Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

För allmän kännedom går det att fota i RAW i vanliga appen också.

Är inte det begränsat till "Pro"-modellerna? Dvs ProRAW, vilket i sin tur inte är helt jämförbart med "vanlig" RAW.

Min iPhone 12 mini klarar bara av HEIC som bäst i vanliga appen, vilket långt ifrån alla programvaror kan hantera. RAW-filerna fungerar däremot utmärkt i Photoshop, Capture One, Affinity Photo m.m. oavsett om jag kör macOS eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är inte det begränsat till "Pro"-modellerna? Dvs ProRAW, vilket i sin tur inte är helt jämförbart med "vanlig" RAW.

Min iPhone 12 mini klarar bara av HEIC som bäst i vanliga appen, vilket långt ifrån alla programvaror kan hantera. RAW-filerna fungerar däremot utmärkt i Photoshop, Capture One, Affinity Photo m.m. oavsett om jag kör macOS eller Windows.

Aha, är det så det är? Testade med min 13 Pro, så kan stämma

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag är lite lost här, just nu bland senaste samtalslistan så ser jag alla olika samtal från diverse appar. Hur tar jag bort det? Vill endast ha från telefonen.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag är lite lost här, just nu bland senaste samtalslistan så ser jag alla olika samtal från diverse appar. Hur tar jag bort det? Vill endast ha från telefonen.

Det gör du i varje app - heter ”integrated dialing” i Skype om jag minns rätt. Stäng av den.

Detta går dock INTE att göra i MS Teams - Teams lägger in sina samtal i samtalskostnaden vare sig man vill eller inte. Det finns typ 20 feedback requests om detta hos Microsoft, men de verkar ignorera dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det gör du i varje app - heter ”integrated dialing” i Skype om jag minns rätt. Stäng av den.

Detta går dock INTE att göra i MS Teams - Teams lägger in sina samtal i samtalskostnaden vare sig man vill eller inte. Det finns typ 20 feedback requests om detta hos Microsoft, men de verkar ignorera dem.

Tack verkligen jag ska kolla!

Men är det alltså i själva apparna eller i varje app bland inställningar?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack verkligen jag ska kolla!

Men är det alltså i själva apparna eller i varje app bland inställningar?

Det kan appen bestämma själv, men det vanligaste är att det är i Inställningar under appens namn. Det borde naturligtvis vara under Inställningar -> Telefon och sen en lista med appar så att man får den inställningen gratis utan att apptillverkaren behöver göra något, men tyvärr har Apple inte gjort det så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack jag kollar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Testpilot
Skrivet av issue:

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Jag har pendlat mellan iOS och Android en del genom åren, där senaste tillskottet gällande IOS är en iPhone 11. Det hela har slutat upp med att jag idag använder både en Android och en iPhone parallellt faktiskt. Telefonen på Android-sidan är en Xiaomi Mi 10T Pro 5G. Och för transparens skull har jag varvat dessa telefoner på daglig basis i ett par månaders tid nu.

Lite för och nackdelar nu då, med Android över till IOS som primär utgångspunkt. Detta är väl det jag mest lagt märke till i mitt vardagliga användande av både operativen och från två väldigt kompetenta telefoner.

-------------------------------------------------

iPhone 11/IOS fördelar:

  • Face ID är fantastiskt att använda. Signerar allt från Swish, bankinloggning och diverse utan att behöva pilla med pinkod eller fingeravtrycksläsare (som kan vara drygt med "kladdiga" fingrar). Funkar prima att låsa upp telefonen med ansiktet även i mörka scenarier, som när man ligger i sängen.

  • Säkerheten vid stöld känns som en skön sak, speciellt då jag använder den som en jobbtelefon. Att telefonen mer eller mindre blir obkrukbar om den skulle bli bestulen eller jag tappar bort den. Detta då telefonen är bunden till iCloud-tjänsten och lär aktivt kopplas bort av mig för att någon annan ska kunna logga in och börja använda App-butiken mm.

  • Ljudkvalitén utan hörlura är bra och skärmen är trevlig att kolla på. Faktiskt förvånad över mängden bas som kommer ur de lägre registren i de små högtalarna. Detta gör det fullt gångbart att kolla exempelvis YouTube-videos på telefonen utan att ljudet blir en störande faktor. Däremot är skärmen enligt mig fortfarande snäppet för liten när det kommer till regelrätt filmtittande. Men annars bra färgåtergivning och ljusstyrka gör det smidigt att kolla på bilder tagna med mobilen för att få en god uppfattning om det blev ett lyckat foto eller ej.

  • På tal om kameran är den bra. Den gör enligt mig ett okej nog jobb för att kunna användas för semi-professionella sammanhang. Använder mobilen (iPhone 11) när jag tar bilder för mina Testpiloter många gånger, detta i tandem med en Nikkon D3100 och ett gäng objektiv. Såklart tar systemkameran bättre bilder. Men för att ladda upp på sociala medier eller dylikt är det fullt tillräckligt med pixlar och skärpedjup för de allra flestas behov. Dock har den sina brister, som jag tar upp i nackdelar-delen.

  • För merparten fungerar alla appar precis som de ska. Speciellt bakgrundsnotikationer har varit ett gissel på tidigare Android-telefoner, där vissa strömsparfunktioner satt käppar i hjulen och "fryst" apparna i bakgrunden, vilket inte tillåter möjliga viktiga notifikationer att gå igenom.

iPhone 11/IOS nackdelar:

  • Battertiden är okej som bäst. Trots att Apple ligger såpass bra till med sin energieffektivitet får jag ut som absolut mest två dagars användning, en dag om jag använder telefonen aktivt. Detta är nog det jag är absolut mest besviken på. Trodde först det var fel på batteriet eller så, men det rapporterar 94% hälsa fortfarande, verkar därmed inte vara boven i det hela. Utan jag tror mer på ett för litet batteri helt enkelt. Som referens laddar jag min Xiaomi 2 dagar i veckan, max 3 gånger vid dagligt aktivt användande.

  • Att navigera hemsidor är inte fullt smärtfritt, speciellt om man använder en annan webbläsare än Safari. Öppnar jag t.ex. Microsoft Edge eller Google Chrome i inkognito-läge, då är det 50/50 chans att jag får upp inloggningsrutan som tar mig till Bitwarden (den appen jag använder för sparade lösenord och inloggningar). Det är även väldigt drygt att Safari är webbläsaren som öppnas, oberoende av "förvald applikation för webben" när jag exempelvis klickar på en länk i Reddit eller så.

  • Kamera-appen är enligt mig skitålig. Även om alla grundläggande funktioner som kan förvänta sig finns där, är det vissa saker som stör mig något enormt. Till exempel om jag väljer att fota i 16:9-format, stänger kamera-appen, sedan öppnar den igen. Då är kameran inställd till 4:3-format igen och jag lär aktivt öppna menyn för att ändra detta igen. Kort sagt "sparas" inte inställningar mellan foto-sessioner, vilket kommer väldigt mycket i vägen för mig när jag exempelvis fotar för en Testpilot eller annat. Även förmågan att spara i RAW saknas, dock något som ska finnas på iPhone 12 och framåt mig veterligen.

  • På tala om kameran: Mörkerbilder är väldigt undermålig i förhållande till många konkurrenter där ute. Även om iPhone 11 tar generellt bra bilder under mer förmånliga ljusförutsättningar, så tar faktiskt min Xiaomi Mi 10T Pro bättre nattbilder. Detta syns väldigt tydligt när jag exempelvis fotar natthimlen eller försöker zooma in på objekt längre bort. Mjukvaran i iPhone överkompenserar väldigt mycket och gör att bilden känns super-mjuk många gånger.

  • Inställningar är generellt en pina att navigera. Saker känns väldigt malplacerade eller inte buntade på ett vettigt sett. Exempelvis ligger alla appar i sina egna "fulla menyer" istället för under ett samlingsnamn, detta leder till "milslångt" skrollande om man vill ändra behörighet eller sonika för en specifik applikation. Sedan ligger av någon anledning inställngar för VPN undangömd tre submenyer ned under "Allmänt". Massa sådana här småsaker, som Apple nästan medvetet verkar ha gjort för att göra det så absolut jobbigt som möjligt att ändra något.

  • Det finns absolut ingen möjlighet att ta bort Apples egna tjänster. Musik, bilder, Böcker o.s.v. ligger alltid i menyerna eller som appar på "skrivbordet" i app-centret när man sveper till höger. Detta var Google och Android skyldig till ett bra tag också, men något de flesta tillverkare tillåter en att göra idag. Även om det inte regelrätt går att avinstallera alla appar på Android, går det mer ofta än sällan att stänga eller åtminstone dölja dessa.

  • Avsaknaden av en 120Hz+ skärm trodde jag aldrig skulle vara såpass stor som den är. Innan jag skaffade mig min Xiaomi Mi 10T Pro, då hade jag en ASUS ROG Phone II. Xiaomi-telefonen har en skärm som klarar 60/90/144Hz, ROG:en hade 60/90/120Hz. Att bara göra något så simpelt som att surfa runt känns mäkta slött på iPhonen med sin endast-60Hz-skärm. Trots att IOS i regel har väldigt flytande animationer, kan det inte mäta sig med flytet av äkta högre bilduppdateringsfrekvens

  • Ljudkvalitén med trådlösa hörlurar är inte bra alls jämfört med hos Android. Jag har bland annat ett par Sony WF-1000XM4 och XB900N. På min Xiaomi får jag valet att använda allt från AAC, aptX HD och hela vägen till LDAC i Sonys app. iPhonen får nöja sig med AAC. aptX förstår jag är uteslutet för iPhone då det är en Qualcomm-teknik, men att inte LDAC finns som möjlighet parat med Sonys ditton är bara skamligt. Det är påtagligt och märkbar skillnad på ljudkvalitén om jag testar att spela upp samma låt och bara byter kopplad BT-enhet mellan iPhonen och Xiaomin. Detta är oberoende av strömning från Spotify eller lokalt uppspelade filer (FLAC).

  • VPN slår ifrån utan anledning på min iPhone. Jag har nu testat med Mullvad, PIA VPN och Windscribe. Även fast "Always On VPN" är påslaget dör VPN-kopplingen i tid och otid. Även "Killswitch"-funktionen kickar inte igång som den ska, utan låter internetanslutningen fortsätta ändå. Detta har fungerat smärtfritt på Android sedan Andriod 9.0 släpptes för ett par år sedan nu. Vare sig jag använder inbyggda VPN-funktionen i Android eller någon av respektive VPN:s applikation för att styra det hela. Det har även alltid fungerat oberoende av tillverkare (Samsung, Asus, Xiaomi o.s.v.)

-------------------------------------------------

Summan av kardemumman:

Jag kommer förmodligen göra mig av med min iPhone, om inte annat degradera den till jobbtelefon i den renaste benämningen (signera bank ID och få notifikationer från Slack). Det är alldeles för mycket saker som jag är bortskämd med på Android-sidan av telefonträsket, som jag aktivt saknar hela tiden när jag använder min iPhone 11 till mer än att chatta eller nyttja Face ID.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har pendlat mellan iOS och Android en del genom åren, där senaste tillskottet gällande IOS är en iPhone 11. Det hela har slutat upp med att jag idag använder både en Android och en iPhone parallellt faktiskt. Telefonen på Android-sidan är en Xiaomi Mi 10T Pro 5G. Och för transparens skull har jag varvat dessa telefoner på daglig basis i ett par månaders tid nu.

Lite för och nackdelar nu då, med Android över till IOS som primär utgångspunkt. Detta är väl det jag mest lagt märke till i mitt vardagliga användande av både operativen och från två väldigt kompetenta telefoner.

-------------------------------------------------

iPhone 11/IOS fördelar:

  • Face ID är fantastiskt att använda. Signerar allt från Swish, bankinloggning och diverse utan att behöva pilla med pinkod eller fingeravtrycksläsare (som kan vara drygt med "kladdiga" fingrar). Funkar prima att låsa upp telefonen med ansiktet även i mörka scenarier, som när man ligger i sängen.

  • Säkerheten vid stöld känns som en skön sak, speciellt då jag använder den som en jobbtelefon. Att telefonen mer eller mindre blir obkrukbar om den skulle bli bestulen eller jag tappar bort den. Detta då telefonen är bunden till iCloud-tjänsten och lär aktivt kopplas bort av mig för att någon annan ska kunna logga in och börja använda App-butiken mm.

  • Ljudkvalitén utan hörlura är bra och skärmen är trevlig att kolla på. Faktiskt förvånad över mängden bas som kommer ur de lägre registren i de små högtalarna. Detta gör det fullt gångbart att kolla exempelvis YouTube-videos på telefonen utan att ljudet blir en störande faktor. Däremot är skärmen enligt mig fortfarande snäppet för liten när det kommer till regelrätt filmtittande. Men annars bra färgåtergivning och ljusstyrka gör det smidigt att kolla på bilder tagna med mobilen för att få en god uppfattning om det blev ett lyckat foto eller ej.

  • På tal om kameran är den bra. Den gör enligt mig ett okej nog jobb för att kunna användas för semi-professionella sammanhang. Använder mobilen (iPhone 11) när jag tar bilder för mina Testpiloter många gånger, detta i tandem med en Nikkon D3100 och ett gäng objektiv. Såklart tar systemkameran bättre bilder. Men för att ladda upp på sociala medier eller dylikt är det fullt tillräckligt med pixlar och skärpedjup för de allra flestas behov. Dock har den sina brister, som jag tar upp i nackdelar-delen.

  • För merparten fungerar alla appar precis som de ska. Speciellt bakgrundsnotikationer har varit ett gissel på tidigare Android-telefoner, där vissa strömsparfunktioner satt käppar i hjulen och "fryst" apparna i bakgrunden, vilket inte tillåter möjliga viktiga notifikationer att gå igenom.

iPhone 11/IOS nackdelar:

  • Battertiden är okej som bäst. Trots att Apple ligger såpass bra till med sin energieffektivitet får jag ut som absolut mest två dagars användning, en dag om jag använder telefonen aktivt. Detta är nog det jag är absolut mest besviken på. Trodde först det var fel på batteriet eller så, men det rapporterar 94% hälsa fortfarande, verkar därmed inte vara boven i det hela. Utan jag tror mer på ett för litet batteri helt enkelt. Som referens laddar jag min Xiaomi 2 dagar i veckan, max 3 gånger vid dagligt aktivt användande.

  • Att navigera hemsidor är inte fullt smärtfritt, speciellt om man använder en annan webbläsare än Safari. Öppnar jag t.ex. Microsoft Edge eller Google Chrome i inkognito-läge, då är det 50/50 chans att jag får upp inloggningsrutan som tar mig till Bitwarden (den appen jag använder för sparade lösenord och inloggningar). Det är även väldigt drygt att Safari är webbläsaren som öppnas, oberoende av "förvald applikation för webben" när jag exempelvis klickar på en länk i Reddit eller så.

  • Kamera-appen är enligt mig skitålig. Även om alla grundläggande funktioner som kan förvänta sig finns där, är det vissa saker som stör mig något enormt. Till exempel om jag väljer att fota i 16:9-format, stänger kamera-appen, sedan öppnar den igen. Då är kameran inställd till 4:3-format igen och jag lär aktivt öppna menyn för att ändra detta igen. Kort sagt "sparas" inte inställningar mellan foto-sessioner, vilket kommer väldigt mycket i vägen för mig när jag exempelvis fotar för en Testpilot eller annat. Även förmågan att spara i RAW saknas, dock något som ska finnas på iPhone 12 och framåt mig veterligen.

  • På tala om kameran: Mörkerbilder är väldigt undermålig i förhållande till många konkurrenter där ute. Även om iPhone 11 tar generellt bra bilder under mer förmånliga ljusförutsättningar, så tar faktiskt min Xiaomi Mi 10T Pro bättre nattbilder. Detta syns väldigt tydligt när jag exempelvis fotar natthimlen eller försöker zooma in på objekt längre bort. Mjukvaran i iPhone överkompenserar väldigt mycket och gör att bilden känns super-mjuk många gånger.

  • Inställningar är generellt en pina att navigera. Saker känns väldigt malplacerade eller inte buntade på ett vettigt sett. Exempelvis ligger alla appar i sina egna "fulla menyer" istället för under ett samlingsnamn, detta leder till "milslångt" skrollande om man vill ändra behörighet eller sonika för en specifik applikation. Sedan ligger av någon anledning inställngar för VPN undangömd tre submenyer ned under "Allmänt". Massa sådana här småsaker, som Apple nästan medvetet verkar ha gjort för att göra det så absolut jobbigt som möjligt att ändra något.

  • Det finns absolut ingen möjlighet att ta bort Apples egna tjänster. Musik, bilder, Böcker o.s.v. ligger alltid i menyerna eller som appar på "skrivbordet" i app-centret när man sveper till höger. Detta var Google och Android skyldig till ett bra tag också, men något de flesta tillverkare tillåter en att göra idag. Även om det inte regelrätt går att avinstallera alla appar på Android, går det mer ofta än sällan att stänga eller åtminstone dölja dessa.

  • Avsaknaden av en 120Hz+ skärm trodde jag aldrig skulle vara såpass stor som den är. Innan jag skaffade mig min Xiaomi Mi 10T Pro, då hade jag en ASUS ROG Phone II. Xiaomi-telefonen har en skärm som klarar 60/90/144Hz, ROG:en hade 60/90/120Hz. Att bara göra något så simpelt som att surfa runt känns mäkta slött på iPhonen med sin endast-60Hz-skärm. Trots att IOS i regel har väldigt flytande animationer, kan det inte mäta sig med flytet av äkta högre bilduppdateringsfrekvens

  • Ljudkvalitén med trådlösa hörlurar är inte bra alls jämfört med hos Android. Jag har bland annat ett par Sony WF-1000XM4 och XB900N. På min Xiaomi får jag valet att använda allt från AAC, aptX HD och hela vägen till LDAC i Sonys app. iPhonen får nöja sig med AAC. aptX förstår jag är uteslutet för iPhone då det är en Qualcomm-teknik, men att inte LDAC finns som möjlighet parat med Sonys ditton är bara skamligt. Det är påtagligt och märkbar skillnad på ljudkvalitén om jag testar att spela upp samma låt och bara byter kopplad BT-enhet mellan iPhonen och Xiaomin. Detta är oberoende av strömning från Spotify eller lokalt uppspelade filer (FLAC).

  • VPN slår ifrån utan anledning på min iPhone. Jag har nu testat med Mullvad, PIA VPN och Windscribe. Även fast "Always On VPN" är påslaget dör VPN-kopplingen i tid och otid. Även "Killswitch"-funktionen kickar inte igång som den ska, utan låter internetanslutningen fortsätta ändå. Detta har fungerat smärtfritt på Android sedan Andriod 9.0 släpptes för ett par år sedan nu. Vare sig jag använder inbyggda VPN-funktionen i Android eller någon av respektive VPN:s applikation för att styra det hela. Det har även alltid fungerat oberoende av tillverkare (Samsung, Asus, Xiaomi o.s.v.)

-------------------------------------------------

Summan av kardemumman:

Jag kommer förmodligen göra mig av med min iPhone, om inte annat degradera den till jobbtelefon i den renaste benämningen (signera bank ID och få notifikationer från Slack). Det är alldeles för mycket saker som jag är bortskämd med på Android-sidan av telefonträsket, som jag aktivt saknar hela tiden när jag använder min iPhone 11 till mer än att chatta eller nyttja Face ID.

Inställningarna dödar mig verkligen, det är exakt som du säger inte buntade på ett vettigt sätt. Ibland måste man in i hjälpmedel och ibland ligger de utanför. Finns liksom ingen logik.
Jag använder chrome på daglig basis och känner att det är enklare att navigera i android än hos ios. Framförallt att det går att bunta ihop flikarna på ett smidigt sätt hos android medan flikarna ligger en och en hos ios.

Du är faktiskt den första som säger att kameran är bättre hos en android telefon än en ios. Har bara haft Samsung och Oneplus(6an) som referens men ska definitivt kolla in Xiaomi lurarna.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kanske dags för en iPhone 13 Pro? iPhone 11 var väl inte mycket att hänga i julgranen när den kom heller såvida man inte valde just "Pro"-modellerna. 12:orna fick ett lyft genom att få OLED på samtliga modeller och numera har iPhone 13 Pro 120Hz skärm

Vem vet... kanske försvinner även notchen på iPhone 14!

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

[Det finns absolut ingen möjlighet att ta bort Apples egna tjänster. Musik, bilder, Böcker o.s.v. ligger alltid i menyerna eller som appar på "skrivbordet" i app-centret när man sveper till höger. Detta var Google och Android skyldig till ett bra tag också, men något de flesta tillverkare tillåter en att göra idag. Även om det inte regelrätt går att avinstallera alla appar på Android, går det mer ofta än sällan att stänga eller åtminstone dölja dessa.

Sedan ett par iOS-versioner tillbaka går det fint att radera exempelvis Apples ”Music” och ”Books” för att sedan vid behov hämta dem från App Store. Har du månne ett gammalt iOS?

Skrivet av Dashio:

Inställningarna dödar mig verkligen, det är exakt som du säger inte buntade på ett vettigt sätt. Ibland måste man in i hjälpmedel och ibland ligger de utanför. Finns liksom ingen logik.

Kan hålla med om att det är rörigt, men vet inte om det är så mycket bättre på andra plattformar. Går ju fint att söka efter en inställning högst upp i Inställningar-appen.

Gillar Shortcuts-appen på iOS. Vet inte om det finns något liknande inbyggt i Android (kan tänka mig det finns någon tredjepartslösning) men det är grymt att relativt enkelt kunna bygga automatiseringar som sen kan utföras med ett tryck, Siri eller när man anländer till en viss plats etc.. Har t. ex. en som skapar ett textmeddelande till ett visst nummer som jag ofta behöver skicka samma sak till. Sparar en del tid att manuellt gå in i Meddelande och kopiera och klistra in och hålla på.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från en Samsung S10+ till iPhone 13.
När det gäller telefoner från iPhone-eran och framåt så har det sett ut såhär:
iPhone 3G, 4, 5, Någon Sony Xperia, Nokia Lumia, iPhone 6 plus, Samsung S5, Motorola G play, LG G5, Oneplus 5t, Samsung S10+, iPhone 13.

Kör fortfarande S10+ för att testa grejer på Android, men har gått över till att använda Iphonen fullt ut.

I princip bara fördelar. iOS är rappare, stabilare, mer logiskt, mer konsekvent i användande och i prestanda, face-id är grymt, apple pay funkar riktigt bra, ordning och reda på uppdateringar.

Jag köpte samtidigt en apple watch och airpods så jag tog ett hyfsat bett i ekosystemet och en bättre användarupplevelse än den jag haft generellt med dessa prylar har varit fantastiskt och går inte ens att jämföra med Android.

Megafanboyigt låter det här, men jag ser bara fördelar efter två månader åter hos Apple.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kanske dags för en iPhone 13 Pro? iPhone 11 var väl inte mycket att hänga i julgranen när den kom heller såvida man inte valde just "Pro"-modellerna. 12:orna fick ett lyft genom att få OLED på samtliga modeller och numera har iPhone 13 Pro 120Hz skärm

Vem vet... kanske försvinner även notchen på iPhone 14!

Ingen notchen för FaceId och sedan USB c. Då kan man börja prata om schysst telefon.
Notchen för kameran lär vara kvar i väldigt många år då kamera bakom display försämrar bilden så mycket.

Nå denna tråden ger mig lite SE T610 vibbar i det att folk diskuterar lösningar för i princip en mobilmodell.
Det är just därför ingen raka motsats tråd finns, då man i Android löser problem på så många olika sätt och det blir inte en lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Jag gick nyligen över från en huawei p30 PRO till en iPhone 13 PRO Max!
Något som jag la märke till direkt är hur J*vla mycket smidigare jag tycker att iOS är. Allt känns enkelt och mycket smarta funktioner finns!
Jag har annars oftast kört android, och något som Apple är bra på att göra är hur de ser till att du faktiskt använder dessa smarta funktioner . Även om android också har det.
Ta deras FaceID, utklassar alla andra faceid som jag använt. Även vid kasst ljus så funkader det galant.

Ja det finns android telefoner med ”bättre hårdvara”. Kanske en bättre kamera eller högtalare, vad vet jag.
Inser nu att det är så värt att betala lite mer för brättre mjukvara.

Ps.
Texten är skriven på mina sista 3 minuter innan ett möte.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Kanske dags för en iPhone 13 Pro? iPhone 11 var väl inte mycket att hänga i julgranen när den kom heller såvida man inte valde just "Pro"-modellerna. 12:orna fick ett lyft genom att få OLED på samtliga modeller och numera har iPhone 13 Pro 120Hz skärm

Vem vet... kanske försvinner även notchen på iPhone 14!

Det blir förmodligen en Galaxy S22 om en vecka (beroende på pris), så långt har jag kommit fram till efter att ha använt iPhone ett par månader nu.. Redan irriterad på iPhone 14 då jag misstänker att Max-modellen är enda som intresserar mig. Vilket är sådär ett par tusenlappar mer än vad jag är villig att betala för en telefon egentligen.. Ska jag lägga 17tkr+ på en mobil med urkasst UI, då blir det en Sony Xperia PRO-I – Får åtminstone bästa kameran på marknaden med hästlängder då

Skrivet av star-affinity:

Sedan ett par iOS-versioner tillbaka går det fint att radera exempelvis Apples ”Music” och ”Books” för att sedan vid behov hämta dem från App Store. Har du månne ett gammalt iOS?

Insåg precis att de gick att ta bort från app-center, men inte om man gick igenom inställningar.. Det kändes inte speciellt intuetivt alls ärligt talat. Hålla på hemskärmen = ta bort från hemskärm. Appinställningar = ta bort användardata. Appcenter = ta bort appen.

På android: Ta bort appen långtryck på ikonen – oavsett om det är en genväg, hemraden, appcenter eller inställningar för appen.

Sådana här saker som irriterar mig bortom förtvivlan med IOS, saker som ligger inbakade i menyer eller inte alls i menyer för den delen. Bara en sådan grej som att rensa notifikationscenter. Istället för att ha en knapp som heter "Stäng allt" när man sveper ner, då lär man navigera till krysset på en notifikation, hålla in fingret för att sedan få valet "Rensa alla notiser".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske dags för en iPhone 13 Pro? iPhone 11 var väl inte mycket att hänga i julgranen när den kom heller såvida man inte valde just "Pro"-modellerna. 12:orna fick ett lyft genom att få OLED på samtliga modeller och numera har iPhone 13 Pro 120Hz skärm

Vem vet... kanske försvinner även notchen på iPhone 14!

Hah nä, det är deras signatur nu, notch ska det vara vare sig det behövs eller inte, ser på mini t.e.x en liten kamera och endå gigantisk notch, och deras nya bärbara ha notch oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Går gladeligen över till ios när de börjar med USB C eftersom alla androidlurar är så fruktansvärt stora idag

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen inte gått från Android utan Symbian (Nokia 808) till iPhone 6 och sen fortsatt på iOS sedan dess. Men jag saknar aspekten att kunna köra de flesta funktionerna offline, FM-sändare, riktig Xenon-blixt etc

Jag jobbar dagligen med apputveckling och det finns så extremt mycket problem på android som bara inte finns på iOS. Bortsett från att UI måste skala korrekt på skärmens yta, och att några få funktioner inte finns på gamla modeller så är det smärtfritt att utveckla för iOS

Android å andra sidan är fullt av massa olika ’if (manufacturer == ”Huawei”)’ och liknande överallt. Så sjukt mycket variation och så mycket som varje enhet och tillverkare själv ska implementera och ibland gör felaktigt, så många asynkrona anrop som hanteras i olika följd på olika enheter, BLE, ...

Plattformen är helt enkelt alldeles för rörig, och när man lägger på att Google spårar varje användare för maximal data för att de lever på att sälja din information så blir valet enkelt för mig

Skulle gärna se Jolla eller andra göra ett seriöst alternativ, men för mig är iOS helt enkelt överlägset idag

Permalänk
Medlem

Testade iPhone när jag väntade på min Lumia 950xl. Det jag inte gillade var hemskärmen, nu kör jag android med custom launcher som är enkelt att göra vad man vill.

Permalänk
Medlem

Har kört Android i 12 år, med undantag för Iphone 4 och 8, fram tills för 1 år sedan.
Gick från en Samsung A50(Tror jag) till Iphone 12.
Det enda jag saknar är möjligheten att ta bort vissa funktioner(knappar) från control center och möjligheten att köra Torrentappar. Det kan jag leva med Kan inte komma inte på någon annan begränsning jag stött på.

Rekommenderar verkligen iOS. Kan inte se någon anledning till att jag ens kommer fundera på att köra Android igen.
Någrar starka(enligt mig) fördelar med iOS; Snabbare uppdateringar och längre support än de flesta Androidkonkurenter. Generellt bättre säkerhet på hårdvara/mjukvara.

Permalänk
Medlem

Aldrig android och aldrig Google igen.
Dem är smutsiga som spionerar på sina användare och säljer ens uppgifter till högsbudgande

Apple låter dig smidigt och säkert stänga av spårning i alla appar och värnar om min integritet.
Det är värt mycket för mig.

Enkelt och säkert.

En gång iPhone alltid iPhone!

Permalänk
Medlem

Väldigt lite to be honest,

Det enda jag saknar är enkelheten att från quick access permanent kunna stänga av wifi & bluetooth. På iOS måste jag gå via inställningar för att stänga av det ordentligt, annars ligger det på så att systemet kan använda det och det slås också automatiskt på igen efter en viss tid. Annars - ingenting.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör Android privat och iOS i jobbet. Egentligen upplever jag inte någon jättestor skillnad. Båda fungerar bra, men den största skillnaden är nog hanteringen av notifikationer. I Android känns notifieringar mer naturligt och som en central del av hur jag använder telefonen. På iOS känns det inte alls lika integrerat och till skillnad från Android så kan man ofta inte göra så mycket från själva listan av notifieringar. Bortsett från detta så den största nackdelen med iOS att man snabbt blir "inlåst" i Apples ekosystem. Till skillnad från Google så vill Apple att man ska gå "all in" när man väljer Apple och bara kör med iCloud, Macbook och Apple watch, annars får man kallt räkna med att upplevelsen känns stympad. Lite tråkigt för jag tror att Apple hade tjänat på att göra sin teknik och sina tjänster mer tillgänglig för alla oavsett plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

eftersom alla androidlurar är så fruktansvärt stora idag

Det var faktiskt storleken på 12 mini som gjorde att det blev en iphone denna gång, sist jag hade en iphone innan denna var 3GS.

Permalänk
Medlem

Jag bytte jobb för tre veckor sedan och har numera en SE (2020) istället för en S9+. Frugan har kört iPhone i några år och vi har ett par iPads i huset. Saker jag stört mig på sedan första iOS-enheten letade sig in i hemmet stör jag mig på fortfarande. Det är bland annat det helt värdelösa notifikationssystemet, inställningarna som har ett helt ologiskt upplägg och som är allmänt svårnavigerat och inte minst avsaknaden av en global tillbaka-knapp och delvis även appvyknappen (eller om den heter nåt annat).

Känslan är att allt tar längre tid att göra, med extra steg eller klick. Men som jobbtelefon duger den absolut, och det finns än så länge inget jag måste göra som jag inte kan göra.

Med det sagt hade jag hellre stannat kvar på Android då jag tycker att fördelarna är större än nackdelarna. Det finns t.ex. mycket jag inte tycker om med Samsungtelefoner och det de gör med Android, men till skillnad från iPhone går det mesta att lösa på ett sätt eller annat. Byta launcher, installera en annan app för ändamålet osv.

Permalänk
Medlem

Inte nyligen men själv hoppade man på iphone efter att ha gått igenom s7, s9 samt oneplus 5. Kunde inte vara nöjdare, skönt med en lur som har laggfria menyer även 3 månader efter inköpet.

Permalänk
Medlem

Gick från IOS till Android.. går aldrig tillbaka

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Med android kan du emulera mobilspel med google-play kontot på datorn med hjälp av bluestacks, mig veterligen går det inte att göra med IOS.

Tipsa gärna om det går att göra

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Trots att man i princip har en backa knapp i.o.m. gesterna så tycker jag att det inte alltid funkar i vissa appar. Ibland har man till exempel öppnat ett fönster i appen och då måste man stänga det med ett kryss uppe till vänster… annars nöjd bytte i förra vecka från oneplus 6T till iPhone 12.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Med android kan du emulera mobilspel med google-play kontot på datorn med hjälp av bluestacks, mig veterligen går det inte att göra med IOS.

Tipsa gärna om det går att göra

M1:an kör iOS- och iPadOS-appar i native i macOS Däremot finns inte alla appar tillgängliga via AppStore, utan får sideloadas.

Är just detta jag väntar på att ska komma i Windows 11, då BlueStacks alltid småstrulat för mig tidigare.

Annars är det skönt att många spel är cross-platform mellan Android & iOS och BlueStacks finns även för macOS.