Veckans fråga: Vad använder du för mediaspelare till din TV?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad använder du för mediaspelare till din TV?

Det finns en uppsjö av olika mediaspelare för den som vill spela upp film, musik och serier på sin TV. Vad använder du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Kör en Nvidia Shield Pro 2019.
Grym liten enhet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Plex på en HP Microserver, och Plex-klienten i min LG Smart-TV. Övrigt kör jag det mesta genom inbyggda appar i TV:n.

Permalänk
Medlem

Chromecast TV. Upplever den sisådär nu efter en tids användande. Börjar lagga i menyerna och hänger sig titt som tätt.
Lutar mer åt en Apple TV 4K snart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har en Google Chromecast, andra generationens, som hängt med sen typ sent 2015 eller nåt sånt. Fortfarande väldigt nöjd med den

Permalänk
Avstängd

Har en Nvidia Shield Pro 2019 som används väldigt sällan. Skulle behöva kunna trycka i två alternativ då jag även har en spelkonsoll också för att köra DVD-filmer på. En gammal PS3:a borde fortfarande räknas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Använder till största delen WebOS-plattformen som finns inbyggd i tv:n, men har även en Chromecast Ultra som backup för de appar som inte finns integrerade.

Permalänk
Medlem

En Nvidia Shield Pro 2017 tuggar på här hemma. Fungerar klockrent!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Mestadels tevens appar. Jag har en CC med Android som används för tjänster som kräver VPN dock, vilket funkar bra för det mesta. När teven börjar bli gammal så köper jag nog en CC med Android till, om inte något bättre har kommit.

Permalänk
Keeper of the Bamse

ATV 4K. Fullkomligt ÄLSKAR hur den aggregerar alla mina streamingtjänster rakt in i "Tv"-appen. Behöver bara söka på ett enda ställe, så hittar AppleTVn vilken tjänst som har den, och startar den appen automatiskt och börjar strömma.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

HP Pavillion 300 Mini Desktop som kör vanliga Windows 10. Fungerar perfekt för alla typer av filer.
https://www.dustinhome.se/product/5010888878/pavilion-mini?ss...

Permalänk
Lego Master

Nvidia Shield 2017 till stora TVn i vardagsrummet. Har även en Chromecast Ultra i en mindre TV på kontoret, men den används rätt sällan nuförtiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kört det mesta... (Utom Apple tvi). HTPC, Raspberry Pi men sen ett par år tillbaka kör jag Nvidia Shield 2019 Pro i vardagsrummet samt en Nvidia Shield 2019 (tuben) till sovrummet samt ytterliggare en Nvidia Shield 2019 som står och kör diverse media-jobb i bakgrunden.

Lätt bästa mediaspelare som går att köpa hands down, finns inget snack om saken.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen en mediaspelare från Allente (Oneplace) med inbygg Chromecast. Att casta till den går dock inte alls bra. Det blir svårt ryckigt och hackar i och med att den måste ladda var femte sekund, helt omöjligt att titta på någon längre stund. Därför skaffade jag en Chromecast vilken fungerar hur bra som helst på samma uppkoppling. Mysko.

Permalänk
Medlem

Har en Chromecast (modellen innan den som fick 4K-stöd) till min närmast antika 40-tummare. Jag använder den nästan bara när jag kör på min träningscykel, som står intill TV:n. Har då nån dokumentär eller liknande från SVT Play igång, mest som distraktion.

Vid ett litet antal tillfällen har jag använt den som traditionell TV när jag haft gäster, men har den inte som TV normalt, när jag kollar på film, serier eller strömmad/"utsänd" TV ensam (lever ensam). Allt sånt gör jag vid datorn, på en bättre skärm.

Den klarar inte strömmar med högre bildfrekvens än 30 fps utan att det blir extremt hackigt, nåt jag märkt vid nåt tillfälle när jag försökte strömma en Youtube-video...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Går det bara att ange ett alternativ?

Permalänk
Medlem

PLEX, datorn som server för att se på TV'n.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield Pro 2019 med Kodi Matrix 19.3 med stöd för Dolby Atmos och Dolby Vision bl a.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av joakim99:

Går det bara att ange ett alternativ?

Iofs, det kanske borde vara ett multipelt val, men dom allra flesta håller sig nog till en, även om man har två av dem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

HTPC då jag även använder den som surfdator när jag inte ids sätta mig vid vanliga datorn eller när jag glor Twitch eller Youtube.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

PLEX-server på NAS, PLEX-klient i Sony-TVn. Funkar alldeles förträffligt!

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi Box S till vardagsrummet och Xiaomi Mi TV Stick i sovrummet.
Billiga och dom kör båda Android Tv som operativ.

Permalänk
Geeks Gaming

Vilken passande fråga, har nyss köpt tv men den har en långsam processor i sig och funderar därför på lösning. Spontant ser Apple tv bra ut men finns det andra alternativ som är vettiga idag?

Permalänk
Medlem

Fast i Apples eco-system och kör med tre Apple TV. Två i hemmet och en i sommarstugan. Används också som hubb för Homekit för att styra lampor, garageporten och värmepumpen.
Har Parabol-TV via Canal Digital (Allente idag) men funderar mer och mer på att titta på TV genom deras app istället och på så sätt reducera till enbart en "box".

Innan dess använde man sig av Xbox 360 som mediaspelare. Inbyggd DVD och tittade på digitalt material genom Windows Media Center.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R7 4800U

Lite överdrivet med kraft för lite filmvisande på tvn. Men det är svårt att låta bli ibland.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Chromecast TV. Upplever den sisådär nu efter en tids användande. Börjar lagga i menyerna och hänger sig titt som tätt.
Lutar mer åt en Apple TV 4K snart.

Finns Google TV 4K ifall du vill ha en bra motsvarighet till Apple TV 4K

Permalänk

Körde länge en HTPC med Kodi men valde att bygga om den till ren speldator och kör nu TV:ns Plex-app som streamar från servern i garderoben. Saknar dock viss funktionalitet i LGs Plex-app så har sneglat på en Shield ett tag.

Permalänk
Medlem

Min TV kör Android så spelar upp allt via det. Ibland kör jag även Youtube via min PS5:a men det händer inte så ofta

Permalänk
Medlem

Jag körde en Shield Tablet, men den accepterar inte laddsladd längre, så nu är det ingen. Med tanke på hur sällan jag använder TVn är det ingen smärtsam förlust.

Permalänk
Medlem

Chromecast Ultra och Xbox Series X. Har en Bluray spelare också men den används inte så ofta.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850