Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Källor på detta?

Om det är litiumjon-batterier vi snackar om så har jag otroligt svårt att tro att dessa håller kapacitet i mer än 5-10 år.

Dom flesta tillverkare har 8 års garanti på batteriet. Inte möjlighet att länka källor nu, återkommer imorgon!

Gott nytt år alla

Tog bort onödig kommentar
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon här som är bra på elförsörjning?
Det jag är ute efter är hur mycket det krävs för att driva 7 - 9st 1-fas laddboxar på 3,7 kW och hur mycket kablage som behövs från el centralen.
Där jag bor har vi en länga med kallförråd och parkering, förrådet har redan ljus men inga uttag och nu vill jag ha laddning.
Husägaren vill då dra ut kablage till samtliga parkeringar så att det är förberett och kommer montera 1-fas 3,7 kW till samtliga när dom önskar.
Men eftersom dom vill dra allt kablage första gången så beror det på om färdiga rör klarar vad som krävs eller om man måste gräva ner nya, behövs det grävas riskerar det bli försenat men annars kan det ske direkt.

Ena raden har 7 platser och andra 9, båda raderna har 2 svarta matarkablar till första förrådet som nu driver endast belysning i förråden samt 5 - 6 utelampor på väggen i respektive rad.
Det enda jag kunde se var att matarkablarna är något grövre än de vita som går invändigt till ljuset.
Jag gissar även att samtliga lampor är lågenergi eller led.

Jag tror man drar 3-fas ut och sedan kopplar man dem jämnt över faserna. Så att det sitter en kopplingsdosa över varje ladd-box, som går vidare till nästa. Dels finns då möjligheten att sätta 3-fas boxar och man behöver inte dra en kabel till varje plats.

Det är svårt att gissa vad det är draget för kabel. Man kan få ett hum om man vet vilka säkringar som sitter där, men det kan vara så att man valt att överdimensionera för att man tänkt för framtiden. Så det är bättre att installatören kollar på plats och lämnar en helhetslösning, som bygger på förutsättningarna på platsen.

Tycker personligen det känns dumt med 1-fas boxar, när man kan lastbalansera alla laddarna. Och jag tror att ni ändå kommer behöva köra lastbalansering med 1-fas laddarna. Sedan är ju inte garo den billigaste boxen, tänk också på vilket system som ska användas för att debitera hyresgästerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag hade en Kia Niro PHEV innan jag bytte till en Ioniq 5. Jag var mycket nöjd med den förutom att den saknade värmepump. Utan värmepump kan man inte förvärma bilen innan användning. Det blev också en sport för mig att använda så lite bensin som möjligt, vilket resulterade i en mycket kylslagen upplevelse vid körning i kallt väder.

Bra poäng. Min Tesla har ju inte heller någon värmepump, men ett stort element. Finns det alltså ingen förvärmning alls i Kias laddhybrider? Ingen bränslevärmare heller? I så fall går de bort direkt, jag är frusen av mig och är van vid att ha värmare, även om bilen normalt står i varmgarage.

Skrivet av MacAllan:

Hur är dina möjligheter för att ladda?
Jag valde själv en PHEV nu för jag inte har laddningen klar hemma utan laddar huvudsakligen på jobb, men nu i efterhand är frågan om det inte varit bättre med ren elbil eftersom när man är fri blir det mer bensinkörning än vad jag vill.
Så om du enkelt kan ladda när du kommer hem kan det funka bra med PHEV, om inte kommer det bli mer bensinkörning än du räknar med.

Har garageplats under lägenheten med 32A 1-fasladdare, som jag betalar 1.50 kr per kWh så det är inga bekymmer!
Om vi vänder på frågan, hur tycker ni som kör BEV-bilar från andra märken än Tesla att det fungerar att åka lite längre och förlita er på snabbladdare? Jag har själv laddat på Circle K, Ionity och InCharge innan boomen på elbilar och det var ju mer eller mindre ett lotteri ifall grejerna fungerade, och om de gjorde det var det nästan huggsexa om laddarna.

Permalänk
Medlem

Kia har 7 års nybilsgaranti

"Väljer du en elbil från Kia så omfattas även EV-batteriet av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Det innebär att du är garanterad att minst 70 procent av batterieffekten finns kvar efter sju år(e-Soul och e-Niro). Skulle detta inte vara fallet så reparerar vi ditt batteri eller ersätter det med ett helt nytt."

Så nu när jag ska leasa en bil i 3 år behöver man aldrig fundera på batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror man drar 3-fas ut och sedan kopplar man dem jämnt över faserna. Så att det sitter en kopplingsdosa över varje ladd-box, som går vidare till nästa. Dels finns då möjligheten att sätta 3-fas boxar och man behöver inte dra en kabel till varje plats.

Det är svårt att gissa vad det är draget för kabel. Man kan få ett hum om man vet vilka säkringar som sitter där, men det kan vara så att man valt att överdimensionera för att man tänkt för framtiden. Så det är bättre att installatören kollar på plats och lämnar en helhetslösning, som bygger på förutsättningarna på platsen.

Tycker personligen det känns dumt med 1-fas boxar, när man kan lastbalansera alla laddarna. Och jag tror att ni ändå kommer behöva köra lastbalansering med 1-fas laddarna. Sedan är ju inte garo den billigaste boxen, tänk också på vilket system som ska användas för att debitera hyresgästerna.

Jag har ingen aning om vilket debiteringssystem dom kommer använda, vet inte heller hur dom kommer göra med balanseringen.
Anledningen till min fråga var att få en uppfattning om nuvarande kablage kan tänkas räcka alternativt hur mycket som behöver dras nytt.
Men om jag tolkar svaren rätt så kan man mata samtliga 7 - 9 boxar med en kabel från elcentralen om den säkras upp rätt?
Sen om min bedömning är rätt så går där 2st 3-fas kablar till varje sida av parkeringen, där finns sedan 7 platser på ena sidan och 11 platser på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kia har 7 års nybilsgaranti

"Väljer du en elbil från Kia så omfattas även EV-batteriet av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Det innebär att du är garanterad att minst 70 procent av batterieffekten finns kvar efter sju år(e-Soul och e-Niro). Skulle detta inte vara fallet så reparerar vi ditt batteri eller ersätter det med ett helt nytt."

Så nu när jag ska leasa en bil i 3 år behöver man aldrig fundera på batteriet

Japp!

Överväger att rent av köpa nya E-Niron som kommer nästa år istället för att leasa den med tanke på 7 år nybilsgaranti.

Och äga den i 7 år minst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Japp!

Överväger att rent av köpa nya E-Niron som kommer nästa år istället för att leasa den med tanke på 7 år nybilsgaranti.

Och äga den i 7 år minst.

Ja 7 år jäävligt bra! Tror bara kia och tesla är dom som ger så bra garantier. 7 år är länge Galet att köpa haha, men ja har man pengarna är det ju bara slå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Ja 7 år jäävligt bra! Tror bara kia och tesla är dom som ger så bra garantier. 7 år är länge Galet att köpa haha, men ja har man pengarna är det ju bara slå till

Varför galet att köpa?

Mazda och MG ger liknande garantier.

Renault och Hyundai är med bra som har 5 års nybilsgaranti.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför galet att köpa?

Mazda och MG ger liknande garantier.

Renault och Hyundai är med bra som har 5 års nybilsgaranti.

Nej det är inte galet i sig, bara att det är mycket pengar att casha när man köper
Ska man köpa någon bil, så är det ju en kia med bra garantier.

Vad har Mazda och MG för garantier? Jag bestämde mig rätt snabbt för att Leasa Kia så han inte ens kolla upp deras garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nej det är inte galet i sig, bara att det är mycket pengar att casha när man köper
Ska man köpa någon bil, så är det ju en kia med bra garantier.

Vad har Mazda och MG för garantier? Jag bestämde mig rätt snabbt för att Leasa Kia så han inte ens kolla upp deras garantier.

MG har 7 års nybilsgaranti.
Mazda har 3 års nybilsgaranti men komponentgaranti på 10 år.

Vilken Kia leasea du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

MG har 7 års nybilsgaranti.
Mazda har 3 års nybilsgaranti men komponentgaranti på 10 år.

Vilken Kia leasea du?

Kia E-Niro MY22 Fullutrustad med extra mil, 2000Mil/år i fin färg så sambon blir glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag vet så skall det vara Garo boxar 1-fas 3,7 kW, men om dom har balanseringen vet jag inte, men jag har försökt få till 11 kW boxar vilket dom inte lyssnar på.
Är inte lätt att försöka ändra en stor kommunal hyresvärd som tagit beslut redan.

Har för mig att de har det som tillval, ganska dum investering med 1fas. Men svårt att ändra när det är så

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag har ingen aning om vilket debiteringssystem dom kommer använda, vet inte heller hur dom kommer göra med balanseringen.
Anledningen till min fråga var att få en uppfattning om nuvarande kablage kan tänkas räcka alternativt hur mycket som behöver dras nytt.
Men om jag tolkar svaren rätt så kan man mata samtliga 7 - 9 boxar med en kabel från elcentralen om den säkras upp rätt?

Ja, men du kan inte säkra upp mer än vad inkommande i centralen är. Då "säljer" du mer än du har (det finns undantag vid tex solceller).

Så länge man inte begränsas av rör ska man nog dra kraftigare kabel än vad som behövs idag.

Citat:

Sen om min bedömning är rätt så går där 2st 3-fas kablar till varje sida av parkeringen, där finns sedan 7 platser på ena sidan och 11 platser på andra sidan.

Ja, så tror jag man gör men är ingen elektriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Samma "utmaning", som mig. Så tråkigt att ha en fulladdad bil, vakna upp i minus 5 med frost på rutan. Bensinpumpen går igång dierkt och gör att bilen snittar 0,8l/mil. När man egentligen hade kunnat komma fram och tillbaka till jobbet på ren el. Skrapade man rutan utan värme så immade det igen på 1minut sedan så fick man skrapa insidan av bilen efter en natt.

Beställde en ID4 och skulle aldrig igen köpa en PHEV eller dyl utan värmepump.

Jag har en 2020 Niro PHEV som jag ska sälja i dagarna, då jag får läskigt bra betalt för den. Med gamla miljöbilspreminen (40 tusen ish) pratar vi 1500 kr i värdeminskning per månad jag haft den. Jag tog också premien och satte in i aktier när jag köpte den, och med det inräknat har bilen inte kostat mig något (24 månader) - ganska galet! Dock tror jag gamla PHEV:er som bara går 5 mil kommer dippa snabbt i värde kommande år, och jag vill inte sitta som ägare på en sådan bil. Leasing däremot, sure!

När det gäller värmepumpen, visst det är lite irriterande. Man får ändå komma ihåg att Niron är en billig bil, att slänga in en värmepump som inte behövs på 75 % av världsmarknaden (som inte skrapar rutor) vore inte ekonomiskt vettigt. Du hade ju tappat räckvidd på det också, som blivit lite väl kort.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det är ju bra, men att kapaciteten sänks med låt säga 4-5% per år så är det ju märkbart försämrat efter 8 år.
Är detta något Tesla då byter eller anser de att denna försämring är "normalt slitage"?

Batterierna lär inte vara billiga att byta om det står utanför garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Det är ju bra, men att kapaciteten sänks med låt säga 4-5% per år så är det ju märkbart försämrat efter 8 år.
Är detta något Tesla då byter eller anser de att denna försämring är "normalt slitage"?

Läste du artikeln?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Förutom artikeln som MeSaber redan länkat kan du läsa läsa Volvos livscykelrapport för deras nya modell C40: https://www.volvocars.com/images/v/-/media/Market-Assets/INTL...

Här kan du läsa vad en av VWs höjdare säger: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/04/our-batt...

Här finns även ett verktyg från ett företag som satt ihop data från den riktiga världen och ger ett genomsnitt: https://www.geotab.com/fleet-management-solutions/ev-battery-...

Du bad mig om källor, du får gärna länka till en källa på dina 4-5% per år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Förutom artikeln som MeSaber redan länkat kan du läsa läsa Volvos livscykelrapport för deras nya modell C40: https://www.volvocars.com/images/v/-/media/Market-Assets/INTL...

Här kan du läsa vad en av VWs höjdare säger: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/04/our-batt...

Här finns även ett verktyg från ett företag som satt ihop data från den riktiga världen och ger ett genomsnitt: https://www.geotab.com/fleet-management-solutions/ev-battery-...

Du bad mig om källor, du får gärna länka till en källa på dina 4-5% per år.

4-5% är normalt första året, men sen ska de sjunka betydligt mindre! Lite beroende på hur toppufferten är medräknad eller inte, beroende på tillverkare.

Sen sjunker det mindre o mindre för varje år, finns ju bilar som gått extremt långt med väldigt god range

Permalänk
Medlem

Intressanta videor om hur man ska köra mest ekonomiskt.
Björn Nyland och andra föredrar att använda I-pedal, men det verkar inte vara det mest effektiva sättet att köra.
Vackra vyer från Innsbruck.
Generellt
Ioniq 5
EV 6

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Kul video ändå. Ska bli väldigt kul att få provsitta en i4a. Synd att dom inte fixade en frunk till den, hade varit otroligt utrymme då.

https://youtu.be/pbdiQ9FjBwc

Permalänk
Avstängd

Fyran för alla j@vla virta-laddare.
Världens tjuvaktigaste el-kaffeföretag som ska sno upp till 300kr i nån idiotisk laddpott. Förstörde hela resan hem för mig att behöva stanna till där och inse det är den skiten ABRP ruttade till. Fast jag förbjudit den skiten.

Hittade en InCharge 5km bort som iaf är tjuvar

Permalänk
Medlem

Nån som har en tl;dr på detta klickbete från Aftonblaskan? Vad är det för trafikfarlig bil de pratar om?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nån som har en tl;dr på detta klickbete från Aftonblaskan? Vad är det för trafikfarlig bil de pratar om?
https://www.bildtagg.se/file/i5fyiqbt6m7g8y5fycmi6g4d

MG ZS EV är absolut inte en bil man bör köpa, men gärna privatleasa. Det är också MG ZS EV som är "trafikfarig" då bilen ger ifrån sig mindre kraft när batteriet börjat ta slut. I artikeln så beskriver han när han sitter på E4 och bilen kryper fram i 50-60 medan bilarna bakom måste tvärnita och köra förbi honom i 100+. ID.3 håller kraften hela vägen så man kan följa trafikströmmen.

I övrigr så är ID.3 trevligare att köra, båda lastar helt okej, ID.3 har bättre komfort och säkerhet och han ger båda bilarna 3 av 5 i helhet. MG ZS EV lyckas jämna ut det främst för att den är riktigt billig, närmare 2000kr mindre i månaden än ID.3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

MG ZS EV är absolut inte en bil man bör köpa, men gärna privatleasa. Det är också MG ZS EV som är "trafikfarig" då bilen ger ifrån sig mindre kraft när batteriet börjat ta slut. I artikeln så beskriver han när han sitter på E4 och bilen kryper fram i 50-60 medan bilarna bakom måste tvärnita och köra förbi honom i 100+. ID.3 håller kraften hela vägen så man kan följa trafikströmmen.

I övrigr så är ID.3 trevligare att köra, båda lastar helt okej, ID.3 har bättre komfort och säkerhet och han ger båda bilarna 3 av 5 i helhet. MG ZS EV lyckas jämna ut det främst för att den är riktigt billig, närmare 2000kr mindre i månaden än ID.3.

Tack!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hans klagomålsvideo när han ska köra en elbil från Stockholm till Sundsvall var sämst.

Det är en video blog när han ska leta en laddare och klagar på att det bara är 50 kW. Sen får han reda på att det fanns 150 kW ca 100 meter bort o klagar att "det är för dåligt".

Hade han kollat i chargefinder så hade han på en minut innan resan kunnat sett vilka laddare som finns längs vägen o planera bättre.

Riktig clown.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hans klagomålsvideo när han ska köra en elbil från Stockholm till Sundsvall var sämst.

Det är en video blog när han ska leta en laddare och klagar på att det bara är 50 kW. Sen får han reda på att det fanns 150 kW ca 100 meter bort o klagar att "det är för dåligt".

Hade han kollat i chargefinder så hade han på en minut innan resan kunnat sett vilka laddare som finns längs vägen o planera bättre.

Riktig clown.

Tänkte precis samma sak när jag läste den artikeln. Den där "experten" är inte expert nog att kolla vart laddarna finns, bara klaga över att dom inte finns där han råkar stå just precis nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tänkte precis samma sak när jag läste den artikeln. Den där "experten" är inte expert nog att kolla vart laddarna finns, bara klaga över att dom inte finns där han råkar stå just precis nu.

Yes snubben har säkerligen utsett sig själv till "expert" och inget annat. Är det han som ska ta över efter Collin på Aftonbladet Motor så är det botten.

Sen är också priserna nu höjda på MG ZS EV så inga priser stämmer i artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes snubben har säkerligen utsett sig själv till "expert" och inget annat. Är det han som ska ta över efter Collin på Aftonbladet Motor så är det botten.

Sen är också priserna nu höjda på MG ZS EV så inga priser stämmer i artikeln.

Nog för att priset har höjts men den är fortfarande 1 568kr/mån billigare än ID.3. Jag vet inte vad VW har som plan här, tycker det känns som att dom inte vill sälja fler ID.3or, den är fasligt dyr att privatleasa med ett startpris på 4 418kr/mån. Tror ID.4 börjar på 4 800.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nedan är vad han kommer fram till:

Helhet
MG ZS EV: Betyg: 3 av 5 plus

Volkswagen ID.3 : Betyg: 3 av 5 plus

Hade bilarna kostat lika mycket hade läget varit annorlunda. Volkswagen ID.3 är på alla sätt en modernare bil. Trevligare att köra, bättre materialval, likvärdig elräckvidd och bra utrymmen för storleken. Helt enkelt en bättre bil och en klar vinnare.

MG känns som en bil från förr. Men privatleasingen! Nästan 2 000 kronor/månad billigare än ID.3, med ett sådant pris lär många ha överseende med bristerna. Men se till att hålla dig långt borta från motorvägen när batteriet tryter.