Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, men de enorma prisskillnaderna mellan områdena uppkommer p.g.a. kapacitetsbrister i överföringarna, det hade man kunnat åtgärda t.ex. genom att driva reaktorer vidare i södra sverige, uppgraderat stamnät o.s.v. o.s.v., men ingen orkar tänka mer än ett kvartal framåt.

...så det är kanske facebooks fel om man går till grunden med problematiken, som gjort folk till guldfiskar.

Kanske vi hade sluppit prisskillnaden om vi hade uppgraderat överföringskapaciteten mellan norr och söder, genom att priserna i norr gick upp då de då blir närmare kopplade till "kontinenten". Fler kärnkraftverk hade inte hjälp om vi inte byggde så många att det täckte tyskarnas behov som nu får täckas av rysk gas, vilket förstås hade kostat triljoner men det hade väl hamnat på skatten snarare än på elräkningen förstås. Så.. i sak har du rätt men kanske inte riktigt så som du tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske vi hade sluppit prisskillnaden om vi hade uppgraderat överföringskapaciteten mellan norr och söder, genom att priserna i norr gick upp då de då blir närmare kopplade till "kontinenten". Fler kärnkraftverk hade inte hjälp om vi inte byggde så många att det täckte tyskarnas behov som nu får täckas av rysk gas, vilket förstås hade kostat triljoner men det hade väl hamnat på skatten snarare än på elräkningen förstås. Så.. i sak har du rätt men kanske inte riktigt så som du tänkte.

Absolut, stora problemet är att Tyskland avvecklat sina kärnkraftreaktorer för tidigt (alternativt inte säkerställt att man hade något annat bättre alternativ på plats än rysk gasledning). Så nej, Sveriges styre de senaste mandatperioderna är inte ensamt skyldig, men de har bidragit till problemet genom att stänga reaktorer och underlåtit att upprusta överföringskapaciteten inom landet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, stora problemet är att Tyskland avvecklat sina kärnkraftreaktorer för tidigt (alternativt inte säkerställt att man hade något annat bättre alternativ på plats än rysk gasledning). Så nej, Sveriges styre de senaste mandatperioderna är inte ensamt skyldig, men de har bidragit till problemet genom att stänga reaktorer och underlåtit att upprusta överföringskapaciteten inom landet.

Nja, det ligger absolut något i vad du säger men samtidigt är det ju inte politiker som har stängt kärnkraftverk utan bolagen som äger dem då de inte har kunnat motivera fortsatt produktion på grund av tveksamheter i lönsamheten framöver. Svenska kraftnät däremot är ju statliga och borde ha investerat mer i kapaciteten, samtidigt är det ju mestadels på lokal nivå kapacitetsproblemen faktiskt orsakar problem, som att industrier inte får etablera sig i en viss kommun eller så. Och nätägarna är väl i allmänhet inte statliga utan kommersiella bolag. Men det är klart, de har ju tjänat en väldig massa pengar på monopolet politikerna gav dem utan några (eller i alla fall inte tillräckliga) krav på investeringar för att möta behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det ligger absolut något i vad du säger men samtidigt är det ju inte politiker som har stängt kärnkraftverk utan bolagen som äger dem då de inte har kunnat motivera fortsatt produktion på grund av tveksamheter i lönsamheten framöver. Svenska kraftnät däremot är ju statliga och borde ha investerat mer i kapaciteten, samtidigt är det ju mestadels på lokal nivå kapacitetsproblemen faktiskt orsakar problem, som att industrier inte får etablera sig i en viss kommun eller så. Och nätägarna är väl i allmänhet inte statliga utan kommersiella bolag. Men det är klart, de har ju tjänat en väldig massa pengar på monopolet politikerna gav dem utan några (eller i alla fall inte tillräckliga) krav på investeringar för att möta behovet.

Cred where Cred is due säger jag, klart politikerna ska ta åt sig äran!
"Åsa Romson fick rätt och infriade sina löften till väljarna. Sammanlagt har fyra reaktorer avvecklats i förtid sedan 2014 – Oskarshamn 1 och 2 samt Ringhals 1 och 2. Så varför tar inte de rödgröna partierna åt sig äran för avvecklingen?"
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...

Med god överföringskapacitet är det som du skrev tidigare, då hade vi haft samma pris i hela Sverige. Nu är prisskillnaderna ENORMA, så hur kan du påstå att det bara är små/lokala problem när det uppenbart är kapacitetsbrist på överföringen från norr där vi har den enda pålitliga kraft-produceringen kvar (vattenkraft).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Cred where Cred is due säger jag, klart politikerna ska ta åt sig äran!
"Åsa Romson fick rätt och infriade sina löften till väljarna. Sammanlagt har fyra reaktorer avvecklats i förtid sedan 2014 – Oskarshamn 1 och 2 samt Ringhals 1 och 2. Så varför tar inte de rödgröna partierna åt sig äran för avvecklingen?"
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...

Fortfarande var det inte ett politiskt beslut utan ett affärsmässigt. Det kanske berodde på politik i botten men det gör ju typ alla beslut på denna marknad.

Citat:

Med god överföringskapacitet är det som du skrev tidigare, då hade vi haft samma pris i hela Sverige.

Jo precis, ett högt pris.

Citat:

Nu är prisskillnaderna ENORMA, så hur kan du påstå att det bara är små/lokala problem när det uppenbart är kapacitetsbrist på överföringen från norr där vi har den enda pålitliga kraft-produceringen kvar (vattenkraft).

Det är inte problemet. Det finns flaskhalsar här och där men vi hanterar dem och vi överför en massa el norrifrån som går vidare på export söderut. Just nu exempelvis överförs det 6222 MW från SE2 till SE3 och 4614 från SE3 till SE4 samtidigt som SE4 exporterar 2343 MW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Stängningen av R1&2 samt O1&2 är direkt styrt av politiken. Den höjda effektskatten 2015 gjorde reaktorrna olönsamma. Skatten var på effektkapaciteten och inte på hur mycket som producerades. Kärnkraftverken skulle betala skatten oavsett om de producerade eller inte.

Vattenfall hade (har, projektet är inte nedstängt, det ligger bara i dvala) två nya reaktorer på gång fram till 2014 när MP+S tvingade dem att stoppa projekt Svea. Man ersatte till och med två i styrelsen för att försäkra sig om att så skedde samt att man hotade VD med sparken om han inte rättade sig i ledet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toks:

Stängningen av R1&2 samt O1&2 är direkt styrt av politiken. Den höjda effektskatten 2015 gjorde reaktorrna olönsamma. Skatten var på effektkapaciteten och inte på hur mycket som producerades. Kärnkraftverken skulle betala skatten oavsett om de producerade eller inte.

Vattenfall hade (har, projektet är inte nedstängt, det ligger bara i dvala) två nya reaktorer på gång fram till 2014 när MP+S tvingade dem att stoppa projekt Svea. Man ersatte till och med två i styrelsen för att försäkra sig om att så skedde samt att man hotade VD med sparken om han inte rättade sig i ledet.

Man blir lite smått trött på att man får höra det att marknaden stängde ner kärnkraft. Men förvånar inte att dom inte vågar ta ansvar för denna fuck up

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Finns inte något större byggprojekt som de senaste decennierna slutförts utan fördyringar och de allra flesta har blivit försenade, somliga mindre och andra mer. Ett så stort projekt som ett nytt kärnkraftverk med alla de krav som ställs på kvalitén samt de regler som gäller så är det oundvikligt att det blir försenat och fördyrat.

För oss konsumenter är nya kärnkraftverk inget positivt. De kommer inte kunna producera elen för de priser vi tycker är rimliga.

Missförstå mig rätt. Jag har alltid varit för kärnkraft med förbehållet att man kan ta hand om avfallet på ett garanterat säkert sätt. Jag är dock också realist och kärnkraften har i mångt och mycket spelat ut sin roll. Exemplet från Finland visar tydligt att det inte är rätt väg att gå idag.

Att använda finnarnas kostnad som exempel är som att jag skulle fråga dig varför du använder klocka, en Breitling kostar ändå 250'000kr så det är mycket bättre att köpa ett solur för 550kr.
Orsakerna bakom finnarnas dyra projekt är flera och inget bra exempel på vad man kan förvänta sig. Sverige bygger fortfarande tunnlar trots att tunneln genom Hallandsåsen gick åt helvete om man uttrycker det milt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toks:

Den skatten gav en kostnad på ungefär 7 öre per KWh i konsumentledet, vilket förstås kan påverka lönsamheten i viss mån, men det stora problemet för kärnkraftverkens lönsamhet var ju prispressen från vindkraften. Elpriserna var så låga att de bedömde att det inte hade lönat sig att göra de investeringar som hade krävts för att få driva dessa verk vidare. Tittar man på elpriserna just nu kan det se ut som de gjorde en felbedömning, men situationen nu är ju tillfällig och priserna kommer ju att gå ner, i alla fall i snitt, när vi och övriga närliggande länder bygger ut vår kapacitet för vind och så.

Citat:

Så man lovade en sak i valrörelsen, och såg sen till att det blev så? Jag förstår att det är förbluffande.

Permalänk
Lego Master

Intressant med elfaktura nu när man börjar titta på det.

Min nätoperatör (Bjärekraft) rapporterade 2228kWh för december i sin faktura, drygt 1500 spänn.
Leverantören däremot (Öresundskraft) rapporterar i sin faktura för december 1929kWh (4400kr).
Totalt strax under 6000kr i el för dec. Men om den nya återbetalningen träder i kraft, vilken av de här ska jag titta på? Enligt en ligger jag över 2000kWh och ska få maxbeloppet, den andra under 2000kWh.

Jag tvivlar ju på att bidraget landar i den formen som föreslogs ändå, men det fick upp ögonen för hur knasigt det är att båda mina leverantörer verkar "gissa" min förbrukning på olika sätt, för på båda fakturorna står det "beräknad". Trots att vi har en elmätare som ska gå att läsa av på distans.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att kärnkraftverken ligger där de gör beror på att det är dyrt att bygga överföringskapacitet. Svenska kraftnät har en investeringsplan på 70miljarder för att förstärka nätet men det ska vara klart om 10år.
Själva poängen med de 4 zonerna är att det ska bli dyrare i söder där det saknas produktion. Det högre priset är en sockerbit för att locka investerare att bygga produktion i och med att det högre priset gör det är mer attraktivt.

ONT så förbrukade vi i familjen precis över 2000kwh i dec men vi har fast pris så vi går plus på förbrukningen iom att vi "får" 2000kr. Betalar i princip bara överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fortfarande var det inte ett politiskt beslut utan ett affärsmässigt. Det kanske berodde på politik i botten men det gör ju typ alla beslut på denna marknad.

...mmm, precis. Man hade folk som sa emot, då sa man upp dom och anställde nya som hade "rätt åsikt" så absolut det var inte ett politiskt beslut utan ett "affärsmässigt".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag "råkade" byte till Greenly i juni 2021 helt ovetandes om att de körde timdebitering (framgick inte alls via Elskling.se när jag bytte, så jag skyller helt på det). Insåg detta först 2a veckan i december och justerade först då våra vanor (knepigt att köra tvätt och diskmaskin endast på nätter i hyreslgh + småbarn). Bytte from 31 dec till Telge Energi rörligt pris med 1 mån uppsägningstid men med 1000kr som de drar av på första fakturorna via Benify (alla summor!) så det ser vi såklart fram mot även om jag just nu u jan inte har en aning om vad rörliga priset faktiskt hamnar på, men generellt behövde vi komma bort från att "inte få förbruka el prime-tid" då vi lagar mat mellan 16-18 just pga den lilla osv.
Räknar sedan med att binda upp oss till något (förhoppningsvis) vettigt fastpris i vår/sommar efter att haft rörligt elpris sedan jag flyttade hemifrån för ~15 år sedan.

Lite kuriosa är att jag faktiskt kunde signat upp för fast elpris1 år fram med kundkraft på ~101 öre/kvh from 1 jan, men jag hoppas såklart det finns bättre möjligheter framöver till trevligt fastpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toks:

ONT så förbrukade vi i familjen precis över 2000kwh i dec men vi har fast pris så vi går plus på förbrukningen iom att vi "får" 2000kr. Betalar i princip bara överföring.

Jag kan nästan lova två saker eftersom det inte finns ett riktigt förslag ännu utan enbart ett politiskt utspel:
1. De med fast pris kommer undantas
2. De i elområde 1-2 kommer undantas
D.v.s. alla personer som inte fått några stora kostnadsökningar jämfört med en vanlig vinter.

De som kommer få "tillbaka" är de som har betalat 6000+kr i el-skatt/moms under perioden. D.v.s. självklart kommer de inte betala någons el-kostnad utan detta är enbart en tillfällig skatterabatt för att man inser att det kommer vara för många putta väljare i september annars.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag kan nästan lova två saker eftersom det inte finns ett riktigt förslag ännu utan enbart ett politiskt utspel:
1. De med fast pris kommer undantas
2. De i elområde 1-2 kommer undantas
D.v.s. alla personer som inte fått några stora kostnadsökningar jämfört med en vanlig vinter.

De som kommer få "tillbaka" är de som har betalat 6000+kr i el-skatt/moms under perioden. D.v.s. självklart kommer de inte betala någons el-kostnad utan detta är enbart en tillfällig skatterabatt för att man inser att det kommer vara för många putta väljare i september annars.

Säger inte att du får fel men det är inte vad de har kommunicerat. Grunden för ersättningen är förbrukning och inte kostnad samt att den betalas till alla oavsett om man har bundet eller rörligt elpris. Regeringen räknar med att 1,8miljoner hushåll påverkas. Det finns 2miljoner småhus i sverige så det måste inkludera SE1&2.
Men jag blir inte heller förvånad om detta havsverk ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toks:

Säger inte att du får fel men det är inte vad de har kommunicerat. Grunden för ersättningen är förbrukning och inte kostnad samt att den betalas till alla oavsett om man har bundet eller rörligt elpris. Regeringen räknar med att 1,8miljoner hushåll påverkas. Det finns 2miljoner småhus i sverige så det måste inkludera SE1&2.
Men jag blir inte heller förvånad om detta havsverk ändras.

De sa också att förslaget ska utformas med el-handlare och nätägare, så det lär ju vara för att säkerställa att staten inte betalar någons faktiska elkostnad utan att det blir någon form av återbäring av inbetalda el-skatter/moms och man kommer säkerligen inte kunna få tillbaka mer än man betalat redan. Sen kanske det blir lite även till SE1/SE2 och de med fasta priser, men eftersom de inte betalat in lika mycket moms så lär de få mindre tillbaka också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Fick min elränking 110 kvm lägenhet 9600kr...

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toks:

Att använda finnarnas kostnad som exempel är som att jag skulle fråga dig varför du använder klocka, en Breitling kostar ändå 250'000kr så det är mycket bättre att köpa ett solur för 550kr.
Orsakerna bakom finnarnas dyra projekt är flera och inget bra exempel på vad man kan förvänta sig. Sverige bygger fortfarande tunnlar trots att tunneln genom Hallandsåsen gick åt helvete om man uttrycker det milt.

Fast alla experter säger att även om bygget går relativt felfritt kommer kostnaderna bli så höga att elpriserna måste höjas rejält för att det ska bli ekonomi med det. Sedan finns det inga garantier att det går felfritt, särskilt inte med ett bygge som kräver så låg tolerans, inget får helt enkelt bli fel. Man måste kalkylera med fördyringar och då går lönsamheten åt helsike direkt.

Javisst, och det blir försenat och fördyrat på andra håll också. Förbifart Stockholm t.ex. Det hör till undantagen att stora projekt blir färdiga i tid.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

För hur lång period? Är detta bara en månad måste du förbruka något hiskeligt med el.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

(masa inlägg)

Och som vanligt glömmer vi bort att el är en färskvara, och framför allt en färskvara med specifika kvalitetskrav: 50 Hz.

Det som saknas är inte primärt överföringskapacitet eller producerad mängd (kWh): Det är "roterande massa" (regelerkraft) vi saknar, Vi har massa överföringskapacitet mot europa (österut och söderut (och även till det stora landet i väster: danmark)): men de är i många delar HVDC-länkar (bra för kWh, men bidrar inget till "Hz").

Roterande massa! Där har vi en av de stora orsakerna till varför det finns "elområden"! Sluta tänka kWh: börja tänka "Hz"!

(Men visst: är ni mer Edison än Tesla: kör på med "orerandet" om kWh!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toks:

Att kärnkraftverken ligger där de gör beror på att det är dyrt att bygga överföringskapacitet. Svenska kraftnät har en investeringsplan på 70miljarder för att förstärka nätet men det ska vara klart om 10år.
Själva poängen med de 4 zonerna är att det ska bli dyrare i söder där det saknas produktion. Det högre priset är en sockerbit för att locka investerare att bygga produktion i och med att det högre priset gör det är mer attraktivt.

Det är ju det här som blir så skevt med sossarnas förslag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matglad:

Jajamen, villa med elpatron Låg mellan 80-200kwh/dag beroende på utetemp. Fick Luftvärmepump installerad 22dec, nu kan vi pressa ner oss till 50-55kwh/dag. Jäkla skillnad! Förra årets dec-feb låg runt 4k styck, så man dör ju inte av 11k... Men tråkigt ändå, inte mer valuta för pengarna precis. Maskinerna snurrar ju inte snabbare bara för att det är dyrare

Samma här. Visst låter den men det blir mer över i plånboken. Jag låg på ca 60 KWh/dag i värsta kylan och patronen hade tagit 120 KWh men ändå blir decemberräkningen på 1775 KWh dyrare än jag. som nyligen ensamstående med hus, egentligen har råd med. Använder min som AC supervarma sommardagar och sommar 2018 var den en befrielse att ha.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Det är ju det här som blir så skevt med sossarnas förslag..

Finns inget förslag än, bara ett politiskt utspel som ska bli till ett förslag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av puttey:

Hur är det möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För hur lång period? Är detta bara en månad måste du förbruka något hiskeligt med el.

Månad 2700 kwh, elupvärmd lägenhet )

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Fick min elräkning förra veckan, hade gått från 34€ till 30€ på en månad, samma förbrukning som alltid.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur är det möjligt.

Minear kanske 🤔?
Låter obeskrivligt högt för en lägenhet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Minear kanske 🤔?
Låter obeskrivligt högt för en lägenhet.

Japp

Permalänk
Medlem

Har personen kallhyra på lägenhet, dålig isolering och el radiatorer så är 9000:- inte ologiskt på en lgh.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hur kalkylerar elbolagen sin genomsnittskostnad för en månad på rörligt pris?
Sen kan det ju givetvis finnas olika påslag.

Men man måste ju som kund kunna ifrågasätta hur den snittkostnaden man betalar per kWh har uppkommit?

Skälet till att jag frågar är att jag ligger långt över snittpriset hos nordpool för december, och även långt över andra vänner. Så har det inte varit tidigare månader.