LG tar OLED till storlekarna 42 och 97 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Kommer denna 42 tummaren har samma eller bättre paneler som gamla cx serien eller blir det någon snikmodell?

Hoppas stjärnorna på lg läder dit en SDI-kontakt ( men chansen är minimal)

Lär nog bli ett köp om panelen återger färger bra

Alla skärmar inom C2 bör ha liknande bildegenskaper oavsett skärmstorleken.

C1 är bättre än CX och C2 är troligen bättre än C1. Därmed så lär en C2 skärm med valfri skärmstorlek vara bättre än en CX med valfri skärmstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Om man får tag i en / har råd med en 97 tummare i framtiden, då kanske man kan överväga att överge projje ändå... men ft får 65 oled panasonic och 4 k projektor sköta serier respektive filmer

Får vara en Sony med acoustic surface i så fall, annars är projektor med at-duk fortfarande kung vid större storlekar enligt mig.

(Har en 65" Sony oled med acoustic surface, ljudet är bättre än jag vågat hoppas, men är vardagsrum och inte bio)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Får vara en Sony med acoustic surface i så fall, annars är projektor med at-duk fortfarande kung vid större storlekar enligt mig.

(Har en 65" Sony oled med acoustic surface, ljudet är bättre än jag vågat hoppas, men är vardagsrum och inte bio)

Ja, är nåt speciellt med filmer och projj
Har en epson projje, och har 100" reactduk... skulle vilja ha större, men då funkar nog inte react på 3,5m... risk för hotspot :/
måste ha Motordriven som åker framför oleden... har allt i v rummet. har ingen lyx som biorum i våran lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Kommer denna 42 tummaren har samma eller bättre paneler som gamla cx serien eller blir det någon snikmodell?

Hoppas stjärnorna på lg läder dit en SDI-kontakt ( men chansen är minimal)

Lär nog bli ett köp om panelen återger färger bra

42 (och 48) tum C2 har inte sk evo panel men det lär vara en ytterst subtil skillnad. Och på det stora hela lär 42C2 ge snäppet bättre bild än CX.

Permalänk
Medlem

Sony hänger på med 42-tummare, förövrigt.
https://www.sony.co.uk/electronics/televisions/a90k-series

Permalänk
Medlem

Minns hur det mest var hets efter 55 tummare för något är sedan eller två under black friday. Nu är det istället 65 tum som gäller, vilket gör att det är väldigt bra priser på 55 tum. Hoppas att intågande av ännu större apparater gör att priset för 65 sjunker ordentligt.

Jag minns hur nöjd jag var med storleken första gången jag köpte en 40 tummare, men i dagsläget får jag nästan kisa för att se min 55 tummare. 😁

Man blir "fartblind" när det kommer till storlekar på tv vilket uppenbarligen märks på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag säger ingenting. Det var en fråga som jag hoppades att du hade svar på eftersom jag själv väljer mellan de två

https://forum.xda-developers.com/t/new-chromecast-with-google...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Balkongen finns ju annars

Sjukaste är att jag inte tycker den känns så mycket större än min 65" plasma. Nä, dom får släppa Oled tapet snart.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tina Gerson:

42" 8K vore ju trevligt

Helt meningslöst, 4K är i princip retinaupplösning på en 49" på en meters avstånd för de flesta med normal syn (d.v.s. inte helt fantastisk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, LG WebOS är kasst. Komplettera med https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv är mitt proffstips.

Slut på Inet. Men går att beställa i Google Store UK för en billigare peng och fraktfritt.

https://store.google.com/gb/product/chromecast_google_tv?hl=e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Slut på Inet. Men går att beställa i Google Store UK för en billigare peng och fraktfritt.

https://store.google.com/gb/product/chromecast_google_tv?hl=e...

UK tillhör inte EU så räkna med extra avgifter.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Sjukaste är att jag inte tycker den känns så mycket större än min 65" plasma. Nä, dom får släppa Oled tapet snart.

Vill minnas att Microsoft(?) gjorde en video om ’framtidens hem’ för typ 20 år sedan där alla väggarna var skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

AI uppskalningen pajjade ändå bilden tyckte jag... (kalibrerar/justerar bild på projj och TV med avsHD för sdr, , och R.Masciolas för HDR. och när jag använde den så märkte jag inte så stor skillnad mellan produkterna på HD ljuden, och shielden ändrade inte hz/HDR automatsikt på alla appar.
Inte fast i nåt träsk, väldigt kritisk till allt jag köper, ger både ris och ros
(förstärkare en sony 1080 STD DN, och dynavoice 5.1 högtalare, stora frontar, kanske måste ha bättre grejer för att märka det med ljuden...)
Dessutom tycker vi infuse är smidigare än plex och kodi här hemma

Om du inte märker skillnad på Dolby Digital eller Dolby TrueHD så behöver du byta ljudanläggning. Men det beror förstås på vad man sitter på för setup och vilka möjligheter man har. Alla verkar ha sina soundbars idag och det är möjligt att man inte hör så stor skillnad då. Själv har jag tio högtalare i vardagsrummet och då är skillnaden väldigt uppenbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om du inte märker skillnad på Dolby Digital eller Dolby TrueHD så behöver du byta ljudanläggning. Men det beror förstås på vad man sitter på för setup och vilka möjligheter man har. Alla verkar ha sina soundbars idag och det är möjligt att man inte hör så stor skillnad då. Själv har jag tio högtalare i vardagsrummet och då är skillnaden väldigt uppenbar.

Allergisk mot soundbars här hemma, skrev vad jag hade
Dom viktigaste filmerna köper jag på bd /uhbd eller itunes vilket fall
Shielden stod bara och samlade damm, vi använde bara apple tv, och UHBD spelaren för köpta fysiska filmer
Dom ripade filmer jag har med dts-hd tycker jag inte jag hör nån direkt skillnad när jag kör dom i infuse eller från uhbd spelaren från skiva… 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Helt meningslöst, 4K är i princip retinaupplösning på en 49" på en meters avstånd för de flesta med normal syn (d.v.s. inte helt fantastisk).

Nä, på en meters avstånd skulle 8K ge uppenbar skillnad i skärpa på den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Både ja och nej. 7680x4320 på 42" har en ppi på 209.80, och "retinaavståndet" är 41 cm. Det går enkelt att räkna fram.

Anledningen till 8k är att kunna ha 4k arbetsyta med 200% skalning så allt blir supercrisp. Vill man inte ha det så finns det massor av 4k skärmar att köpa.

Permalänk
Medlem

Har en OLED CX 77", men har haft projektor innan på 135", så CX 77" är lite liten. Jag tror nog att en 97" precis kan vara gränsen för vad som är bra nog för att skippa projektor, för det som spelar nästan mest roll är storlek och svärtan, vilket är sådant motsatsförhållande mellan just projektorer och OLED.

Troligtvis kommer 97" OLED kosta en arm och två ben första 2-3 åren, men har man tur så är det "bara" runt 35000-45000kr om 4-6 år, isf. blir det en sådan. Framförallt nu när andra tillverkare som Samsung startar upp OLED-tillverkning.

I princip så har OLED prismässigt nu varit på det jag fick pynta för 55" för 2015, får man nu 65" och lite pengar tillbaka. Så utgår från att det fortsätter vara ca 5" förstorning för samma pris var 2-3:e år.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ricerunner:

4K på 49-tum på 1 meters avstånd har en synlig pixelstruktur och ger aliasing på diagonala linjer. Ganska enkelt att pröva detta själv med 24–25 tum Full HD-skärm på 1 meter hur man upplever den. Och i fall man har möjligheten, en meter bort från 24–25 (eller 27 då) tum 4K för att se hur 8K på 49–50 tum kommer att se ut.

Enkelt och tillgängligt test för aliasing: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Som exempel – alla har vi olika syn – men mina medelåldersögon ser aliasing på närmare tio meter från en 65-tums 4K-panel men måste vara inom 1,5 meter från en 65-tums 8K-panel för att uppleva aliasing. Lite sak samma för filmtittande skulle jag säga, men för alla situationer där du tänker dig displayen som en arbetsskärm med datorgrafik finns det helt klart mening med 8K för skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Dock stödjer den inte Youtube HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Dock stödjer den inte Youtube HDR.

japp, dock stödjer de flesta moderna TVs HDR genom YouTube appen de få gånger man vill se det, fördelarna med Shield TV överväger nackdelen med YouTube HDR, men hade ju inte skadat om den hade det såklart.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

C1 är bättre än CX och C2 är troligen bättre än C1. Därmed så lär en C2 skärm med valfri skärmstorlek vara bättre än en CX med valfri skärmstorlek.

Förhoppningsvis är C2 dock mer bättre än C1 än den senare var bättre än CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K på 49-tum på 1 meters avstånd har en synlig pixelstruktur och ger aliasing på diagonala linjer. Ganska enkelt att pröva detta själv med 24–25 tum Full HD-skärm på 1 meter hur man upplever den. Och i fall man har möjligheten, en meter bort från 24–25 (eller 27 då) tum 4K för att se hur 8K på 49–50 tum kommer att se ut.

Enkelt och tillgängligt test för aliasing: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Som exempel – alla har vi olika syn – men mina medelåldersögon ser aliasing på närmare tio meter från en 65-tums 4K-panel men måste vara inom 1,5 meter från en 65-tums 8K-panel för att uppleva aliasing. Lite sak samma för filmtittande skulle jag säga, men för alla situationer där du tänker dig displayen som en arbetsskärm med datorgrafik finns det helt klart mening med 8K för skrivbordet.

Det där testet visar ju hur fel vi hanterar aliasing nuförtiden, jag menar jag kan se den där aliasingen klart o tydligt på min 13" 4K skärm på flera meters avstånd. Egentligen så har vi ju på tok för lite antialiasing överallt, jag menar vi behöver ju egentligen en 8K-panel för att korrekt kunna representera en 4K-bild enligt Nyquists lära. Dessutom så bör vi ju också ha ett AA-filter på alla våra skärmar då all pixelstruktur som ses när man kollar nära också är aliasing.
O så on top of that så är OLED o dess ultrasnabba pixlar också ett problem då temporal aliasing är tämligen osexigt, speciellt när man tittar på film.

Permalänk
Medlem

https://tftcentral.co.uk/news/dell-alienware-aw3423dw-with-34...
Hej då 48CX, detta eller samsung blir det helt klart. Tror jag har väntat på det här sen döden av CRT-skärmar. Fan vad det tog tid, detta blir skärmen som tar slut på sökandet av den perfekta skärmen. Specsen tickar alla boxar för mig.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ipac:

De ligger i prisklassen "Eftersom du frågar - såvida inte Mediamarkts prissättningen får du tupp-juck så har du inte råd".

(jag gissar på $19.9K)

Satan i gatan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att köpa en C2 på Black Friday

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hej då 48CX, detta eller samsung blir det helt klart. Tror jag har väntat på det här sen döden av CRT-skärmar. Fan vad det tog tid, detta blir skärmen som tar slut på sökandet av den perfekta skärmen. Specsen tickar alla boxar för mig.

Är ju inte 4k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headphoneninja:

Sökandet efter den perfekta skärmen tar aldrig slut. Det tillkommer nya boxar allteftersom ny teknik anländer. Moment 22

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Asus gör också en 42" OLED
https://tftcentral.co.uk/news/asus-rog-swift-42-pg42uq-and-48...

Dock så brukar ASUS skärmar ha ett överpris

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Asus gör också en 42" OLED
https://tftcentral.co.uk/news/asus-rog-swift-42-pg42uq-and-48...

Dock så brukar ASUS skärmar ha ett överpris

Separat kylning är inte dumt. Saknar ju C2.

Jäkligt ful skärm i övrigt dock. Varför måste "alltid" produkter för PC designas för 12 åriga pojkar med usel smak?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ipac:

Jäkligt ful skärm i övrigt dock. Varför måste "alltid" produkter för PC designas för 12 åriga pojkar med usel smak?

Har du träffat invånarna av världens största marknad för produkter av den här sorten, amerikanerna?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.