Veckans fråga: Vad använder du för mediaspelare till din TV?

Permalänk
Medlem

Androif TV moooofooos!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag kör det inbyggda i tvn. Det fungerar kanon för Viaplay, Hbo, Hetflix, Cmore och youtube. Det enda jag egentligen saknar är Twitch. Så för Twitch så måste jag tyvärr köra via Xboxen.

Min tv är en Samsung som är relativt ny med ca 3år på nacken nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Alltid kört AppleTV men bytte precis från AirVideo HD till Plex när det kommer till lokal mediauppspelning. Fattar inte varför jag inte gjort hoppet tidigare, Plex är ju gudomligt!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kör en liten dator i TV-bänken. Ingenting slår möjligheten att knappa med tangentbord

Mjukvaran är så basic den bara kan bli. VLC för semesterfilm och Brave (webbläsaren) för alla former av streaming.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har en Vero 4K+ spelare, tidigare kört rpi med OSMC, innan dess HTPC med KODI, innan dess en XBOX med XBMC.
Mest nöjd är jag dock med min AppleTV, den används till 90%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Har en Vero 4K+ spelare, tidigare kört rpi med OSMC, innan dess HTPC med KODI, innan dess en XBOX med XBMC.
Mest nöjd är jag dock med min AppleTV, den används till 90%

Varför OSMC/KODI och separat hårdvara istället för PLEX på apple tvn?

Permalänk
Medlem

2st Apple TV4K (sjukt smidiga och väldigt "fru-vänliga" samt barnvänliga att använda)
1st Chromcast V2 (Till sovrums TV:n)

Trodde jag skulle "slippa" en AppleTV till nya tv:n som har väldigt mycket av det vi använder inbyggt men inlärningskurvan för barnen och frun gjorde det lättare att köra samma uppsättning med en AppleTV här också :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Android TV på Sony A90j. Har en Shield 2019 sedan tidigare men slutade mer eller mindre använda den efter köpet av TVn.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Främst Chrome Cast men jag äger en Ps5 med som kan användas om jag vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Shield TV Pro! Underbar mackapär som sväljer alla filer jag matat den med hittills, däribland enorma remux-filer, utan buffring!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör en Nvidia Shield Pro 2019.
Grym liten enhet.

Som tyvärr saknar optisk ut och som inte automatiskt anpassar framerate till materialet i ex Netflix.

Permalänk

Chromecast + Apple TV 4K.
Båda har sina egna fördelar osv.

Permalänk
Medlem

Vero 4K

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Chromecast är givet. Mycket av den anledningen att AppleTV är låst till Apple-produkter (som vanligt med Apple), medan Chromecast funkar till både Android och Apple telefoner.

Permalänk
Medlem

Hade dum-tv väldigt länge och på den hängde en AppleTV HD (4th gen) som jag var mycket nöjd med. TVn var fullt kompatibel att bli styrd (”CEC”) så hela lösningen kändes smart och smärtfri.

Nu har jag en ”smart-TV” med android och var väl sådär måttligt nöjd med det interfacet så det blev till att koppla på en AppleTV 4K. Denna TV verkar ha lite mer egen vilja gällande vilka CEC kommandon den gillar eller inte, vilket är lite synd men inte något oväntat då jag pillat på en del nyare TV apparater och märkt den trenden. Ex vägrar den bli avstängd av ATV, och TVns fjärr vägrar styra ATV-interfacet om jag inte först går in tre steg djupt i en submeny för att slå på ett tillfälligt styrningsläge.

Dock fortfarande värt att fortsätta med en ATV-box enl mina ögon. Gillar att den har stark SoC så fenomenet lagg inte riktigt finns på kartan. Tycker även om interfacet och att jag kan vandra in i vardagsrummet med AirPods i öronen, lådan fattar vinken och frågar om den bör byta output till lurarna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Någon variant på Xiaomi MiBox. Den är ganska gammal nu men funkar hyfsat bra. Är väl ibland när det kommer uppdateringar som det kan ställa till det. Vår TV är gammal och har inga "smart-TV" funktioner inbyggda. Tidigare körde jag HTPC men det blev för mycket meck att använda den för resten av familjen. Är mest netflix och playkanaler som det tittas på. Vi har inget TV-abonnemang utan kör allt via internet.

Ja så har vi en gammal DVD-spelare, en PS4 och en Nintendo Switch. DVD-spelaren är bara någon enstaka gång per år som den används numera. Trots att vi i teorin kan spela Bluray i PS4 har vi inte ens tänkt på att man kan göra detta. Kom på det nu. Vi har inga Bluray-skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Androif TV moooofooos!

Har en LG C9 OLED, det enda jag saknar från mitt Sony TV är faktiskt Android funktionerna. Fifan vad det var bra!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Varför finns Google TV inte med som val? Kan ju inte likställa den med en simpel Chromecast.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Apple TV 4K 2021. Hade en ATV 4K tidigare, men gav den till svärmor och uppgraderade oss till 2nd gen.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kör en liten dator i TV-bänken. Ingenting slår möjligheten att knappa med tangentbord

Mjukvaran är så basic den bara kan bli. VLC för semesterfilm och Brave (webbläsaren) för alla former av streaming.

Blir definitivt att omvandla min X99 rigg till en renodlad HTPC när Zen4 kommer

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En Xiaomi Mi Box S 4K kör jag

Permalänk
Medlem

Har en Chromecast Gen 4 med "Google TV" och en Mi Box S med Android TV. Funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Kör en Apple TV i sovrummet. Den fungerar riktigt bra men eftersom jag inte kör några (Applespecifika) appar i dagsläget så kunde jag nog sparat några kronor och köpt någonting annat. Men men, inte fler kronor den kostade så är det inget jag gråter mig till sömns över. Det jag tycker allra bäst om är att kunna söka och casta från min iPhone.

Hittills har den varit väldigt stabil och fungerat fint. En gång slutade den att ta emot signal från kontrollen. Jag tänkte att kontrollen behövde laddas men så var inte fallet. Då drog jag ur sladden och satte i den igen och sedan dess har den fungerat perfekt igen. Köpte den i somras då andra generationens 4K släpptes så en hickup på dryga halvåret känns helt okej.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kör en liten dator i TV-bänken. Ingenting slår möjligheten att knappa med tangentbord

Mjukvaran är så basic den bara kan bli. VLC för semesterfilm och Brave (webbläsaren) för alla former av streaming.

Google Chromecast TV har stöd för t-bord, mus, hörlurar via BT
Jag själv använder :
Google Chromecast TV
Inbyggda appar i TVn om de inte finns på Playbutiken
Panasonic DP-UB450 UHD spelare för filmsamlingen till hemmabion.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Xbox one för netflix osv.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Oj, det var ett gäng på listan man använder sig utan (eller i alla fall har hemma...). I ordning från mest till minst använd:

1. Chromecast med Google TV. Används utan tvekan mest och är i mitt tycke hur smidig som helst för mitt behov. Den tjänst jag tycker fungerar sämst utan ett tangentbord till hands (av de som fungerar på denna) är Youtube. Det är väldigt omständligt att söka och bläddra som man själv vill och man kan ju heller inte se kommentarer etc.
2. HTPC (liten äldre NUC) används för allmänt surfande på TV:n men också till Youtube samt andra saker som inte fungerar (mycket japanska TV-program etc i diverse obskyra online-tjänster)
3. Nvidia Shield (2019 pro). Används inte mycket men en stor anledning är väl att den sitter till en TV som inte används lika mycket. Jag har i dagsläget inte behov av de extra saker en Shield kan erbjuda utöver Google TV men spontant skulle jag väl säga att den fungerar mer eller mindre lika smidigt som Google TV
4. RBPi - har lagt in Kodi och så på den vid sidan av Retropie samt Pie-hole men det är i ett gästrum så den används i princip aldrig som mediaspelare

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Oj, det var ett gäng på listan man använder sig utan (eller i alla fall har hemma...). I ordning från mest till minst använd:

1. Chromecast med Google TV. Används utan tvekan mest och är i mitt tycke hur smidig som helst för mitt behov. Den tjänst jag tycker fungerar sämst utan ett tangentbord till hands (av de som fungerar på denna) är Youtube. Det är väldigt omständligt att söka och bläddra som man själv vill och man kan ju heller inte se kommentarer etc.
2. HTPC (liten äldre NUC) används för allmänt surfande på TV:n men också till Youtube samt andra saker som inte fungerar (mycket japanska TV-program etc i diverse obskyra online-tjänster)
3. Nvidia Shield (2019 pro). Används inte mycket men en stor anledning är väl att den sitter till en TV som inte används lika mycket. Jag har i dagsläget inte behov av de extra saker en Shield kan erbjuda utöver Google TV men spontant skulle jag väl säga att den fungerar mer eller mindre lika smidigt som Google TV
4. RBPi - har lagt in Kodi och så på den vid sidan av Retropie samt Pie-hole men det är i ett gästrum så den används i princip aldrig som mediaspelare

Du kan ju söka med rösten i Google TV. Bara tryck röstsök och prata. Väldigt sällan jag måste redigera tolkningen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du kan ju söka med rösten i Google TV. Bara tryck röstsök och prata. Väldigt sällan jag måste redigera tolkningen.

Jo, det funkar väl hyfsat bra när man vet precis vad man ska söka efter, men det är också så mkt enklare att bläddra runt kanaler och sådant med tangentbord (tycker jag). Sedan att man varken kan se beskrivningar eller kommentarer väger tungt.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Kör två stycken Apple TV 4K som jag primärt kör plex på. Är nöjd och de har funkat bra sedan jag köpte dem för ungefär 2 år sedan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hade HTPC i många år. Men ser ingen anledning att ha det längre med alla streaming tjänster. Har Apple tv 4k nu, funkar utan problem. Saknar datorn ibland men inte värt att skaffa en ny.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.