Intel gör "Alder Lake"-processorer på 5,5 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel gör "Alder Lake"-processorer på 5,5 GHz

Under CES 2022 meddelar Intel att processorer med klockfrekvens upp till hisnande 5,5 GHz är inne i produktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snabb replik av Intel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RVX:

Snabb replik av Intel

Gotta go fast!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Snabb replik av Intel

Känns dock si så för de som redan köpt en Alder-Lake processor faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström dricker en sån i full last tror ni?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Aaah det är inför detta dom lanserade den där subzero kylaren med coolermaster =o nu är det lite mer logiskt då inget annat lär lyckas kyla dessa (utan att gå in på mer exotisk kylning) xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LPG:

Hur mycket ström dricker en sån i full last tror ni?

Med tanke på att Core i9-12900K är specificerad till 242 W drar jag till med en gissning om dryga 300 W.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Känns dock si så för de som redan köpt en Alder-Lake processor faktiskt.

Är mer orolig för hur mycket effektförbrukningen eventuellt skenar här, men det lär väl visa sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gotta go fast!

And hot ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hoppas de återupplivar ”extreme edition” monikern

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Hur mycket ström dricker en sån i full last tror ni?

Ett oljefyllt element på 500W!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Snabb replik av Intel

infon släpptes innan AMD släpte sin info.
#19422220

Tråkigt för alla som köpt 12900K och fortfarande väntar på DDR5. 12900K har minskat i pris och 12900KS är på ingång som ny topmodell.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Känns dock si så för de som redan köpt en Alder-Lake processor faktiskt.

Ja, inte ok

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

De där 300MHz är nog extremt ineffektiva, som vanligt. Vi får väl se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

De där 300MHz är nog extremt ineffektiva, som vanligt. Vi får väl se..

Beror hur man ser det. I prestanda så kommer man nog känna av en skillnad. Däremot gäller det även när det kommer till strömförbrukning. Skulle inte förvåna mig om strömförbrukningen ökar med närmare 100W för de där 300 MHz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

infon släpptes innan AMD släpte sin info.
#19422220

Tråkigt för alla som köpt 12900K och fortfarande väntar på DDR5. 12900K har minskat i pris och 12900KS är på ingång som ny topmodell.

Så pass, gäller att hålla koll på timestampsen med andra ord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Snark! Märks att Intel är desperata! De gör tvärtom om mot vad Apple gör. Förbättrar energieffektiviteten. Tror ej heller Meteor Lake blir bättre.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur folk resonerar när de köpt något och något bättre släpps. Varför skulle du vara besviken? Det du har köpt har inte blivit sämre för att andra får något bättre. Å om du inte fattat det vid detta laget - det släpps bättre teknik hela tiden. Seriöst, väx upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Förstår inte hur folk resonerar när de köpt något och något bättre släpps. Varför skulle du vara besviken? Det du har köpt har inte blivit sämre för att andra får något bättre. Å om du inte fattat det vid detta laget - det släpps bättre teknik hela tiden. Seriöst, väx upp.

Handlar snarare om timing. Produkten är mindre än 2 månader gammal och Intel väljer då att lansera en "förbättrad" (läs. Hårt binnad) produkt så kort efter lansering. Vilket innebär att de kunde släppt dessa som den ursprungliga produkten istället för att hålla inne på den. Så det handlar inte om att "växa upp" så mycket som att vara skeptisk till si så där marknadsbeteenden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Handlar snarare om timing. Produkten är mindre än 2 månader gammal och Intel väljer då att lansera en "förbättrad" (läs. Hårt binnad) produkt så kort efter lansering. Vilket innebär att de kunde släppt dessa som den ursprungliga produkten istället för att hålla inne på den. Så det handlar inte om att "växa upp" så mycket som att vara skeptisk till si så där marknadsbeteenden.

"si så där marknadsbeteenden", ah du menar hur konsumenter frivilligt betalade för en produkt? Hur länge ska de vänta tycker du? 3 månader? 4? 4.5? 16? 2𝜋?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

"si så där marknadsbeteenden", ah du menar hur konsumenter frivilligt betalade för en produkt? Hur länge ska de vänta tycker du? 3 månader? 4? 4.5? 16? 2𝜋?

Varför vänta i huvud taget? Lansera KS-processorerna från början istället.. Ser inte orsaken varför man håller på som Intel gör.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Konkurrensen mellan intel och amd gör att processorer åldras fortare. Om den ena sidan ligger långt ifrån behöver den vinnande sidan inte komma med något nytt flaggskepp. Vidare gör kretsbristen det svårt att planera inköp. Klockan tre den 27:e januari kan några få tag på ett rtx 3090 ti. Klockan fem över tre är priserna kanske fördubblade. Ingen hinner vänta på recensioner.

Själv tänker jag lugnt vänta med min 12900k och mitt rtx 3090 tills nästa processorserie eller 4000-seriens grafikkort släpps. Ingen fullt frisk människa som köpt 12900k kommer att köpa 12900ks. Då har man lagt för mycket pengar på denna generation. Ingen som äger ens ett rtx 3080 kommer att köpa rtx 3090 ti av samma anledning.

Och den som hela tiden är tvungen att ha det allra senaste lider av ett missbruk och behöver nog söka hjälp.

Det finns ingen anledning att hetsa upp sig över den nuvarande generationens dödsryckningar. Vänta på nästa istället. Det tänker jag göra.😊

Permalänk
Medlem

Är det bra binnade processorer så är det ju inte ens säkert att de drar mer än 12900k, kan ju till och med vara snålare i effektförbrukning än sämsta exemplaren 12900k.
Frame Chasers såg exempelvis rätt stora skillnader vid test av 3 stycken 12900k:

Permalänk
Skrivet av andelf:

De där 300MHz är nog extremt ineffektiva, som vanligt. Vi får väl se..

Nu har jag inte överklockat dom nya cpuerna, men jag vet när jag pushade en 7640X på vatten.

vid 5Ghz var där inga större problem, 5.3Ghz började min relativt stora custom loop få lite högre vatten temps men lyckades hålla cpun 75 grader.

vid 5.5Ghz slog moderkortet ifrån då jag slog i amp limiten för cpu, efter det så throttlade den vad jag än gjorde även om tempsen fortfarande var OK.

200A 1.52v=300W~, vet inte hur väl det stämmer, men HWinfo64 sa 200A. När jag försökte kolla vad det var som thorttla så var det allt jag kunde se.

Spelar inte så stor roll egentligen, skillnaden mellan dom sista 100MHz gör enorm skillnad, nu är detta 10nm och inte 14nm men jag tror inte 10nm är magisk jämfört med i stort sätt alla andra noder som existerat tidigare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Handlar snarare om timing. Produkten är mindre än 2 månader gammal och Intel väljer då att lansera en "förbättrad" (läs. Hårt binnad) produkt så kort efter lansering. Vilket innebär att de kunde släppt dessa som den ursprungliga produkten istället för att hålla inne på den. Så det handlar inte om att "växa upp" så mycket som att vara skeptisk till si så där marknadsbeteenden.

Intel höll kanske in på takten de år AMD inte hade någon relevant processor i det högre segmentet.
Då gnällde folk! Nu lanserar de produkter för snabbt (DDR5 och PCIe 5.0 ett år före AMD) och då är vi där igen.

Jag väntade främst på LGA1700, valde en processor så man klarar sig (i7-12700K). MEN med den inställningen att uppgradera vid såna här tillfällen när t.ex en hårt binnade 13900KS Metror Lake eller någon refresh släpps.
Då flyttar den tidigare processorn ner i hierarkin, men jag kör fortfarande samma plattform.

Det samma hade gällt AM5, men för mig lanseras den för sent då jag behövde en ny generation nu.
Jag har gjort på det här sättet sedan Socket 7 och AMD K6 166MHz (instegsmodellen) och det har fungerat för mig.

Skrivet av SwedenVirre:

Nu har jag inte överklockat dom nya cpuerna, men jag vet när jag pushade en 7640X på vatten.

vid 5Ghz var där inga större problem, 5.3Ghz började min relativt stora custom loop få lite högre vatten temps men lyckades hålla cpun 75 grader.

vid 5.5Ghz slog moderkortet ifrån då jag slog i amp limiten för cpu, efter det så throttlade den vad jag än gjorde även om tempsen fortfarande var OK.

200A 1.52v=300W~, vet inte hur väl det stämmer, men HWinfo64 sa 200A. När jag försökte kolla vad det var som thorttla så var det allt jag kunde se.

Spelar inte så stor roll egentligen, skillnaden mellan dom sista 100MHz gör enorm skillnad, nu är detta 10nm och inte 14nm men jag tror inte 10nm är magisk jämfört med i stort sätt alla andra noder som existerat tidigare

100MHz gjorde nog mer skillnad 1997-1998. Det kändes som en helt annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

100MHz gjorde nog mer skillnad 1997-1998. Det kändes som en helt annan dator.

På den tiden räckte det att dubblera ramminnet så vart det som en ny dator. Det var goda tider 😀

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med en lagom temperatur att kunna steka sina ägg på förmodligen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Intel håller hettan uppe - kylarnas största fiende på CPU-fronten.