Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur kalkylerar elbolagen sin genomsnittskostnad för en månad på rörligt pris?
Sen kan det ju givetvis finnas olika påslag.

Men man måste ju som kund kunna ifrågasätta hur den snittkostnaden man betalar per kWh har uppkommit?

Skälet till att jag frågar är att jag ligger långt över snittpriset hos nordpool för december, och även långt över andra vänner. Så har det inte varit tidigare månader.

Nordpol priset ingår väl inte moms, el certifikat och alla andra möjliga påslag som finns..

Jag har ett pris på 62öre och det inkluderar allt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skälet till att jag frågar är att jag ligger långt över snittpriset hos nordpool för december, och även långt över andra vänner. Så har det inte varit tidigare månader.

Vad har du för pris för december? Lite lättare för oss att kolla om det är rätt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för pris för december? Lite lättare för oss att kolla om det är rätt då.

263 öre /kWh från elleverantören, för december 2021.
122 öre / kWh nov 2021.
93 öre / kWh okt
125 öre / kWh sept
91 öre / kWh aug

(Det är då utan skatt, etc etc, detta är -enbart- elkostnaden).

Tittar man här:
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2021/ så låg snittet på
181 öre dec
83 öre nov
65 öre okt
92 öre sept
76 öre aug

Så då får vi:
December: 263-181 = 82 öre
November: 122-83 = 39 öre
Oktober: 93 - 65 = 28 öre
Sept: 125 - 92 = 33 öre
Aug: 91 - 76 = 15 öre

Mao så har påslaget mot snittpriset på nordpool dubblerats under december, och det är det som jag undrar hur det kommer sig.

Permalänk
Medlem

Har det stämt tidigare månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har det stämt tidigare månader?

Har uppdaterat tabellen ovan. December sticker ut något enormt.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har personen kallhyra på lägenhet, dålig isolering och el radiatorer så är 9000:- inte ologiskt på en lgh.

Jo det är väldigt ologiskt såvida det inte är så otätt så ett ljus låga fladdrar samt man har -20 ute.

Vi har 5 r.o.k, jäkligt dålig isolering, får betala för varmvatten dock inte värmen i elementen men i köket så har vi 18 c. Vi fick 1054:- totalt i elräkning och då ingår kostnaden för varmvattnet (tappvatten). Visst, vi har inte levt som kungar direkt men man får anpassa sig så gott det går. Får man pröjsa för värmen i elementen så kan man inte ha 24-25 c inomhus utan att det blir konsekvenser. Datorrummet/kontoret går väl bort för de flesta då datorn värmer.

En lägenhet får oftast strålningsvärme från grannarna dessutom.

Permalänk
Lego Master

Fick mail av Öresundskraft precis (min elhandelsleverantör):

Så påverkar regeringens elprisstöd dig

Efter att många drabbats hårt ekonomiskt efter den senaste tidens höga elpriser har regeringen nu föreslagit att 6 miljarder kronor ska avsättas i statskassan som stöd för de som berörts mest. Förslaget har presenterats, men en del frågor är ännu så länge obesvarade.

Vi förväntar mer information från regeringen och vår branschorganisation Energiföretagen, som sköter kommunikationen med dem, i slutet av januari.

I regeringens förslag är det tydligt att det är respektive elnätsbolag som ansvarar för eventuell utbetalning till kund. Du är en värdefull elhandelskund hos oss, men alla frågor som rör elprisstödet måste du ta med det elnätsbolag som du tillhör.

Om du vill ha allmän information är du väldigt välkommen att besöka vår hemsida där vi samlat frågor och svar för att hjälpa alla våra kunder.

Informationen på webben uppdateras löpande i takt med att vi får ny information - så vill du ha koll så kan du titta in lite då och då.

Dold text

Verkar som att folk har hört av sig till dem i drivor för att få reda på hur man får ut cash.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har uppdaterat tabellen ovan. December sticker ut något enormt.

Vad står det i ditt avtal att det rörliga priset skall baseras på? Det verkar helt klart skumt med att december är så mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

263 öre /kWh från elleverantören, för december 2021.
122 öre / kWh nov 2021.
93 öre / kWh okt
125 öre / kWh sept
91 öre / kWh aug

(Det är då utan skatt, etc etc, detta är -enbart- elkostnaden).

Tittar man här:
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2021/ så låg snittet på
181 öre dec
83 öre nov
65 öre okt
92 öre sept
76 öre aug

Så då får vi:
December: 263-181 = 82 öre
November: 122-83 = 39 öre
Oktober: 93 - 65 = 28 öre
Sept: 125 - 92 = 33 öre
Aug: 91 - 76 = 15 öre

Mao så har påslaget mot snittpriset på nordpool dubblerats under december, och det är det som jag undrar hur det kommer sig.

Är priset med moms så stämmer det okej påslagen brukar ligga runt 10-30 öre beroenden på elbolag annars är priserna ganska konstiga.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Villa 140 kvadrat SE2, byggd 2021.

November 1600 kWh totalpris Elhandel och Elnät 2354 kr
December 2100 kWh totalpris Elhandel och Elnät 2850 kr

Tur man bor i SE2 och har ett modernt hus med värmepump och golvvärme samt kamin när det kryper under -15.

Elhandel Pris per kWh i december 50 öre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Fick mail av Öresundskraft precis (min elhandelsleverantör):

Så påverkar regeringens elprisstöd dig

Efter att många drabbats hårt ekonomiskt efter den senaste tidens höga elpriser har regeringen nu föreslagit att 6 miljarder kronor ska avsättas i statskassan som stöd för de som berörts mest. Förslaget har presenterats, men en del frågor är ännu så länge obesvarade.

Vi förväntar mer information från regeringen och vår branschorganisation Energiföretagen, som sköter kommunikationen med dem, i slutet av januari.

I regeringens förslag är det tydligt att det är respektive elnätsbolag som ansvarar för eventuell utbetalning till kund. Du är en värdefull elhandelskund hos oss, men alla frågor som rör elprisstödet måste du ta med det elnätsbolag som du tillhör.

Om du vill ha allmän information är du väldigt välkommen att besöka vår hemsida där vi samlat frågor och svar för att hjälpa alla våra kunder.

Informationen på webben uppdateras löpande i takt med att vi får ny information - så vill du ha koll så kan du titta in lite då och då.

Dold text

Verkar som att folk har hört av sig till dem i drivor för att få reda på hur man får ut cash.

Fast problemet är att bidraget för de höga elräkningarna inte kommer betalas ut förrän till våren enligt regeringen. De hinner inte med att få detta löst innan då ingen egentligen riktigt vet hur det ska gå till än så länge. Så de pengarna folket behöver nu får de till våren när räkningarna är normala igen, då kommer det istället gå till något helt annat.

Som vanligt så var S så snälla att de skickade alla problem direkt till elleverantören som ska ändra i deras system. Känner vi igen det får deras förra röstfiskekampanj när de ville att alla barnfamiljer skulle få extra ledighet, den så kallade familjeveckan. I slutändan skulle det återigen vara företagen som förlorade på detta då människor hade mer ledighet att ta ut och det betyder oftast mindre produktion i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Är priset med moms så stämmer det okej påslagen brukar ligga runt 10-30 öre beroenden på elbolag annars är priserna ganska konstiga.

Jag är helt okej med priserna fram till december. Jag har ju legat mellan 15-39 öre mer än snittpriset på nordpool fram tills december, då hoppade det till 82 öre, och det är ju det som är frågan, hur kommer det sig att det är 2-4 gånger(!) högre påslag än vad det varit tidigare, jag tycker det verkar märkligt.

Har givetvis kontaktat bolaget men det är omöjligt att få ett responsivt svar i rådande tider.

I mitt avtal har jag 0:- påslag, så det enda jag kan komma på är ju att dom använder något godtyckligt sätt att räkna fram snittpriset.
I avtalet så står det "inköpskostnad". Kan det vara så att bolaget har misslyckats med inköp och därmed har haft ett högre inköpspris än snitt?
Eller just det att dom köper in mer när det förbrukas mest, så snittpriset blir högre än medelpriset på nordpool eftersom det köps in mer och därmed dyrare el när det har varit dyrt?

Man kan ju argumentera för att man ska vikta vilka timmar på dygnet man använder elen mest, och det är ju oftast då det är dyrare, och då får man ju ett högre snittpris. Därav att jag undrar vad som är "standard" på hur man räknar fram snittpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Man kan ju argumentera för att man ska vikta vilka timmar på dygnet man använder elen mest, och det är ju oftast då det är dyrare, och då får man ju ett högre snittpris. Därav att jag undrar vad som är "standard" på hur man räknar fram snittpriset.

Timpriset på Nordpool är redan viktat efter förbrukning och både deras dygns- och månadsmedelpris är vanliga genomsnitt av tidsperioden under (dvs dygnsmedelpriset är summan av dygnets alla 24 timpriser dividerat på 24 och månadsmedelpriset är summan av alla dygnsmedelpris under månaden dividerat med antalet dagar).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

Månad 2700 kwh, elupvärmd lägenhet )

Det låter ändå extremt, det är ju mer än en hel eluppvärmd villa förbrukar på en månad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är helt okej med priserna fram till december. Jag har ju legat mellan 15-39 öre mer än snittpriset på nordpool fram tills december, då hoppade det till 82 öre, och det är ju det som är frågan, hur kommer det sig att det är 2-4 gånger(!) högre påslag än vad det varit tidigare, jag tycker det verkar märkligt.

Har givetvis kontaktat bolaget men det är omöjligt att få ett responsivt svar i rådande tider.

I mitt avtal har jag 0:- påslag, så det enda jag kan komma på är ju att dom använder något godtyckligt sätt att räkna fram snittpriset.
I avtalet så står det "inköpskostnad". Kan det vara så att bolaget har misslyckats med inköp och därmed har haft ett högre inköpspris än snitt?
Eller just det att dom köper in mer när det förbrukas mest, så snittpriset blir högre än medelpriset på nordpool eftersom det köps in mer och därmed dyrare el när det har varit dyrt?

Du får nog fråga elbolaget exakt hur de räknat det är omöjligt för de flesta konsumenter att beräkna exakt vad priset blir då elbolagen har övergått till volymvägt elpris du kan läsa mer om det hos energimarknadsbyran.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Nu har vi också fått vår faktura för December.
Huset är byggt 1971 och värms av en vattenburen el med element och en luftvärmepump som går.

Elhandel: Totalkostnad inkl. moms: 5681,09kr
Total förbrukning: 2226kwh

ca. 255öre/kwh

Elnät: totalkostnad inkl. moms: 2277kr

Totalt: 7958kr

Har börjat titta på att sätta in en luft/vatten värmepump istället!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Varför börjar folk kolla på andra alternativ helt plötsligt?! Ni får ju för sjutton bidrag nu. Finns ingen som helst anledning att investera i någon annan uppvärmning nu.

Lutar åt att min förbrukning hamnar runt 600 kwh i januari. Enplansvilla 125 m2 med kamin. Blir intressant om det lönar sig med timpris för mig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Du får nog fråga elbolaget exakt hur de räknat det är omöjligt för de flesta konsumenter att beräkna exakt vad priset blir då elbolagen har övergått till volymvägt elpris du kan läsa mer om det hos energimarknadsbyran.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Japp, det där var det jag var ute efter, det stämmer. Tack. Fick samma svar från bolaget.
Jag trodde ju i min naivitet att det var snittpriset från Nordpool som dom köpte för.

Oklart varför marknaden accepterar detta? Vad hindrar bolagen från att bara slänga på 5% extra i sin beräkning? Jag skulle ju vilja ha ut exakta underlaget för hur dom har beräknat detta.

Men jag tror jag förstår mekanismen bakom det.
Kollar man idag så är snittpriset ~55 öre. Men kvällstid ligger vi uppemot 130-140 öre. Så helt enkelt, dag/kvällstid så förbrukas det mer el, så det vore ju konstigt att använda snittpriset när inte förbrukningen är jämt spridd över dygnet.

Jag tycker det är logiskt, jag hade inte velat sälja el till ett snittpris per dygn. Däremot så borde transparensen vara bättre. Jag har mailat och bett dom förklara exakt hur dom beräknar detta volymvägda pris, men tvivlar på ett vettigt svar.

Edit: Däremot så verkar det ju då som att folk i min omgivning som säger att dom har ~200 öre i december inte läser sin faktura rätt?
180,7 öre från nordpool * 1,25 moms + elcert på några öre ~=228 öre... Verkar orimligt att _någon_ med rörligt pris ska kunna ha haft 200 öre i december? Det ger ju ett inköpspris till under snittet hos nordpool....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jo det är väldigt ologiskt såvida det inte är så otätt så ett ljus låga fladdrar samt man har -20 ute.

Vi har 5 r.o.k, jäkligt dålig isolering, får betala för varmvatten dock inte värmen i elementen men i köket så har vi 18 c. Vi fick 1054:- totalt i elräkning och då ingår kostnaden för varmvattnet (tappvatten). Visst, vi har inte levt som kungar direkt men man får anpassa sig så gott det går. Får man pröjsa för värmen i elementen så kan man inte ha 24-25 c inomhus utan att det blir konsekvenser. Datorrummet/kontoret går väl bort för de flesta då datorn värmer.

En lägenhet får oftast strålningsvärme från grannarna dessutom.

Om du någonsin sitter i en brf med hyresgäster så blir du nog ganska förvånad vad folk gör och klagar på 😊 detta inkluderar öppna fönster i - 24 och klagar att det inte är 20C is lägenhet... Ringer ut jouren till och med för åtgärd. Det var ju frost i lägenheten.

Om han har hörnlägenhet/radhus 110kvm, eluppvärmning och vattenberedare, 2 barn som använder mycket elektronik, de jobbar hemma, mycket tvätt etc så tror jag 9k inte är några bekymmer faktiskt. Och vissa har ju golvvärme, med el i alla rum.

Som referens, kollegans bror 123kvm enplanshus 8700:- i december i Stockholm.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du någonsin sitter i en brf med hyresgäster så blir du nog ganska förvånad vad folk gör och klagar på 😊 detta inkluderar öppna fönster i - 24 och klagar att det inte är 20C is lägenhet... Ringer ut jouren till och med för åtgärd. Det var ju frost i lägenheten.

Om han har hörnlägenhet/radhus 110kvm, eluppvärmning och vattenberedare, 2 barn som använder mycket elektronik, de jobbar hemma, mycket tvätt etc så tror jag 9k inte är några bekymmer faktiskt. Och vissa har ju golvvärme, med el i alla rum.

Som referens, kollegans bror 123kvm enplanshus 8700:- i december i Stockholm.

Det är väl knappast ett normalt tillstånd att ha öppet fönster i -24 och sen brassa på full värme inne.

En ny modern halvdyr tvättmaskin drar under 1 kWh för en 40c huvudtvätt.

Om vi säger så här då. Är man medveten om att elen är snordyr samt att man tänker på vilken el man gör av med och försöker leva vettigt så är det totalt omöjligt att få 9 papp i elräkning på en lägenhet i normala fall. Men visst, har man ett antal GPU som tuggar kryptovaluta 24/7 så är det nog ingen större bedrift att komma upp i det beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vi gjorde av med 2006 kWh i december, två LLVP av modell uråldriga, kamin, några stödelement samt en laddhybrid. 4696 kr.

Vi har Tibber, och jag börjar ifrågasätta värdet i timdebitering. Vi eldar kamin under högpristimmar, kör disk- och tvättmaskin samt laddhybrid endast lågpristimmar. Ändå blev snittpriset 185,73 öre per kWh, vilket jag får till att det inte ens är 10 öre lägre än traditionellt rörligt pris. Och det är inte nice att hela tiden planera sin förbrukning. Vi kommer nog byta, fästmön håller på att bli tokig på att kolla på appen :D.

Jag håller med dig efter ha testat Tibber ca två månader. Vi har även smart styrd luftvärmepump men jag upplever ingen som helst smarthet i denna. Det blir nog att jaga bäst pris på fast avtal i vår/sommar.

183,49 öre/kWh exkl. moms blev det för december enligt fakturan. 2994 kWh, 5 pers, 70-talshus på drygt 200 kvm, ny multisplit luftvärmepump, gamla fönster, el-element i sovrummen och golvvärme i badrum/hall.

Permalänk
Medlem

Gjort av med 665 kwh halva denna månad. Men svårt att räkna när man har rörligt elpris.
Elbolaget med skatter och avgifter = 665 kr
Norpool = 800 kr
Telinet och staten tar ju sitt och vad jag räknat på gamla fakturor är det +40% så 800X1.4 = 1120 kr

Då har jag förbrukat för 665+1120 kr = 1 785 kr så ungefär 1 800 kr till Vattenfall, Staten och Telinet halva Januari.
Kostnad 2,7 kr/KWh om jag räknat ungefär rätt.

lade in en bild
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

2338:- i skatt i en 1.5:a på 48kvm. Tack socialdemokraterna och miljöpartiet. Skatt är stöld.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

2338:- i skatt i en 1.5:a på 48kvm. Tack socialdemokraterna och miljöpartiet. Skatt är stöld.

För det första, vad åsyftar du på som skatt? Ren energiskatt bara? I sådana fall, hur jäkla mycket el förbrukar du egentligen och är det regeringens fel att du gör det?

Sedan är det så fjantigt att säga "skatt är stöld" då det är så samhället är uppbyggt. De allra flesta länder i världen har skatter i någon form så det blir svårt att slippa undan helt. Tror inte du vill bo i några av de länder som inte har skatter.

Sedan är det ju så att moderaterna, trots att de skanderat "sänk energiskatten" senaste tiden tvingade igenom en budget som faktiskt höjde energiskatten. Visserligen marginellt men där kan vi prata om att säga en sak och göra en annan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

199kr för december månad, inte så farligt. 1.5a 40 kvm

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror inte du vill bo i några av de länder som inte har skatter.

Själv skulle jag kunna tänka mig Monaco eller Jersey verkar vara trevliga ställen

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Själv skulle jag kunna tänka mig Monaco eller Jersey verkar vara trevliga ställen

Fast man får ju betala för sig på annat sätt istället så jag vet inte om skattefriheten är så fantastisk alla gånger. Men det är väl egentligen off topic.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Sedan är det ju så att moderaterna, trots att de skanderat "sänk energiskatten" senaste tiden tvingade igenom en budget som faktiskt höjde energiskatten. Visserligen marginellt men där kan vi prata om att säga en sak och göra en annan.

Du menar den budget som inte börjat gälla förrän i maj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du menar den budget som inte börjat gälla förrän i maj?

Nej, den som började gälla från 1 januari. Det är en sänkning av bensinskatten, inte energiskatten, som gäller från 1 Maj.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast man får ju betala för sig på annat sätt istället så jag vet inte om skattefriheten är så fantastisk alla gånger. Men det är väl egentligen off topic.

När jag var purung arbetade jag på ett äldreboende och det fanns en och annan som flyttat tillbaka till Sverige när de blev sjuka. Då passade välfärdssverige att bo i.

Någon som är haj på el-installation. Är det lönsamt att sätta upp solpanel endast för att driva en luftvärmepump som AC under sommaren? Kom inte ihåg exakt hur jag räknade men med färdigt paket som detta kostar det 25 000 kr och det skulle ta 1 470 dagar att få kylande AC-ström gratis och räknat på 120 dagar/år skulle det alltså ta 12-13 år.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]