Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Nu fick jag uppdateringen till Android 11. Märker ingen större skillnad mot tidigare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Nu fick jag uppdateringen till Android 11. Märker ingen större skillnad mot tidigare dock.

Samma här. Lite besviken att det fortfarande inte finns auto refresh rate och säkerhetsuppdateringen är från September..

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att ha så bråttom att uppdatera, min Shield fungerar utan problem och efter att ha kollat runt i en massa forum så verkar det finnas en hel del buggar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Comhem Play verkar strula efter uppdateringen, går inte att titta på TV-kanaler längre än några sekunder innan streamen bryts. Kanske kräver lite justeringar från apputvecklarna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Comhem Play verkar strula efter uppdateringen, går inte att titta på TV-kanaler längre än några sekunder innan streamen bryts. Kanske kräver lite justeringar från apputvecklarna.

Comhem appen funkar för mig iallafall

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

Har problem med både Disney+ och HBO Max som laggar på min Shield, finns det några lösningar för detta? Både navigering och uppspelning av 4K material går trögt. Känns som att den inte klarar av 4K-material riktigt, men det fungerar fint i Netflix-appen.

Finns det någon inställning man kan göra för att få ordning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Har problem med både Disney+ och HBO Max som laggar på min Shield, finns det några lösningar för detta? Både navigering och uppspelning av 4K material går trögt. Känns som att den inte klarar av 4K-material riktigt, men det fungerar fint i Netflix-appen.

Finns det någon inställning man kan göra för att få ordning på detta?

Du kanske bara har för mycket annat öppet i bakgrunden?
Dubbelklicka på ring på kontrollen och stäng allt eller starta om den från instälningsmeny.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Du kanske bara har för mycket annat öppet i bakgrunden?
Dubbelklicka på ring på kontrollen och stäng allt eller starta om den från instälningsmeny.

Har testat stänga appar och starta om utan framgång. I Disney+ appen hamnar ljudet alltid fel när jag spolar också.

Kör HDR, kan det ha någon betydelse? Kan det vara något problem med min setup i övrigt? Kopplar till LG TV via soundbar.

Kanske får prova att nollställa den helt och börja om på ny kula, alternativt se mig om efter annan hårdvara.

Permalänk
Medlem

Min 2017 shield har fastnat på Android loggan efter uppdatering till 9. Får la försöka göra en factory reset och se om det löser problemet. Någon mer som fått samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Min 2017 shield har fastnat på Android loggan efter uppdatering till 9. Får la försöka göra en factory reset och se om det löser problemet. Någon mer som fått samma?

Har varit så varje gång jag uppdaterat min men den har faktiskt inte fastnat. Har kommit vidare när jag trycker på fjärrkontrollen, kommer inte ihåg vilken knapp dock.
Kanske är så med din med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Har problem med både Disney+ och HBO Max som laggar på min Shield, finns det några lösningar för detta? Både navigering och uppspelning av 4K material går trögt. Känns som att den inte klarar av 4K-material riktigt, men det fungerar fint i Netflix-appen.

Finns det någon inställning man kan göra för att få ordning på detta?

Jag har alltid haft lagg i Disney+, vet inte varför. Plex 100mb/s 4k Dolby vision funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Har testat stänga appar och starta om utan framgång. I Disney+ appen hamnar ljudet alltid fel när jag spolar också.

Kör HDR, kan det ha någon betydelse? Kan det vara något problem med min setup i övrigt? Kopplar till LG TV via soundbar.

Kanske får prova att nollställa den helt och börja om på ny kula, alternativt se mig om efter annan hårdvara.

Har du provat att rensa cache för appen och sett om det hjälper?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Nu fick jag uppdateringen till Android 11. Märker ingen större skillnad mot tidigare dock.

Håller inte med dig. Tycker det är en fruktansvärd skillnad. Min Pro hänger sig alltid efter att vaknat från viloläge och startar Kodi. Aldrig haft problem innan 11 eller vad det är för uppdatering jag fick för någon dag sedan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid haft lagg i Disney+, vet inte varför. Plex 100mb/s 4k Dolby vision funkar utmärkt.

Kör du din Shield som Plex Server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Kör du din Shield som Plex Server?

Nope.

Permalänk
Medlem

Efter senaste uppdateringen är boxen oerhört buggig med chromecast. Fryser och laggar ofta, testat 5 olika streaming apps.

Kan man nedgradera boxen till föregående version?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tredje Hot-Fixen kom igår.

Third HotFix (33.1.0.274) deployed on 1/28/2022:
Resolves Wifi disconnects on a subset mesh/band steering network setups
Resolves Plex file access issues which requires users to set up Plex server again after OTA upgrade
Resolves issue while using Bluetooth headphones, audio is routed to HDMI instead of headphones only when audio formats is set to Manual
Resolves issue when switching the input away from SHIELD via CEC, SHIELD does not sleep
Resolves issue copying files over SMB to SHIELD while an app is running on SHIELD can lock the SMB transfers out
Resolves long press menu button and menu button push to Kodi not working
Resolves SHIELD screen gets rotated 90 degrees
Resolves mouse click not working
Restores ability for SMB server to navigate Kodi media files

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som har splittat Shield:ens hdmi signal med en splitter för att köra en kabel till TV:n och den andra till stärkare?

Detta för att kunna få 4K@60Hz på TV samt att få högupplöst ljud till stärkaren.
(Jag har en stärkare som tyvärr bara har hdmi 1.4b och kan därför inte få 4K@60Hz passthrough.. )

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Någon som har splittat Shield:ens hdmi signal med en splitter för att köra en kabel till TV:n och den andra till stärkare?

Detta för att kunna få 4K@60Hz på TV samt att få högupplöst ljud till stärkaren.
(Jag har en stärkare som tyvärr bara har hdmi 1.4b och kan därför inte få 4K@60Hz passthrough.. )

Japp, jag kör en HD Fury AVR-Key för att splitta ljudet och bilden. Funkar fint!
Nuförtiden har jag sett att det finns billigare/andra alternativ också men har ingen erfarenhet av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur funkar shielden över wifi för att streama lite tyngre saker? I nuläget streamar jag 4k remux på ca 80gb @ 70 Mbps bitrate till min samsung tv över wifi utan några som helst problem. Vågar man anta att shield pro klarar av detsamma via wifi givet att den är placerad på samma plats som tvn?

Permalänk
Medlem

Streama 4k trådlöst är inte att rekommendera, att det funkar för dig just nu är nog att betrakta som tur.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Hur funkar shielden över wifi för att streama lite tyngre saker? I nuläget streamar jag 4k remux på ca 80gb @ 70 Mbps bitrate till min samsung tv över wifi utan några som helst problem. Vågar man anta att shield pro klarar av detsamma via wifi givet att den är placerad på samma plats som tvn?

Det skulle jag vilja påstå att den klarar utan problem. Om vi ser vad den teoretiskt klarar av, om det sedan fungerar i praktiken är ju oftast en annan sak
Men har inte testat själv då jag kör trådat till min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Streama 4k trådlöst är inte att rekommendera, att det funkar för dig just nu är nog att betrakta som tur.

Skrivet av aabbcc:

Hur funkar shielden över wifi för att streama lite tyngre saker? I nuläget streamar jag 4k remux på ca 80gb @ 70 Mbps bitrate till min samsung tv över wifi utan några som helst problem. Vågar man anta att shield pro klarar av detsamma via wifi givet att den är placerad på samma plats som tvn?

Jag har streamat 4k utan några som helst problem sedan jag köpte min Nvidia Shield 2 år sedan. Det hänger snarare på var din router är placerad och hur wifi-miljön är där du bor. Välj ev av de minst traffikerade, ej överlappande kanalerna(1, 6 eller 11) så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa racing-spelet på GeForce now?

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Shield Pro 2019 för att köra GameStream från min laptop. Av någon skum anledning så funkar inte handkontrollen i spel när jag launchar via Steam BPM. Kontrollen funkar så fort jag är i Steam overlay men inte i själva spelet. Kontrollen är inkopplad i laptopen via Xbox Wireless Adapter. Någon som känner igen detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Köpte precis en Shield Pro 2019 för att köra GameStream från min laptop. Av någon skum anledning så funkar inte handkontrollen i spel när jag launchar via Steam BPM. Kontrollen funkar så fort jag är i Steam overlay men inte i själva spelet. Kontrollen är inkopplad i laptopen via Xbox Wireless Adapter. Någon som känner igen detta?

Ska inte kontrollen kopplas till din Shield? Vilket spel är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ska inte kontrollen kopplas till din Shield? Vilket spel är det?

Jag sitter i samma rum och spelar ibland på datorn så smidigast om jag bara kan använda PC-kontrollen. Har kört Moonlight via TV:ns webOS och då har det funkat.

Kör Final Fantasy 14 via XIV Launcher inlagt som Non-Steam game. Samma upplägg funkar problemfritt direkt på datorn via BPM men inte via Moonlight.

EDIT: Verkar vara något skumt med hur Steam BPM hanterar gamepaden när man kör via GameStream. Kör jag direkt på PC:n så detectar BPM en Xbox One kontroll men så fort jag kör via GameStream så detectar BPM en Xbox 360 kontroll. Ingen aning om varför. Jag var bara tvungen att gå in i menyn på FF14 och ändra Gamepad för när jag körde via GameStream så detectades handkontrollen som en helt annan input (Xbox 360). Om någon vet hur man får BPM att hantera kontrollen natively via GameStream så säg gärna till. Lite störigt att behöva byta input varje gång.

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/48538...
Today we released SHIELD Experience Upgrade v9.0.1 (33.1.0.283) for all SHIELD and SHIELD Pro units. This update is based on SHIELD Experience Upgrade 9.0 and includes the following fixes:

Major issues addressed
Resolves PLEX Media Server issues
Fixes storage permission issues on media players, file browsers, and emulator apps
Fixes stutter when playing interlaced content
HDMI/Display
Resolves brief video corruption when watching YouTube TV
Fixes issue where HDMI-CEC volume control will be adjusted by 2 increments
Removes thumbnail overlay when taking a screenshot
Resolves issue where screen would be rotated 90 degrees
Restores "beta" description to "Match frame rate" settings
Audio
[SHIELD 2019] Fixes bug where audio would be lost after toggling "Dolby audio processing"
Fixes Bluetooth audio issue when "Audio formats" is set to manual
Storage
[SHIELD 2019 8GB model] Resolves issue where SD card would not be detected after reboot
Resolves issue where files on adopted storage was not visible when connecting over local network
Resolves issue where Android folders are automatically created when connecting storage
Fixes bug where files cannot copy onto removable storage when connecting over local network from a Mac
Fixes bug copying files to SHIELD over local network when app is running on SHIELD
Fixes bug where Kodi media files were not visible when connecting over local network
Network
Fixes bug where “Wi-Fi roaming enabled” switch was not working properly
Resolves issue where user is prompted for Wi-Fi network again after successfully connecting to networks
Accessories
Fixes Kodi bug where SHIELD TV app, Control4, and other remotes would not work properly
Fixes Kodi issue where long press select or menu would not be detected properly
Fixes issue on XBOX controllers where pressing the XBOX button would not bring up Stadia menu
Fixes bug where IR volume control would be disabled when USB DAC was connected
Resolves navigation issues when selecting folders to grant files and media permissions
Cast
Resolves instances where SHIELD would not be visible as a cast device
Misc
Fixes bug where Kodi system files were unaccessable
Fixes bug where playback status for videos would show up on the home screen

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.