Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så hur har då Tesla lyckats med sina laddstationer? De sätter väl aldrig upp en laddare utan fyra eller fler och det är ju inga 22kw-pjäser direkt?

IONITY grundades 31 oktober 2017 och första svenska stationen öppnades 2019.
Första Tesla Super Chargern i Sverige öppnades 2014 i Karlstad.

Det betyder att Tesla har haft en svensk organisation på plats flera år innan IONITY ens startade sin svenska organisation(2018?). De har därmed haft en klar fördel i att vara först ut och kunnat prata med elnätsägare långt före Ioinity kunde. Sen tycker jag det verkar som om att Tesla har en annan strategi vart de placerar sina stationer. De verkar vara friare och mer anpassningsbara vart super chargers hamnar medan IONITY mest bygger vid befintliga bensinstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

IONITY grundades 31 oktober 2017 och första svenska stationen öppnades 2019.
Första Tesla Super Chargern i Sverige öppnades 2014 i Karlstad.

Det betyder att Tesla har haft en svensk organisation på plats flera år innan IONITY ens startade sin svenska organisation(2018?). De har därmed haft en klar fördel i att vara först ut och kunnat prata med elnätsägare långt före Ioinity kunde. Sen tycker jag det verkar som om att Tesla har en annan strategi vart de placerar sina stationer. De verkar vara friare och mer anpassningsbara vart super chargers hamnar medan IONITY mest bygger vid befintliga bensinstationer.

Om inte VW & co hade åkt dit i dieselskandalen, så hade vi inte sett till någon Ionity, då det var en del av det straff de fick efteråt. Alltså att bygga ut en laddinfrastruktur. De hade inga planer på att göra något sådant, utan ville köra vidare med sina ICE-bilar.
Då hade vi troligtvis fortfarande bara haft Teslas SuC:ar.
När Ionity väl öppnade upp sina stationer, så är det väl ingen som glömt ramaskriet över priserna? Något man gör om man vill ha kunder?

Några år senare har de fattat att de numera är mer eller mindre tvingade in i fållan och måste tillverka elbilar, så då har de också blivit lite mer humana. Men det gör inte att jag tänker använda dem. Rent etiska skäl, på grund av hur ägarna har betett sig genom åren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag älskar det men det gick inte att få till Marvel R Performance
Saknar även night vision från BMWn samt rattvärmare.

Har du fått Marveln?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag kommer resa ca 1000 mil per år men dagligen ca 2x2 mil (173 arbetsdagar per år). Med lite extra resande så når jag nog upp till 1000 mil per år.

Senaste åren har jag inte ens haft någon bil eftersom jag har kunnat haft arbetsbussen hemma och därmed kunnat handla etc. på vägen hem. Min arbetsdag har börjat hemifrån när jag sätter mig i bussen.

Nu blir det tyvärr ändring på det, så jag behöver en elbil jag kan ladda hemma sakta och åka dessa 4x1 mil per dag med.

Var först lite inne på en Mazda MX-30, men den klarar ju bara typ 12 mil på en laddning. Jag har 12 mil tur och retur till närmaste Mazda-verkstad så på vintern räcker det inte ens att komma hem.

Vilka alternativ är billigast för detta ändamål? Nån DSFK eller vad dom heter? Zoe?

Tjänar ca 13k efter skatt eftersom jag kör era barn till skolan med skolskjuts. Då får man låg lön, så jag har inte råd med något dyrt. Men jag trivs otroligt bra med jobbet och tiderna (2,5h per dag, 173 arbetsdagar per år, betalt 365 dagar, men låg lön).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har du fått Marveln?

Nej nej, beställde i mellandagarna, leverans Juli !!! (LoL)

Permalänk
Medlem

Vad har ni för laddbox ni som laddar hemma? Jag har mest kollat på Tibber och deras Ease-box. 6495kr inkl. Installation om man blir medlem. Känns som det är smidigast där med att den anpassar laddning då det är billigast etc.

Behöver man beställa till kabel eller funkar det med den man får med till bilen (Ev6)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vad har ni för laddbox ni som laddar hemma? Jag har mest kollat på Tibber och deras Ease-box. 6495kr inkl. Installation om man blir medlem. Känns som det är smidigast där med att den anpassar laddning då det är billigast etc.

Behöver man beställa till kabel eller funkar det med den man får med till bilen (Ev6)?

Du kan anv. Kabeln du får med EV6

Jag har en easee och en Tesla WC
Kan rekommendera båda!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kommer resa ca 1000 mil per år men dagligen ca 2x2 mil (173 arbetsdagar per år). Med lite extra resande så når jag nog upp till 1000 mil per år.

Senaste åren har jag inte ens haft någon bil eftersom jag har kunnat haft arbetsbussen hemma och därmed kunnat handla etc. på vägen hem. Min arbetsdag har börjat hemifrån när jag sätter mig i bussen.

Nu blir det tyvärr ändring på det, så jag behöver en elbil jag kan ladda hemma sakta och åka dessa 4x1 mil per dag med.

Var först lite inne på en Mazda MX-30, men den klarar ju bara typ 12 mil på en laddning. Jag har 12 mil tur och retur till närmaste Mazda-verkstad så på vintern räcker det inte ens att komma hem.

Vilka alternativ är billigast för detta ändamål? Nån DSFK eller vad dom heter? Zoe?

Tjänar ca 13k efter skatt eftersom jag kör era barn till skolan med skolskjuts. Då får man låg lön, så jag har inte råd med något dyrt. Men jag trivs otroligt bra med jobbet och tiderna (2,5h per dag, 173 arbetsdagar per år, betalt 365 dagar, men låg lön).

Den klarar väl mer än 12 mil och är det så att du ska åka längre än vad bilen klarar så får du ladda på vägen. T ex hur ofta ska du åka till Mazdans verkstad? Det är kanske inget problem?
Fundera på hur mycket du vill spendera per månad och om du hittar en bil med dina krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag kommer resa ca 1000 mil per år men dagligen ca 2x2 mil (173 arbetsdagar per år). Med lite extra resande så når jag nog upp till 1000 mil per år.

Senaste åren har jag inte ens haft någon bil eftersom jag har kunnat haft arbetsbussen hemma och därmed kunnat handla etc. på vägen hem. Min arbetsdag har börjat hemifrån när jag sätter mig i bussen.

Nu blir det tyvärr ändring på det, så jag behöver en elbil jag kan ladda hemma sakta och åka dessa 4x1 mil per dag med.

Var först lite inne på en Mazda MX-30, men den klarar ju bara typ 12 mil på en laddning. Jag har 12 mil tur och retur till närmaste Mazda-verkstad så på vintern räcker det inte ens att komma hem.

Vilka alternativ är billigast för detta ändamål? Nån DSFK eller vad dom heter? Zoe?

Tjänar ca 13k efter skatt eftersom jag kör era barn till skolan med skolskjuts. Då får man låg lön, så jag har inte råd med något dyrt. Men jag trivs otroligt bra med jobbet och tiderna (2,5h per dag, 173 arbetsdagar per år, betalt 365 dagar, men låg lön).

Fiat 500e kan vara ett alternativ. Den har varit väldigt billig emellanåt, inte direkt praktisk dock men för pendling räcker den nog. Annars kolla en begagnad i3 men inte med minsta batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kommer resa ca 1000 mil per år men dagligen ca 2x2 mil (173 arbetsdagar per år). Med lite extra resande så når jag nog upp till 1000 mil per år.

Senaste åren har jag inte ens haft någon bil eftersom jag har kunnat haft arbetsbussen hemma och därmed kunnat handla etc. på vägen hem. Min arbetsdag har börjat hemifrån när jag sätter mig i bussen.

Nu blir det tyvärr ändring på det, så jag behöver en elbil jag kan ladda hemma sakta och åka dessa 4x1 mil per dag med.

Var först lite inne på en Mazda MX-30, men den klarar ju bara typ 12 mil på en laddning. Jag har 12 mil tur och retur till närmaste Mazda-verkstad så på vintern räcker det inte ens att komma hem.

Vilka alternativ är billigast för detta ändamål? Nån DSFK eller vad dom heter? Zoe?

Tjänar ca 13k efter skatt eftersom jag kör era barn till skolan med skolskjuts. Då får man låg lön, så jag har inte råd med något dyrt. Men jag trivs otroligt bra med jobbet och tiderna (2,5h per dag, 173 arbetsdagar per år, betalt 365 dagar, men låg lön).

MG ZS EV är, även efter höjningen, väldigt prisvärd med lång räckvidd och mycket utrustning. Även Peugeot e208 är en riktigt trevlig bil. Fiat 500e har jag inte testat men det tror jag är den billigaste elbilen man kan privatleasa idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vad har ni för laddbox ni som laddar hemma? Jag har mest kollat på Tibber och deras Ease-box. 6495kr inkl. Installation om man blir medlem. Känns som det är smidigast där med att den anpassar laddning då det är billigast etc.

Behöver man beställa till kabel eller funkar det med den man får med till bilen (Ev6)?

Jag kör Tibber+Easee-box sedan snart 3 år och är sjukt nöjd. Se till att köpa med Watty-lastbalanseraren också om du inte har en dedikerad fas/grupp till laddboxen.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jag kör Tibber+Easee-box sedan snart 3 år och är sjukt nöjd. Se till att köpa med Watty-lastbalanseraren också om du inte har en dedikerad fas/grupp till laddboxen.

Jag tänkte först att laddboxen måste väl ha en lastbalanserare redan men så är inte fallet? Vad gör den mer specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tänkte först att laddboxen måste väl ha en lastbalanserare redan men så är inte fallet? Vad gör den mer specifikt?

Den har inbyggd lastbalanserare mellan flera laddare, om du installerar det. Men inte mot resten av huset.
Watty balanserar laddaren mot huset. Skulle du exempelvis starta spis, torktumlare och diskmaskin samtidigt så pausar laddaren.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Den har inbyggd lastbalanserare mellan flera laddare, om du installerar det. Men inte mot resten av huset.
Watty balanserar laddaren mot huset. Skulle du exempelvis starta spis, torktumlare och diskmaskin samtidigt så pausar laddaren.

Ja eller reducerar effekten proportionellt på boxen så ingen säkring går.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa en Garo GLB+, med uttag endast (av estetiska skäl). Däremot skulle det kanske vara bra att ha en laddkabel typ 2 (11kW 16A 3-fas) i garaget.

Är det bara till att köpa vilken som helst på NetOnNet/Jula/Biltema eller behöver jag leta kvalitet?

Permalänk
Medlem

Beställde nya bilen idag! Det blev en EV6 steel grey RWD.
Kändes som jag hade blivit nöjd oavsett bil av de 3 det stod imellan (ev6, ioniq 5 eller model 3). I slutändan var det priset som avgjorde. Kias leasing erbjudande är helt enkelt för bra jämfört med de andra.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag funderar på att skaffa en Garo GLB+, med uttag endast (av estetiska skäl). Däremot skulle det kanske vara bra att ha en laddkabel typ 2 (11kW 16A 3-fas) i garaget.

Är det bara till att köpa vilken som helst på NetOnNet/Jula/Biltema eller behöver jag leta kvalitet?

Går alldeles utmärkt med de kablarna. Även värt att kika blocket/tradera/marketplace efter kabel så spar man på miljön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Den har inbyggd lastbalanserare mellan flera laddare, om du installerar det. Men inte mot resten av huset.
Watty balanserar laddaren mot huset. Skulle du exempelvis starta spis, torktumlare och diskmaskin samtidigt så pausar laddaren.

Tack för infon! Kör nog på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Beställde en Cupra Born som ska levereras i februari/mars. Kollade nu igenom specifikationen och såg att jag inte valde till följande

  • Head-up-display (förstärkt verklighet) + Akustik-vindruta

    (Kräver att tillvalet Navigation beställs)

    Ny era är kommen. Njut av en körupplevelse med toppmodern teknik. AR-HUD visar relevant information direkt i vindrutan för föraren såsom vägbeskrivning samt varningar. Dessutom ingår det att vindrutan har akustisk dämpning.

Vad säger ni. Någon som vet om det gör stor skillnad med akustisk dämpad vindruta mot vanlig. Tänker att om det är stor skillnad ska jag ta och lägga till innan bilen byggs. Tillvalet kostar 10 700 kr. Tycker ni det är värt det?

Var inne och pratade med VW idag om att uppgradera till HUD + akustiskruta. Var ju mest intresserad av det senare men eftersom de kom ihop var man ju tvungen att välja båda. Deras svar? Skit i det. Inte värt det.
Hepp, struntar väl i det då... haha
Ungefär ända gången man ska lita på en säljare är när vederbörande verkligen inte tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Beställde nya bilen idag! Det blev en EV6 steel grey RWD.
Kändes som jag hade blivit nöjd oavsett bil av de 3 det stod imellan (ev6, ioniq 5 eller model 3). I slutändan var det priset som avgjorde. Kias leasing erbjudande är helt enkelt för bra jämfört med de andra.

Vad fick du för pris?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad fick du för pris?

samma pris som på kias hemsida, 4695 / månad (+ 97 för annan färg).

Försäljaren rekommenderade att vänta med försäkring, man får 14 dagar "fri" försäkring när man hämtar bilen, sen råkade deras försäkring vara if, som jag redan har, så blir billigare om jag tar egen försäkring därifrån.

Vinterdäck/fälgar köper jag privat framåt vintern.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bonus malus påverkar dem som köper nya bilar. Dvs inga fattiglapp till att börja med.

Även om jag håller med i sak så har ju bonus-malus även förändrat beteendet på begagnatmarknaden vilket såklart påverkar dem som köper begagnade bilar också. Priser på äldre modeller trycks upp då det kan vara mer fördelaktigt att köpa en 4år gammal bil kontra en likadan modell fast 2 år gammal. P.g.a. skatten på den nyare modellen.

Sen är det svårt att bedöma vad som egentligen gjort att begagnatmarknaden ser ut som den gör just nu. Alldeles för många faktorer, elektrifiering av fordonsflottan, bonus-malus, leveransproblem på nya bilar, Covidpåverkan etc. etc...

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

samma pris som på kias hemsida, 4695 / månad (+ 97 för annan färg).

Försäljaren rekommenderade att vänta med försäkring, man får 14 dagar "fri" försäkring när man hämtar bilen, sen råkade deras försäkring vara if, som jag redan har, så blir billigare om jag tar egen försäkring därifrån.

Vinterdäck/fälgar köper jag privat framåt vintern.

Nya listpriset är 4595 kr / månad. Så sparar du lite mer. Säg det till säljaren.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nya listpriset är 4595 kr / månad. Så sparar du lite mer. Säg det till säljaren.

Var hittar du det nya listpriset?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Var hittar du det nya listpriset?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/kia_ev6_rwd_77_4kwh_22...

Sen snacka jag med närmaste återförsäljaren här som bekräftade att det är nya listpriset.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Var inne och pratade med VW idag om att uppgradera till HUD + akustiskruta. Var ju mest intresserad av det senare men eftersom de kom ihop var man ju tvungen att välja båda. Deras svar? Skit i det. Inte värt det.
Hepp, struntar väl i det då... haha
Ungefär ända gången man ska lita på en säljare är när vederbörande verkligen inte tycker det är värt det.

När jag köpte min nuvarande bil försökte jag köpa till lite saker men säljaren tyckte bara de var slöseri, typ bättre stereo (hade behövts), elstolar, P-radar och liknande, som jag hade på min föregående bil. Jag blev nästan förolämpad. Det kändes som säljaren förutsatte att jag var fattig eller något, jag vet inte om det berodde på mina kläder (jag klär inte upp mig för att gå runt i bilhallar), att jag ville leasa (det var en väldigt bra deal) eller vad, men vill de inte sälja saker så slipper de liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När jag köpte min nuvarande bil försökte jag köpa till lite saker men säljaren tyckte bara de var slöseri, typ bättre stereo (hade behövts), elstolar, P-radar och liknande, som jag hade på min föregående bil. Jag blev nästan förolämpad. Det kändes som säljaren förutsatte att jag var fattig eller något, jag vet inte om det berodde på mina kläder (jag klär inte upp mig för att gå runt i bilhallar), att jag ville leasa (det var en väldigt bra deal) eller vad, men vill de inte sälja saker så slipper de liksom.

Kan vara saker som att den handlaren redan lagt beställning på massa basbilar som de haft svårt att sälja så de försöker övertyga alla om att skippa massa tillval. Rent generellt är min uppfattning om att många säljare är rätt ointresserade av att sälja bilar, de lever för gott på basutrustade företagsbilar som bara trillar in via ramavtal för att faktiskt arbeta för att sälja något annat till en privatperson.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aktsu:

Kan vara saker som att den handlaren redan lagt beställning på massa basbilar som de haft svårt att sälja så de försöker övertyga alla om att skippa massa tillval. Rent generellt är min uppfattning om att många säljare är rätt ointresserade av att sälja bilar, de lever för gott på basutrustade företagsbilar som bara trillar in via ramavtal för att faktiskt arbeta för att sälja något annat till en privatperson.

Så var det lite för oss. Säljaren hade en svårsåld grundutrustad bil i "trist" färg i hallen han gärna ville bli av med, så där fick vi massa med på köpet och en del argument att tillvalen till nästa steg var onödiga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Kan vara saker som att den handlaren redan lagt beställning på massa basbilar som de haft svårt att sälja så de försöker övertyga alla om att skippa massa tillval. Rent generellt är min uppfattning om att många säljare är rätt ointresserade av att sälja bilar, de lever för gott på basutrustade företagsbilar som bara trillar in via ramavtal för att faktiskt arbeta för att sälja något annat till en privatperson.

Det var min första tanke men jag fick ju ändå ändra från exempelvis standardpanelerna på instrumentbrädan och liknande (jag vill inte ha någon jävla pianolack som bara är högblank plast), och jag fick uppdateringar om när min bil byggdes och så, så jag tror inte det var det. Argumentet var bara typ "Det är dyrt..." utan att ens nämna vad det kostade. Jag betalar 3500 i månaden för min bil, plus en femhundring i försäkring och en dryg femhundring i skatt, att lägga två-tre hundra till för en bättre stereo och elstolar hade jag gjort direkt liksom. Mer än så hade kanske känts surt, men jag hade ju gärna fått göra valet själv liksom. En stor del av poängen med en ny bil för mig är ju att jag själv kan välja till det jag vill ha och bort sånt jag inte vill ha, istället för att behöva leva med någon annans hemska smak och konstiga prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bonus malus påverkar dem som köper nya bilar. Dvs inga fattiglapp till att börja med.

Och du tror inte, ens med begränsade ekonomikunskaper, att ett högre inköpspris påverkar andrahandsvärdet?

Nå, nu när europeiskt försprång har raderats ut så är vi alla snart fattiglappar, till förmån för andra kontinenters befolkning, och här i forumet kommer trådar som "Jag som älskar min begagnade Lada" att dyka upp.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3