Permalänk
Medlem

Dockningsstation köpråd

Jag hade tänkt att jag skulle uppgradera min gamla stationära dator till hemmakontoret men sen fick jag en fundering på om att skaffa en docka istället då jag köpte en ny Lenovo laptop för ca ett år sedan.
Prestanda mässigt kommer laptopen att räcka till utan problem då jag inte behöver någon spelprestanda.

Det skiljer en hel del på dockningsstationer då där finns de billigare för några hundralappar till Lenovos egna för några tusen.
Är de värt att gå på de dyrare alternativen eller räcker det med något billigare så länge den har de portar som behövs?
Att gå på de dyrare alternativen så är man nästan uppe i samma pengar som ett billigare uppgraderingspaket till den stationära.
Hur ska man tänka och finns där några specifika modeller som kan rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Hur ska du använda den? Främst, hur många skärmar ska du ha? De dyra lenovodockorna har grejer i sig så de kan driva flera skärmar via en USB-kabel till din laptop.

Kolla firmor som säljer refurbished kontorsmaterial. Lenovos dockor måste vara en av de vanligaste på marknaden! Kolla bara om det är "nya" med usb c eller den äldre varianten beroende på din egen laptop.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag blev inte imponerad med Lenovos USB-C docka (och thunderbolt som överföring för grafiken) då det startade om och hade sig med dito thinkpad-dator med intelpropp (företagsdator) - med HDMI direkt från laptopen eller Display-port via USB-C kändes betydlig mer säkrare och stabilare i det avseendet, men med omaket att ansluta 1-2 kablar var gång man skall koppla in den större skärmen.

Obs lenovos USB-C dockor fungerar inte med AMD-baserade laptop som Lenovo Legion 5 med Ryzen-propp då dessa inte har thunderbolt i sig (det är tydligen en Intel-grej...) Lenovo Legion 5 vill heller inte laddas genom dockan eller acceptera någon annan mindre laddare (typ 135W-laddare) utan accepterar bara den medföljande 230 Watts laddaren direkt ansluten.

De äldre dockorna där man satte thinkpad-laptopen ovanpå var bra men med tidens tand så börja även dessa att glappa med blinkande/fladdrande skärm med tiden vilket till slut gör att man inte kan beröra datorn längre utan att externa skärmen slår av och på sig och man måste mer eller mindre köra med separat trådlös tangentbord och trådlös mus...

av kollegans svordomar så vet man alltid när MS börja rulla ut uppgraderingar för windows då det första som upphör att fungera är just dockan med inkopplad skärm och donglar för möss/tangentbord och det kan ske redan på tisdagen innan den officiella utrullningen då det laddas upp filer i bakgrunden långt innan dess och tydligen också stör/förstör redan rullande drivrutiner av inkopplad hårdvara som just externa USB-C-kopplade dockor...

Permalänk
Medlem

Kommer bara att använda en 34" wide skärm som det ser ut nu.
Tror inte att där kommer finnas behov av fler skärmar men man vet ju aldrig.

Skrivet av xxargs:

Jag blev inte imponerad med Lenovos USB-C docka (och thunderbolt som överföring för grafiken) då det startade om och hade sig med dito thinkpad-dator med intelpropp (företagsdator) - med HDMI direkt från laptopen eller Display-port via USB-C kändes betydlig mer säkrare och stabilare i det avseendet, men med omaket att ansluta 1-2 kablar var gång man skall koppla in den större skärmen.

Obs lenovos USB-C dockor fungerar inte med AMD-baserade laptop som Lenovo Legion 5 med Ryzen-propp då dessa inte har thunderbolt i sig (det är tydligen en Intel-grej...) Lenovo Legion 5 vill heller inte laddas genom dockan eller acceptera någon annan mindre laddare (typ 135W-laddare) utan accepterar bara den medföljande 230 Watts laddaren direkt ansluten.

De äldre dockorna där man satte thinkpad-laptopen ovanpå var bra men med tidens tand så börja även dessa att glappa med blinkande/fladdrande skärm med tiden vilket till slut gör att man inte kan beröra datorn längre utan att externa skärmen slår av och på sig och man måste mer eller mindre köra med separat trådlös tangentbord och trådlös mus...

av kollegans svordomar så vet man alltid när MS börja rulla ut uppgraderingar för windows då det första som upphör att fungera är just dockan med inkopplad skärm och donglar för möss/tangentbord och det kan ske redan på tisdagen innan den officiella utrullningen då det laddas upp filer i bakgrunden långt innan dess och tydligen också stör/förstör redan rullande drivrutiner av inkopplad hårdvara som just externa USB-C-kopplade dockor...

Tack för din input.
Det är precis en sån kommentar som får mig att tänka om igen att det kanske är bättre och lägga pengarna på att uppgradera den stationära och använda laptopen när man är på spräng och istället använda Dropbox eller liknande för att dela filer mellan datorerna för att slippa en massa strul.

Permalänk
Medlem

Vi har numera docka via USB-C på våra datorer på jobbet (Dell) och det är ingen höjdare på de datorerna. Datorn laddas också via USB-C och kontakten på moderkortet är väldigt känslig och bryts lätt sönder och då funkar inte laddningen längre bl.a.

Datorn har dessutom integrerat batteri.

Stationära datorer är oftast inte lika känsliga.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och insikter.
Jag tror jag lägger ner mina tankar på dockning. Bättre att lägga pengarna på att uppgradera den stationära.