Permalänk

Smartwatch 2021

Skön fortsättning på 2021 SC-gänget

Min Fitbit Ionic gav upp häromdagen, o nu är jag på jakt efter en ny med liknande funktioner.
For iväg o köpte en Amazfit T-rex Pro, som fått bra recensioner och med väldigt mycket funktioner.

Plus: mycket funktioner (de flesta onödiga), lätt, hyfsat billig, ganska tufft utseende, mycket bra batteritid.
Minus: kan inte lagra o spela upp bilder och musik, lite komplicerad, stort/klumpigt utseende, mycket begränsat app-utbud.

Så...expertpanelen - tips på en icke-jättefet smartklocka som tar emot SMS, kan lagra o spela upp bilder o musik.
Jag behöver inte mögelvarnare och 22 olika träningsmoment, utan en praktisk vardagsklocka med schysst design i prisläge runt 1500-2500 SEK sådär.

Apples klockor ser för tama ut, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Garmin Forerunner 245 Music - En klocka jag är otroligt nöjd med. Har haft den i drygt 2 år. Om du bortser från träningprylarna så tycker jag den är riktigt bra som smartklocka också. En garmin vivoactive med google pay kanske passar dig mer?
Priset kanske är i ovankant mot vad du söker, men väl värt det lilla extra enligt mig.

- Bra batteritid, även om den nu efter 2 år är märkbart sämre. Laddar den var 5-6 dag.
- Bra utbud på appar och finesser
- SMS/samtalisavisering har varit det mest användbara för mig dagligen(mellan löprundorna).

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Garmin Forerunner 245 Music - En klocka jag är otroligt nöjd med. Har haft den i drygt 2 år. Om du bortser från träningprylarna så tycker jag den är riktigt bra som smartklocka också. En garmin vivoactive med google pay kanske passar dig mer?
Priset kanske är i ovankant mot vad du söker, men väl värt det lilla extra enligt mig.

- Bra batteritid, även om den nu efter 2 år är märkbart sämre. Laddar den var 5-6 dag.
- Bra utbud på appar och finesser
- SMS/samtalisavisering har varit det mest användbara för mig dagligen(mellan löprundorna).

Skriver under på detta, har samma. Riktigt trevlig klocka, dock är den såklart tunad mot träning/löpning. Den uppfyller dock kravlistan som TS har.

Bästa featuren hittills är något oväntat att man kan välja vilka appar man vill blockera notiser från oberoende av telefonens inställningar, något som sjukt nog inte är standard på alla smartklockor.

Permalänk
Skrivet av Zepophan:

Garmin Forerunner 245 Music - En klocka jag är otroligt nöjd med. Har haft den i drygt 2 år. Om du bortser från träningprylarna så tycker jag den är riktigt bra som smartklocka också. En garmin vivoactive med google pay kanske passar dig mer?
Priset kanske är i ovankant mot vad du söker, men väl värt det lilla extra enligt mig.

- Bra batteritid, även om den nu efter 2 år är märkbart sämre. Laddar den var 5-6 dag.
- Bra utbud på appar och finesser
- SMS/samtalisavisering har varit det mest användbara för mig dagligen(mellan löprundorna).

- Tackar för tipset. Verkar ha det mesta av vad jag sökte. Bra pris dessutom.
Designen dock..hm..rund klocka med smalt armband.

Ska kika vidare på den ändå, eftersom den har rätt features.

Permalänk
Medlem

Oneplus Watch, går väl in i budget och klarar det du vill.
Har ingen själv, men en kollega som är nöjd med den.
https://www.oneplus.com/se/oneplus-watch

Permalänk

Sjäv har jag o sambon kört med Galaxy watch 3 senaste 2 åren.
Nöjda båda 2, men flickvännens 42mm model har dock ganska kass batteritid ~24h.
min 46mm model håller 3-4 dagar, dom har allt man behöver +lite till.

Tjejen uppgradera till den nya Watch 4an (40mm) här i dagarna, har dock inget att säga om den ännu, förrutom att den har bättre batteritid änn 42mm Watch3 har.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Oneplus Watch, går väl in i budget och klarar det du vill.
Har ingen själv, men en kollega som är nöjd med den.
https://www.oneplus.com/se/oneplus-watch

- Den fick "sådär"-betyg i en test här: https://m3.idg.se/2.1022/1.742349/oneplus-watch

Sen verkar den vara jäkligt stor o rund.

Permalänk

Kollade även på "Garmin Instinct" som ser fräck ut, men saknar musikspelare o ser lite väl tjock ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Tackar för tipset. Verkar ha det mesta av vad jag sökte. Bra pris dessutom.
Designen dock..hm..rund klocka med smalt armband.

Ska kika vidare på den ändå, eftersom den har rätt features.

Kika på amazon och de armband man kan köpa till. Är en stor fördel med Garmin också, där finns gott om utbud med extra. Jag bytte till nylon/kardborreband ganska omgående. Sen är det också standardmått som "vanliga" klockor använder.

Edit: Enligt läckor är 255 påväg ut strax, så 245 music kommer nog trilla ner i pris ytterligare om jag får gissa

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Ja, i samband med CES presenteras nya klockor från Garmin - bla Fenix 7 mm

Nyheter och recensioner borde dyka upp hos DCRainmaker inom den närmaste veckan.

Permalänk
Medlem

Efter man väl vant sig med en apple watch så brukar det vara svårt att vilja ha något annat. Så kände jag efter ha gått igenom X antal billigare klockor innan.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Efter man väl vant sig med en apple watch så brukar det vara svårt att vilja ha något annat. Så kände jag efter ha gått igenom X antal billigare klockor innan.

- Tyvärr är Apple-klockornas design inget för mig, annars så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Efter man väl vant sig med en apple watch så brukar det vara svårt att vilja ha något annat. Så kände jag efter ha gått igenom X antal billigare klockor innan.

Smaken är som baken, jag har haft 3 generationer Apple Watch och använder fortfarande min senaste då och då, men jag känner snarare så för Garmin - när man vant sig vid en klocka som har en "always on" display som fungerar i solljus med en batteritid på en vecka.

Garmin har inte så många appar, men när betalning via min bank och Spotify offline fungerar behöver jag inte så mycket mer (förutom garmins överlägsna träningsfunktioner då)

Apple Watch har sakta men säkert blivit lite bättre och har nu till viss del "always on" display och fick till slut Spotify offline, men är än så länge (enligt mig) inte lika bra som Garmin.

Permalänk

Går det stänga av GPS-funktionen, eller ligger den alltid o pratar med satelliterna (o drar batteri!)

Permalänk
Medlem

GPS går endast igång om du aktivt startar en träningsaktivitet utomhus.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Garmin Venu är lite av ett mellanting mellan Garmins "vanliga" skärmar och klockor med Oled skärm som bla Apple Watch har - det finns både för och nackdelar.

Men framförallt fick Garmins första klocka med Oled-skärm, alltså Venu en del kritik för bristfällig implementering av vissa saker.

Däremot fick uppföljaren Venu2 bättre kritik.

Nu på CES kommer även ytterligare uppföljare i Venu-serien från Garmin.

Jag skulle alltså inte rekommendera den första modellen Venu, som är den du länkar till.

Permalänk

O en annan sak...hur får man konstant lysande display på det här eländet?
Har ställt in så att klockan aldrig ska "släckas", men lik förb..t släcks den efter kort stund.

Permalänk

För egen del så är en klocka smart när den kan användas oavsett om man har telefon i närheten eller ej.

Har en Venu 2 som jag tänkte använda till träning och en Apple Watch 7 cellular som jag tänkte ha till vardags, men min Venu 2 har legat i en byrålåda sen i höstas.

Venu 2 är inte en bra vardagsklocka, funktionsmässigt ligger den långt efter en "riktig" smartklocka, man märker att det är en träningsklocka i första hand. Nu ryktas Venu 3 få röstassistent och det skulle lösa en del problem, men det jag saknar mest är en cellular-version. Fall detection på min Apple Watch har räddat mig ett par gånger och att kunna ringa utan att ha telefon med sig kompenserar för något sämre träningsfunktioner.

Nackdelen med Apple Watch är att den inte är byggd för hårda tag, men min är helt repfri hittills trots tuff behandling.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Det blev en Venu 2 då. Ganska dyr o inte roligaste boettformen (megadiskus), men har det man behöver inombords.

Försöker bekanta mig med gränssnittet, och har ögnat igenom manualen lite raskt...men lyckas inte para ihop mot mina hörlurar hur jag än gör! (Jabra Elite 75T)

Har satt dem i sökläge och valt "anslut hörlurar" i klockan. Klockan söker o söker o söker o söker, men ingen träff. In med lurarna i laddboxen o ut igen, fortfarande ingen träff.
Starta om klockan och lurarna, söker - ingen träff.

Hur fan gör man??

Skrivet av gubbemannen:

O en annan sak...hur får man konstant lysande display på det här eländet?
Har ställt in så att klockan aldrig ska "släckas", men lik förb..t släcks den efter kort stund.

Första frågan är om du uppdaterat klockan - har för mig att det är många barnsjukdomar som blir lösta om man uppdaterar.

Min personliga åsikt är att Garmins transflektiva skärm är bättre än Oled skärm, men de flesta blir lurade av att Oled skärmen ser så mycket bättre ut i butik eller inomhus.

Den transflektiva skärmen är ungefär som en e-ink skärm - förbrukar nästan ingen energi och blir bara bättre i direkt solljus

Oled skärmen måste ha högsta ljusstyrka utomhus i solljus (drar massor av batteri) och syns inte bra ändå - den måste släckas för att inte förbruka energi.

Såg förövrigt av en slump ett svenskt test från i höstas där Venu2 vann "bäst i test" - Mobil

Skrivet av in a bodybag:

För egen del så är en klocka smart när den kan användas oavsett om man har telefon i närheten eller ej.

Har en Venu 2 som jag tänkte använda till träning och en Apple Watch 7 cellular som jag tänkte ha till vardags, men min Venu 2 har legat i en byrålåda sen i höstas.

Venu 2 är inte en bra vardagsklocka, funktionsmässigt ligger den långt efter en "riktig" smartklocka, man märker att det är en träningsklocka i första hand. Nu ryktas Venu 3 få röstassistent och det skulle lösa en del problem, men det jag saknar mest är en cellular-version. Fall detection på min Apple Watch har räddat mig ett par gånger och att kunna ringa utan att ha telefon med sig kompenserar för något sämre träningsfunktioner.

Nackdelen med Apple Watch är att den inte är byggd för hårda tag, men min är helt repfri hittills trots tuff behandling.

Jag blir lite nyfiken - har du verkligen räddats av "fall detection" - alltså att du ramlat och att klockan ringt ambulans till dig ? flera gånger ?

Jag är snarare lite av en motståndare till cellular-versionen - det mesta går nämligen att göra "offline" och då blir uppkopplingen bara en onödigt batterikrävande extra funktion som dessutom tillför en kostnad.

Springer man fungerar alla tränings-aktiviteter med gps offline och så kan man samtidigt lyssna på Spotify med nedladdade spellistor - efter löpturen synkas klockan via wifi.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag blir lite nyfiken - har du verkligen räddats av "fall detection" - alltså att du ramlat och att klockan ringt ambulans till dig ? flera gånger ?

Jag är snarare lite av en motståndare till cellular-versionen - det mesta går nämligen att göra "offline" och då blir uppkopplingen bara en onödigt batterikrävande extra funktion som dessutom tillför en kostnad.

Springer man fungerar alla tränings-aktiviteter med gps offline och så kan man samtidigt lyssna på Spotify med nedladdade spellistor - efter löpturen synkas klockan via wifi.

Kör enduro.

Tre gånger har jag smällt så pass så att jag blivit liggandes, efter en minut så ringer klockan upp SOS och då skickas det samtidigt ett meddelande till mina nödkontakter med position. Hittills så har jag inte behövt åka ambulans, men ett par gånger så har jag fått bli hämtad och fått hjälp med att få ut hojen från skogen. Innan jag hade min Apple Watch så använde jag dotterns barnklocka som har en liknande funktion (håll inne en knapp så går det ett larm till föräldrarna), men det var typ det enda den dög till.

Händer desto oftare att man vurpar och fastnar under hojen, då vill man inte börja rota efter en telefon i ryggsäck (som man då oftast ligger på) även om man är helt oskadd.

Under löpturer så är det smidigt att kunna ta samtal, hålla koll på hemmet och dörrklockan. Att Homekit är integrerat gör allt så mycket enklare.

Även smidigt att kunna styra GoPron från klockan (annars meckigt då den sitter på hjälmen) och en helt ok integration mot Strava så man kan få sin träningshistorik med tillräckligt exakta värden för puls och position.

Till vardags så kör jag klockan i "teaterläge", dvs den vibrerar när man får notiser. Det sparar enormt på batteriet så laddar en halvtimme varannan dag. Men det handlar mer om respekt för omgivningen, vill inte bli som dom som sitter och glor i klockan varje gång man får en like på instagram.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Kör enduro.

Tre gånger har jag smällt så pass så att jag blivit liggandes, efter en minut så ringer klockan upp SOS och då skickas det samtidigt ett meddelande till mina nödkontakter med position. Hittills så har jag inte behövt åka ambulans, men ett par gånger så har jag fått bli hämtad och fått hjälp med att få ut hojen från skogen. Innan jag hade min Apple Watch så använde jag dotterns barnklocka som har en liknande funktion (håll inne en knapp så går det ett larm till föräldrarna), men det var typ det enda den dög till.

Händer desto oftare att man vurpar och fastnar under hojen, då vill man inte börja rota efter en telefon i ryggsäck (som man då oftast ligger på) även om man är helt oskadd.

Under löpturer så är det smidigt att kunna ta samtal, hålla koll på hemmet och dörrklockan. Att Homekit är integrerat gör allt så mycket enklare.

Även smidigt att kunna styra GoPron från klockan (annars meckigt då den sitter på hjälmen) och en helt ok integration mot Strava så man kan få sin träningshistorik med tillräckligt exakta värden för puls och position.

Till vardags så kör jag klockan i "teaterläge", dvs den vibrerar när man får notiser. Det sparar enormt på batteriet så laddar en halvtimme varannan dag. Men det handlar mer om respekt för omgivningen, vill inte bli som dom som sitter och glor i klockan varje gång man får en like på instagram.

Ah, då förstår jag - låter riktigt vettigt!

Skönt att det gått bra för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Nu ryktas Venu 3 få röstassistent och det skulle lösa en del problem, men det jag saknar mest är en cellular-version.

Nu kom recension hos DCRainmaker på "Garmin Venu 2 Plus" med röstassistent - Länk

Kommer antagligen fler nyheter och recensioner de närmsta dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, i samband med CES presenteras nya klockor från Garmin - bla Fenix 7 mm

Nyheter och recensioner borde dyka upp hos DCRainmaker inom den närmaste veckan.

Ja Fenix 7 får vi vänta ännu längre på...

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja Fenix 7 får vi vänta ännu längre på...

Tror du ? Jag skulle snarare gissa på att information dyker upp inom 24H.

Den har ju förekommit i läckor och borde dyka upp på CES, men mer än så vet jag inte

Kan ju komma senare i vår också.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Första frågan är om du uppdaterat klockan - har för mig att det är många barnsjukdomar som blir lösta om man uppdaterar.

- Ja, jag uppdaterade klockan det första jag gjorde.
Har nu sett i forum att det inte går att ha displayen på konstant, utan enbart få typ datum o tid med släckt bakgrund som bäst.
Lite klent av en så, i övrigt, potent klocka kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Begränsningar i Oled-tekniken, eller rättare sagt - det enda sättet att spara batteri är ha så mycket som möjligt släckt.

Har du lyckats ansluta hörlurar ännu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja Fenix 7 får vi vänta ännu längre på...

Mest som info till de som läst i denna tråd så finns Fenix 7 ute nu:

https://www.dcrainmaker.com/2022/01/garmin-fenix7-7s-7x-in-de...

Samt en "ny" modell som heter Epix som i princip är en Fenix 7 med Oled-skärm:

https://www.dcrainmaker.com/2022/01/garmin-epix-in-depth-revi...

Permalänk

Vilken smartwatch är i kategorin "sport & slittålig" som tål stötar vatten & dammsäker dylikt.
Och som har Google fit?!