Permalänk

Svive Pyx 34D901 34"

Hej.
Håller på kika runt och ersätta min skärm för cirka 5000:- och tänkte höra om det är någon här på forumet som kan berätta vad dom tycker om sin Svive Pyx 34D901 34", hittar inga tester någonstans så svårt att få en uppfattning.
Fördelarna med denna är ju att den är diskret och inte är välvd, så tar upp mindre plats på skrivbordet, men å andra sidan vet jag inte om det är den mest prisvärda istället.
Motsvarande modeller blir ju t.ex:

Samsung Odyssey G5 34" - 5500:-
Xiaomi Mi Curved 34" - 4800:-
MSI Optix MAG342CQRV 34" - 4000:-
AOC CU34G2X 34" - 5000:-
Svive Pyx 34D901 34" - 5000:-
LG UltraGear 32GP850 32" - 5300:-

Hoppar man upp ett segment så finns det ju givetvis bättre varianter med LG 34GN850 34" eller MSI MPG Artymis 343CQR 34", men då är vi ju 2-3' över budget.

Så är det någon som kan dela med sig av sin Svive 34D901 vore jag tacksam.

Permalänk
Inaktiv

Har du kikat något på HP X34 ?

Permalänk

Har väl sneglat lite på den med. Väldigt prisvärd med kampanjen dock. Men är väl samma med den. Lite tester och antar att den har lite mycket Ips glow och bleeding. Men känns som det är ett lotteri från skärm till skärm om man läser allas kommentarer. Ena har tex inget alls och den andra skickar tillbaka för den är förskräcklig.

Permalänk
Medlem

Svive’n ser riktigt intressant ut.
Vågar man på den dock? Vill gärna veta vems panel som sitter i den, Svive är väl komplett’s private label?

Permalänk

Från Svives hemsida
"AHVA panel from AU Optronics"

Från PC Montiors hemsida
"IPS technology is developed chiefly by LG Display, PLS technology by Samsung ((no longer manufactured) and AHVA by AUO."

"But I wouldn’t read too much into some of these comparisons between AUO and Samsung VA panels, the differences aren’t dramatic and are not panel brand specific, either. AUO and CSOT have now taken over display production from Samsung and make panels to Samsung’s own recipe in the 34″ space and for various 16:9 sizes. So new models will not be using Samsung VA panels anyway."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huligranstrom:

Från Svives hemsida
"AHVA panel from AU Optronics"

Från PC Montiors hemsida
"IPS technology is developed chiefly by LG Display, PLS technology by Samsung ((no longer manufactured) and AHVA by AUO."

"But I wouldn’t read too much into some of these comparisons between AUO and Samsung VA panels, the differences aren’t dramatic and are not panel brand specific, either. AUO and CSOT have now taken over display production from Samsung and make panels to Samsung’s own recipe in the 34″ space and for various 16:9 sizes. So new models will not be using Samsung VA panels anyway."

Tjena.
Köpte du denna skärm? Om du gjorde detta, hur va den?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Klickade hem denna under BF för 3500:- och precis fått upp den. Hittade denna tråd när jag letade firmware då det finns en dedikerad USB port för FW updates, men verkar inte som att de släppt någon uppdatering (än?).

First impressions:
Riktigt skönt lyft ifrån min förra 24" VA-panel (MSI Optix G24C4), suttit och pillat lite med färgerna i deras hemska OSD men out of the box såg de inte förjävliga ut. Blir att kalibrera den eftersom.
Platt panel, vet inte om curved vore bättre vid denna storleken men so far känns det bra! Ej testat den in game men slog på adaptive sync och kommer bencha den senare i veckan.
Mycket inputs för denna prisklass, glatt överraskad! USB-huben funkar prima och tänker köra USB-C med laptopen för tentor etc. Finns även högtalare man aldrig kommer använda men det skadar inte att ha som backup.

För mina ändamål är detta ett kap, mer screen space vid musikproduktion och generell produktivitet samt widescreen gaming (Path of Exile, side-scrollers, RTS etc) som jag varit sugen på länge.

Kan uppdatera tråden de kommande dagarna när jag har provkört skärmen ett tag!

Visa signatur

2700X, 5700XT

Permalänk

Slog även till själv på denna under black friday, är svag för riktigt bra kap, vilket det förhoppningsvis blir.
Sitter idag på en AoC 31.5" VA, curved, 144hz, 1 ms, freesync etc.
Inte upplevt några direkta fel som smearing eller ghosting, men samtidigt inte haft något konkret att jämföra mot.
Kan även jag återkoppla senare när man testat den lite närmare.
Är mest nervös för att gå från curved till platt

Permalänk
Medlem

Köpte även denna på black friday. Var ju jäkligt prisvärd för 3500 så tänkte kunde vara värt att testa. Får säga den verkar ganska bra med undantag av ett åtminstone i mina ögon oacceptabelt problem: svärtan/kontrasten är helt horribel. Mäter 500:1 med colorimeter och även subjektivt bredvid mina gamla budget TN panel skärm är svärtan mycket sämre. Den har nästan ingen backlight bleed och en viss ips glow speciellt i ena hörnet men inget onormalt. Har testat alla tänkbara bildinställningar och både hdmi och dp men får samma resultat oavsett vad så är bara att konstatera att det är panelens kontrast som är så dålig. Så den åker tillbaka.

Stora frågan är bara om det är just detta exemplaret som har en defekt panel eller om alla har sån kontrast. Någon här som har skärmen och utrustning till att mäta kontrast eller kanske i alla fall kan jämföra en svart bild i mörkt rum mot en annan skärm som referens? Funderar nämligen på om det är lönt att orka försöka få den bytt eller om jag bara ska ångra köpet helt direkt. Enda andra direkta invändning är att den ger ett lite matt/smutsigt intryck jämfört med min gamla skärm speciellt på 100% vitt trots att den är kalibrerad till perfekt gråskala så jag antar att det är den matta antireflexbehandlingen som gör det. Men hade den bara haft normal kontrast typ som specsen påstår 1000:1 eller i närheten av det i alla fall så hade jag varit rätt nöjd för 3500kr.

Permalänk
Bildexpert 📺

500:1 är lågt. Men för att stämma av med en annan skärm måste båda lysa lika starkt eftersom svärta är relativt det vita. Annars kommer den skärmen som lyser starkare se ut som den har sämre svärta även fast den kanske har det högre kontrastförhållandet.

Det finns också inställningar som påverkar svärtan. Jag kan inte Svive alls i fråga om menyer, men typiskt är att "dark boost"-inställningar för spel också lyfter svärtan eftersom poängen är just att lyfta svärtan. En sådan funktion kan vara igång.

Det är också rätt vanligt att ifall man kör HDMI ställer sig datorn/grafikkortet till videonivåer (16–235) medan skärmen arbetar efter datornivåer (0–255) och då ankras svart för ljust på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

500:1 är lågt. Men för att stämma av med en annan skärm måste båda lysa lika starkt eftersom svärta är relativt det vita. Annars kommer den skärmen som lyser starkare se ut som den har sämre svärta även fast den kanske har det högre kontrastförhållandet.

Sant. Men tänkte har man de åtminstone någorlunda matchade i ljusstyrka borde man nästan märka skillnad på så lågt som 500 i kontrast. Med mina två skärmar exakt matchade är det påtaglig skillnad. Och den andra är som sagt en TN panel som mäter runt 800:1 så knappast högt lagd nivå att jämföra med.

Citat:

Det finns också inställningar som påverkar svärtan. Jag kan inte Svive alls i fråga om menyer, men typiskt är att "dark boost"-inställningar för spel också lyfter svärtan eftersom poängen är just att lyfta svärtan. En sådan funktion kan vara igång.

Det är också rätt vanligt att ifall man kör HDMI ställer sig datorn/grafikkortet till videonivåer (16–235) medan skärmen arbetar efter datornivåer (0–255) och då ankras svart för ljust på skärmen.

Har tyvärr testat allt detta samt allt annat som går att ändra på skärmen. Faktum är att kalibrerad får jag inte mer än 450:1, absolut max som går att få ut är 540:1 men då är vitpunkten helt åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmo42:

Sant. Men tänkte har man de åtminstone någorlunda matchade i ljusstyrka borde man nästan märka skillnad på så lågt som 500 i kontrast. Med mina två skärmar exakt matchade är det påtaglig skillnad. Och den andra är som sagt en TN panel som mäter runt 800:1 så knappast högt lagd nivå att jämföra med.

Har tyvärr testat allt detta samt allt annat som går att ändra på skärmen. Faktum är att kalibrerad får jag inte mer än 450:1, absolut max som går att få ut är 540:1 men då är vitpunkten helt åt skogen.

Det råkar inte vara så att du mäter med någon Datacolor Spyder? Vad jag hört ska dessa vara ganska dåliga på att näta kontrast och anger ofta fel värde.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

någon som äger svive pyx 34d901 och kan testa om den klarar 2560x1440 med 100 eller 144hz?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

någon som äger svive pyx 34d901 och kan testa om den klarar 2560x1440 med 100 eller 144hz?

köpte en nu på rean och ja den tuffar på i 2560x1440 med 144hz, helt galet nöjd med den.

Visa signatur

Asus P8P67 DELUXE REV B3 | G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB
Corsair Obsidian 650D Svart | Corsair Cooling Hydro H100
MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II | Corsair HX 750W 80+

Permalänk
Medlem

Någon som har fått RGB-lyset att fungera? Hur jag än gör går det inte att ändra från off till on.

Permalänk
Skrivet av stedad:

Någon som har fått RGB-lyset att fungera? Hur jag än gör går det inte att ändra från off till on.

Yes min gick igång men var lite strul i början. Minns inte hur jag fixade det men tror det hade något med byta källa

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

Någon som vet hur man ändrar energisparläget på skärmen? Köpte en nyss och den släcker ned sig efter bara någon minuts frånvaro, och är ganska seg på att starta igen. Tillräckligt för att det ska vara störande. Men jag hittar ingen möjlighet att justera detta i skärmen interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggetorr:

Någon som vet hur man ändrar energisparläget på skärmen? Köpte en nyss och den släcker ned sig efter bara någon minuts frånvaro, och är ganska seg på att starta igen. Tillräckligt för att det ska vara störande. Men jag hittar ingen möjlighet att justera detta i skärmen interface.

Du justerar inte det i skärmens menyer utan i ditt OS inställningar. T.ex. för Windows: System->Power->"Screen and sleep"