Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis du har fler batterier men de slits i en långsammare takt.

Nja, en av de största faktorerna för degradering hos elbilsbatterierna är pga tid. Den degraderingen blir värre av att ha högre laddnivå vilket dessa batterier i en batteribytarstation kommer ha större delen av tiden. Så du kommer garanterat slita ut fler batterier per bil med den metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis du har fler batterier men de slits i en långsammare takt.

Fast dagens elbilar har ju batterier som räcker hela bilens livslängd. Och vid den tiden har vinsten av att köra elbil passerat för länge sen. Ska man vinna på det här så gäller det ju att batterierna är i bruk längre än bilen. Om bilen har en livslängd på 20 år och batteriet på 30 år, så kan man börja se en minskning på tillverkning av batterier om 20 år först. Fram tills dess behöver det ju fortfarande tillverkas fler batterier än bilar för konceptet att fungera.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de kommer inte ligga på hyllan. De lär ligga med underhållsladdning och alltid ha en bra temperatur.

Jag säger inte att nio kommer sköta detta bra, men konceptet är inte nödvändigtvis dåligt.

Jag säger inte heller att det nödvändigtvis är dåligt. Det jag säger är att jag ser inte miljönyttan av att bygga fler batterier än bilar när batterierna är det som skadar miljön mest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, en av de största faktorerna för degradering hos elbilsbatterierna är pga tid. Den degraderingen blir värre av att ha högre laddnivå vilket dessa batterier i en batteribytarstation kommer ha större delen av tiden. Så du kommer garanterat slita ut fler batterier per bil med den metoden.

Även om man jämför ett batteri som ligger i optimal lagring ( när de inte är i en bil då ) mot ex en Tesla som ibland står ute i +40c ibland -30c?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag hade en Kia Niro PHEV innan jag bytte till en Ioniq 5. Jag var mycket nöjd med den förutom att den saknade värmepump. Utan värmepump kan man inte förvärma bilen innan användning. Det blev också en sport för mig att använda så lite bensin som möjligt, vilket resulterade i en mycket kylslagen upplevelse vid körning i kallt väder.

Samma "utmaning", som mig. Så tråkigt att ha en fulladdad bil, vakna upp i minus 5 med frost på rutan. Bensinpumpen går igång dierkt och gör att bilen snittar 0,8l/mil. När man egentligen hade kunnat komma fram och tillbaka till jobbet på ren el. Skrapade man rutan utan värme så immade det igen på 1minut sedan så fick man skrapa insidan av bilen efter en natt.

Beställde en ID4 och skulle aldrig igen köpa en PHEV eller dyl utan värmepump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Även om man jämför ett batteri som ligger i optimal lagring ( när de inte är i en bil då ) mot ex en Tesla som ibland står ute i +40c ibland -30c?

Ja, däremot så avtar ”calendar aging” med tiden, men när vi pratar nybilar så är det ändå det som kommer vara den största effekten då man når 5-10% inom några år. Visst spelar temperatur in också men om du inte spenderar massvis med energi till att kyla ned batterierna kraftigt i stationerna så kommer de hålla mer eller mindre samma temperatur som bilarna som står still. Och att kyla ned batterierna kommer såklart höja kostnaden drastiskt så då får du ännu färre stationer med samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, däremot så avtar ”calendar aging” med tiden, men när vi pratar nybilar så är det ändå det som kommer vara den största effekten då man når 5-10% inom några år.

Okej då låter det inte som något problem med tanke på vilken livslängd man förväntar sig få av batterierna.

Citat:

Visst spelar temperatur in också men om du inte spenderar massvis med energi till att kyla ned batterierna kraftigt i stationerna så kommer de hålla mer eller mindre samma temperatur som bilarna som står still. Och att kyla ned batterierna kommer såklart höja kostnaden drastiskt så då får du ännu färre stationer med samma pengar.

Hur mycket kyla som behövs borde vara väldigt beroende på hur snabbt man väljer att ladda. De borde kunna lösa det med smarta algoritmer eller vad det kallas så att stationen bara laddar så fort som den förväntas behöva.
Och bara så du vet.
Ja jag tror inte att detta är en billig eller vinnande lösning det enda jag hävdar är egentligen att det inte nödvändigtvis är så mycket värre för miljön eftersom batterierna kommer nyttjas. Men det beror ju väldigt mycket på hur det sköts.

Man kan ju även hävda att det är bättre för miljön att tillverka de extra 200 batterierna när behov uppstår om man tror att vi hittat en miljövänligare metod om 5 år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de kommer inte ligga på hyllan. De lär ligga med underhållsladdning och alltid ha en bra temperatur.

Jag säger inte att nio kommer sköta detta bra, men konceptet är inte nödvändigtvis dåligt.

Personligen tycker jag de låter långsökt och ologiskt och tror de blir överkörda av Tesla.

Det jag hellre köper är induktionsladdning efter vägen men det likt NIOs kräver en god infrastruktur och dyr sådan.

Hemmaladdning blir nog 90% av befolkningens vardagliga användning då man inte reser långa sträckor varje vecka.

IOM bättre batterier blir detta inte ett stort problem längre så eventuell vinst kommer avta snabbt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Körde med mellan nivån tyckte inte vi behövde det extra som GT gav( Navigering större fälgar och större skärm i mitten säkert något jag missat)

Det är en liten bil men mesta resorna är till och från jobbet ca 5 mil tur och retur ca 4 mil av det är motorväg(120).
Passera 200 mil idag med bilen och är väldigt nöjd efter lite över 1 månads användande av den.
Det som jag inte är nöjd med är en mjukvara i bilen som stänger ner laddning om det har avbrutits 10 gånger.
Så nu när det är kallt så stänger min laddare ner strömmen till bilen för att inte blåsa säkringarna, så efter ca 2 timmar får man då låsa upp bilen och plocka ur kabeln och sedan sätta i den igen för att den ska fortsätta ladda.

Skulle kunna säkraupp huset högre men tycker inte jag behöver det då jag hinner ladda det jag använder ändå.

Appen är inte världens bästa heller den funkar men är seg.

Blev att vi beställde en igår så det ska bli kul.

Bara frågan om laddbox nu då, blivit lite sugen på ABB terra men får försöka kolla runt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så, hade NIO's koncept med batteribytarstation varit en smidigare/snabbare lösning tro?

Kina har redan flera hundra stationer för automatiska snabba batteribyten. Man hyr batteri och därmed blir bilens inköpspris mycket lägre. Ersätt alla gamla mackar så blir elbilen som en bensinare i bekvämlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej då låter det inte som något problem med tanke på vilken livslängd man förväntar sig få av batterierna.

Det blir samma livslängd som med resten, skulle du vilja köpa en ny bil med 5 år gammalt batteri som degraderats? Förmodligen inte, så de batterier som tillverkas nu kommer följa med nuvarande bilar och deras åldrande.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur mycket kyla som behövs borde vara väldigt beroende på hur snabbt man väljer att ladda. De borde kunna lösa det med smarta algoritmer eller vad det kallas så att stationen bara laddar så fort som den förväntas behöva.
Och bara så du vet.
Ja jag tror inte att detta är en billig eller vinnande lösning det enda jag hävdar är egentligen att det inte nödvändigtvis är så mycket värre för miljön eftersom batterierna kommer nyttjas. Men det beror ju väldigt mycket på hur det sköts.

Det handlar inte om att kyla för att motverka värmeutvecklingen vid laddning, det handlar om att man vill förvara batterier rätt kallt för lägre degradering. Så för att du skall få någon större fördel mot bilen som står parkerad ute/i garage så behöver du ner i en temperatur som ligger under utomhustempen stora delar av året, lägg därtill att när du får in batteriet i stationen är det redan lite varmt från körning osv.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kan ju även hävda att det är bättre för miljön att tillverka de extra 200 batterierna när behov uppstår om man tror att vi hittat en miljövänligare metod om 5 år.

Ja, och det är precis det som är problemet med batteribytarstationerna. Du måste tillverka fler batterier nu än du behövt annars, till och med om vi säger att vi skulle tillverka exakt lika många batterier totalt i båda fallen för att lägga exakt lika många mil per batteri i genomsnitt hade det varit sämre att tillverka fler nu för att lagra i bytarstationerna om vi tror oss kunna göra batterier mer miljövänligt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Blev att vi beställde en igår så det ska bli kul.

Bara frågan om laddbox nu då, blivit lite sugen på ABB terra men får försöka kolla runt mer.

Vilken variant blev det?
Vad fick ni för leverans tid på bilen?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Hedersmedlem

Man får utgå från att Nio har ganska bra koll på hur många batterier som behövs och hur de kan utnyttjas när de laddas/lagras.

En batteribytesstation kan ju även användas för energilagring och hjälpa till att avlasta elnätet vid effekttoppar.

För vissa användargrupper kan säkert batteribyten vara en vettig ide. Bilar som körs väldigt mycket, för de som inte kan ladda hemma eller på jobbet eller för de som bestämt sig för att de måste kunna få full laddning på ett par minuter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det blir samma livslängd som med resten, skulle du vilja köpa en ny bil med 5 år gammalt batteri som degraderats? Förmodligen inte, så de batterier som tillverkas nu kommer följa med nuvarande bilar och deras åldrande.

Trodde hela grejen var att man hyrde batterierna? Alltså att man blir garanterad en viss mini nivå när man byter. Så garanterar de 30 Mils räckvidd när jag byter bryr jag mig inte om det är 30 eller 38 mil jag faktiskt kommer. När batterierna inte längre duger till bilar återvinns de till andra användningsområden.

Citat:

Det handlar inte om att kyla för att motverka värmeutvecklingen vid laddning, det handlar om att man vill förvara batterier rätt kallt för lägre degradering. Så för att du skall få någon större fördel mot bilen som står parkerad ute/i garage så behöver du ner i en temperatur som ligger under utomhustempen stora delar av året, lägg därtill att när du får in batteriet i stationen är det redan lite varmt från körning osv.

Gräv ner dom under jord så blir det enklare att hålla svalt. Redan idag är ju stora grejer nergrävda tankar på typ alla bensinstationer som dessutom med jämna mellanrum grävs upp för inspektion. Tror i alla fall inte detta är något större problem att lösa kylningen på ett vettigt sätt.

Citat:

Ja, och det är precis det som är problemet med batteribytarstationerna. Du måste tillverka fler batterier nu än du behövt annars, till och med om vi säger att vi skulle tillverka exakt lika många batterier totalt i båda fallen för att lägga exakt lika många mil per batteri i genomsnitt hade det varit sämre att tillverka fler nu för att lagra i bytarstationerna om vi tror oss kunna göra batterier mer miljövänligt i framtiden.

Som sagt så är jag med på att de är sämre, bara det att jag tyckte det lät överdrivet i första inlägget, men det är möjligt att jag har helt fel har inte läst på särskilt mycket var bara några tankar jag hade. De mesta av min elbilsinfo kommer från "bilar med sladd"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Man får utgå från att Nio har ganska bra koll på hur många batterier som behövs och hur de kan utnyttjas när de laddas/lagras.

En batteribytesstation kan ju även användas för energilagring och hjälpa till att avlasta elnätet vid effekttoppar.

För vissa användargrupper kan säkert batteribyten vara en vettig ide. Bilar som körs väldigt mycket, för de som inte kan ladda hemma eller på jobbet eller för de som bestämt sig för att de måste kunna få full laddning på ett par minuter.

Utgå kan man göra men jag vill nog se siffror på det från NIO innan jag blir övertygad. Jag tror helt inte att det här är vägen framåt, jag tror att om 10 år så kommer bilarna ladda snabbare och det kommer finnas elbilsladdare så att det räcker. Många BRFer, husägare och hyresvärdar kommer ha installerat laddplatser och elbehovet kommer ha lösts på andra sätt.

NIOs lösning tycker jag verkar mer en lösning för dom kommande 5 åren typ, medan vi har dom som behöver köra 120 mil om dagen varje dag. Genomsnittssvensken kör omkring 1200 mil per år vilket är omkring 3,2 mil om dagen. Jag tycker att man löser ett problem som inte finns, eller som berör väldigt få personer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Hela 2020s produktion och det är bara ett land. Spännande att artikeln säger att Tesla upptäckt ett problem när det är myndigheter i USA som tvingar Tesla till det.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-r...

Tycker diskussionen om gamla batterier är intressant med tanke på att Tesla gör just det nu i USA. Säljer nya bilar med batterier som legat på hyllan flera år.

https://insideevs.com/news/556018/tesla-model3-2017-battery-p...

Med det sagt tycker jag inte heller nios läsning verkar så smidig. Hellre snabbare laddning och längre räckvidd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hela 2020s produktion och det är bara ett land. Spännande att artikeln säger att Tesla upptäckt ett problem när det är myndigheter i USA som tvingar Tesla till det.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-r...

Tycker diskussionen om gamla batterier är intressant med tanke på att Tesla gör just det nu i USA. Säljer nya bilar med batterier som legat på hyllan flera år.

https://insideevs.com/news/556018/tesla-model3-2017-battery-p...

Med det sagt tycker jag inte heller nios läsning verkar så smidig. Hellre snabbare laddning och längre räckvidd

Snabbaladda batterier med 300kW eller ladda dom långsamt i en laddstation hos NIO med 9 platser 13 platser?

Sen fördelarna med att klippa effekttoppar när ALLA länder sattsar på vindkraft..kommer bli ett måste vare sig vill vill eller inte i framtiden med nuvarande lösning på elbristen, bygga fler vindkraftverk...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chippen2188:

Utgå kan man göra men jag vill nog se siffror på det från NIO innan jag blir övertygad. Jag tror helt inte att det här är vägen framåt, jag tror att om 10 år så kommer bilarna ladda snabbare och det kommer finnas elbilsladdare så att det räcker. Många BRFer, husägare och hyresvärdar kommer ha installerat laddplatser och elbehovet kommer ha lösts på andra sätt.

NIOs lösning tycker jag verkar mer en lösning för dom kommande 5 åren typ, medan vi har dom som behöver köra 120 mil om dagen varje dag. Genomsnittssvensken kör omkring 1200 mil per år vilket är omkring 3,2 mil om dagen. Jag tycker att man löser ett problem som inte finns, eller som berör väldigt få personer.

Jag ser det som en nischprodukt för de som behöver eller tror starkt att de behöver det.

Uppskattningsvis borde det röra sig om kanske 1,1-1,2 batterier per bil. Sen får man ta höjd för toppar i efterfrågan och lite backup för batterier som blir skrot av olika anledningar.
Det lär inte vara så många av bilarna som rullar mer än 5000 mil per år. Dvs runt 20 mil om dagen.

Framtiden lär visa vilka lösningar som är mest gångbara. Det enda jag är hyggligt säker på är att det kommer att vara olika lösningar för olika behov och användargrupper.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Någon här som är bra på elförsörjning?
Det jag är ute efter är hur mycket det krävs för att driva 7 - 9st 1-fas laddboxar på 3,7 kW och hur mycket kablage som behövs från el centralen.
Där jag bor har vi en länga med kallförråd och parkering, förrådet har redan ljus men inga uttag och nu vill jag ha laddning.
Husägaren vill då dra ut kablage till samtliga parkeringar så att det är förberett och kommer montera 1-fas 3,7 kW till samtliga när dom önskar.
Men eftersom dom vill dra allt kablage första gången så beror det på om färdiga rör klarar vad som krävs eller om man måste gräva ner nya, behövs det grävas riskerar det bli försenat men annars kan det ske direkt.

Ena raden har 7 platser och andra 9, båda raderna har 2 svarta matarkablar till första förrådet som nu driver endast belysning i förråden samt 5 - 6 utelampor på väggen i respektive rad.
Det enda jag kunde se var att matarkablarna är något grövre än de vita som går invändigt till ljuset.
Jag gissar även att samtliga lampor är lågenergi eller led.

Permalänk
Medlem

Har inte elbil själv, men undrar hur det ser ut med laddatolpar för andra märken än tesla. Är det ofta fullt? Funderar mest över sträckan längs e4an mellan Stockholm och umeå. Är det ofta fullt på stationerna? Tror ni laddstolparna kommer hänga med och expandera nätverket i samband med det ökande antalet elbilar på vägarna?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon här som är bra på elförsörjning?
Det jag är ute efter är hur mycket det krävs för att driva 7 - 9st 1-fas laddboxar på 3,7 kW och hur mycket kablage som behövs från el centralen.
Där jag bor har vi en länga med kallförråd och parkering, förrådet har redan ljus men inga uttag och nu vill jag ha laddning.
Husägaren vill då dra ut kablage till samtliga parkeringar så att det är förberett och kommer montera 1-fas 3,7 kW till samtliga när dom önskar.
Men eftersom dom vill dra allt kablage första gången så beror det på om färdiga rör klarar vad som krävs eller om man måste gräva ner nya, behövs det grävas riskerar det bli försenat men annars kan det ske direkt.

Ena raden har 7 platser och andra 9, båda raderna har 2 svarta matarkablar till första förrådet som nu driver endast belysning i förråden samt 5 - 6 utelampor på väggen i respektive rad.
Det enda jag kunde se var att matarkablarna är något grövre än de vita som går invändigt till ljuset.
Jag gissar även att samtliga lampor är lågenergi eller led.

Allt beror på vilken laddbox ni tar, finns dem med effekt balansering och då kan man gå ner i både area på kabel (ganska dumt då det är smartare att förbereda för mera) och huvudsäkring.
För att säga area på kabel måste man veta längden på allt.

Vi kör 32A med 16mm2, 16 laddboxar på 11kw 3 fas i min förening.
1 fas laddboxar är enligt min mening idioti då de kräver så mycket mera av anläggningen för balansering.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vilken variant blev det?
Vad fick ni för leverans tid på bilen?

Blev leasing och tog den billigaste. Hade vi köpt så hade det helt klart blivit med 3d-panel, den var häftig.

De sa 4-6 månader men att de flest kom omkring 4.5 månader.

Permalänk
Medlem

Tänk lite utanför laddboxen! Vad är bäst 1000 stationer som automatiskt byter batteri på 2 minuter eller 1000 000 laddboxar som laddar bilen på 200 minuter. Konceptet med robotar som byter batteri testas i Kina, Norge och Tyskland och kanske fler länder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Tänk lite utanför laddboxen! Vad är bäst 1000 stationer som automatiskt byter batteri på 2 minuter eller 1000 000 laddboxar som laddar bilen på 200 minuter. Konceptet med robotar som byter batteri testas i Kina, Norge och Tyskland och kanske fler länder.

För min egen del är laddning hemma att föredra i 99% av fallen med det körmönstret vi förutser nu. Kunna åka iväg med fulladdad bil i stort sett varje dag året runt.

1000 batteribytesstationer känns som det blir rätt trist upplevelse i mindre orter och glesbyggd. Men visst, storstadsbor utan laddmöjligheter har ju nytta av det.

Sen är jag tveksam till om en batteribytesstation kan kosta så lite som 10 mille. Jag har en känsla av att det blir en rätt dyr historia med utrustning och elförsörjning vilket gör att det behövs rejäl omsättning på dem för att de ska vara lönsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag har hellre en laddare i garaget hemma och på jobbet så att man slipper ta sig till dedikerad plats.

Permalänk
Medlem

De där swap stationerna - i nuläget har de flesta märken ingen batterihyra, och de är ofta dryga och dyra att byta. Men nio som har batterihyra (om man vill) kan ju också med swap stationerna enkelt säkerställa att alla med batterihyra har schysst batterier genom att skrota de dåliga batterierna de får in. För det finns väl likt Zoe med batterihyra en gräns för hur dåliga batterierna får vara innan de byts ut?

Iallafall hittills har ju övriga biltillverkare inte underlättat för ett batteribyte…

Och jag ser det ju inte som en nackdel, har man dåligt med kräm i tanken och är ute och far, svänger man väl hellre in och byter batteri lite snabbt än att ladda en längre stund

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt beror på vilken laddbox ni tar, finns dem med effekt balansering och då kan man gå ner i både area på kabel (ganska dumt då det är smartare att förbereda för mera) och huvudsäkring.
För att säga area på kabel måste man veta längden på allt.

Vi kör 32A med 16mm2, 16 laddboxar på 11kw 3 fas i min förening.
1 fas laddboxar är enligt min mening idioti då de kräver så mycket mera av anläggningen för balansering.

Vad jag vet så skall det vara Garo boxar 1-fas 3,7 kW, men om dom har balanseringen vet jag inte, men jag har försökt få till 11 kW boxar vilket dom inte lyssnar på.
Är inte lätt att försöka ändra en stor kommunal hyresvärd som tagit beslut redan.

Permalänk
Medlem

Alltså jag är så galet nära på att klicka i en beställning på en EV6.

Måste avvakta tills nya E-Niro kommer haha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast dagens elbilar har ju batterier som räcker hela bilens livslängd. Och vid den tiden har vinsten av att köra elbil passerat för länge sen. Ska man vinna på det här så gäller det ju att batterierna är i bruk längre än bilen. Om bilen har en livslängd på 20 år och batteriet på 30 år, så kan man börja se en minskning på tillverkning av batterier om 20 år först. Fram tills dess behöver det ju fortfarande tillverkas fler batterier än bilar för konceptet att fungera.

Jag säger inte heller att det nödvändigtvis är dåligt. Det jag säger är att jag ser inte miljönyttan av att bygga fler batterier än bilar när batterierna är det som skadar miljön mest.

Källor på detta?

Om det är litiumjon-batterier vi snackar om så har jag otroligt svårt att tro att dessa håller kapacitet i mer än 5-10 år.