Mediatek demonstrerar Wifi 7

Permalänk
Melding Plague

Mediatek demonstrerar Wifi 7

De första produkterna med stöd för Wifi 7 påstås anlända nästa år och klara teoretiska hastigheter upp till 2,4 gånger högre än Wifi 6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på några kommentarer om farlig strålning !

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag som bara för nåt år sen uppgraderade till wifi 5 (AC) från 4 (N).
Jag har iaf trådlöst nätverkskort med stöd för wifi 6 den dagen jag byter router igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hmm jag som snart hade tänkt köpa Wifi 6 APs men kanske borde vänta.

Nu är ju inte den nya standarden klar men vilka avstånd kan vi räkna med? 30cm?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Snart kommer Wifi 8. 10 GHz. Då får man gå runt med routern på ryggen så räckvidden räcker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lycka till att använda 320mhz kanaler i praktiken…

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Wifi 6 knappt tar sig igenom ett par träväggar och ett golv/tak (ett avstånd på ca 5 meter mellan router och dator) så har jag inga stora förhoppningar att Wifi 7 ska klara det bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Väntar med spänning på några kommentarer om farlig strålning !

Ironin är att sådana personer tenderar att ha drabbats av mest "hjärnstrålning" av alla!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte mycket om detta. Väntar fortfarande på att 2.5 Gbit tar över istället för de gamla antika 1 Gbit-portarna som tillverkarna verkar älska.

Permalänk
Medlem

Och vi har inte ens hunnit uppgradera till Wifi 6 här hemma

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Med tanke på att Wifi 6 knappt tar sig igenom ett par träväggar och ett golv/tak (ett avstånd på ca 5 meter mellan router och dator) så har jag inga stora förhoppningar att Wifi 7 ska klara det bättre.

WiFi 7 använder ju samma frekvenser så borde inte vara någon större skillnad på räckvidd. Ny teknik och bredare kanaler som ger högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Med tanke på att Wifi 6 knappt tar sig igenom ett par träväggar och ett golv/tak (ett avstånd på ca 5 meter mellan router och dator) så har jag inga stora förhoppningar att Wifi 7 ska klara det bättre.

Jahaaa… det förklarar varför min bil, 5m från routern inte har bra mottagning med mina asus mesh-wifi 6 routrar..

Min. Gamla N56u eller vad den hette i gamla lägenheten tog sig genom betong och 3 våningar ner så man kunde surfa med plattan på gräsmattan…

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Har Wifi6 och känner inte att jag kommer vilja uppgradera på länge.

Det går tillräckligt snabbt som det är nu

Permalänk
Testpilot

Är nyfiken på hur många som ens "hunnit" uppgradera till Wifi 6 än, i alla fall som privatperson. Själv kör jag dubbla AC-routrar (router+AP) fortfarande och ser absolut inget behov av snabbare än så. NAS:enheten klarar i alla fall inte mer, och har "bara" 500/500-lina, så inte kommer det gå snabbare att ladda ner Steam-biblioteket heller

Wifi 7 känns mer riktat mot företag, eller någon som har en AP typ 2 meter i taket ovanför sin dator och flyttar stora mängder filer trådlöst i hemmet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Vem joinar mig i bojkott av Wifi, länge leve ethernet tåget ?

Skämt åsido. Bättre Wifi behövs verkligen och då på alla sätt. Ett problem är att det tar väldigt lång tid innan ens nya utrustning har fått detta.
Sedan bör man skaffa bra täckning i hela huset. Det finns olika lösningar idag, men de är ofta väldigt dyra och snabbt föråldras. För de som har lagt ner 5000kr på en meshsystem idag, har ju med Wifi 7 ett som är förlegat.

Men jag tror detta snart kommer stabileras där folk säger, ja Wifi 8 kommer snart men jag klarar mig på 7an.

Jag tänker mig framtidens hus att man drar trådbundet mellan olika saker som hus och garage. Kanske källare och övervåning, men man därifrån har trådlös.
Det som lite talas emot är väl att folk knappt bygger källare idag och övervåningen kanske duger ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ironin är att sådana personer tenderar att ha drabbats av mest "hjärnstrålning" av alla!

Det är ju självklart för att deras hjärna är mycket större än våra reptil hjärnor. Större hjärna = mer yta att suga upp all farlig strålning!😏

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Beställde en Wifi 6 router igår... och så kommer det här idag!? Får trösta mig med att jag sitter på wifi 4 idag sedan typ 6-7 år så lär ju knappast uppgradera till wifi 7 på flera år.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Beställde en Wifi 6 router igår... och så kommer det här idag!? Får trösta mig med att jag sitter på wifi 4 idag sedan typ 6-7 år så lär ju knappast uppgradera till wifi 7 på flera år.

Du kan tänka positivt att denna utveckling brukar vara supertrög. Min gissning slutet av nästa år får routers för över 3000kr wifi 7. Köpte man då en billigare router så skulle man få vänta länge. Men visst om man köpte en riktigt dyr, kanske en dyr mesh-system till denna och priset hamnar runt 10 000kr, så kan man känna sig lite sur. Då den inte var lika framtidssäker som man trodde.

Ordet framtidssäker kan vissa haka upp sig på. En Commendore 64 fungerar alldeles utmärkt än idag, to.m. surfa har jag hört. Även om den kanske inte är den bästa för de större onlinespelen. Men inom datateknik så handlar framtidssäkert ofta om att man vill ha ut mer och man inte får det.
Wifi 6 är inte helt perfekt. Det är väldigt många som har problem och problemet brukar inte vara maximal kapacitet 1m framför routern. En bra och dyr mesh lösning hade för den stora skaran gjort Wifi 6 så de hade upplevt den problemfri.
Men vi pratar då om en dyrt lösning som för vanliga användare klarar deras låga/enkla behov.

Permalänk
Medlem

Jag sitter kvar på N fortfarande och inget direkt att klaga på, men alltid trevligt med utveckling

240MHz frekvensband låter svårt att använda i praktiken dock

Permalänk
Medlem

Det var inte så länge sedan man pratade om att 40MHz-kanaler gjorde dig till en dålig granne.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Med tanke på att Wifi 6 knappt tar sig igenom ett par träväggar och ett golv/tak (ett avstånd på ca 5 meter mellan router och dator) så har jag inga stora förhoppningar att Wifi 7 ska klara det bättre.

Låter väldigt märkligt..
För mig blev det helt tvärtom när jag köpte Wi-Fi 6-router. Full täckning på 5Ghz från nedre våning till övre, genom både golv och en vägg/dörr.. Fungerar helt sjukt bra för mig/oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem joinar mig i bojkott av Wifi, länge leve ethernet tåget ?

Skämt åsido. Bättre Wifi behövs verkligen och då på alla sätt. Ett problem är att det tar väldigt lång tid innan ens nya utrustning har fått detta.
Sedan bör man skaffa bra täckning i hela huset. Det finns olika lösningar idag, men de är ofta väldigt dyra och snabbt föråldras. För de som har lagt ner 5000kr på en meshsystem idag, har ju med Wifi 7 ett som är förlegat.

Men jag tror detta snart kommer stabileras där folk säger, ja Wifi 8 kommer snart men jag klarar mig på 7an.

Jag tänker mig framtidens hus att man drar trådbundet mellan olika saker som hus och garage. Kanske källare och övervåning, men man därifrån har trådlös.
Det som lite talas emot är väl att folk knappt bygger källare idag och övervåningen kanske duger ändå.

Jag tycker dock inte att fokus bör ligga på hastighet. Trådlöst behöver bli stabilare och få bättre räckvidd istället. Jag tänker särskilt på t ex IoT.

Permalänk
Medlem

Det är bättre att dom lägger Energi på täckning istället för hastighet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker dock inte att fokus bör ligga på hastighet. Trådlöst behöver bli stabilare och få bättre räckvidd istället.

Paradoxen är att trådlöst behöver ha kortare räckvidd för att vara stabilt och snabbt. Alla delar på samma eter, så när din granne sänder kan inte du sända på samma kanal. Du kanske märker det genom hög latency och tappade paket, kanske inte, beroende på hur mycket trafik det är i luften just då. Ju längre ditt nätverk når desto fler andra nätverk kommer du krocka med och sannolikheten för en långsam, instabil upplevelse av trådlöst ökar. Idealt skulle det hålla sig innanför dina väggar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Wi-Fi CERTIFIED 6 Release 2, nyheten var bara någon vecka gammal och är redan bortglömd.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Alla hus och lgh borde ha trådat nätverk inbyggt i elkontakterna. Ett uttag till sladd.
Bara plugga routern i ett uttag som blir master s a s.
Det skulle underlätta för alla som vill ha trådat nätverk och det skulle underlätta att bygga utrustning för wifi.
Koppla en dosa/sändare i väggkontakten med en kort sladd till uttaget så är det klart. Det behöver inte alls bli dyrt då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta är fel och det redan finns i WiFi men det jag alltid stört mig på är att man ofta pratar om högre hastigheter men inte om funktionalitet. Vid det här laget hade jag välkomnat WiFi6 med roaming och andra funktioner som hade möjliggjort många enheter att fungera i mesh liknande nät utan allt det strul och krångel som fortfarande finns med dessa halvdana lösningar.

Det är ju trots allt WiFi i hemmet, bättre täckning i större nät, flera enheter som samverkar för att få heltäckande WiFi nät som folk behöver mest med tanke på våra telefoner och andra prylar. Höga hastigheter är bara bra för vissa saker och nog inte så användbart för de flesta då hastigheterna redan är tillräckligt höga med äldre WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Bryr mig inte mycket om detta. Väntar fortfarande på att 2.5 Gbit tar över istället för de gamla antika 1 Gbit-portarna som tillverkarna verkar älska.

Känns som att det inte finns mycket behov av snabbare än Wifi 5 om man inte har mer än 1Gbit på det trådade nätverket.

Exempel
5 klienter kopplade via Wifi
1 NAS ansluten till en 1Gbit switch som är kopplad till trådlös accesspunkt eller router med Wifi

Hur mycket snabbare blir det för klienterna att komma åt NASen om man uppgraderar från Wifi 5 till Wifi 6 eller Wifi 7 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Nu kanske detta är fel och det redan finns i WiFi men det jag alltid stört mig på är att man ofta pratar om högre hastigheter men inte om funktionalitet. Vid det här laget hade jag välkomnat WiFi6 med roaming och andra funktioner som hade möjliggjort många enheter att fungera i mesh liknande nät utan allt det strul och krångel som fortfarande finns med dessa halvdana lösningar.

Det är ju trots allt WiFi i hemmet, bättre täckning i större nät, flera enheter som samverkar för att få heltäckande WiFi nät som folk behöver mest med tanke på våra telefoner och andra prylar. Höga hastigheter är bara bra för vissa saker och nog inte så användbart för de flesta då hastigheterna redan är tillräckligt höga med äldre WiFi.

Jag har inte använt Wifi 6 ännu. Så kan inte säga hur bra det fungerar.
Men det har sagts att Wifi 6 ska fungera bättre än tidigare Wifi generationer om du har ett trådlöst nätverk med mer än bara en accesspunkt och en klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Commendore

Dude... Commodore heter det!! 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB