Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, inte rimligt och inte en bra indikation om kostnaden för uträkningen bygger på felaktiga antaganden.
Jag gjorde en förenklad beräkning ovan som stämmer mycket bättre då den tittar på förbrukning momentant och inte i snitt och procent som denna.

Om vår förbrukning peakar på 25GW och vattenkraften kan ge kanske 16,5 så behöver övrigt kunna hantera 8,5, eller hur? Men dessa 25GW är inte en konstant belastning över dygnet utan just toppen som vi är uppe på i någon timme, och på natten är vi oftast nere under de 16,5 som vattenkraften kan leverera ensamt även nu på vintern. Så varför skulle vi behöva ha batterier för det? Vattenkraften kan rimligen hantera att behöva leverera denna effekt under några dagar om det behövs, så länge vattennivåerna inte är jättelåga men de kommer de ju inte att vara om vi har vindkraft som gör att vattenkraften de flesta dagar inte behöver leverera i närheten av sin kapacitet.

Så om vi räknar bort dagens vattenkraft så behöver övrigt kunna leverera någonstans mellan noll och 8,5 GW beroende på vilken timme det är på dygnet och förstås vilken dag på året. Sommartid förbrukar vi ytterst sällan mer än 15GW i peak och under 10 på natten exempelvis, så då kan vattenkraften hantera det ensamt om det hade behövts, vilket det förstås inte gör då övrigt alltid levererar något. Men hur ska vi då hantera de 8,5 GW som behövs en svinkall och vindstilla vinterdag? Värmekraft kan som det ser ut idag leverera kanske 2,5GW, så 6 kvar efter det. "Ospecificerat" verkar kunna ge åtminstone 500MW oavsett tid på dygnet och så, så 5,5GW kvarvarande.

5,5 GW som vind plus eventuell energilagring behöver kunna leverera i några timmar den värsta dagen på året, om vi lägger ner all kärnkraft och inte gör något med övriga energiproducenter alls. Vindkraft kan absolut inte garantera det idag, det har ju hänt att vinden bara har levererat 250MW i någon timme, men även om vinden skulle kunna hamna på noll så är det ändå "bara" 5,5GW som vi behöver kunna hantera. Räknar vi högt och tänker att denna situation kan hålla i sig i fem timmar under en sådan kall dag och vi ska hantera detta med enbart batterier så behöver vi 5,5*5 = 27,5 GWh batterikapacitet för dessa fem timmar med både peakförbrukning och inget alls från vindkraften, och tar vi din siffra med en miljon per MWh så blir det 27,5 miljarder.

Det är förstås inte kaffepengar på något sätt men det är inte mycket jämfört med ett kärnkraftverk. Och då har vi ändå räknat väldigt konservativt, helt bortsett från möjligheten att importera och helt bortsett från de investeringar som sker i bland annat vindkraft hela tiden.
Vi behöver som sagt inte så mycket kapacitet, men oavsett så hade vi haft det långt innan vi hade byggt färdigt ett kärnkraftverk i alla fall.
Igår precis när jag skrev det fick vi 9496MW från vindkraften, tidigare på förmiddagen var den uppe i 9840MW, så inte riktigt 10GW kanske. Så jag korrigerar mig, med trippla vindkapaciteten mot idag så når vi inte upp i 30GW utan bara 29,52 som peak, om igår var rekordet.
Det märks när det är kallt för det är då vi använder så mycket el att det ens hamnar i närheten av att vara ett problem. Men ett modernt vindkraftverk levererar mer än 30% i snitt, de siffror jag sett pekar på över 40% utan problem. Att historisk data inte säger det handlar förstås om att vindkraftverken har blivit mer effektiva med tiden.
När var det? Tittar man på slutet av september på kontrollrummet så var förbrukningen ganska exceptionell för att vara sommar, vi var till och med över 16GW i förbrukning under några timmar då och då, men vi exporterade ändå rätt mycket under hela månaden och det blåste på rätt bra för det mesta.
Det är många som kommer med liknande påstående, "det var nära då och då". Hur nära var det? Om vi inte drog igång reservkraft och/eller importerade så skulle jag säga att det inte alls var "nära".
Om det blir produktion i sådan skala så kommer de att behöva hantera detta. Om LKAB bygger egna vindkraftsparker (eller annat) som kan producera vätgas, lever på att köra vätgasproduktion på "off-peak"-timmar, importerar grön vätgas från någon annanstans eller någon kombination vet jag inte, men de kommer inte belasta elnätet konstant med i närheten av dessa siffror i alla fall, och de kommer definitivt inte att göra det "den värsta dagen på året" som ju är vad vi räknar på hela tiden.
Det här med isläggningen verkar vara ett "nytt" argument för mer kärnkraft men då förstår man inte riktigt hur det fungerar. Man minskar medvetet produktionen i ett vattenkraftverk för att få vattnet mindre strömt så att isen ska lägga sig, då detta är gynnsamt längre fram. Detta kan man förstås skjuta lite på om det behövs, och det sker ju vid olika tider för olika vattendrag, så dess påverkan är hanterbar.

Att vi kan hantera vindstilla dagar anser jag att jag har bevisat högre upp i detta inlägg.

Vattenkraften kan hantera/generera tillräckligt med effekt, det är helt korrekt. MEN vattenkraften har inte tillräckligt med energi att generera för att täcka upp för total vindkraft i den skalan vissa pratar om här, dammarna skulle tömmas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Vattenkraften kan hantera/generera tillräckligt med effekt, det är helt korrekt. MEN vattenkraften har inte tillräckligt med energi att generera för att täcka upp för total vindkraft i den skalan vissa pratar om här, dammarna skulle tömmas

Det beror förstås på hur ofta situationen är så dålig. Det låter mycket i denna tråd som att vinden inte blåser i långa perioder men så är det ju inte. Och mitt hypotetiska scenario bygger ju på att vi lägger ner kärnkraften utan att göra direkt något annat, mer än att täcka upp med batterier, vilket ju inte kommer att vara vad som sker. Vindkraften byggs ut kraftigt redan nu, och innan vi lägger ner kvarvarande kärnkraft så kommer det att hända mycket. Sen har vi ju möjligheten att importera när/om vi verkligen hamnar i en dålig sits.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Fast i exemplet med att vi la ner all kärnkraft och byggde ut vindkraften så var det faktiskt rätt rimligt även om det inte är så det är tänkt.

Problemet i det stora hela är ju att vi stänger ner fullt fungerande kärnkraftverk som kan producera el nära på 100% och ersätter det med vind som är beroende av väder och vind för att producera.

Hade inte haft några problem att lägga ner kärnkraften om det fanns något uppbyggt som var minst lika bra.

Lite OT men fortfarande om kärnkraftverken. Tydligen har alla svenska verk haft besök av drönare senaste dagarna, känns lite läskigt och ännu värre att vi inte har något bra försvar mot dessa.
Kan det inte funka att slå ut dem med något eller är det små målstyrda raketer som gäller?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6KWLk/polisen-dronare-f...

Japp jag läste också om det. Man har ju förstärkt bevakning på samtliga verk i Sverige då det ska tas beslut om slutförvaret i närtid. Min gissning är att det återigen är Greenpeace som har något på g.

Men det jag hört hur man slår ut drönare är med laser. Du bränner sönder batteriet, eller överhettad det iaf. El finns det ju gott om på kärnkraftverk 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur ofta situationen är så dålig. Det låter mycket i denna tråd som att vinden inte blåser i långa perioder men så är det ju inte. Och mitt hypotetiska scenario bygger ju på att vi lägger ner kärnkraften utan att göra direkt något annat, mer än att täcka upp med batterier, vilket ju inte kommer att vara vad som sker. Vindkraften byggs ut kraftigt redan nu, och innan vi lägger ner kvarvarande kärnkraft så kommer det att hända mycket. Sen har vi ju möjligheten att importera när/om vi verkligen hamnar i en dålig sits.

Absolut, jag menar inte alls att det är ett problem i verkligheten.

Vattenkraften levererar dock bara bra effekt när magasinen är nära fyllda, och att öka ett kraftverk tvingar de nedanför att börja släppa på som en lång sekvens etc.

Det är inte alltid så enkelt att vattenkraften kan hantera vad som helst, bara det jag ville förmedla. Det är ganska unikt att vi har så mycket vattenkraft också, det är ju på något sätt den ultimata energikällan

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vattenkraften levererar dock bara bra effekt när magasinen är nära fyllda, och att öka ett kraftverk tvingar de nedanför att börja släppa på som en lång sekvens etc.

Det är inte alltid så enkelt att vattenkraften kan hantera vad som helst, bara det jag ville förmedla. Det är ganska unikt att vi har så mycket vattenkraft också, det är ju på något sätt den ultimata energikällan

Många glömmer nog att även vattenkraften är väderberoende. Ett torrår kan det vara rätt dåligt med vatten i magasinen. Blir det samtidigt ett år med dåligt med vind ligger man pyrt till om man nu bara ska förlita sig på vatten och vind.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Många glömmer nog att även vattenkraften är väderberoende. Ett torrår kan det vara rätt dåligt med vatten i magasinen. Blir det samtidigt ett år med dåligt med vind ligger man pyrt till om man nu bara ska förlita sig på vatten och vind.

Vinden varierar med 10% ungefär från år till år, det är rätt stabilt jämfört med det mesta. Däremot varierar det mer för kortare perioder förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Vattenkraften kan inte hantera vad som helst, absolut. Men att de bara skulle leverera när magasinen är nära fulla stämmer ju inte alls. Vattenkraften levererar varje dag året om och har gjort det sedan innan vi ens hade kärnkraft.

Men med mer vindkraft i nätet så kommer vi ju att ha fler dagar med mindre uttag från vattenkraften, även om vi kan behöva förlita oss mer på den andra dagar. Om vi exempelvis har tre gånger så mycket vindkraft som vi har idag så kommer det att vara hyfsat många dagar där den kan täcka hela vår förbrukning. Hade vi haft så mycket vindkraft igår så hade vi producerat mer än vårt behov bara från vinden exempelvis. Vindkraften gav som lägst igår 8595MW, gånger 3 ger 25785MW, medan förbrukningen toppade 20208MW som mest och som minst låg på 15268.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vinden varierar med 10% ungefär från år till år,

Vad är det som varierar med 10%, vindhastigheten eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vattenkraften kan inte hantera vad som helst, absolut. Men att de bara skulle leverera när magasinen är nära fulla stämmer ju inte alls. Vattenkraften levererar varje dag året om och har gjort det sedan innan vi ens hade kärnkraft.

Men med mer vindkraft i nätet så kommer vi ju att ha fler dagar med mindre uttag från vattenkraften, även om vi kan behöva förlita oss mer på den andra dagar. Om vi exempelvis har tre gånger så mycket vindkraft som vi har idag så kommer det att vara hyfsat många dagar där den kan täcka hela vår förbrukning. Hade vi haft så mycket vindkraft igår så hade vi producerat mer än vårt behov bara från vinden exempelvis. Vindkraften gav som lägst igår 8595MW, gånger 3 ger 25785MW, medan förbrukningen toppade 20208MW som mest och som minst låg på 15268.

Jag har inte sagt att den bara levererar med fulla magasin, det jag sa var att det är endast då de levererar full effekt

Ju lägre nivån är, desto lägre lägesenergi/tryck på vattnet/turbinerna, alltså lägre effekt trots liknande vattenflöde

Så om man kör hårt länge så slösar man massor med energi eftersom följande dagar också får lägre tillgänglig effekt/effektivitet och oftast hinner det inte återhämta sig så snabbt

Detta är dock oftast inte ett vanligt problem, men kommer bli vanligare ju mer variabel kraft vi har i systemet. Vattenmängder är svårare att planera och man kan ju bara leverera den energi som kommande väder tillåter att återfylla

Inte hela världen som sagt, men det finns ganska stora begränsningar i vattenkraften också, allting är inte bara turbineffekt och sekundreaktioner. Energimängden är baserat på hur hårt man driver generatorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Han pratade om hur mycket effekt dem levererar, får du en torka och sen uteblir en vår/höstflod, ajaj squeeze.

Då kommer du prisa ut vattenkraften övertid. Vi har en överetablering på vindkraft som skickar priserna negativa vid blåst, när det däremot inte blåser och kylan tränger på, då smäller det i statsbudgeten.

Därför har du sett en hel del vindkraftskooperativ som fått sig en "liten" smäll i kvartalsrapporten, dem hade avtal med delägarna att sälja el för 25-70öre/Kwh till dem, när det inte blåser upphandlar dem resterande el från marknaden. Det funkade fram tills nu såklart, tills priserna gick till 3kr/kwh.

Fler vindkraftsverk är helt lönlöst så länge du inte löser lagringsproblemet. Problemet är inte produktionen vid måttlig vind.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast i exemplet med att vi la ner all kärnkraft och byggde ut vindkraften så var det faktiskt rätt rimligt även om det inte är så det är tänkt.

Problemet i det stora hela är ju att vi stänger ner fullt fungerande kärnkraftverk som kan producera el nära på 100% och ersätter det med vind som är beroende av väder och vind för att producera.

Hade inte haft några problem att lägga ner kärnkraften om det fanns något uppbyggt som var minst lika bra.

Lite OT men fortfarande om kärnkraftverken. Tydligen har alla svenska verk haft besök av drönare senaste dagarna, känns lite läskigt och ännu värre att vi inte har något bra försvar mot dessa.
Kan det inte funka att slå ut dem med något eller är det små målstyrda raketer som gäller?

Luftvärnskanoner som Bofors 40 mm ska inte ha några problem att skjuta ner drönare. Skjuta missiler på hobbyisters drönare låter dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vad är det som varierar med 10%, vindhastigheten eller något annat?

Effekten av vinden har jag för mig. Sitter med telefonen så kan inte gräva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det finns nät som man kan skjuta på drönare ( https://www.youtube.com/watch?v=zepmZ574Wjw ), men det enklaste är kanske att träna rovfåglar till att fånga drönare?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vinden varierar med 10% ungefär från år till år, det är rätt stabilt jämfört med det mesta. Däremot varierar det mer för kortare perioder förstås.

Jag läste någonstans att det blåste 20% mindre 2021 än normalt? Frågan är bara var jag läste det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten "granskning" kring hur den Europeiska situationen uppstått

KÄRNKRAFTSKUPPEN - Hur politiker förstörde det svenska energisystemet
https://www.youtube.com/watch?v=1-ZZBDczgmg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Liten "granskning" kring hur den Europeiska situationen uppstått

KÄRNKRAFTSKUPPEN - Hur politiker förstörde det svenska energisystemet
https://www.youtube.com/watch?v=1-ZZBDczgmg

Det var ett politiskt beslut, alla är nog eniga där. Men den snubben du länkar är så extrem att jag inte ens kan kolla en minut utan att stänga av

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var ett politiskt beslut, alla är nog eniga där. Men den snubben du länkar är så extrem att jag inte ens kan kolla en minut utan att stänga av

Räcker att se "videominiatyren". De senare politiska besluten är de som öppnat upp för att ny kärnkraft möjligen kan byggas. Väntar man med beslut kommer ju kärnkraft stänga ner p.g.a. ålder och kostnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Vi har en överetablering på vindkraft som skickar priserna negativa vid blåst

Knappast i Sverige, nej? Händer ju extremt sällan med negativa priser hos oss, och man kan utan problem minska produktionstoppar från vind och sol, finns inget som hindrar det. Det kostar några kronor för den som äger verken, men faktiskt mindre än man kan tro, då priserna redan är låga vid produktionstoppar och de topparna är inte en stor andel av året. Däremot måste det tas i beaktande när det byggs för att få kunna bedöma ekonomin i nya projekt.

Hade vi haft 3-4x dagens installerade effekt av vind kanske vi hade haft en överetablering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Japp jag läste också om det. Man har ju förstärkt bevakning på samtliga verk i Sverige då det ska tas beslut om slutförvaret i närtid. Min gissning är att det återigen är Greenpeace som har något på g.

Men det jag hört hur man slår ut drönare är med laser. Du bränner sönder batteriet, eller överhettad det iaf. El finns det ju gott om på kärnkraftverk 🙂

Antingen de eller ryssen men tror att Greenpeace är närmare sanningen. Vet att de körde glidflygare in på Forsmark för ett antal år sen och bevisade att försvaret var för dåligt. Hade varit kul om de haft luftvärn och dragit iväg en robot och skjutit puckot till en annan dimension. Snacka om att det hade blivit livat😂

Skrivet av Petterk:

Luftvärnskanoner som Bofors 40 mm ska inte ha några problem att skjuta ner drönare. Skjuta missiler på hobbyisters drönare låter dyrt.

Dyrt men säkerligen effektivt😂

Skrivet av pine-orange:

Det finns nät som man kan skjuta på drönare ( https://www.youtube.com/watch?v=zepmZ574Wjw ), men det enklaste är kanske att träna rovfåglar till att fånga drönare?

Hittade denna som kom ut i början av året så de jobbar på fler fronter.
https://nyheter24.se/amp/nyheter/inrikes/980432-sa-slas-drona...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Knappast i Sverige, nej? Händer ju extremt sällan med negativa priser hos oss, och man kan utan problem minska produktionstoppar från vind och sol, finns inget som hindrar det. Det kostar några kronor för den som äger verken, men faktiskt mindre än man kan tro, då priserna redan är låga vid produktionstoppar och de topparna är inte en stor andel av året. Däremot måste det tas i beaktande när det byggs för att få kunna bedöma ekonomin i nya projekt.

Hade vi haft 3-4x dagens installerade effekt av vind kanske vi hade haft en överetablering.

Varför bygga nya verk om du inte ska kunna köra dem? Dem ska endast täcka upp vid svagare vind för att få upp produktionen i det tillfället?
Hyffsad vind i Tyskland, samt Danmark och södra Sverige och du kommer få priser nära 0 strecket i s4/s3. Ditt inlägg förklarar inte volatiliteten i elmarknaden, varför el spotindex kan röra sig 1000% över dagsbasis?

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Antingen de eller ryssen men tror att Greenpeace är närmare sanningen. Vet att de körde glidflygare in på Forsmark för ett antal år sen och bevisade att försvaret var för dåligt. Hade varit kul om de haft luftvärn och dragit iväg en robot och skjutit puckot till en annan dimension. Snacka om att det hade blivit livat😂

Jag var med när samma idioter tog sig in på Ringhals industriområde och hävdade att de var tvungna att byta plats för att strålningen var så stark. (industriområde = konventionell industri) Solinstrålning eller kosmisk strålning? Den dagen tappade jag all respekt för Greenpeace antikärnkraftgren...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ingen risk, kan du skjuta med luftvärn så kan du se personen optiskt. Själva skyddsområdet är inte så stort.

Luftvärnsrobotar är inte särskilt effektiva på låg höjd.

Edit:

Skrivet av Marke:

Vi har en överetablering på vindkraft som skickar priserna negativa vid blåst

Det är för övrigt inte riktigt så elsystemet fungerar. Vattenkraften reglerar automatiskt ner sig om det finns "för mycket" vind.

Vi hade inte negativa elpriser nu i dagarna när vindkraften låg på 8-9 GW en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Varför bygga nya verk om du inte ska kunna köra dem?

Gråskalor existerar, det är inte av/på om vindkraften är överetablerad eller ej. Om vindkraften tappar 5% av produktionen så byggs de väl fortfarande inte för ingenting? Drar av 5% av vad förtjänsten blir när du bestämer dig för att bygga eller inte, det är inte mer komplicerat än så.

Det här ju samma argument som att man inte ska ha elbilar för det kan finnas fossil produktion i elmixen när man laddar.

Permalänk
Medlem

Ingen diskussion om vad vindkraftens baksidor? I synnerhet när det krävs 30000 plus reglerenergi för att möta framtiden. Bara i Tyskland har man nästan utrotat nordfladdermusen och andra rödlistade arter har blivit hårt åtsatta. 1200 ton nyttiga insekter dör årligen pga tysk vindkraft. Vindkraft på land rubbar ekosystemen. Kustnära är inte heller ett alternativ. De måste ut på öppet hav. Men vad kommer det att kosta när man måste ha konstruktioner som tål våghöjden på sju-åtta meter? vilket motsvarar en kraftig storm.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Förstår inte hur man kan förespråka vindkraft. Visst är det relativt billig el när det blåser, men ett elnät måste va stabilt och förutsägbart!
För övrigt så finns ju ingen plan för hur uttjänade vindkraftverk ska återvinnas.
Med tanke på att en vindsnurra har ca 30 års livslängd så är det inte hållbart någonstans.

Om man återvunnit delar från vindkraftverk och man hade haft bättre sätt att lagra energi så hade vindkraft varit lite mer hållbart.
Men vindkraftverk förstör naturen, har ihjäl redan hotade fåglar och de låter dessutom väldigt mycket.
Mer kärnkraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Ingen diskussion om vad vindkraftens baksidor? I synnerhet när det krävs 30000 plus reglerenergi för att möta framtiden. Bara i Tyskland har man nästan utrotat nordfladdermusen och andra rödlistade arter har blivit hårt åtsatta. 1200 ton nyttiga insekter dör årligen pga tysk vindkraft. Vindkraft på land rubbar ekosystemen. Kustnära är inte heller ett alternativ. De måste ut på öppet hav. Men vad kommer det att kosta när man måste ha konstruktioner som tål våghöjden på sju-åtta meter? vilket motsvarar en kraftig storm.

Hade Tyskland byggt större verk hade det räckt med 15 000 eller färre.

Har inte vindkraft diskuterats menar du? Alternativet är kolkraft i Tyskland så det är skitsnack. Mänsklig aktivitet dödar insekter, eller ska du sluta köra bil också? Just 1200 ton har varit uppe förut i tråden.

Skrivet av anon236072:

Förstår inte hur man kan förespråka vindkraft. Visst är det relativt billig el när det blåser, men ett elnät måste va stabilt och förutsägbart!
För övrigt så finns ju ingen plan för hur uttjänade vindkraftverk ska återvinnas.
Med tanke på att en vindsnurra har ca 30 års livslängd så är det inte hållbart någonstans.

Om man återvunnit delar från vindkraftverk och man hade haft bättre sätt att lagra energi så hade vindkraft varit lite mer hållbart.
Men vindkraftverk förstör naturen, har ihjäl redan hotade fåglar och de låter dessutom väldigt mycket.
Mer kärnkraft!

Man behöver inte gilla vindkraften, men man behöver inte ljuga och hitta på heller.

Idag kan du köpa vingar som är återvinningsbara och alltså byggda för att återvinna så att du kan separera materialen, vingarna är 10-15 % av materialet i vindkraftverket och för vår del får vi inte längre deponera bladen.

Att lagra energin i annat syfte än att ha för att stabilisera elnätet verkar verklighetsfrånvänt och hur lagrar man energin för att stabilisera elnätet? Pumpkraft och tryckluftslager om du ska ha system med stor effekt. I det stora hela kommer det mesta vara fossilt även i framtiden, 80 % av världens energi kan du inte bara ersätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Idag kan du köpa vingar som är återvinningsbara och alltså byggda för att återvinna så att du kan separera materialen, vingarna är 10-15 % av materialet i vindkraftverket och för vår del får vi inte längre deponera bladen.

Om du räknar med tornet så kommer bladen utgöra avsevärt mindre än 10-15% av materialet på ett modernt vindkraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Men vad kommer det att kosta när man måste ha konstruktioner som tål våghöjden på sju-åtta meter? vilket motsvarar en kraftig storm.

I dagsläget är inte offshore vind prismässigt konkurrenskraftigt jämfört med vind till land men då man kan ha betydligt större verk till havs så kan man få ut betydligt mer energi på installationerna till havs.

När det gäller vågorna så är dessa inget problem att lösa utan det är känd och beprövad teknik som används (med undantag av en del exotiska koncept som förmodligen aldrig kommer att lämna konceptstadiet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade Tyskland byggt större verk hade det räckt med 15 000 eller färre.

Har inte vindkraft diskuterats menar du? Alternativet är kolkraft i Tyskland så det är skitsnack. Mänsklig aktivitet dödar insekter, eller ska du sluta köra bil också? Just 1200 ton har varit uppe förut i tråden.

15000 verk för 100 TWh? Du vet väl att installerad effekt av vindkraft inte är densamma som nyttig effekt. Den siffran jag uppgav, som är i underkant, baserar sig på fullstora verk och nyttig effekt. Den stora utmaningen med kraft som produceras där man inte behöver den är distributionen. Bilens vara och icke vara är en annan fråga, dock är den inte ett hot mot fladdermöss och andra viktiga arter om man tänker elbil och bortser produktionskedjan. Men om vi nu ska ta bort bilen så måste vi hitta ett alternativ som ersätter och då är vi tillbaka till bondesamhället där man bor i närheten av vad som produceras. Det enda snälla sättet för vindkraftens existens är att placera dom på öppet hav. Men eftersom det varken är lönsamt med långa kablar med hög kapacitet kombinerat med reaktiv energi som kräver 40% fler vindkraftverk så kommer vindkraften aldrig att kunna bära dig själv som kraftslag ur ett ekonomiskt perspektiv. Då återstår installation av gaskraft som det enda alternativet och ett bevis på detta är att det ingår i EU's taxanomi. Grön vätgas kommer aldrig bli ett realistisk alternativ från lågtermisk elektrolysör pga kostnaden.
Vi har i dagsläget en bra mix, man har börjat begränsat vattenkraftens skador på naturen. Varför ska man då fortsätta ödeläggelsen av värdefull natur?!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag har inte sagt att den bara levererar med fulla magasin, det jag sa var att det är endast då de levererar full effekt

Jo, jag missade ordet bra där. Men det är fortfarande väldigt lösa begrepp som används, hur mycket är bra och hur dåligt levererar den övrig tid?

Citat:

Ju lägre nivån är, desto lägre lägesenergi/tryck på vattnet/turbinerna, alltså lägre effekt trots liknande vattenflöde

Det är klart, men om man tänker på lite större skala så borde vattenmagasinen vara hyfsat tomma nu eller inom kort, då de ju fylls på mest i vårfloderna som förstås kommer på våren. Ändå har den inte haft några problem att hantera behovet vi har haft. För en vecka sedan levererade vattenkraften närmare 12GW typ hela dagen exempelvis. Men visst får man ta hänsyn till dess begränsningar när man planerar övrigt.

Citat:

Så om man kör hårt länge så slösar man massor med energi eftersom följande dagar också får lägre tillgänglig effekt/effektivitet och oftast hinner det inte återhämta sig så snabbt

Detta är dock oftast inte ett vanligt problem, men kommer bli vanligare ju mer variabel kraft vi har i systemet. Vattenmängder är svårare att planera och man kan ju bara leverera den energi som kommande väder tillåter att återfylla

Men om vi har mer vindkraft så borde vi ju ha ett lägre uttag från vattenkraften, i snitt. Större fluktueringar innebär att vi emellanåt kommer att behöva belasta den mer, men också att vi under tider med normal eller bättre vind kommer att belasta den mindre än idag. Allt beroende på tillgång i systemet och efterfrågan förstås.

Citat:

Inte hela världen som sagt, men det finns ganska stora begränsningar i vattenkraften också, allting är inte bara turbineffekt och sekundreaktioner. Energimängden är baserat på hur hårt man driver generatorerna

Självklart, men det är som sagt problem som är förhållandevis enkla och billiga att komma runt. Å andra sidan, jämfört med kärnkraft så ter sig ju det mesta snabbt och billigt.

Skrivet av Marke:

Han pratade om hur mycket effekt dem levererar, får du en torka och sen uteblir en vår/höstflod, ajaj squeeze.

Ja, vattenkraften är inte lika förutsägbar som vind på årsbasis, men det är inget jätteproblem på något sätt.

Citat:

Då kommer du prisa ut vattenkraften övertid. Vi har en överetablering på vindkraft som skickar priserna negativa vid blåst, när det däremot inte blåser och kylan tränger på, då smäller det i statsbudgeten.

Med smäller menar du att intäkterna går upp? Men det är känt att priserna kommer att variera mer ju högre andel vind vi har i systemet.

Citat:

Därför har du sett en hel del vindkraftskooperativ som fått sig en "liten" smäll i kvartalsrapporten, dem hade avtal med delägarna att sälja el för 25-70öre/Kwh till dem, när det inte blåser upphandlar dem resterande el från marknaden. Det funkade fram tills nu såklart, tills priserna gick till 3kr/kwh.

Ja så funkar ekonomi (och aritmetik). Du kan inte sälja något till förlust för då förlorar du pengar.

Citat:

Fler vindkraftsverk är helt lönlöst så länge du inte löser lagringsproblemet. Problemet är inte produktionen vid måttlig vind.

Inte lönlöst. Mer vind gör att vi under mer tid kan minska användningen av vattenkraften och således ha mer att ta av när de tillfällen det blåser dåligt.

Skrivet av hakan78:

Bilar dödar mångdubbelt fler insekter än vindkraften, och utsläpp från exempelvis fossil kraftproduktion tar också död på stora mängder hela tiden, försök att ha lite större perspektiv.

Skrivet av anon236072:

Igen så är perspektivet löjligt. Att mekaniska komponenter blir uttjänta efter 30 år borde inte vara överraskande och återvinning löser vi ju. Det som blir kvar när man skrotar ett vindkraftverk är mestadels skrot, det kan vi återvinna utan problem.

Citat:

Man återvinner och lagringsbehovet är kraftigt överdrivet. Vad vi behöver är någon form av reglerkraft som kan ökas och sänkas på ganska kort varsel vid behov, och det har vi i form av vattenkraft.

Citat:

Mer kärnkraft!

Hur förstör det naturen? Efter byggnation orsakar de i princip inga utsläpp och markanvändningen kan till största delen fortsätta precis som tidigare, oavsett om det är skogsbruk, åkermark eller något annat.

Skrivet av joakim99:

I dagsläget är inte offshore vind prismässigt konkurrenskraftigt jämfört med vind till land men då man kan ha betydligt större verk till havs så kan man få ut betydligt mer energi på installationerna till havs.

Det är sant. Men vindkraft till havs är ändå väldigt mycket billigare än ny kärnkraft. Effektiviteten är också bättre, inte bara för att man kan bygga större utan också för att vinden är mer förutsägbar där det inte finns en massa topografi som ställer till det.

Citat:

När det gäller vågorna så är dessa inget problem att lösa utan det är känd och beprövad teknik som används (med undantag av en del exotiska koncept som förmodligen aldrig kommer att lämna konceptstadiet).

Jo vi har byggt konstruktioner i saltvatten under ganska lång tid.

Vågkraft är ju intressant men där blir det svårare för mekaniska komponenter mår inte så bra under långa perioder i saltvatten, men det borde ju gå att lösa också. Man skulle ju kunna bygga de mekaniska komponenterna ovanför vattenytan exempelvis, kanske inneslutna i något tätt, och låta typ flytande plastsaker vara det som rör sig i vattnet.