Sony presenterar Playstation VR 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nope, Phil Spencer har flera gånger uttalat sig negativt om VR.

Nu ska jag inte starta något krig här i tråden, men detta bevisar än en gång min teori om att Microsoft enbart är ute efter att tjäna pengar. Sony däremot älskar att innovera och vara i framkanten med ny teknik och våga (samtidigt som de tjänar en massa pengar). Detta var ett av mina argument varför jag valde PS5 istället för XBX. Med det sagt så önskar jag alla eventuella fanbois där ute en underbar dag! puss på er alla <3

Permalänk
Medlem

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4x upplösningen var verkligen bra! Tror detta kanske kan vara min första VR setup. Ska bara gå att köpa konsolen först

Det blir ungefär samma som HP Reverb. Det är verkligen en stor förbättring över 2016 headsets.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

Vroptician har insatslinser för de flesta populära headsets.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

Med lite tur kanske PSVR2 får pannkakslinser, i så fall kan skärpan ställas in individuellt per öga (finns på till exempel Vive Flow och MeganeX och kommer förmodligen även på Project Cambria (”Quest Pro”)).

Permalänk
Medlem

Jag hade förväntat mig en bild på själva produkten som en första riktig "presentationen".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag hade förväntat mig en bild på själva produkten som en första riktig "presentationen".

Då skulle du varit med på CES 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ja, verkligen! Det blir extremt intressant att se hur de väljer att prissätta PSVR2. Det känns visserligen som en hyfsat påkostad enhet endast baserat på spec, men å andra sidan måste de ju spara in lite på att inte behöva utrusta den med rejälare systemkrets och allt annat som krävs för de helt fristående.

Kabel känns lite trist (om än väntat) men med tanke på ovan lär de troligen kunna få ned vikten istället. En väl placerad kabel skulle ändå kunna vara att föredra om det är väldigt bekvämt och inte särskilt tungt.

Jag skulle tippa på ca 5000Kr, PSVR kostar typ 4300Kr idag ifall du ska med handkontroller.
Jämför man med Index då ligger väl den fortfarande över 10TKr.

Tar man bort kabeln så skulle det bli andra kompromisser istället.

Skrivet av Donnerstal:

Tror vi att denna är en stor förbättring över Quest 2?

I bara Tflops så har den ca 8ggr högre prestanda, plus att man sparar ytterligare genom ögonspårning.
Sen så slipper vi förmodligen laddningstider helt och processorn är rätt mycket starkare.

Men det är ju bara prestanda, mycket annat tillkommer också.
Quest 2 ligger alltså väldigt långt efter, det är ju ett basic headset i sammanhanget.

Många gillade också komforten i PSVR jämfört med många andra system, så man får ju även hoppas att det lever vidare.

Permalänk
Medlem

Vänta nu... PS5 USB-C port stannar vid 10 Gbps.
Lycka till med att skicka okomprimerad 4K/120Hz över den kabeln.
Slutsats: Bilden till PSVR2 är komprimerad. DSC får man väl anta.

Öppnar iofs för en trådlös variant/tillbehör. PS5 har WiFi6 redan som teoretiskt ligger nära 10 Gbps. Dvs det är förhoppningsvis ingen skillnad i bildkvalite mellan trådad och spekulativ trådlös överföring till PSVR2.

Permalänk
Avstängd

Ett vr hesdset till en konsol som inte går att få tag på. Endast ett fåtal äger en ps5. Horizon call of mountain kommer aldrig att gå med vinst för utvecklarna om ee inte ser till att det funkar med ps vr 1.Forbidden west gör det tack vare ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Apropå det som är lite synd med XBOX vs PS5 tycker jag är det att Microsoft inte riktigt har någon, vad säger man?....premiumtitlar till sig. Enligt mig då.
Sure dom har Forza och Halo, men tycker Sony överlag har fler titlar som lockar. Kommande gran turismo ex.
Sen att dom också har vr som en extra selling point.

Hoppas ingen (annan än jag ) nappar på det här inlägget, jag äger en XSX men vill mycket hellre att vi diskuterar VR och inte ytterligare en ”sådan där” tråd. Fett, tack

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Endast ett fåtal äger en ps5.

15 miljoner idag och säg 25 miljoner då PSVR2 släpps är ett fåtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vänta nu... PS5 USB-C port stannar vid 10 Gbps.
Lycka till med att skicka okomprimerad 4K/120Hz över den kabeln.
Slutsats: Bilden till PSVR2 är komprimerad. DSC får man väl anta.

Öppnar iofs för en trådlös variant/tillbehör. PS5 har WiFi6 redan som teoretiskt ligger nära 10 Gbps. Dvs det är förhoppningsvis ingen skillnad i bildkvalite mellan trådad och spekulativ trådlös överföring till PSVR2.

Varför säger du att den är begränsad? Kan den inte ha full VirtualLink eller vanlig displayport i sig?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppas ingen (annan än jag ) nappar på det här inlägget, jag äger en XSX men vill mycket hellre att vi diskuterar VR och inte ytterligare en ”sådan där” tråd. Fett, tack

var ingen kritik mot någon eller något, förklarade bara mina synpunkter.
Faktum är att jag är sugen på båda konsolerna, men jag inte riktigt kunna bestämma mig.
Men du har rätt, det inlägget hör nog mer hemma i en av konsolernas egna trådar, snarare än här.
Var absolut ingen kritik dock 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

Finns det ingen bra lösning för dig att stoppa in linser istället anpassade efter din styrka/brytningsfel för just såna här tillfällen?😄
Hoppas detta PSVR2 inte är lika svåra att få tag på som självaste konsollen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför säger du att den är begränsad? Kan den inte ha full VirtualLink eller vanlig displayport i sig?

? Det är Sony själva som sagt att USB-anslutningen i PS5 är Superspeed/10 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Det är Sony själva som sagt att USB-anslutningen i PS5 är Superspeed/10 Gbps.

Ok, det låter inte lovande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Fearnox:

I bara Tflops så har den ca 8ggr högre prestanda, plus att man sparar ytterligare genom ögonspårning.
Sen så slipper vi förmodligen laddningstider helt och processorn är rätt mycket starkare.

Men det är ju bars prestanda, mycket annat tillkommer också.
Quest 2 ligger alltså väldigt långt efter, det är ju ett basic headset i sammanhanget.

Många gillade också komforten i PSVR jämfört med många andra system, så man får ju även hoppas att det lever vidare.

Att räkna prestanda kan uteslutas eftersom PSVR2 inte har någon inbyggd krets, så den jämförelsen blir bara fel. Köper jag Quest 2 så använder jag datorn, bara ett bonus att Quest 2 kan spelas fristående utan annan enhet.

Tänkte mer på bildkvalité och handkontrollerna. Upplösningen är ju ganska lika mellan dem två, men sedan lär OLED vara bättre, och lite mer FOV skadar inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

+1. PS VR fungerar ok för mig med mina glasögon, så antar att även PS VR 2 kommer göra det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Nu ser man ordentligt fram emot HP reverb G3 eller Index 2

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ok, det låter inte lovande.

Hmm, när du säger det så. Den kan väl fortfarande ha ett "displayport alternate mode" förstås...

Har inte orkat sätta mig in i helt hur det funkar. Men jag antar att det är good enough för "2 lane at HBR3 with DSC can support 30bpp 3840x2160@120Hz+ for VR application with USB 3.1 data".

Permalänk
Medlem

Vad säger forumets VR-experter om specsen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vroptician har insatslinser för de flesta populära headsets.

Inte för de som varit mest populära. Alltså Rift och Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Finns det ingen bra lösning för dig att stoppa in linser istället anpassade efter din styrka/brytningsfel för just såna här tillfällen?😄
Hoppas detta PSVR2 inte är lika svåra att få tag på som självaste konsollen...

Det är en rätt stor grej att börja vänja ögonen för linser om man säger så. Jag har -9 i syn och bara att byta mellan typer/former av glasögon tar några veckor i anpassning. Världen får andra proportioner och växla mellan är inte helt smärtfritt om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Inte för de som varit mest populära. Alltså Rift och Rift S.

https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/oculus-rift-...
https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/oculus-rift/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag skulle tippa på ca 5000Kr, PSVR kostar typ 4300Kr idag ifall du ska med handkontroller.

Måste väl vara den generella hårdvarubristen som drivit upp det sådär mycket? Jag köpte mitt paket med headset+kamera för 1995kr (och två move-kontroller för ca 500kr) till julen 2018. Skulle inte slagit till för dagens priser kan jag säga...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Se på fan, har missat att de släppt dessa. De fanns inte när jag köpte varken Rift eller Rift S.
Eftersom det inte är utbytbara linser i dem. Men ser att de nu tillverkat en adapter man sätter utanpå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Se på fan, har missat att de släppt dessa. De fanns inte när jag köpte varken Rift eller Rift S.
Eftersom det inte är utbytbara linser i dem. Men ser att de nu tillverkat en adapter man sätter utanpå.

Ah, att byta själva linserna är lite vanskligare. Många gjorde det för original Vive, men det är kanske inte så passande då man riskerar att få in damm mellan lins och skärm.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad säger forumets VR-experter om specsen?

Enormt lyft över PSVR. Skärmarna kommer säkert se kanon ut men vid laget PSVR2 släpps finns förmodligen ännu mer högupplösta alternativ i samma prisklass. Lite oklart om det är RGB stripe eller PenTile, PSVR var för ovanlighetens skull OLED RGB. Om PSVR2 får PenTile är det inte givet att den kommer se så mycket skarpare ut än Quest 2 då subpixeltätheten inte är lika hög för PenTile, däremot kommer svärtan vara avsevärt bättre.

Haptiken i såväl kontroller som headset kommer säkert göra mycket för inlevelsen.

Linstypen är okänd. Hoppas på pannkakslinser då detta är den mest begränsande faktorn för den totala bildkvaliteten idag.

Sladdbundet kan vara störande, men bidrar samtidigt till lägre vikt då batteri inte behövs. En hel del spel kommer säkert vara av typen att dom kan spelas i soffan med handkontroll också.

Ögonspårning och foveated rendering blir spännande. Det är jättebra i teorin men i praktiken ett svårlöst problem, frågan är hur mycket extra prestanda dom kan kräma ut med det.

Det absolut största förutom att specsen blir mer moderna är spelbiblioteket. Nästan alla intäkter för VR idag går till Quest, vilket ofta är grafiskt simpla och korta spel. PCVR får enstaka spel då och då men följer ingen positiv trend. Med ett ordentligt utvecklarstöd kan VR få betydligt ballare upplevelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det absolut största förutom att specsen blir mer moderna är spelbiblioteket. Nästan alla intäkter för VR idag går till Quest, vilket ofta är grafiskt simpla och korta spel. PCVR får enstaka spel då och då men följer ingen positiv trend. Med ett ordentligt utvecklarstöd kan VR få betydligt ballare upplevelser.

Av de spel för quest/quest2 som också kommit ut för Rift/Rift S-biblioteket så är det oerhört få vettiga spel även tyvär tycker jag.
Fortfarande är det absolut bästa spelet tycker jag Lone Echo, just för att det fungerar så sjukt bra rörelsemässigt att vara en robot i i tyngdlöshet. Övriga spel är lite meh förutom simracing då vilket är rent fantastiskt i VR.

Då ACC redan finns för Playstation4 utgår jag att de faktiskt fixar VR-stöd för ACC när det kommer till PS5 också.
Om så är det ju iaf ett av de bästa (eller det bästa) simracing-spelet.