs att kabeln kommer fast monterad i skärmen. Eller förstås DSC även där.

5K/120 torde vara teoretiskt möjligt med de grafikkort som finns idag med den interna kapaciteten och DSC. Fattas nu "bara" att någon bygger den skärmen.

Trevligt att se att man inte är helt galen!

Jag förstår inte riktigt hetsen kring denna bandbredd, ingen poäng att signalen behöver gå okomprimerad för min del

Vid ren desktop-användning uppdateras sällan hela skärmen i realtid ändå, och vid spel så fuskas det alltid med pixlarna ändå med varierande shaders, skalning och annat