Vad hade ni gjort? Företag och pengar

Permalänk
Medlem

Vad hade ni gjort? Företag och pengar

Vet ej vad jag ska ha för titel..

Har två situationer. Vad hade ni gjort i dessa.

1. Du beställer en SSD för 2000 kr
Ssdn kommer till posten, du hämtar ut och betalar klarna 2000 kr.. tre dagar senare dyker en till SSD upp fast i din brevlåda. Från samma företag.

2. Du bokar en sak på internet för 2000 kr som ska hämtas på plats, du valde få först betala sen. När du kommer för att hämta denna så finns ej varan kvar. Företaget erbjuder dig en bättre modell för 2500 kr när den egentligen kostar 3500 kr du behöver bara betala mellanskillnaden.

De raderar din gamla order och ger dig den nya och så betalar du 500 kr. De andra två tusen kommer det aldrig någon fråga på. Då deras klarna faktura raderas.

Vad hade ni gjort?
Gått två månader nu utan någon som hört av sig.

Permalänk
Medlem

1. Kontakta affären, förbereder mig på att skicka tillbaka varan.

2. Beror på produkten, om jag drar nytta av den dyrare produktens funktioner och värdesätter dessa extrafunktioner över 500 kr hade jag gjort det. Om det är extrembrist likt grafikkort kan även det vara en anledning att ta den andra varan.

Citat:

De raderar din gamla order och ger dig den nya och så betalar du 500 kr. De andra två tusen kommer det aldrig någon fråga på. Då deras klarna faktura raderas.

Det här förstår jag inte riktigt, är det kopplat till ovanstående? Om du menar att du bara behöver betala 500 kr istället för 2 500 kr så hade jag sagt till att något blivit fel.

Permalänk
Medlem

1) är antagligen (mig veterligen har detta specifika fall aldrig prövats) brottsligt och kallas då fyndförseelse. Kontakta företaget, förklara läget och att de får ombesörja leverans av den extra produkten om de vill få den tillbaka.

2) är lite mer oklart. Får du en faktura på produkten där denna anges kosta 500:- har butiken helt klart ansvar för felet. Du har dock accepterat priset på 2500:- för produkten. Får du en extra faktura om 500:- och den ursprungliga aldrig dyker upp är du fortfarande skyldig att betala den ursprungliga och företaget kommer antagligen kontakta dig efter nästa inventering, eller när de nu stämmer av sina transaktioner. De har rätt att efterfakturera dig i tre års tid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Värt att ha i åtanke om du vill komma undan ditt betalningsansvar är att de har rätt att skicka en faktura upp till tre år efter att du mottagit varan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag fick en faktura från en rekondfirma 1,5 år efter att jag hade bilen där, dom hade glömt att skicka ut den och jag hade inte en tanke på att den aldrig dök upp, men revisorn hade tydligen snokat reda på det

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat företagen, berättat vad som hänt, och fråga hur de vill lösa det. Alla kan göra misstag, tycker det är rimligt att peka ut det även om misstaget är till din fördel.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Linus:

Jag fick en faktura från en rekondfirma 1,5 år efter att jag hade bilen där, dom hade glömt att skicka ut den och jag hade inte en tanke på att den aldrig dök upp, men revisorn hade tydligen snokat reda på det

Det regleras av preskriptionaslagen.
Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Frågorna är mest moraliska men företaget kan alltså komma och vilja ha sina pengar 3 år senare och det har de rätt till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Frågorna är mest moraliska men företaget kan alltså komma och vilja ha sina pengar 3 år senare och det har de rätt till.

Joo, jag klagade inte, verifierade i min internetbank att jag inte betalat den och gjorde sen betalningen. Är ju en firma jag lämnar bilar till många gånger om året till så man vill ju inte göra sig osams med dom

Permalänk
Medlem

Nu lär väl jag få skit, men.. Jag skulle hållt käft. Dimper paketet ner i min brevlåda utan försändelseID så kan det ju ha kommit bort i hanteringen.

Nää jag skojade bara! Jag skulle kontaktat dom omgående och sagt hur det var.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig med. En normalt funtad person kontaktar företaget och ber dem att skicka en retursedel. Det brukar gå smidigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Under min fattigaste period för ett gäng år sedan hade jag nog övervägt att hålla käften, numera känns det viktigare att göra rätt för sig så jag hade kontaktat företaget.

Permalänk
Medlem

För att slippa eventuellt framtida strul och riskera att kanske till och med bli bannlyst från företaget så är det bättre att göra rätt för sig. Kontakta dem och förklara läget. Har du tur kanske de släpper ärendet helt och du får behålla grejerna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Detta har hänt mig med. En normalt funtad person kontaktar företaget och ber dem att skicka en retursedel. Det brukar gå smidigt.

Verkligen.
Så svårt är det inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag fick en faktura från en rekondfirma 1,5 år efter att jag hade bilen där, dom hade glömt att skicka ut den och jag hade inte en tanke på att den aldrig dök upp, men revisorn hade tydligen snokat reda på det

Revisorer har extremt bra program där de matchar sådant. Det är ingen som manuellt går igenom kvitton och följesedlar
Finns det digitalt körs det script eller färdiga program

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

gör rätt för dig tycker jag, ärlighet varar längst.