Permalänk

Hjälp med eget byggt skrivbord

Hej,
Tänkte försöka sätta ihop ett eget skrivbord med KARLBY Bänkskiva (186 lång)

https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-valnoet-faner-...

Tror ni att 4st ben kommer räcka så att bordet inte känns rangligt samt att skivan inte kommer svikta med tiden

Har ställa datorn , skärmfäste med skärm ,ett ps4 på det och eventuellt någon lampa.

Vilka ben skulle ni rekommendera och röcker det med 4 stycken,?

Olov

Eller

Gerton

Mvh,
Sebastian

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Hedersmedlem

@Rickybobby Det kommer att svikta och bli vingligt med endast 4 ben. Har du möjlighet att regla i bakkant/sidor?
Ikeas rekommendationer:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En liten ram du sätter under skivan och ett (eller kanske tom två) extra ben i bakkant på bordet, så ska du i teorin inte ha några större problem så länge du inte har alltför mycket saker stående mitt på bordet.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

@Kent Ok tack för bra input. Såg att vissa har ställt 2 hurtsar som bordsben.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2 meter bänkskiva i ek från bauhaus med en alex hurts från ikea och 3 ben, utan det där mitten benet blir de inge bra är jag rädd. Däremot skulle jag rekommendera benen från bauhaus över ikeas då jag tyckte ikeabenen var lite väl smala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Matuta:

Jag kör en 2 meter bänkskiva i ek från bauhaus med en alex hurts från ikea och 3 ben, utan det där mitten benet blir de inge bra är jag rädd. Däremot skulle jag rekommendera benen från bauhaus över ikeas då jag tyckte ikeabenen var lite väl smala.

Skickades från m.sweclockers.com

Ikeas dyrare ben är faktiskt riktigt bra. Kostar dock 200 kr styck och då blir det svettigt fort.
Vet att @Aftershock har ett egenbyggt bord med sex ben i samma stuk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tänker du på gerton benen? Jo dom ser ok ut, men finns bara i silver och är specade för max 12kg vikt? Antar att det är feltryck, eller så menar de om man använder höj/sänkfunktionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen ha så tjock skiva?
Föredrar själv så tunn som möjligt.

Sen även frågan om djupet på 63.5 cm räcker?

Har precis nyligen beställt nytt bord och spekulerade en del kring det då.
Olov och Gerton ser liknande ut, kollade på sådana och de verkar ok. Men då får du se till att ha fler än 4 och regla för stabiliteten.
Det finns orsaker till att längre bord har tvärbalk mellan.
Men 5-6 ben samt reglar så blir det nog bra.

Jag valde däremot att köpa ett färdigt från en lokal kontorsvaruleverantör. Det blev ett 140x80 EFG Izi-något med ljusgrå laminat och reglerbart i höjd med insexnyckel. Får det hemlevererat (men monterar det själv) för drygt 3k.
På jobbet har jag ett 180x90 med urtag fram, det är onödigt brett om man inte ska ha 3 rejäla skärmar.

Som alternativ hade jag kunnat tänka mig att prova bygga ett eget med någon lämplig tunn skiva på runt 140-160x80-90, reglat i bakkant (ev även sidor) och med 4 st Olov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Rickybobby Det kommer att svikta och bli vingligt med endast 4 ben. Har du möjlighet att regla i bakkant/sidor?
Ikeas rekommendationer:
https://i.imgur.com/UJlBe6m.png

Bra design. Jag borde förmodligen överväga den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Hej,
Tänkte försöka sätta ihop ett eget skrivbord med KARLBY Bänkskiva (186 lång)

https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-valnoet-faner-...

Tror ni att 4st ben kommer räcka så att bordet inte känns rangligt samt att skivan inte kommer svikta med tiden

Har ställa datorn , skärmfäste med skärm ,ett ps4 på det och eventuellt någon lampa.

Vilka ben skulle ni rekommendera och röcker det med 4 stycken,?

Olov

Eller

Gerton

Mvh,
Sebastian

Jag körde 5st raka ben. 2st vardera sida och 1 i mitten, där bak som håller emot krypning och nedböjning.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

@Dashio:
Känns bordet stabilt och vilka ben köpte du?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

@Dashio:
Känns bordet stabilt och vilka ben köpte du?

Sorry for sent svar!

Olov köpte jag från IKEA och yes Jag tycker att det är väldigt stabilt. Benet i mitten var endast till när bordet börja svikta

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

@Dashio:
Känns bordet stabilt och vilka ben köpte du?

hur gick det med bordet ?

Permalänk
Medlem

@Dashio:
Hur är det såhär ett par år senare med dem benen? Kommer bygga ihop ett större bord av två Ikea Trotten och använda Olov som kommer fästas i reglar under bordet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

hur gick det med bordet ?

Sorry missade din fråga! Nedan kommer svaret

Skrivet av FireFox:

@Dashio:
Hur är det såhär ett par år senare med dem benen? Kommer bygga ihop ett större bord av två Ikea Trotten och använda Olov som kommer fästas i reglar under bordet.

Det fungerade prima verkligen!
Som dig plockade jag bort mittenfoten för att regla upp som ett "H" istället och tyckte att det fungerade rätt bra. Dock har jag flyttat till hus och förra ägarna ville ha bordet så jag sålde det till de. Försökte leta upp gamla bilder men insåg nog att jag var rätt dålig på att dokumentera.

Men i sin helhet tyckte jag att de fungerade rätt bra faktiskt.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Sorry missade din fråga! Nedan kommer svaret

Det fungerade prima verkligen!
Som dig plockade jag bort mittenfoten för att regla upp som ett "H" istället och tyckte att det fungerade rätt bra. Dock har jag flyttat till hus och förra ägarna ville ha bordet så jag sålde det till de. Försökte leta upp gamla bilder men insåg nog att jag var rätt dålig på att dokumentera.

Men i sin helhet tyckte jag att de fungerade rätt bra faktiskt.

Tack för återkopplingen @Dashio, kul att höra!

Skissade upp lite snabbt hur jag hade tänkt regla upp bordet så det blir stabilt. Den mittersta av de tre reglarna som går mellan de två stora är tänkt att sitta mellan bordsskivorna för att ge extra stadga.

Reglarna kommer fästas i bordet och sedan i varandra med vinkelbeslag. Benen har jag tänkt att skruva fast i reglarna, men är osäker om det kanske inte vore bättre att dra fast dem i bordsskivorna istället?

Finns det något här att tänka på? Ser ni någon direkt brist?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för återkopplingen @Dashio, kul att höra!

Skissade upp lite snabbt hur jag hade tänkt regla upp bordet så det blir stabilt. Den mittersta av de tre reglarna som går mellan de två stora är tänkt att sitta mellan bordsskivorna för att ge extra stadga.

Reglarna kommer fästas i bordet och sedan i varandra med vinkelbeslag. Benen har jag tänkt att skruva fast i reglarna, men är osäker om det kanske inte vore bättre att dra fast dem i bordsskivorna istället?

Finns det något här att tänka på? Ser ni någon direkt brist?

https://i.imgur.com/aWUEnVW.png
https://i.imgur.com/agQZa1n.png

Hur många ben tänkte du ha?
Vad är längden på den längsta skivan?

Jag förstod tyvärr inte hur du skulle fästa vinkelplåten?

Jag såg till att fästa de på reglarna och att skruvarna perforerade reglarna och in till bordsskivan med en distans på ca 0,5cm från överkant bordskiva

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har köpt 8 ben som jag tänkt placera ut med jämnt avstånd på kortsidorna och bak, framme vid benen vill jag ha det fritt.

Skivorna ska kapas till och blir då 160x70 och 120x60, det kommer bli 220x120 cm när bordet står färdigt.

Vad gäller vinkelbeslagen så kommer de sitta i alla hörn i reglarna (12 hörn totalt), reglarna i sin tur drar jag i direkt i bordsskivorna, hoppas det förklarar hur jag har tänkt.

Skivorna är spånskivor, behöver man förborra eller kan man dra i spånskiveskruvarna direkt?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har köpt 8 ben som jag tänkt placera ut med jämnt avstånd på kortsidorna och bak, framme vid benen vill jag ha det fritt.

Skivorna ska kapas till och blir då 160x70 och 120x60, det kommer bli 220x120 cm när bordet står färdigt.

Vad gäller vinkelbeslagen så kommer de sitta i alla hörn i reglarna (12 hörn totalt), reglarna i sin tur drar jag i direkt i bordsskivorna, hoppas det förklarar hur jag har tänkt.

Skivorna är spånskivor, behöver man förborra eller kan man dra i spånskiveskruvarna direkt?

Sorry för segt svar. Vart inte taggad så jag missade nog detta

Det låter ruskigt stadigt tycker jag

Ja du kan skruva de direkt och behöver inte förborra

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE