Permalänk
Skrivet av Fooesque:

Mina föräldrar har både hus och lägenhet på Landshypotek och verkar nöjda med dem.

Bolån för lägenhet via Landshypotek - finns det?

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freddesix:

Nej.. de har bara för småhus och jordbruksfastigheter. Inga BRFer.

Permalänk
Medlem

Hur ställer sig bankerna till yrken där en stor del av bruttolönen består utav obtillägg? Hur redovisar man sådana inkomster och bevisar att dessa är "säkra", räcker det med lönespecar ett år bakåt?
OB-tillägg ger mig ~4-5.000 kronor extra i bruttoinkomst per månad och är inget som går att välja bort, däremot kan jag jobba ännu mer obtider för ett högre genomsnitt. Enligt kalkyler på bankernas hemsidor är det ganska avgörande för summan jag får låna som ensamstående.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ställer sig bankerna till yrken där en stor del av bruttolönen består utav obtillägg? Hur redovisar man sådana inkomster och bevisar att dessa är "säkra", räcker det med lönespecar ett år bakåt?
OB-tillägg ger mig ~4-5.000 kronor extra i bruttoinkomst per månad och är inget som går att välja bort, däremot kan jag jobba ännu mer obtider för ett högre genomsnitt. Enligt kalkyler på bankernas hemsidor är det ganska avgörande för summan jag får låna som ensamstående.

När jag köpte min lgh räknade vi snitt de senaste 2 - 3 åren, då jag får väldigt mycket tillägg också.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddesix:

Du har rätt, lägenheten går via lokalt kontor för traditionell bank. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

En fundering, jag har lån tagna innan amorteringskrav infördes. Och av vad jag hittat så kan man i de flesta fall flytta över existerande lån till en ny bostad vid flytt.
(Säkerhetsbyte?)

Jag kan då tycka att amorteringsfriheten borde följa med då det är kopplat till lånet, inte den underliggande säkerheten (huset)?

Min bankman tycker dock annorlunda.

Din bankman har rätt såvitt jag vet. Gör du säkerhetsbyte till en ny bostad räknas det som ett nytt lån. Fördelen som finns med säkerhetsbyte är framförallt att det kan låta dig komma undan ränteskillnadsersättning om du flyttar medan ditt nuvarande bolån är bundet. Din förhandlade ränterabatt följer också med tror jag.

Det är ju generellt ganska lite du kan göra med ett av de gamla bolånen utom att flytta det mellan banker, vilket tillåts för att du ska kunna förhandla till dig en marknadsmässig ränta fortfarande. Vill du exempelvis utöka det för att låna till en renovering av befintlig bostad eller liknande får du antingen acceptera att tappa amorteringsfriheten eller förbinda dig att amortera av hela det extra beloppet du lånar på 10 år. Hade själv ett sådant lån förut så fick gräva lite i det där vid senaste flytten.

Skrivet av anon333222:

Grymt. Sen är det bara att flytta till stabelo efter en månad.

Om personen i fråga är ute efter bundet, ja. Annars är Stabelo dyrare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

En fundering, jag har lån tagna innan amorteringskrav infördes. Och av vad jag hittat så kan man i de flesta fall flytta över existerande lån till en ny bostad vid flytt.
(Säkerhetsbyte?)

Jag kan då tycka att amorteringsfriheten borde följa med då det är kopplat till lånet, inte den underliggande säkerheten (huset)?

Min bankman tycker dock annorlunda.

Det hade varit något om man kunde göra säkerhetsbyte om man hade ett amorteringsfritt lån vid bostadsbyte. För allas bästa så vore det bra om amorteringsfritt över 50% försvann. För kan man inte ens amortera 2 procent ned till 70% och 1% ned till 50%. Då har man f*n inte råd att bo i slottet. Jag vet att det inte är bra för mig som kom in sent i bomarknaden, men risken är ju en sån där fin krash man får annars.

@blunden Det var som f*n. Verkar som räntorna är på väg upp. Inflationen kommer. Heja CSN-lånet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det hade varit något om man kunde göra säkerhetsbyte om man hade ett amorteringsfritt lån vid bostadsbyte. För allas bästa så vore det bra om amorteringsfritt över 50% försvann. För kan man inte ens amortera 2 procent ned till 70% och 1% ned till 50%. Då har man f*n inte råd att bo i slottet. Jag vet att det inte är bra för mig som kom in sent i bomarknaden, men risken är ju en sån där fin krash man får annars.

Jag tycker precis tvärtom, men det är väl för att jag sett effekten av att ha ett hus utan lån när man är pensionär. Vad ska du med alla dom pengarna bundna i ett hus till? Du kan inte låna upp för du blir antagligen nekad det mesta pga för låg inkomst, så du sitter med en massa kapital du inte kan frigöra såvida du inte flyttar.
Så länge man ser långsiktigt på huset så ser jag inget problem, och att man är vettig i sitt husköp. Tyvärr är väl det sista inte så vanligt, och just anledningen till att amorteringskrav infördes. Folk har en tendens att överskatta sina framtida utgifter och ekonomiska möjligheter, och man pallar knappt en frostnatt med dyra elpriser förrän man börjar knapra på marginalerna.
Eller snarare man har inga marginaler, så när frostnatten kommer så får man byta in BMWn mot en begagnad Skoda (inget ont om Skoda) för att ungarna fortfarande ska kunna ha sina mobiler à 700:-/mån kvar.

Låter lite bittert kanske, men jag bara önskar att folk kunde lära av sina misstag istället för att sticka offerkoftor till höger o vänster så fort det blir lite uppförsbacke i livet.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooesque:

Min erfarenhet av LF Bank (Lundakontoret i höstas för mig) är att de inte bryr sig om matchning alls.
LFs "mycket bra erbjudande" på 1,29% stod mot SBAB på 0,99% eller andra banker i samma härad.
Tokstopp på LF efter det så blev att lägga om lånen. Friktionsfritt och inga krav på andra åtaganden hos SBAB eller alternativen.

Än så länge ligger vi kvar på LF för vardagsekonomi och försäkring då guldkundsrabatten är helt okej och tack och lov inte knuten till bolånet alls. Min erfarenhet av LF bank som både privatperson och företag gör dock att jag vill ha så lite med deras banktjänster att göra som möjligt. Extremt nonchalanta och servicefientliga åtminstone här nere hos mig.

Med LF verkar det beror på vilket kontor man har, här i Uppsala tycker jag att det funkar väldigt bra. När SBAB i augusti erbjud 1,02% bundet i två år med våra förutsättningar fick jag, efter lite diskussion, 1,04% bundet i två år hos LF vilket jag var nöjd med. Men att det skiljer sig mellan olika kontor i landet hos dem tycker jag mig läsa ganska ofta på nätet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Hej,

Har köpt en nyproduktion i Stockholms innerstad.
Denna köpte jag för ca 6 månader sedan och inte flyttat in än och funderar på att göra en nyvärdering på lägenheten innan jag tar det slutglitliga lånet från banken.

Min fråga är, då man endast får göra en nyvärdering var 5 år så måste jag ju få detta klart innan jag går till banken i så fall. Om jag nu får en mäklare att göra nyvärderingen och det visar sig att priset har ökat med x% sen köpet kan banken då neka min nyvärdering för att dom anser att priset som jag köpte lägenheten för är det fortsatta priset eller kommer det per automatik bli det nya priset man räknar efter på lånet (det vill säga att man kan räkna tillgodo dom extra % man redan har "tjänat" på lägenheten?"

Sen är jag även nyfiken (dock en mer mäklar fråga) till hur mäklare ställer sig till att göra en nyvärdering på en lägenhet som ej står klar än (det finns endast hur många m2 samt föreningsavgiften m.m) och även några få tillval (ca 40 000:-) som är gjord.

Någon som vet eller har gjort denna processen sedan tidigare?

Mvh
jensen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av jensen.:

Hej,

Denna köpte jag för ca 6 månader sedan och inte flyttat in än och funderar på att göra en nyvärdering på lägenheten innan jag tar det slutglitliga lånet från banken.

Min fråga är, då man endast får göra en nyvärdering var 5 år så måste jag ju få detta klart innan jag går till banken i så fall. Om jag nu får en mäklare att göra nyvärderingen och det visar sig att priset har ökat med x% sen köpet kan banken då neka min nyvärdering för att dom anser att priset som jag köpte lägenheten för är det fortsatta priset eller kommer det per automatik bli det nya priset man räknar efter på lånet (det vill säga att man kan räkna tillgodo dom extra % man redan har "tjänat" på lägenheten?"

Sen är jag även nyfiken (dock en mer mäklar fråga) till hur mäklare ställer sig till att göra en nyvärdering på en lägenhet som ej står klar än (det finns endast hur många m2 samt föreningsavgiften m.m) och även några få tillval (ca 40 000:-) som är gjord.

Mvh
jensen.

Nu är jag inte helt 100% på detta. Men om jag förstått det rätt så är köpesumman ju värderingen, så du får inte göra nästa omvärdering fören 5 år efter köpet. Eller ja, du får såklart göra hur många värderingar som helst, men de kommer inte att påverka din belåningsgrad och efterföljande amorteringskrav.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Hej,

Mvh
jensen.

Du har rätt att värdera din bostad när du vill och då får du låna maximalt 85 % av värdet (förusatt att din bokalkyl tillåter det). Sen blir det 2 % amortering om du hamnar på över 70 % belåningsgrad på den "gamla" värderingen, i ditt fall köpeskillingen.

5 års-regeln påverkar således endast hur mycket man måste amortera, inte hur mycket man får låna.

Permalänk
Medlem

Hur pass svårt är det för någon att få ett lån som är gift, är ensam inkomsttagare(ca 32k brutto) och har ett CSN lån?
Nu går jag inte och funderar på att köpa något just nu, känns väl inte optimalt men om några år är väl tanken. Frågan är bara om man ska ge upp eller finns det en möjlighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur pass svårt är det för någon att få ett lån som är gift, är ensam inkomsttagare(ca 32k brutto) och har ett CSN lån?
Nu går jag inte och funderar på att köpa något just nu, känns väl inte optimalt men om några år är väl tanken. Frågan är bara om man ska ge upp eller finns det en möjlighet?

Min erfarenhet är att du får låna väldigt lite. Din inkomst ska försörja två vuxna och klara hög ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Min erfarenhet är att du får låna väldigt lite. Din inkomst ska försörja två vuxna och klara hög ränta.

Det är precis vad jag misstänkte, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Bankerna brukar ha en räknesnurra på deras hemsida för du fyller i inkomst, kontantinsats osv och sedan står det vad du får låna, på ett ungefär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kundun:

Jag tycker precis tvärtom, men det är väl för att jag sett effekten av att ha ett hus utan lån när man är pensionär. Vad ska du med alla dom pengarna bundna i ett hus till? Du kan inte låna upp för du blir antagligen nekad det mesta pga för låg inkomst, så du sitter med en massa kapital du inte kan frigöra såvida du inte flyttar.
Så länge man ser långsiktigt på huset så ser jag inget problem, och att man är vettig i sitt husköp. Tyvärr är väl det sista inte så vanligt, och just anledningen till att amorteringskrav infördes. Folk har en tendens att överskatta sina framtida utgifter och ekonomiska möjligheter, och man pallar knappt en frostnatt med dyra elpriser förrän man börjar knapra på marginalerna.
Eller snarare man har inga marginaler, så när frostnatten kommer så får man byta in BMWn mot en begagnad Skoda (inget ont om Skoda) för att ungarna fortfarande ska kunna ha sina mobiler à 700:-/mån kvar.

Låter lite bittert kanske, men jag bara önskar att folk kunde lära av sina misstag istället för att sticka offerkoftor till höger o vänster så fort det blir lite uppförsbacke i livet.

Tror du missuppfattade mitt inlägg. Åtminstone 50% måste man amortera ned till. Jag är alltså för amorteringskravet. Det är ju amorteringsfritt som gör att folk överbelånar sig. Träden växer som bekant inte upp till himlen. Visst behöver man inte bli skuldfri. Jävligt dumt alltså. Säger till kollegorna att inte nolla skulden till huset för det är helt värdelöst att sitta med ett i ebelånat hus om det är den enda tillgången man har. Svenska folket är indoktrinerad att staten tar hand om en när det skiter sig. Jag tycker att man måste åtminstone ha ett par årslöner på banken som man kan frigöra om det skiter sig. Alla borde ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tror du missuppfattade mitt inlägg. Åtminstone 50% måste man amortera ned till. Jag är alltså för amorteringskravet. Det är ju amorteringsfritt som gör att folk överbelånar sig. Träden växer som bekant inte upp till himlen. Visst behöver man inte bli skuldfri. Jävligt dumt alltså. Säger till kollegorna att inte nolla skulden till huset för det är helt värdelöst att sitta med ett i ebelånat hus om det är den enda tillgången man har. Svenska folket är indoktrinerad att staten tar hand om en när det skiter sig. Jag tycker att man måste åtminstone ha ett par årslöner på banken som man kan frigöra om det skiter sig. Alla borde ha det.

"Jag tycker att man måste åtminstone ha ett par årslöner på banken som man kan frigöra om det skiter sig. Alla borde ha det." --> Jodå, för alla har ju råd att samla ihop några årslöner. Bara att skärpa sig liksom.

Ibland undrar man vad som leder till att vara så verklighetsfrånvänd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Annars får du göra en luring och dumpa partern, be exet skriva sig hos sina föräldrar och sen tar ett lån och sen gifter du dig igen. Kampen förbättras avsevärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

"Jag tycker att man måste åtminstone ha ett par årslöner på banken som man kan frigöra om det skiter sig. Alla borde ha det." --> Jodå, för alla har ju råd att samla ihop några årslöner. Bara att skärpa sig liksom.

Hur svårt är det? Jag har samlat ihop ett par årslöner , netto, UTAN hjälp av börsen. Alltså, gneta och kämpa. Å andra sidan har jag gjort drygt 3000 övertidstimmar på tio år. Levt snålt som fan. Men så klart man inte kan göra det längre med sambo, radhus och 2 ungar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Om folk hade gjort så. Alltså spara och investera istället för att bränna överskottet på semester och annat skit så hade man också haft lite marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hur svårt är det? Jag har samlat ihop ett par årslöner , netto, UTAN hjälp av börsen. Alltså, gneta och kämpa. Å andra sidan har jag gjort drygt 3000 övertidstimmar på tio år. Levt snålt som fan. Men så klart man inte kan göra det längre med sambo, radhus och 2 ungar.

Det ser ut som att du besvarade din fråga själv: jobba över en timme varje dag, leva snålt som fan och inte ha familj. Ganska rejäla uppoffringar mao.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hur svårt är det? Jag har samlat ihop ett par årslöner , netto, UTAN hjälp av börsen.

För de flesta är det rätt så svårt skulle jag säga. Jag har visserligen också flera årslöner sparat men det innebär inte att alla har samma möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det blev nog rätt, kanske mitt inlägg som är otydligt. Jag är emot amorteringskrav öht, dvs belåna gärna 100%. Men samtidugt ser jag problemet där att folk inte kan hantera det.
Iallafall skulle amortering och belåningsgrad vara mer beroende av ens situation i livet. Efter 65 skulle man få låna upp 90% och slippa alla amorteringar och ev rabatt på ränta, tex. Iallafall för de med mediokra pensioner

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Skrivet av anon333222:

Om folk hade gjort så. Alltså spara och investera istället för att bränna överskottet på semester och annat skit så hade man också haft lite marginaler.

Som sagt. Sjukt verklighetsfrånvända kommentarer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Som sagt. Sjukt verklighetsfrånvända kommentarer.

Jag är overklig, eller jävligt dedikerad och fokuserad. Men nu är det andra saker som är viktig. Var sak har sin tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kundun:

Det blev nog rätt, kanske mitt inlägg som är otydligt. Jag är emot amorteringskrav öht, dvs belåna gärna 100%. Men samtidugt ser jag problemet där att folk inte kan hantera det.
Iallafall skulle amortering och belåningsgrad vara mer beroende av ens situation i livet. Efter 65 skulle man få låna upp 90% och slippa alla amorteringar och ev rabatt på ränta, tex. Iallafall för de med mediokra pensioner

Livsfarligt. Speciellt om marknaden viker. Men det har man redan testat i USA och det gick ju som bekant inte toppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jag håller med honom om att "alla borde ha det". Sen om alla kan ha det är en annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Det ser ut som att du besvarade din fråga själv: jobba över en timme varje dag, leva snålt som fan och inte ha familj. Ganska rejäla uppoffringar mao.

Det var ju en begränsad tid. Offrar man inget så får man ju inget. Folk som inte investerar och får sitt kapital öka blir ju fattigpensionärer. Kan du leva på 40-50% av din inkomst när du går i pension? Alla som kan med gott samvete svara Ja på den frågan kan ju fortsätta leva och skita i spara/investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Livsfarligt. Speciellt om marknaden viker. Men det har man redan testat i USA och det gick ju som bekant inte toppen.

Precis, det är just det som är tragiskt. Att folk inte kan hantera det. Det är väl som med trafikregler, hade folk haft vett i skallen så hade dom inte behövts. Men där är alltid den där fjanten som ska ligga i 110 förbi en skola som gör att alla andra måste hålla 20 i fortsättningen.

Visa signatur