Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatFläsk:

Är det någon som har erfarenhet av att söka lån själv trots att man har sambo?
Jag bor med min flickvän men äger hela lägenheten själv. Vi funderar på att flytta, och jag kommer sannolikt även köpa nästa bostad själv då hon planerar att börja plugga inom snar framtid.

Här kommer knepigheten: Om jag i lånekalkylatorn knappar in att vi ska bo två i lägenheten så blir lånebeloppet ca. 1 miljon lägre än om jag säger att jag ska bo själv. Jag förstår att detta beror på att jag teoretiskt måste kunna försörja min sambo på min inkomst, men i praktiken så försörjer hon sig själv med egen lön och har egna besparingar. Snarare förbättras min ekonomi eftersom hon är med och bidrar till avgift etc. Dessitom har jag hyresintäkter (som ej tas med i lånekalkylen), så jag kommer ha goda marginaler även vid det större lånebeloppet.

Således uppstår frågan: Kan man hävda att man ska bo själv, köpa och få lån, och strax därefter flytta ihop ändå? Någon som provat detta? Tänker att banken eventuellt kan bli misstänksam då vi redan är skrivna på samma adress.

Jadå, det är inga som helst problem. Banken har inget med det att göra... egentligen.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på varför det amorteringsgrundande värdet bara får omförhandlas vart 5 år? Vår lägenhet har stigit enormt mycket i värde, både tack vare omfattande renoveringar och marknadsmässig värdeökning, men ändå så är det amorteringsgrundande värdet bundet i fem år och betydligt mycket lägre än vad lägenheten är värd idag.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Någon som har koll på varför det amorteringsgrundande värdet bara får omförhandlas vart 5 år? Vår lägenhet har stigit enormt mycket i värde, både tack vare omfattande renoveringar och marknadsmässig värdeökning, men ändå så är det amorteringsgrundande värdet bundet i fem år och betydligt mycket lägre än vad lägenheten är värd idag.

För att du inte ska slippa undan amortering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Någon som har koll på varför det amorteringsgrundande värdet bara får omförhandlas vart 5 år? Vår lägenhet har stigit enormt mycket i värde, både tack vare omfattande renoveringar och marknadsmässig värdeökning, men ändå så är det amorteringsgrundande värdet bundet i fem år och betydligt mycket lägre än vad lägenheten är värd idag.

Är det omfattande renovering kan det omförhandlas tidigare.
Det är hyfsat väl definierat vad som krävs, googla på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Någon som har koll på varför det amorteringsgrundande värdet bara får omförhandlas vart 5 år? Vår lägenhet har stigit enormt mycket i värde, både tack vare omfattande renoveringar och marknadsmässig värdeökning, men ändå så är det amorteringsgrundande värdet bundet i fem år och betydligt mycket lägre än vad lägenheten är värd idag.

För att se till att volatila priser på kort sikt inte skall göra så att man kan utslippa att sänka sin finansiella risk.

Skrivet av Json_81:

Är det omfattande renovering kan det omförhandlas tidigare.
Det är hyfsat väl definierat vad som krävs, googla på det.

En lägenhet är mer eller mindre omöjlig att få det gjort tidigare på om det inte handlar om att man t.ex. köpt råvind och ökat på lägenhetens storlek kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

För att du inte ska slippa undan amortering.

Dock skulle jag ju göra det ifall jag sålde lägenheten och bytte till en likvärdig. Har hittills också amorterat betydligt mer än vad jag behövt. 5 år känns bara som en absurt lång tid. 3 år hade redan varit rimligare.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Vi ska göra en ny värdering av huset och höja bolånet nu.

Just nu har 50% rörlig ränta och 50% fast ränta.
Amorteras ganska högt.

Lånet är inte super stort som tur är.

Ska man välja fast på hela lånet eller 50/50 ? Hur skulle ni valt nu?
Man blir ju osäker pga av det som händer i världen.

MVH

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vi ska göra en ny värdering av huset och höja bolånet nu.

Just nu har 50% rörlig ränta och 50% fast ränta.
Amorteras ganska högt.

Lånet är inte super stort som tur är.

Ska man välja fast på hela lånet eller 50/50 ? Hur skulle ni valt nu?
Man blir ju osäker pga av det som händer i världen.

MVH

Räkna på lite olika scenarion och jämför med de bundna räntorna nu.
Just nu tyder ju det mesta på fortsatt uppgång men är det något vi sett de senaste åren är det att saker kan ändra sig fort

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vi ska göra en ny värdering av huset och höja bolånet nu.

Just nu har 50% rörlig ränta och 50% fast ränta.
Amorteras ganska högt.

Lånet är inte super stort som tur är.

Ska man välja fast på hela lånet eller 50/50 ? Hur skulle ni valt nu?
Man blir ju osäker pga av det som händer i världen.

MVH

Du skall antingen ha allt fast eller allt rörligt. Dela aldrig upp lånet, det är endast ett bankknep för att låsa in dig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxxT:

Vi ska göra en ny värdering av huset och höja bolånet nu.

Just nu har 50% rörlig ränta och 50% fast ränta.
Amorteras ganska högt.

Lånet är inte super stort som tur är.

Ska man välja fast på hela lånet eller 50/50 ? Hur skulle ni valt nu?
Man blir ju osäker pga av det som händer i världen.

MVH

Om lånet inte är superstort. Kör antingen allt rörligt eller allt bundet. Sen är den stora frågan: Ska ni bo där länge eller tänker ni flytta. Finns ju inget som hindrar att man sparar vid sidan av. Säg att ränta + amortering är 8000 per månad. För över lite extra. Säg 10K och den sparar ni på ett konto som heter räntebuffert. Jag har ju tagit lite extra risk och investerat de pengarna. Så fortfarande plus samtidigt som vi plockar ut månadsvis pga sambon är hemma med bebis.

Höjs räntan så kommer folk begära högre lön och inflationen äter upp ditt lån. Det är därför alla 40-50talister sitter med obelånade villor pga inflationen helt enkelt åt upp deras lån. Vi kommer tyvärr inte lyckas med det pga ränteläget idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du skall antingen ha allt fast eller allt rörligt. Dela aldrig upp lånet, det är endast ett bankknep för att låsa in dig.

Om det är uppdelat med samma bindningstid så spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om det är uppdelat med samma bindningstid så spelar det inte så stor roll.

Uppdelat med samma bindningstid? förklara dig

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Uppdelat med samma bindningstid? förklara dig

Att man exempelvis har 2st lån som är bundna 2år.

Man ska inte ha olika bindningstider, det som är det viktiga. Har man ett lån som går ut om 1år och ett om 3år är det svårt att förhandla räntan när det 1åriga går ut då man fortfarande är låst till banken med det andra lånet.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Att man exempelvis har 2st lån som är bundna 2år.

Man ska inte ha olika bindningstider, det som är det viktiga. Har man ett lån som går ut om 1år och ett om 3år är det svårt att förhandla räntan när det 1åriga går ut då man fortfarande är låst till banken med det andra lånet.

Samtidigt är det ju då ganska poänglöst att dela upp lånet. Det enda som händer är ju att man får betala lite extra för besväret.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Samtidigt är det ju då ganska poänglöst att dela upp lånet. Det enda som händer är ju att man får betala lite extra för besväret.

Det var gratis för oss att göra så - men om man mot förmodan skulle vilja dela upp det på olika tider (vem vet vad som händer i framtiden?) så kostar det.

Jag gissar på att det kanske är en metod från bankens sida att få det uppdelat på olika bindningstider någon gång - ren spekulation. 😁

Jag ser ingen nackdel i att ha det uppdelat så länge man håller det på samma bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det var gratis för oss att göra så - men om man mot förmodan skulle vilja dela upp det på olika tider (vem vet vad som händer i framtiden?) så kostar det.

Jag gissar på att det kanske är en metod från bankens sida att få det uppdelat på olika bindningstider någon gång - ren spekulation. 😁

Jag ser ingen nackdel i att ha det uppdelat så länge man håller det på samma bindningstid.

men det finns ju ingen fördel heller? verkar bara jättekonstigt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

men det finns ju ingen fördel heller? verkar bara jättekonstigt

Frågan har varit uppe i den här tråden många gånger redan. Så länge man inte behöver betala uppläggningsavgifter finns det inga direkta nackdelar men en fördel skulle kunna vara att man kan betala av en av delarna utan att behöva betala ränteskillnadsersättning för hela lånet. Det är väl ganska osannolikt att någon gör det med dagens mångmiljonlån men det händer ju att folk vinner på lotto...

Det går också att binda på samma tidsperiod som bankens rabatt på rörlig ränta gäller. De flesta banker har ett års rabatt i taget men SEB har haft två år och det finns slamkrypare som bara gett rabatt i 6 mån. Det viktiga är som sagt att man inte binder sig på flera år och sen sitter med skägget i brevlådan när rabatten minskar efter ett år eller två.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

men det finns ju ingen fördel heller? verkar bara jättekonstigt

Som redan nämnts så kostar det inte lika mycket om man skulle vilja lösa en del av lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Samtidigt är det ju då ganska poänglöst att dela upp lånet. Det enda som händer är ju att man får betala lite extra för besväret.

För oss ville bankmannen göra det för enklare hantering från deras sida, samt om man vill lösa endel av lånet tidigare. Kostar inget extra. Men var inte det som var huvudpoängen i inlägget såklart

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Frågan har varit uppe i den här tråden många gånger redan. Så länge man inte behöver betala uppläggningsavgifter finns det inga direkta nackdelar men en fördel skulle kunna vara att man kan betala av en av delarna utan att behöva betala ränteskillnadsersättning för hela lånet. Det är väl ganska osannolikt att någon gör det med dagens mångmiljonlån men det händer ju att folk vinner på lotto...

Det går också att binda på samma tidsperiod som bankens rabatt på rörlig ränta gäller. De flesta banker har ett års rabatt i taget men SEB har haft två år och det finns slamkrypare som bara gett rabatt i 6 mån. Det viktiga är som sagt att man inte binder sig på flera år och sen sitter med skägget i brevlådan när rabatten minskar efter ett år eller två.

Visst. Om man slipper betala extra avgifter så går det ju bra att göra så. Man bör bara vara medveten om att det kan tillkomma sådana avgifter från både bankens (uppläggningsavgift) och föreningens (pantsättningsavgift) sida om det gäller en bostadsrätt.

Ja, man måste alltid hålla koll på hur länge rabatten gäller. Vad var det för slamkrypare (helt rätt ordval förövrigt) som bara gav ränterabatt i 6 månader? Känns ju riktigt fult.

Handelsbanken verkar automatiskt förlänga rabatten enligt dem själva, vilket förvånade mig tillräckligt för att fråga om det verkligen stämde. Jag brukar visserligen ligga på dem runt den perioden oavsett för att bekräfta att den kommer förlängas, alternativt förhandla om en sänkning. Känna dock bra att de inte planerar att mer än dubbla ens ränta om man mot förmodan skulle missa deadlinen någon gång.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av SatFläsk:

Jag är även medveten om att försörjningsplikten inte gäller sambos, men bevisligen verkar det ändå som att bankerna räknar som om så vore fallet i sina kalkyler. Nåja, jag får höra med banken vad de tycker i kommande möte.

Hade möte med SEB och de bekräftade vad som sagts i tråden, d.v.s. att om man är sambos men bara en ska köpa och stå på lån så går det bra att säga att man ska bo ensam i bostaden när man söker lånelöfte (trots att man egentligen kommer vara två).

Passar på att höra om en annan sak jag glömde att ta upp med banken. När man ansöker ombeds man fylla i hur mycket man kan lägga i kontantinsats. För de flesta är beloppet avhängigt vad man skulle få från försäljning av befintlig bostad, vilket inte går att veta exakt. Så vad skriver man? Jag gissar att man tar en defensiv uppskattning av vad man skulle få vid försäljning, men vore intressant att höra hur andra tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatFläsk:

Ajax gissar att man tar en defensiv uppskattning av vad man skulle få vid försäljning, men vore intressant att höra hur andra tänker.

Har du marginal i din ekonomi så hade jag lagt minimum i insats och amortering och sparat i indexfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Att man exempelvis har 2st lån som är bundna 2år.

Man ska inte ha olika bindningstider, det som är det viktiga. Har man ett lån som går ut om 1år och ett om 3år är det svårt att förhandla räntan när det 1åriga går ut då man fortfarande är låst till banken med det andra lånet.

Ja men att binda det ena på 2 år och ha det andra rörligt gör dig hälften så sårbar till en eventuell räntehöjning de kommande två åren.

Ex: Bundet halva 2 år 1,5%, rörligt andra hälften 1,3%. Efter tre månader har världen blivit helt upp och ned och den rörliga räntan sticker till 2%. Du betalar bara 2% på halva lånet, 1,5% på andra halvan. Hade du här haft hela rörligt så hade du nu betalat 2% ränta. Det omvända om räntan sjunker.

Kort och gott, man minskar sin risk något. Du vet alltid vad halva lånet kommer kosta medan den andra halvan får stå för eventuella svängningar som då åt både negativt och positivt håll slår häflten så hårt.

Det man ska undvika är att binda de bägge halvorna så de inte går ut samtidigt.

Skrivet av anon333222:

Höjs räntan så kommer folk begära högre lön och inflationen äter upp ditt lån. Det är därför alla 40-50talister sitter med obelånade villor pga inflationen helt enkelt åt upp deras lån. Vi kommer tyvärr inte lyckas med det pga ränteläget idag.

Fortsätter man amortera enligt amorteringskraven (2-3%) så kommer så visst bli fallet. Amorterar man 2% på ett lån på 4.5 miljoner så är det avbetalt efter 50 år. 40-talisterna var 30 på 70-talet, 50 år sedan. Räkna också med att de som är 30 idag inte kommer ha samma lön som de har idag när de är 65. Jag har lånat nära "maxgränsen" för vad man får låna sett till inkomst etc och i nuvarande amorteringstakt så är jag skudfri efter 32 år, det vill säga innan 60 års ålder.

Räknar man istället på en värdeökning på bostaden med 2% årligen har man efter 25 år ett värde på bostaden som är 1,64 gånger ursprungspriset. Säljer man då så är nästan hela lånet (vanligtvis 85%) uppätet bara i värdeökning/inflation, exklusive det du under 25 år amorterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det man ska undvika är att binda de bägge halvorna så de inte går ut samtidigt.

Precis, var detta jag menade. Sen när vi lånade var det rörliga betydligt högre än att binda lånet 1-3år så vi tog hela summan på 2år. Så det beror självklart på läget hur man ska göra och vilken risk man är beredd att ta.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Har du marginal i din ekonomi så hade jag lagt minimum i insats och amortering och sparat i indexfonder.

Ja, det är helt klart gynnsamt att göra så i dagens läge. Men jag tänker att det är bra att försöka maximera beloppet i lånelöftesansökan oavsett så att man vet var det absoluta taket ligger för vad man kan köpa. Då behöver man aldrig hamna i läget att man måste kontakta banken mitt i en budgivning för att se om man kan ge mer. (Det finns ju inget som hindrar en från att köpa något för ett lägre belopp än vad man fått löfte på.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatFläsk:

Hade möte med SEB och de bekräftade vad som sagts i tråden, d.v.s. att om man är sambos men bara en ska köpa och stå på lån så går det bra att säga att man ska bo ensam i bostaden när man söker lånelöfte (trots att man egentligen kommer vara två).

Passar på att höra om en annan sak jag glömde att ta upp med banken. När man ansöker ombeds man fylla i hur mycket man kan lägga i kontantinsats. För de flesta är beloppet avhängigt vad man skulle få från försäljning av befintlig bostad, vilket inte går att veta exakt. Så vad skriver man? Jag gissar att man tar en defensiv uppskattning av vad man skulle få vid försäljning, men vore intressant att höra hur andra tänker.

När jag köpte radhuset tillsammans med sambon så kunde jag cashat av den, men valde att inte göra det. Man kör väl 15% av köpbeloppet. Men de var inte ett dugg intresserad av sambons inkomster efter att ha sett mina tillgångar. Det var SEB då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja men att binda det ena på 2 år och ha det andra rörligt gör dig hälften så sårbar till en eventuell räntehöjning de kommande två åren.

Ex: Bundet halva 2 år 1,5%, rörligt andra hälften 1,3%. Efter tre månader har världen blivit helt upp och ned och den rörliga räntan sticker till 2%. Du betalar bara 2% på halva lånet, 1,5% på andra halvan. Hade du här haft hela rörligt så hade du nu betalat 2% ränta. Det omvända om räntan sjunker.

Kort och gott, man minskar sin risk något. Du vet alltid vad halva lånet kommer kosta medan den andra halvan får stå för eventuella svängningar som då åt både negativt och positivt håll slår häflten så hårt.

Det man ska undvika är att binda de bägge halvorna så de inte går ut samtidigt.

Fortsätter man amortera enligt amorteringskraven (2-3%) så kommer så visst bli fallet. Amorterar man 2% på ett lån på 4.5 miljoner så är det avbetalt efter 50 år. 40-talisterna var 30 på 70-talet, 50 år sedan. Räkna också med att de som är 30 idag inte kommer ha samma lön som de har idag när de är 65. Jag har lånat nära "maxgränsen" för vad man får låna sett till inkomst etc och i nuvarande amorteringstakt så är jag skudfri efter 32 år, det vill säga innan 60 års ålder.

Räknar man istället på en värdeökning på bostaden med 2% årligen har man efter 25 år ett värde på bostaden som är 1,64 gånger ursprungspriset. Säljer man då så är nästan hela lånet (vanligtvis 85%) uppätet bara i värdeökning/inflation, exklusive det du under 25 år amorterat.

Att binda hela på 2 år gör dig helt immun mot räntehöjningar under den perioden och dessutom skyddad mot att banken försämrar villkoren på det rörliga.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Att binda hela på 2 år gör dig helt immun mot räntehöjningar under den perioden och dessutom skyddad mot att banken försämrar villkoren på det rörliga.

Ja men som det varit tills nyligen så har det rörliga varit förmånligare/sjunkande. Det kan alltså finnas en poäng med att behålla delar av lånet obundet givet att man "vågar" ta risken.

Annars kan man ju likväl binda på 10 år för då är man ju immun i 10 år mot ränteändringar. Det är som alltid en avvägning jämtemot risk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Ja men som det varit tills nyligen så har det rörliga varit förmånligare/sjunkande. Det kan alltså finnas en poäng med att behålla delar av lånet obundet givet att man "vågar" ta risken.

Annars kan man ju likväl binda på 10 år för då är man ju immun i 10 år mot ränteändringar. Det är som alltid en avvägning jämtemot risk.

De som band när SEB hade en kampanj 2019 november 1,09% i ränta, upp till 10 år har ju tjänar på det . Men ingen kan ju sia om framtiden.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om räntarna 3, 6 & 12 månader från nu?

Min rörliga ränta har stigit från 1,5 till 2,4% sedan i december. Väldigt hög inflation i många länder nu. Räntorna måste väl nästan stiga ytterligare, eller?